Geld & Recht alle pijlers

Studieschuld

10-02-2011 22:27 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als je afstudeert met een schuld van 5000 euro, is dat relatief veel of weinig?

Is dit enigszins makkelijk af te lossen? Ook als je eerst in een callcenter moet werken?
5000 euro is peanuts. Bovendien los je af naar draagkracht en heb je 15 jaar de tijd.

Was dit niet trouwens iets wat je even had moeten bekijken voordat je ging lenen? Staat allemaal uitgelegd op de site van de DUO.
Ik heb 4x zoveel en ben nog niet begonnen met aflossen.

Dus ik vind het weinig.

Als je gaat verdienen dan kun je het gemakkelijk aflossen.
Weinig. Dat kost je misschien 50 euro in de maand (ik denk dat je het minimale aflossingsbedrag moet betalen, en volgens mij ligt dat rond de 50 euro). Je begint pas na (ruim) 2 jaar met aflossen (2 jaar na je afstuderen en dan de eerstvolgende 1 januari. Als je op 1 juli 2011 afstudeert, dan begin je dus met aflossen op 1 januari 2014). Hopelijk heb je dan inmiddels een baan in je afstudeerrichting en niet meer bij een callcenter.
-
5000,-? Dat is weinig! Goed gedaan dus!
Haha dat ligt er denk ik aan met wie je het vergelijkt. Als je het vergelijkt met mijn studieschuld is het bijna niets

En volgens mij wordt er berekend hoeveel je maandelijks af zou kunnen betalen, dus "zelfs" als je in een callcenter werkt moet dat lukken.
5000 euro is idd niet veel.

Ik ken mensen met het tienvoudige aan studieschulden. Mooie daaraan is dat ze in hun studietijd de hele wereld zijn afgereisd en op de meest bizarre plekken stage hebben gelopen. Dankzij deze reizen hebben ze een groot netwerk opgebouwd, ze hebben nu allemaal enorm goede banen en is het terugbetalen geen probleem. Dus is het ook weer relatief te noemen.
heel weinig... heb nog niet eens 1 opleiding af en zit al op de bijna 10.000. las ook eens ergens dat het bij veel mensen op loopt tot 30.000?
30.000 is inderdaad niet heel vreemd. Maar goed, het is een hele goede investering in je toekomst dus waarom zou je het niet doen? Als je met een snelheid van 5000 euro per jaar afbetaalt (dat moet kunnen met een goede baan), dan ben je er in 6 jaar weer vanaf....
Plus rente duurt t wel iets langer Zwuppelien

5000 is niets vergeleken met mijn studieschuld, die ik hier niet ga noemen...
Dat is niet veel. Ik ken mensen die het tienvoudige aan schuld hebben... dat is wel veel.

Na 2 jaar na je afstuderen hoef je officieel pas terug te betalen, maar handig is het wel om daarvoor al een deel af te lossen of een spaarpotje te hebben als je niet genoeg geld hebt om af te lossen. Verdien je echt te weinig om DUO te betalen, kun je nog bezwaar maken of een uitsteljaar aanvragen. Wil je weten wat je precies moet terugbetalen, vul dan je gegevens hier in: https://service.nibud.nl/studieleenwijzer/stap1.aspx Kijk vooral naar je maandbedrag, voor 5000 is dat het minimale bedrag van 45 euro. Met dat bedrag zou je volgens mijn berekeningen ongeveer 10 jaar lang moeten betalen bij 2,2% rente. Klinkt lang, maar je kunt natuurlijk ook 100 pm aflossen en dan duurt het 4,5 jaar. Ook kun je extra inkomsten natuurlijk overmaken naar DUO en ben je er nog sneller vanaf.

Vergeet ook niet na je afstuderen middeling van je inkomen over de laatste 3 jaar aan te vragen, dan krijg je vaak nog een fors bedrag terug, met wat geluk genoeg voor de helft van je studieschuld.
quote:Badeendtje schreef op 11 februari 2011 @ 00:52:

Plus rente duurt t wel iets langer Zwuppelien

5000 is niets vergeleken met mijn studieschuld, die ik hier niet ga noemen...Ik ging uit van 30.000 inclusief rente
't Is maar net met wie je het vergelijkt. Ik heb 0 euro studieschuld dus ik vind 5000 euro behoorlijk. Al weet ik gerust dat er mensen zijn met véél meer schuld.
Ik zou wel proberen alles zo snel mogelijk af te lossen. Het is heel vervelend als je straks een duurder huis wilt of aan kinderen wilt beginnen en je eigenlijk net wat te kort komt in de maand. 45,00 per maand klinkt niet veel maar dan zit je er dus wel 10 jaar aan vast... dat moet je niet willen lijkt me.
Ik vind ¤ 5.000,00 aan studieschuld ook niet veel. Ik had een schuld van ¤ 18.500,00, waarvoor ik nu 5 jaar per maand ¤ 130,00 heb afgelost, en heb nu dus nog 10 jaar te gaan. De schuld is nu nog iets van ¤ 12.850,00. Toen ik ging werken moest ik ook gaan aflossen, dus weet niet beter dan dat elke maand ¤ 130,00 naar de DUO gaat. Ben wel blij dat ik op 1/3 van de 15 jaar betalen zit.

Als je je maandbedrag niet kunt betalen, kun je ook een draagkrachtmeting aanvragen.
Gemiddeld gezien is het weinig

Maar toch vind ik het rot, die schuld.

Ik ben in 2008 begonnen met afbetalen, heb maar 3000 schuld en betaal 50 euro pm. Iedere maand vind ik het weer zonde, die 50 euro ´weg te gooien´ laat staan 130 of meer!

En ik ben nog niet eens op de helft.

Heel veel schuld lijkt me dus echt verschrikkelijk. Zonde van het geld. Soms is het niet anders, maar ik raad iedereen aan zo weinig mogelijk te lenen. Als dat mogelijk is dan he?

Veel studiegenoten van mij leenden enkel om een leuke tijd te hebben en die zitten nu met torenhoge schulden en niet eens allemaal een goede baan
Wanneer je zodra je afgestudeerd bent en een baan hebt meteen begint met afbetalen, loop de rente wat minder hard op. Je kunt kijken of je dan al elke maand bijv. ¤50,- kan missen en dat al automatisch naar DUO over kan maken. En ev. vakantiegeld, belastingteruggave of eindejaarsuitkering, kun je misschien ook extra aflossen. Dan valt het denk ik best mee. En als het goed is ga je straks meer verdienen dan je nu doet, toch?
ja, 5000 is een eitje
quote:sammie79 schreef op 11 februari 2011 @ 10:50:

Ik ben in 2008 begonnen met afbetalen, heb maar 3000 schuld en betaal 50 euro pm. Iedere maand vind ik het weer zonde, die 50 euro ´weg te gooien´ laat staan 130 of meer!

En ik ben nog niet eens op de helft.Heb je de mogelijkheid om af en toe een groter bedrag over te maken? (noemde net al; vakantiegeld, belastingteruggave, eindejaarsuitkering) Dan is het een kwestie van niet te lang over nadenken. Nu heb je elke maand 50 euro en als je dat elke maand rot vindt, kan je er maar beter zo snel mogelijk vanaf zijn, toch?
Mijn vriend had ook een schuld van rond de 6000 geloof ik. We hebben er voor gekozen om het bedrag in 1 keer af te lossen, onder het motto: dan zijn we ervan af en hoeven we ook geen rente meer te betalen over het bedrag.

Dat moet financieel natuurlijk wel kunnen, overigens. Bij ons kon het, en we vinden het allebei fijn dat die schuld weg is. Nu de hypotheek nog

Heel veel schuld lijkt me dus echt verschrikkelijk. Zonde van het geld. Soms is het niet anders, maar ik raad iedereen aan zo weinig mogelijk te lenen. Als dat mogelijk is dan he?

Veel studiegenoten van mij leenden enkel om een leuke tijd te hebben en die zitten nu met torenhoge schulden en niet eens allemaal een goede baanHoezo is het rot? Weet je wel hoeveel je nu terug krijgt (in euro's dus, dan heb ik het nog niet eens over levenservaring en plezier) doordat je een kleine studieschuld bent aangegaan? En wat is nou 50 euro per maand.
TO, het ligt er maar aan met wie je vergelijkt. Ik had geen studieschuld toen ik afstudeerde. Vergelijk je het daarmee, dan is het veel. Ik denk echter als je het vergelijkt met gemiddeld, dat het een heel lage schuld is. En het is voor je studie, wat over het algemeen gewoon een goede investering is.

Je hoeft pas te beginnen met aflossen na 2 jaar, maar dan wordt er ook rente gerekend. Ik zou dus gelijk beginnen met aflossen als je daar de mogelijkheid toe hebt. Dat scheelt straks al weer. Als je werkt in een callcenter zul je niet zo´n wereldinkomen hebben, maar al begin je met kleine bedragen, alle beetjes helpen. Ik zou het zeker niet uitspreiden over vele jaren. Dan blijf je er alleen maar telkens tegenaan hikken.
Wij hedden ook zo veel. Na een maandje of 7 maar eens op de spaarrekening gekeken. 'ow laten we dat beetje maar even aflossen, scheelt weer rente'

Eitje dus zodra je een baan heb en een niet al te dure woning.

Veel studiegenoten van mij leenden enkel om een leuke tijd te hebben en die zitten nu met torenhoge schulden en niet eens allemaal een goede baan

Het is niet ´zonde´ van het geld. Je bent de schuld aangegaan voor een goed doel, je studie. Om daarmee je kansen op een goede baan te vergroten.

Als je het echt ´zonde´ vindt, had je dat m.i. moeten bedenken voor je ging lenen. Want je wist toch dat het op enig moment weer terugbetaald zou moeten worden?
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 11 februari 2011 @ 11:57:

[...]

Hoezo is het rot? Weet je wel hoeveel je nu terug krijgt (in euro's dus, dan heb ik het nog niet eens over levenservaring en plezier) doordat je een kleine studieschuld bent aangegaan? En wat is nou 50 euro per maand.

Hoezo terugkrijgt? Zonder schuld kun je ook afstuderen. Meestal dan. Ik ben hem aangegaan omdat ik de laatste maanden niet meer goed rondkwam maar eigenlijk heb ik daar spijt van

Het is maar 3000 euro, het is maar 50 euro in de maand, tuurlijk. Maar toch is het zonde van je geld als je eigenlijk best had kunnen werken. Ik verdien ook niet slecht, maar toch vind ik 50 euro best veel, kan er wel leukere dingen voor bedenken

Ik wilde alleen maar even de keerzijde laten zien. Er wordt zo makkelijk over gedacht. Alsof je meteen bakken met geld gaat verdienen zodra je een hoge opleiding hebt afgerond

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven