Geld & Recht alle pijlers

Voor 't eerst in de schulden...?

11-02-2011 21:48 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Nooit gedacht dat ik hier een topic zou openen, maar de laatste maanden is het aardig mis gegaan helaas.

Het begon met mijn belastingaanslag van 2009. Voor 't eerst een brief in huis. Ik heb 2 banen en nu blijkt dat bij slechts 1 baan de loonheffingskorting eraf gegaan is. Nu moet ik over 2009 in totaal 1500 euro betalen en de brief van 2010 is ook al binnen wat op hetzelfde neerkomt... In totaal dus al 3000 euro.

Ondertussen heb ik gelukkig een regeling voor 2009 kunnen treffen, maar betekent dus wel dat er elke maand 120 afgaat en straks 2010 er ook nog bij... Mijn vaste lasten worden zo hoger dat mijn inkomsten :-S

Daarnaast heb ik een rekening van het energiebedrijf gekregen. Ik ben sinds een jaar op mezelf en dat is even wennen... Nu blijkt dat ik een aantal dingen nog moest leren zoals:

- overdag en 's nachts verwarming laag...

- deksel op pan

- deuren sluiten

- lichten uit als je daar niet bent

Misschien klinkt het voor jullie logisch, maar ik heb daar nooit bewust bij stil gestaan. Tot die rekening.. nu moet ik elke maand 150 euro betalen aan gas/licht/elect. En in december een extra bedrag van 700 moeten betalen.

Dan ben ik ook nog begonnen met een studie, die verplicht werd door m'n werk. Ik krijg aan het eind van de studie (november 2011) een derde deel van het geld terug. Maar nu kost die studie dus ook elke maand geld, 225 per maand, 4 maanden lang. (febr.ma,apri.mei EN daarna nog aug.sept.okt.nov)

Al deze dingen bij elkaar wogen al heel zwaar op mijn schouders. Ik heb echt aan het eind van de maand moeite om de touwtjes aan elkaar te knopen, ondanks dat ik 2 banen heb. Nu lukte dat net, maar heb ik deze week mijn auto naar de garage moeten brengen.

Nu blijkt dat mijn auto niet gemaakt kan worden en ik een andere nodig heb. Mijn werk is 30 km. verderop en op de fiets wordt dus lastig.. Mijn oude auto heeft mijn moeder voor me betaald een jaar geleden en moet ik nog 600 van terug betalen. Nu moet ik dus weer een andere hebben, maar geen idee hoe ik dit moet doen.

Sowieso heb ik nu geen idee wat ik moet doen.. Ik weet nu dat ik in de problemen ga komen financieel, want al deze rekening kan ik niet meer betalen. Zeker niet als ik geen auto heb en dus niet kan werken.

Mijn vraag is dus: heeft iemand hier ervaring mee en tips/advies voor mij? Ik weet het echt even niet meer en hoop dat iemand me kan helpen/vertellen waar ik naar toe kan.

Liefs, Norbamy.
Klinkt alsof je inderdaad een wel erg harde les te verteren hebt meid.

je hebt nu een redelijk goed inzicht in je financieen voor zover ik het nu kan beoordelen (waterschapsbelasting, rioolrecht, afvalstoffenheffing... ? Wil niet vervelend doen...), en je uitgaven zijn nu zeer laag. Veel meer kan je niet schrappen, tenzij je idd weer bij je ouders gaat wonen, wat iets is wat je zelf zult moeten bekijken, navoelen en beslissen.

Van belastingen heb ik helaas geen verstand, en mijn bedje roept, dus ik ga nu afhaken.

Heel veel succes, en knap dat je dit onder ogen ziet en er advies bij vraagt!

Zet m op!!!
Als je in friesland woont, in leeuwarden zit een humanitas. Weet niet hoe ver dat van jou vandaan is.
Ik zit even jouw situatie in mijn excel in te voeren, maar je zou gewoon uit moeten komen volgens mij.

Vaste lasten plus schuldaflossing 1148

Huur 365

Energie 150

internet 30

Water 9

Wegenbelasting 25

Autoverzekering 25

Zorgverzekering 104

Overige verzekeringen 5

Gemeentelijke lasten/waterschap 50

belastingdienst terugbetalen 120

telefoon 10

boodschappen 30

studie 225

Want je inkomsten zijn gok ik 1600 netto volgens de CAO primair onderwijs, als het niet meer is.

Je vaste lasten heb ik opgeteld en ik kom dan uit op 1148, zonder benzine echter en met een hoog bedrag aan gemeentelijke belastingen. En je voorschot energie is ook nog steeds erg hoog hier, dat kun je bij laten stellen naar bv 120 euro (wel je meterstanden in de gaten houden).

Dan hou je per maand 450 euro over om de roodstand te verminderen, onverwachte dingen op te vangen en je schulden bij je ouders af te betalen. Er komen ook extra's als vakantiegeld aan, een paar maanden studiekostenvrij, belastingteruggave over je bijbaantjes, zorg/huurtoeslag, middeling....

Dat ga je echt wel redden hoor! Tuurlijk is het klote om zo krap te zitten, maar dit kun je oplossen binnen een paar maanden en dan gewoon zonder schulden een stuk relaxter leven.

Bouw dan een spaarpotje van 1000 euro op als noodfonds en ga weer iets meer boodschappen doen. Een paar 1000 meer achter de hand hebben is natuurlijk fijn, zeker zonder vast contract. Maar ook dan: je hebt nog recht op ww! Mogelijk ook in augustus mocht je contract dan niet doorlopen.
quote:wondermeisje schreef op 11 februari 2011 @ 23:20:

[...]

Je kunt in je eentje echt prima boodschappen doen voor eten en schoonmaakspul ed voor 25-30 euro pw. Dat is een hoop aanpassen misschien, maar het kan echt. Ik heb jaren samen met mijn partner max 50 euro aan boodschappen betaald en dat was echt niet krapjes en geef nog steeds niet veel meer uit. En dan kopen we frisdrank van een merk, snoep, vlees, groente fruit enzo.....JIJ hebt het over per WEEK, TO heeft het over 30 euro per MAAND!. Belangrijk verschil lijkt me...
quote:mika65 schreef op 11 februari 2011 @ 23:02:

[...]

Ze wonen in het noorden ook nog in plaggenhutten en een kantine op school kennen ze daar niet Op mijn school in een stad(je) tegen de Randstad aan kan ik ook niets krijgen, en 30 minuten pauze, waarin je ook nog eens van lokaal moet wisselen, is echt niet genoeg om ergens wat te halen. Mijn ervaring is dus dat onderwijsvolk broodtrommeltjes luncht.
Ik begrijp uit je posts dat je via een uitzendconstructie werkt. Dan kan het inderdaad kloppen dat je geen vakantiegeld in mei uitgekeerd krijgt. Uitzendkrachten krijgen een uurloon waarin hun vakantiegeld (8% van je bruto-loon) al is verdisconteerd. Als het goed is word je gewoon volgens de onderwijs-CAO betaald en dan omgerekend naar dat uurloon inclusief toeslagen. Dat hoort dus te betekenen dat je per maand meer krijgt dan iemand in "gewone" loondienst omdat je die klap-geld-ineens van mei verspreid ontvangt.

Als ik nu even heel hard ben, dan zit het probleem 'm dus eigenlijk niet zozeer aan de inkomsten-kant (want meer dan fulltime aan het werk met bijbehorend salaris) maar toch echt vooral aan de uitgavenkant. En dan komt dat niet alleen door het laten branden van een lampje meer of minder.....
quote:thee schreef op 12 februari 2011 @ 00:30:

[...]

JIJ hebt het over per WEEK, TO heeft het over 30 euro per MAAND!. Belangrijk verschil lijkt me...kwam ik later ook achter, maar deed niks af aan mwaha's opmerking dat ze 30 euro per dag aan zichzelf uitgaf.
@ Wondermeisje @ Norbamy @ Zaza Zebra en natuurlijk iedereen

Wondermeisje,

Als jij bij mij in de buurt woont, zullen we dan samen boodschappen gaan doen? Nee, weet het wel, maar 30 euro in de maand daar kan je toch geen boodschappen voor doen?

Ik zal iets over mijn eigen situatie vertellen, vandaar dat het verhaal van Norbamy me ook zo aangreep en je moet zeker als je jong bent niet in de schulden zitten. Ik ben 100 jaar ouder, hoor, haha. Schat dat Norbamy jaar of 23, 24 is.

Met de gulden stond ik op een gegeven moment 2500 gulden in het rood. Ik had ook nog mijn vaste lasten huur etc. ik vertelde het een vriendin en die begon helemaal te hyperventileren. Ik niet.

Ik deed een studie, werkte 20 uur per week (vaste baan), maar ik zag dat vakantiegeld wel aankomen. Ik heb toen een voorschot op dat vakantiegeld genomen en was toen meteen uit mijn schulden. Ik heb niet bij ouders aangeklopt o.i.d.. Toen niet.

Ik was er ook heel erg onverschillig over. Toen wel, nu niet.

Ik woon in de Randstad, heb een dure hypotheek, vaste lasten en die komen neer op zo n 1100 euro per maand. Nee, optie om de tent te verkopen is er niet, want ik werk momenteel niet en kan hoewel ik een twee-onder-een kap buiten de Randstad (en ik was verliefd op dat huis) makkelijk kon betalen, die financiering/hypotheek werd niet aan mij verstrekt, omdat ik op het moment geen werk had. Kan wel werk krijgen, goede baan, maar even niet door omstandigheden, vanuit mezelf gezien.

Ik woon alleen momenteel, ook geen relatie, maar had zoiets, tja, moet wel mijn kosten op kunnen brengen, voordat ik zometeen in het programma "Uitstel van Executie" verschijn.

Dus ik een kamer hier te huur gezet. Tig reacties, maar ik ben niet de makkelijkste en moet niet iedereen over de vloer hebben. Heb honderden reacties gekregen, maar voor alle duidelijkheid heb ik gezegd dat ikzelf niet bij de huur inbegrepen zat. Ja, wil maar even paal-en- perk stellen.

Ik heb een dure auto, Audi A4, maar die gaat echt de deur niet uit. Ook waar ik woon niet, dus appartement, maar ik heb een paard en die zal wel wegmoeten. Hij staat nu op Marktplaats, voor veel te weinig. Paard dat aan het puberen is, dus niet geschikt voor een beginnende, bange ruiter.

Ik heb nooit schulden gehad. Heb ze nu ook bij mijn ouders, terwijl ik tig jaar ouder ben. Heb altijd geld gehad, maar geen werk, toch alles op moeten brengen, dat hakt er wel in. Paard is ook niet zomaar verkocht, dus zit ik aan dure stallingsgelden vast. Tja, ik kan hem moeilijk de weg opsturen en als hij echt voor een appel en een ei wegmoet, dan denk ik dat mensen hem niet kunnen onderhouden en dat wil ik niet.

Maar goed, ik kan altijd heel erg goed denken voor iemand anders, maar geldzorgen liggen zwaarder dan menigeen zou denken. Ik heb geen astronomisch bedrag geleend bij mijn ouders, gaat ook maar om een paar duizend euro, maar als paard weg is, terwijl je dat eigenlijk niet wil dan wordt het minder. Mijn sociale leven, uitgaan is natuurlijk ook tot een nulpunt gereduceerd en kledingkopen, maar die auto en dat koopappartement blijft. Gelukkig is een kamer in het appartement makkelijk verhuurbaar, maar ik heb het liefst een vrouw en dat wordt wat moeilijker.

Normaby, ik adviseer jou, net zoals Wondermeisje het doet, niet op stel en sprong bij je vriend in te gaan wonen. Ik zal gewoon een tijdje bij je ouders gaan zitten, Kan je je schulden inlopen en zometeen helemaal met een schone lei beginnen. Dus huur opzeggen en je moet je niet schuldig tegenover je ouders voelen. Ik had ook moeite om vorige maand voor het eerst van mijn leven een paar duizend euro te lenen, maar waarom? Kijk, het moet natuurlijk geen structureel iets worden, maar je moet maar zo denken "aldoende leert men". Bij mij was het iets anders, maar ik kreeg ook de energierekening in december die viel ook hoger uit en nog andere onvoorziene kosten.

Je autootje, ja, misschien kan je toch een nieuwe kopen, goedkoop is meestal duurkoop, maar er zijn best autootjes te koop voor 3000 euro, waar je dan nog wel een paar jaar mee kunt doen.

Ik zal je nog iets vertellen. Ik zou over 2008 3500 euro bij moeten betalen. Toen heb ik een belastingadviseur in de arm genomen. Ik heb de belastingsdienst in Den Haag aan de telefoon gehad en moest een bezwaarschrift indienen en zou gehoord worden. Dat vond ik best. Mijn belastingadviseur had het uitgerekend en wat bleek ""ik kreeg 1751 euro terug". Dat is wel een gat van 5200 euro. Tja, dat is een heel ander verhaal. In 2009 was dat niet meer zo, was nihil Ik heb in het verleden een hoop geld laten liggen.

Laat die accountant er gewoon even naar kijken.
@ norbamy, ik heb geen advies, maar wil je alleen een compliment geven. Ondanks je situatie ben je oplossingsgericht bezig en ik hoor/lees niks slachtofferigs. We zien hier wel eens andere voorbeelden voorbijkomen . You go girl.
@ Wondermeisje @ Norbamy

Wat is er dat ik 30 euro per dag uitgeef aan mezelf? Ik geef natuurlijk geen 30 euro per dag uit, dat was bij wijze van spreken, maar wel meer dan de gemiddelde Nederlander (ik denk dat 135 a 150 euro per week vrij fors is voor 1 persoon, daar neem ik dan ook uit eten gaan in mee of bestellen) en ik weet ook dat het anders kan, zelfs bij mijn dure supermarkt om de hoek. Kan ook naar de Lidl gaan, maar die zit zoveel km verderop, maar dan stap ik toch weer in die auto (ja sorry, hij staat voor de deur).

Maar ik hoef me hier niet te verantwoorden, maar zal het toch even doen. Dat geld voor die boodschappen etc. is niet alleen aan mezelf of voor mezelf, zoals jij, Wondermeisje, dit hier neerzet. Dat is als ik visite krijg, weet je wel sociale kontakten, gezelligheid, hoop dat je dat ook kent, dat aan mezelf dat klinkt of ik me de hele dag zit op te maken, aan het shoppen ben en allemaal dat soort ongein.

Uitgaan, kledingkopen etc. en dat soort dingen doe ik nihil. Dure vakanties die ik soms 3 keer per jaar maakte, doe ik nu niet. Ik vind het niet erg, heb toch al een hoop gezien. Dit zeg ik niet om te pochen en ook niet als ik een auto o.i.d. noem, maar daarmee wil ik aangeven dat je nog wel iets moet hebben waar je gelukkig mee of van wordt. Ik had natuurlijk graag paardje aangehouden, maar aangezien dat toch een luxebezit is en die elke maand een paar honderd euro kost, dan nog maar niet te spreken als hij wat krijgt, moet de deur uit. Heb hem een paar keer voor een paar dagen verleast, maar dat kostte me uiteindelijk meer dan dat het kostendekkend was.

Maar veel mensen zijn net ratten of laten we maar zeggen iets in de trant van "de 1 zijn dood is de ander zijn brood", want ik heb al 1000 euro van de vraagprijs afgehaald en het is geen duur paardje. Ik had eerst ook een advertentie gezet dat hij in bruikleen voor minimaal een jaar kon komen, ja, dan reageren mensen wel, maar dan vragen ze nog als hij wat mankeert of de dierenartskosten dan voor mijn rekening komen, dat zijn hele gepeperde rekeningen als je niet verzekerd bent.Ik zie dat hele beest dan niet en mankeren ligt bij paarden dat ze wat aan hun rug of benen gaan mankeren.

Maar om even terug op de boodschappen te komen.

Het zal me wel lukken om per week voor 50 euro boodschappen te doen, maar ik wil ook maar zeggen dat je zoals Norbamy wel enige luxe in de vorm van een auto kan aanhouden of een ander autootje kan kopen. Een auto biedt je vrijheid, meer veiligheid en je zit droog. Een autootje die je voor weinig koopt en net gekeurd is en min. een jaar rijdend blijft. Als je hem bij een garage koopt, dan wordt ie verkocht met een nieuw keuringsbewijs. Je moet niet vergeten dat OV ook geld kost en dit weer met een scooter of brommer, als je een auto gewend bent, is nu niet bepaald zaligmakend.

Ik zou als ik Norbamy was even terug gaan naar huis, b.v. voor een jaartje of 1,5 jaar. Dan spaar je niet die 365 en 150 euro uit, want je zal je ouders kostgeld moeten betalen. Laten we zeggen dat je dan 250 a 300 euro uit kan sparen. Nou, dan zit je met een jaartje alweer aardig op de rit. Moet je wel zorgen dat het er aan de andere kant niet met bakken uitgooit.

Die paar duizend euro schuld, die ik overigens ook bij mijn ouders heb, zit hem bij mij niet in schuldenmaken, niet mijn hypotheek betalen, maar onterecht veroordeeld zijn. Als ik het verhaal vertel geloof je je oren niet. Het ging om een heel simpel iets, maar in strafrechtzaken kan je je rechtsbijstandsverzekering niet inschakelen. Maar in Nederland en overal natuurlijk worden bij het OM fouten gemaakt. Omdat ik zo over de rooie was, kon ik niet mee naar die rechtzitting. Uiteindelijk heeft het geintje me aan advocaatkosten en boete direct zo n 5000 euro gekost om nog maar niet te spreken over indirecte kosten.

En Norbamy wat iemand zei om bij Humanitas of b.v. een GGZ of bij meld Zorg & Overlast, wat valt onder de GGD, is ook zo gek nog niet om daar eens aan te kloppen. Zorg daar vallen ook SCHULDEN onder, want juist door die schulden als het niet meer beheersbaar is, dan ga je steeds verder afglijden. Je moet dus niet denken dat die Zorg bij de GGD alleen staat voor verslavingszorg etc.. en de GGZ is er wel voor veel psychische of psychiatrische gevallen, maar dat is zo breed.

Maar ik ben van mening dat jij er makkelijk uitkomt als je een jaartje of 1,5 bij je ouders gaat bivakkeren. Wie weet hoef je buiten je voeding helemaal niets te betalen, dan ben je nog eerder weg. Succes!
Als je nou eens een voorlopige teruggave 2011 invult? Je kunt dan je studiekosten als kostenpost opvoeren. Het bedrag dat je over 2011 terug krijgt wordt dan verdeeld door de resterende aantal maanden van 2011 en dat krijg je dan maandelijks terug.
quote:cip1 schreef op 12 februari 2011 @ 01:37:

@ norbamy, ik heb geen advies, maar wil je alleen een compliment geven. Ondanks je situatie ben je oplossingsgericht bezig en ik hoor/lees niks slachtofferigs. We zien hier wel eens andere voorbeelden voorbijkomen . You go girl.

Dat wou ik ook even kwijt.

Norbamy, het is nu even zwaar maar met jouw mentaliteit kom je er wel
Als je ouders het kunnen betalen, vraag dan aan hen 'n lening voor 'n andere auto. Je kunt beter 'n iets betere kwaliteit 2ehandsje kopen dan weer 'n barrel wat na 'n jaar weer vervangen moet worden. Dan blijf je er mee achter de feiten aanlopen.
@ Norbamy @ Elninjoo

Wat Elninjoo zegt: je kan echt beter een iets betere auto kopen, dus niet voor 1250 euro, maar b.v. een Volkswagen Golf, kom even niet op de kleinere variant van wel zoveel jaar oud, maar die mankeren (bijna) nooit wat. Je moet een auto kopen, die net gekeurd is.

Goedkoop of te goedkoop blijkt meestal duurkoop.
als je die opleiding volgt en hij is voor je werk en je krijgt het niet vergoed, dan kan je dat als scholingsuitgaven aftrekken in je belastingaangifte in het jaar waarin je die kosten betaald hebt. Scheelt je weer iets belasting. De drempel is ¤ 500.
quote:sassafras schreef op 12 februari 2011 @ 00:51:

Ik begrijp uit je posts dat je via een uitzendconstructie werkt. Dan kan het inderdaad kloppen dat je geen vakantiegeld in mei uitgekeerd krijgt. Uitzendkrachten krijgen een uurloon waarin hun vakantiegeld (8% van je bruto-loon) al is verdisconteerd. Als het goed is word je gewoon volgens de onderwijs-CAO betaald en dan omgerekend naar dat uurloon inclusief toeslagen. Dat hoort dus te betekenen dat je per maand meer krijgt dan iemand in "gewone" loondienst omdat je die klap-geld-ineens van mei verspreid ontvangt.

Als ik nu even heel hard ben, dan zit het probleem 'm dus eigenlijk niet zozeer aan de inkomsten-kant (want meer dan fulltime aan het werk met bijbehorend salaris) maar toch echt vooral aan de uitgavenkant. En dan komt dat niet alleen door het laten branden van een lampje meer of minder.....

Met beide punten uit deze post ben ik het eens. Ik heb me de hele tijd tijdens het lezen van dit topic afgevraagd of je niet gewoon veels te veel geld uitgeeft. Heb je inmiddels wel duidelijk voor jezelf waar je je geld aan uitgeeft? Ik kan me niet voorstellen dat wonen in het Noorden, in een huisje met één slaapkamer nou zo duur is...

Overigens wat ik bemoedigend vind is, dat je schrijft dat je aan het eind van de maand altijd 800 euro rood staat. Dat betekent dat je in ieder geval niet méér in de schulden komt! Als je nou kan proberen dat iedere maand met 50, 75 of 100 euro te verminderen, dan ben je binnen een jaar ongeveer bij. En ben je gelijk gewend aan het sparen van net zo'n bedrag.
Ik heb niet alles gelezen, dus misschien zijn deze tips al eerder gegeven, maar toen ik erg krap bij kas zat tijdens mijn studie hielpen de volgende dingetjes:

* Een grote pan eten maken en in porties invriezen

* Boodschapen doen bij goedkope supermarkten als ALDI en LIDL

* Verwaring zo min mogelijk aan, liever een dikke triu aan als je het koud hebt (en zeker 's nachts en overdag als je weg bent verwarming uit)

* Zo min mogelijk eten en drinken onderweg kopen maar meenemen van thuis, flesjes water bijvullen uit de kraan etc.

* Evt je haar laten knippen door iemand die een kappersopleiding doet

* Niet te lang douchen (scheelt zowel op je energierekening als op water)

* Niet te vaak nieuwe kleding kopen (vind ik zelf erg moeilijk)

* Niet te veel uitgaan, daar gaat ook vaak veel geld in zitten

* Een duidelijk overzicht maken met je inkomsten en uitgaven. Wees hierin eerlijk, dus ook de onnodige kosten opschrijven.

Succes
Ik ben het nu niet eens met Whaha.

Een auto is 'overbodig' materieel, en koop je in mijn ogen pas als je geld 'over' hebt voor 'luxe' zaken.

Maar dat is een persoonlijke mening hoor!

Ik heb de 'gouden' regel voor mezelf dat ik behalve voor een huis, geen geld leen voor materiele zaken. Dit omdat er

1) altijd een kans is dat het kapot is voor je het afbetaald hebt en je dan met een schuld èn hetzelfde probleem blijft zitten

2) er weinig materiele dingen zijn die je ècht ècht nodig hebt en die niet goedkoop tweedehands te krijgen zijn. En dan heb ik het nog niet eens over alternatieven voor het zelf kopen van.

3) blijkbaar geen geld per maand overblijft om te kunnen sparen, dan kan er ook geen geld per maand overblijven om te kunnen afbetalen.

Ik ben op mijn 17e zonder geld het huis uit gegaan. gestudeerd, sociale contacten erop nagehouden (overigens gewoon voor 20 euro per week, mijn vrienden hielden even veel van me als ik Lidl serveerde, of als er niet onbeperkt bier was), gewerkt naast mijn studie.

Weet dus uit ervaring wat 'op een houtje bijten' betekent, en hoe je van 600 euro rond kan komen.
@ waha... wat ik dan niet begrijp is dat je rondrijdt in een dure auto, maar niet de moeite lijkt te nemen voor het afbetalen aan je ouders. Ik zou daar niet blij mee zijn en het komt ook wat respectloos over. Maakt niet uit hoe eea is ontstaan, maar als je een Audi A4 kunt betalen, dan kun je ook je ouders afbetalen.
Zaza, OV is voor TO geen optie (er rijdt daar zo goed als geen OV), vandaar de auto.

Een (degelijke) brommer of scooter heb je trouwens ook niet voor een paar 100 euro, dus aan die brommer of scooter zou ik niet beginnen. Dan idd weer beter een iets betere tweedehands kleine auto kopen, desnoods lenen van je ouders.

Aan de hand van het overzicht van Wondermeisje snap ik ook niet waarom TO niet uitkomt. Hoeveel verdien je netto per maand, TO?
Als je bij Eneco zit kun je overigens het maandbedrag online wijzigen met ongeveer max ¤ 15 á 20 minder. Kan me niet voorstellen dat jij nu - met je nieuwe bezuinigde levensstijl - ¤ 150 per maand verbruikt.
Hoi allemaal,

Bedankt voor de lieve/hulpzame/goedbedoelde reacties! Ik zal proberen om op al jullie vragen/opmerkingen te reageren (proberen, omdat er zoveel gezegd is, dus sorry als ik iets vergeet )

Ten eerste is het inderdaad zo dat ik eerst gewoon rond had moeten kunnen komen.. Ik zeg ook niet dat het aan mijn inkomsten ligt. Maar zoals ik al aangaf, toen ik net uit huis ging was ik heel naief in het omgaan met geld. Ik ben inderdaad 23 jaar en altijd thuis gewoond, zonder me zorgen om die dingen te hoeven maken. Maar wilde zelf uit huis en heb er ook geen spijt van.

Zodra ik afgestudeerd was, heb ik een huis toegewezen gekregen. Ik werd dus van student de ene maand in één keer werkende Nederlander mét eigen (huur)huis. Ik vond mijn salaris geweldig hoog natuurlijk, zoiets had ik bij de IB-groep nooit meegemaakt. Dus ik kocht gemakkelijk voor 50 euro boodschappen per week, ging elke week op stap, kocht elke maand nieuwe kleren, noem maar op.

Nu zullen veel denken: ja, het is dus je eigen schuld. Uiteraard, ik wil ook echt niemand anders de schuld hiervan geven. Maar serieus, ik wist niet beter.. Ik had totaal geen overzicht van mijn inkomsten en uitgaven. Het geld leek niet op te kunnen.

Totdat de eerste onvoorziene uitgaven kwamen, zoals fiets gestolen, wasmachine stuk, etc. Eind van de maand kwam ik steeds iets meer in het rood, eerst nog 100 euro, toen 200 en dat liep op tot 1000 euro. En toen ging het dus van kwaad naar erger, bijv. door de eindejaarsrekening van de energiemaatschappij, de belastingdienst, etc.

Ik leef nu heel zuinig, sinds oktober en vond dat al heel knap van mezelf, als je ziet hoe ik dus eerst met geld omging. Maar dan probeer je elke maand uit het rood te komen, heel zuinig te leven en dan komt er rekening naar rekening binnen. Totdat ik het dus niet meer zag zitten, zoals gisteren bijv. Puur omdat ik dit niet verwacht had, dacht dat ik 'veel' verdiende. En nu is dat ook zo, maar ik ging eerst niet goed met m'n geld om. Nu dus wel, maar nu loop ik achter de feiten aan. En dan gaat mijn auto ook nog stuk, dus ik was echt even moedeloos.

Gelukkig heb ik veel aan jullie reacties gehad, want zie nu ook wel in dat het wel zwaar wordt/is, maar dat ik er ook wel weer uitkom. Heb vandaag ook met mijn ouders/schoonouders gepraat en kan de auto van mijn schoonouders tijdelijk lenen. Ondertussen gaat mijn vader kijken naar mijn auto (misschien ook garage). Kortom: ze gaan dat voor mij regelen, zonder dat het mij iets gaat kosten (aldus m'n ouders). Een auto is wel het handigst. Maar mocht de rekening heel duur uitvallen, dan kijken we weer verder..

Ik heb het ook met mijn ouders gehad over weer bij hen intrekken en toen zeiden ze dat ze dat geen goed idee vonden: 'eerst kon je geld niet op en nu kun je hier van leren. Als je nu weer bij ons gaat wonen, leer je hier nog niks van. Wij blijven je steunen, maar je moet dit zelf ook meemaken. Dit hebben meer mensen meegemaakt, wij bijv. zelf ook.'

En ergens hebben ze natuurlijk wel gelijk en is mijn situatie (financieel) echt niet uitzichtloos. Ik schrok alleen zo van al die rekeningen, maar zie het nu alweer een stuk positiever in.

Dan nog iets wat ik recht wil zetten, voor degenen die het erover hadden. Mijn vriend en ik zijn al meer dan 3 jaar samen. Hij studeert dit jaar af en wil dan graag ook samenwonen. Misschien verwoordde ik het eerst een beetje verkeerd, maar we hebben het er al vaak over gehad, ook voordat ik in deze situatie zat. Dus het is niet als oplossing bedoeld, maar omdat het na 3 jaar ook wel 's mag haha.

Ik heb mijn jaaropgaven van 2006 en de jaren daarna nog nagekeken en heb inderdaad belasting betaald in die jaren voor mijn bijbaan. Het zijn niet zulke hoge bedragen, maar als ik ze terug kan krijgen, ga ik daar zeker mijn best voor doen. Daarnaast wil ik het met de accountant nog hebben over die belastingmiddeling, want dat klinkt wel erg goed!

Nogmaals ontzettend bedankt!
Goed van je ouders... Ze zien natuurlijk zelf dat je het nu verstandig aanpakt, maar dat je even hulp nodig hebt. Ik denk dat ze wel gelijk hebben door je zo te ondersteunen. Het is even een harde leerschool, maar je komt er wel.

Fijn dat je ouders/schoonouders je zo ondersteunen!
Wie heeft het nu over mijn Audi A4? Die heb ik uit mijn eigen zak betaald. Alles!

Luister, ik ben geen 20 meer zoals misschien een aantal mensen en ik kick helemaal niet op die auto, maar wil erbij zeggen dat je je niet alles af moet laten nemen. Als je een auto gewend bent en zeker zoals Norbamy die 30 km verderop werkt is het geen doen op een brommer of scooter. Dan is een beetje betere auto van een paar duizend euro meer zeker geen slechte investering. Als ik geen auto heb dan word ik ongelukkig. Maar.. wat je niet hebt, kun je niet missen. Beetje een algemeen antwoord aan iedereen.

Begint er iemand over een lening bij mijn ouders? Ja, die ben ik in december aangegaan, dus december 2010. Hoef ik niet terug te betalen, maar ik teer ook liever niet op andermans zak gezien mijn leeftijd.

Ik denk ook niet dat mensen het zo goed van mij hebben gelezen. Ben in zwaar weer terecht gekomen omdat ik door justitie veroordeeld ben op niks, maar dat zullen de "allerheiligen" hier niet geloven, totdat het jezelf overkomt.

Hoge kosten gehad. Tja, hoe helpen we de welwillende Nederlander om zeep.
Ik ga zo weer verder lezen, maar even over dat vakantiegeld:

Als je werkt via een uitzendbureaub (wat TO feitelijk doet) kan het heel goed zijn dat zij jouw uurloon INCL vakantietoeslag uitbetalen. Dat hebben ze bij mij ooit ook gedaan zonder dat ik daarvan op de hoogte was, ook niet naar gevraagd overigens had er simpelweg weinig kaas van gegeten. Dus check dat even bij het uitzendbureau. Ik denk dat de school daar niet zoveel inzicht in heeft omdat het uitzendbureau jou in principe uitbetaald.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven