Geld & Recht alle pijlers

Problemen UWV, wie helpt?

15-02-2011 18:02 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_116824 wijzigde dit bericht op 16-02-2011 17:31
Reden: herkend
% gewijzigd
Ga als de sodemieter een afspraak maken met het juridischloket en neem al je papieren er mee naar toe.

http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx
Dat klopt, als je het in een ander jaar terug betaalt is dat bruto.

Dat belastingvoordeel heb je al gekregen en hebben zij direct met de belastingdienst afgetikt.

Die 800 euro zul je nu zelf met de belastingdienst moeten regelen.
dubbel
Maar ik heb geen fout gemaakt. Zij hebben het niet gecorrigeerd. Of eigenlijk hebben ze gewoon zoals het hoort 13 weken ww betaald en komen nu na 13 weken met een brief dat ik geen recht had omdat ik zwangerschapsgerelateerd ziek zou zijn geweest. Dat was ik niet.

Waar zit dan voor mij het voordeel? Ik snap het niet...
Is het niet zo dat je dat weer bij de belastingaangifte terug kan vragen?
Ja, maar ik moet het wel eerst betalen. En van 157eur per week wordt dat erg lastig.
Ik moet aan een telefoontje van he uwv:Ik zie dat u zich ziekgemeld heeft nav uw zwangerschap. Bent u nog zwanger?

Nee, mijneer, al twe jaar niet meer.

En heeft u al deze tijd een uiykering gekregen????

Nee, meneer. Ik werk al ruim een jaar en heb geen cent meer gekregen.

Kunt u dan een kopie van die die em die sturen?

Nee, dat kan ik niet, maar u mag ze komen halen
En wat ik ook niet snap is dat ik eerst 160eur aan ZW kreeg en rond 700eur per maand aan WW en nu aan ZW nog maar 157eur per week krijg. Kan dit verschil zo groot zijn??
Als je aan kunt tonen dat het UWV fout zat, kun je het waarschijnlijk wel ongedaan laten maken dat jij het bruto bedrag terug moet betalen. Het UWV maakt namelijk nogal wat fouten, zelf ook mee te maken gehad. Ga naar Buro voor Rechtshulp of iets in die trant, zij hebben hier ervaring mee en kunnen het UWV voor je bellen. Laat je niet afschepen en stel in bezwaarschrift dat het UWV fout zit en dat je het bedrag wel netto, maar niet bruto terug betaalt. Zeker niet omdat je het aan kunt tonen (arts en zo).

Sterkte!
quote:reiza1 schreef op 15 februari 2011 @ 18:36:

En wat ik ook niet snap is dat ik eerst 160eur aan ZW kreeg en rond 700eur per maand aan WW en nu aan ZW nog maar 157eur per week krijg. Kan dit verschil zo groot zijn??Ja, kan, omdat de ZW wellicht een andere basis als loon neemt dan de WW.
quote:isabon schreef op 15 februari 2011 @ 18:26:

Dat klopt, als je het in een ander jaar terug betaalt is dat bruto.

Dat belastingvoordeel heb je al gekregen en hebben zij direct met de belastingdienst afgetikt.

Die 800 euro zul je nu zelf met de belastingdienst moeten regelen.Tenzij het UWV dus aantoonbaar fout zit (wat wel vaker het geval is). Ik hoefde het door heb onterecht aan mij gestortte bedrag niet bruto maar netto terug te betalen. Omdat ik aantoonbaar kon maken dat ik werkelijk alles eraan had gedaan om het UWV de betalingen te laten stoppen (wat ze dus niet deden...). UWV kan nogal eens vergissingen maken en daar hoef je als klant echt niet voor op te draaien.
quote:Marahbloem schreef op 15 februari 2011 @ 18:53:

[...]

Ja, kan, omdat de ZW wellicht een andere basis als loon neemt dan de WW.Beide is 70 procent...
Sorry ik kan je niet helpen helaas.

Wel heb ik zelf ook een probleem met het UWV. En misschien weet iemand daar antwoord op. Ik krijg keer op keer wat anders te horen over mijn ziektewet uitkering. Zelf kan ik het niet vinden via google omdat ik blijkbaar een uitzondering ben. Heb er zelf ook niet veel verstand van. Wel ga ik er zoals het UWV nu bepaald heeft erg op achteruit (hou ongeveer 30% van mijn laatst verdiende loon over)

Mijn vraag is dan ook of je ergens naar toe kan met je vragen?(behalve bij het UWV zelf dan)
Je moet het idd bruto terugbetalen omdat het een ander fiscaal jaar is, ik spreek uit ervaring, al 6 jaar UWV ellende..... Bij mij begon het toen ik wilde werken en het UWV vond dat ik arbeidsongeschikt was, omgekeerde wereld dus. Met de verrekening van je loonbelasting krijg je overigens het verschil weer terug, omdat je dan in verhouding in 2011 teveel belastingen en precies hebt betaald, maar het blijft krom.
@ spiegeltje Google eens op WMO loket in je omngeving, die hebben mij destrijds geholpen met diverse bezwaarprocedures en anders evt je rechtsbijstandverzekering als je die hebt.
quote:Jetty1969 schreef op 15 februari 2011 @ 19:32:

@ spiegeltje Google eens op WMO loket in je omngeving, die hebben mij destrijds geholpen met diverse bezwaarprocedures en anders evt je rechtsbijstandverzekering als je die hebt.Dank je! Dat ga ik even doen.
Het klopt inderdaad dat terugvorderingen gebruteerd kunnen worden. Maar het klopt niet dat je dat niet terug kunt krijgen. Je krijgt volgend jaar van UWV een zogeheten negatieve jaaropgaaf en dan krijg je dat extra bedrag alsnog van de belastingdienst terug.

Het is klote, weet ik. Heb het zelf ooit bij de gemeente gehad.
Overigens kan het UWV heel prima uitkeringen met elkaar verrekenen hoor, daar zou ik op inzetten. Je hebt het bedrag toch teruggestort? Als je ten onrechte WW had terwijl het ZW moest zijn, zwangerschapsgerelateerd, hou je zelfs nog geld over om dat deze ZW 100 % is.
Ik heb het bedrag niet teruggestort. Ik heb het vandaag gekregen en moet wachten op de brief van de afdeling invorderingen. Ik was niet zwangerschaps gerelateerd ziek. Dus het is 70 ipv 100 procent.

Wat ik niet snap..... Ik krijg nu zw ipv de ww die ik de afgelopen 13 weken kreeg. Maar dan heb ik toch ook gewoon nog recht op het stukje zw wat ik kreeg over de uren die ik niet kon werken door ziekte? Dus zw ipv ww en de zw die ik al had. Dit kan toch nooit 157 eur per week zijn terwijl dit eerst omgerekend rond de 300eur was?
Ik heb trouwens tot 7 jan. ww gekregen. Dit bedrag is gelijk aan de Zw tm 6 feb. Dat klopt toch ook niet? Dat scheelt een maand.

Ik snap er werkelijk helemaal niets meer van. Ik heb nog nooit zo een vreselijk bedrijf meegemaakt als het UWV.
Van wat ik van n familielid weet van problemen met het UWV kun je idd veel hebben aan juridische bijstand, bijv. via juridisch loket. Succes gewenst!
Het klopt wel dat het bedrag gebruteerd moet worden als dit over het jaar heen is gegaan. Dat is de fiscale wetgeving waaraan uwv zich dient te houden. Bij de rechter krijg je alleen gelijk als je er zelf álles aan hebt gedaan om het teveel betaalde bedrag binnen het belastingjaar terug te betalen...

En inderdaad, zoals al gezegd werd, je kunt het bruto terugbetaalde bedrag bij de belastingaangifte over het jaar van terugbetaling als negatief loon opgeven. Zo krijg je dan de loonheffing weer terug. Maar dat duurt wel een tijdje...

Wel lullig dat ze niet op bruto-niveau met elkaar verrekend hebben... als ik het tenminste goed begrijp dat je nu een netto-nabetaling aan zw hebt ontvangen die ongeveer gelijk is aan de ww-uitkering die je - netto - teveel ontvangen hebt? Dan zou ik het bedrag zsm terugstorten naar het UWV, er op stáán dat ze het weer bruteren en alsnog verrekenen met de vordering van de ww-uitkering. Dat kunnen ze echt wel, als ze een beetje moeite voor je willen doen. Echt waar. En anders wil een schriftelijke klacht wel eens helpen.

Als je dit niet wil, en je ontvangt nog een tijdje een uitkering van ze, kun je het wel op bruto-niveau laten verrekenen met je uitkering, op die manier 'betaal' je in principe netto terug, omdat je die maanden dan ook minder loonheffing betaalt.

Ik snap alleen niet dat je een zw-uitkering krijgt terwijl je zegt een baan te hebben. Hoort je werkgever dan niet je loon door te betalen?

In ieder geval succes ermee! Vervelend voor je allemaal.
Ja het UWV lijkt soms niet te weten waar ze mee bezig zijn. Zo kreeg ik eens een telefoontje of ik nou ziek of zwanger was. Ik was inmiddels allang bevallen en had dat ook aangegeven maar dat kreeg ik pas na een half uur aan het verstand gepeuterd. En mijn moeder kreeg jarenlang maandelijks een kleine aanvulling vanuit de wao gestort omdat ze nadat ze weer beter was niet verdiende wat ze had kunnen verdienen als ze niet ziek was geweest en dus had doorgegroeid. Dat ze die functie nooit had willen hebben wilden ze maar niet begrijpen.

Verder heb ik geen tips van. Houd wel alle communicatie netjes bij en zoek iemand die kan helpen met een bezwaarschrift.
Erger u niet, verwonder u slechts!
quote:Deva schreef op 15 februari 2011 @ 20:40:

Het klopt wel dat het bedrag gebruteerd moet worden als dit over het jaar heen is gegaan. Dat is de fiscale wetgeving waaraan uwv zich dient te houden. Bij de rechter krijg je alleen gelijk als je er zelf álles aan hebt gedaan om het teveel betaalde bedrag binnen het belastingjaar terug te betalen...

En inderdaad, zoals al gezegd werd, je kunt het bruto terugbetaalde bedrag bij de belastingaangifte over het jaar van terugbetaling als negatief loon opgeven. Zo krijg je dan de loonheffing weer terug. Maar dat duurt wel een tijdje...

Wel lullig dat ze niet op bruto-niveau met elkaar verrekend hebben... als ik het tenminste goed begrijp dat je nu een netto-nabetaling aan zw hebt ontvangen die ongeveer gelijk is aan de ww-uitkering die je - netto - teveel ontvangen hebt? Dan zou ik het bedrag zsm terugstorten naar het UWV, er op stáán dat ze het weer bruteren en alsnog verrekenen met de vordering van de ww-uitkering. Dat kunnen ze echt wel, als ze een beetje moeite voor je willen doen. Echt waar. En anders wil een schriftelijke klacht wel eens helpen.

Als je dit niet wil, en je ontvangt nog een tijdje een uitkering van ze, kun je het wel op bruto-niveau laten verrekenen met je uitkering, op die manier 'betaal' je in principe netto terug, omdat je die maanden dan ook minder loonheffing betaalt.

Ik snap alleen niet dat je een zw-uitkering krijgt terwijl je zegt een baan te hebben. Hoort je werkgever dan niet je loon door te betalen?In ieder geval succes ermee! Vervelend voor je allemaal.

Ik ben uitzendkracht.

Dankjewel voor je utleg. Ik denk alleen dat ik het niet helemaal snap.Wat kan ik nu als beste doen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven