Werk & Studie alle pijlers

HBO-V deeltijd

30-12-2005 15:59 2194 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zit eraan te denken de HBO-V opleiding in deeltijd te doen, omdat ik eigenlijk niets wil met mijn huidige studie. Ik heb helemaal geen ervaring in deze richting. Wie kan me hier iets meer over vertellen? Want ik heb al ff gekeken bij de school waar ik die wil volgen en daar hoef je 1 dag in de week naar school. Maar ik neem aan dat je ook stages moet lopen etc. Alle ervaringen zijn welkom.
Hee MDF en andere HBO-Vers,

Nog steeds allemaal naar de zin met de studie?
Hallo!!

Ik heb jullie berichtjes gelezen. Leuk zoveel hbo-v'ers bij elkaar!

Ik ga per september de hbo-v in deeltijd afmaken. Omdat ik aantal jaar geleden al groot deel gedaan heb kan ik instromen in het 4de jaar met een extra vak uit het 3de jaar!

Meer mensen die in Breda de deeltijd doen/gaan doen??

Ingrid, jij vroeg waarom iemand koos voor de zorg. Ik vind het zelf erg leuk de combinatie van met mensen werken en ook organisatorisch en verpleegtechnisch bezig te zijn. Iedere dag is anders; hollen of stilstaan.  Samen met collega's naar situaties kijken en de juiste zorg inschatten is boeiend. Het is ook een vak waarin communicatie ontzettend belangrijk is, wat ook heel interessant is.

Wat ik zelf wel vind is dat "dankbare werk" en "mensen helpen" zoals verpleging vaak omschreven wordt in werkelijkheid iets anders kan zijn. Dankbaar is het niet altijd en helpen...soms lukt dat niet en in bepaalde setting van de gezondheidzorg maakt tijdsdruk dat je soms niet echt tot mensen toe komt en puur de zorgtaken uitvoert en weer naar andere patient vliegt. Dat is wel iets om te onthouden als kanttekening.

Ik vind het daarnaast wel een studie waar je vele kanten mee opkan. Dat is ook fijn!

Groetjes Ilona
quote:

Hee MDF en andere HBO-Vers,

Nog steeds allemaal naar de zin met de studie? Hey LeoLeo,

Leuk om weer wat van je te lezen, sorry dat ik nog niet eerder heb kunnen reageren. Effe druk met wat andere dingen geweest.

Met mij is het SUPER!!!! Ik heb met 1e blok afgesloten nu. Mijn cijfers (voor zo ver bekend nu) zijn allemaal erg goed. De tentamens van 2 weken geleden krijgen we na pasen officieel terug, maar volgens mijn berekeningen zou ik alles gehaald moeten hebben.

Mijn klas is nog steeds erg leuk! De meiden zijn allemaal erg gezellig, hoewel een enkeling wat problemen heeft (met zichzelf). De sfeer is daardoor niet minder. Ook mijn tutor is een hele lieve vrouw. Kan het erg goed met haar vinden.

De lessen zijn nog steeds erg leuk, al hebben we nu een blok over kwaliteitszorg. Dit vind ik iets minder, omdat je minder te maken hebt met directe patiëtenzorg. Maar het blok moet nog meer vorm gaan krijgen, we hebben net 2 lessen gehad.

Zelfs het maken van de tentamens was voor mij een feestje. We hebben een VGT (VoortGangsTentamen, kennistoets) en iedere keer moet je een bepaald niveau halen (tot 10 niveaus). Ik moest het hoogste niveau nog halen en volgens mijn berekeningen, nog niet officieel dus, zou ik zelfs die ruim gehaald moeten hebben. en dat na een 'pauze' van 5 jaar. was er best trots op.

Nu ga ik me vast voorbereiden op de lessen van dinsdag, zodat ik morgen echt al weekend heb. Heb een heleboel plannen voor dit weekend, maar studie gaat nog steeds voor.....

Veel Liefs MDF
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Zijn er ook meiden (of eventueel mannen) die ervaring hebben met de duale vorm van HBO-V.

Zit er zelf heel sterk over te twijfelen om dit te doen, maar heb nu een vaste baan en moet dus dan een hoop geld inleveren (moet wel maandelijks mijn huur kunnen betalen).

Ben dus erg benieuwd wat het salaris inhoud en of dat dan je eerste jaar al ingaat?

Heb wel al het een en ander op internet gelezen, maar is toch fijn om de ervaringsdeskundigen te horen.
Hier is MDF weer!

Het 2e blok is al een heel eind op dreef, het gaat nog steeds supergoed. Ik heb nog steeds geen seconde spijt van deze keus (om studie weer op te pakken).

En ik straal het blijkbaar uit, want ik krijg overal om me heen te horen dat ik er goed uit zie (en dan ben ik toch echt wel wat aangekomen, van drukke horecabaan naar rustig studentenleven vraagt om een ander voedingspatroon).

Ondanks dat ik kwaliteitszorg nog steeds niet erg leuk vind, gaat het best lekker in het blok. Ben nu al bezig met mijn stagevoorbereidingen (plaats regelen enzo) en ik heb er zin in, ook al ga ik pas ergens eind augustus op stage. Nu effe afwachten tot bekend is waar ik heen ga, dan kan ik me gaan verdiepen in de stage-instelling.

MDF gaat fluitend door de opleiding.....

@Discovery,

Ik heb weliswaar geen ervaring met Duaal, maar ik weet van mijn beste vriend dat hij het 1e jaar niet betaald kreeg. Hij had toen (1998) nog recht op studiefinanciering en kon zo rondkomen (met een bijbaantje en thuiswonend).

Hoe het nu precies is geregeld kan ik je niet zeggen, kan je alleen adviseren om es te gaan praten met een decaan van de opleiding, want die weten dit soort dingen ook allemaal....en anders kunnen ze je wel in contact brengen met mensen die meer weten.

Liefs van studentje MDF (klinkt zo leuk om te zeggen dat ik student ben, heeft voor mij nog zoveel voordelen)/
He MDF,

Nog bedankt voor je info. Ik heb sowieso een infoboekje aangevraagd en daar stond in dat ik wel een vergoeding kreeg het eerste jaar. Ik heb ook naar het ziekenhuis gebeld en die zij dat ik waarschijnlijk niks zou krijgen, maar zij wist het niet zeker want zij was niet van die afdeling.

Maar goed ik heb gewoon gesolliciteerd, het is iets wat toch al een paar jaar door mijn hoofd spookt, dus ik had zoiets van als ik het wil doen dan moet ik het gewoon nu doen. En dan het eerste jaar maar door zien te komen zonder hoog inkomen.
Hey Disco-very,

Wat goed dat je gewoon gesolliciteerd hebt! Ik zal duimen dat je aangenomen wordt!! Je kan ook overwegen om de studie in deeltijd te doen, maar dan moet je echt wel sterk in je schoenen staan. Je kan dan naast je studie werken (misschien niet met je stages).

Ik ben weer voltijd gaan studeren, omdat ik weer thuiswonend ben (heb toen 2 jaar op kamers gewoond) en ik nog recht had op studiefinanciering. Zelfs verzekeringstechnisch was het aantrekkelijk. Ik val nu weer onder de verzekering van mijn ouders, omdat ik studeer..

Kortom voor mij heeft de keus om weer te gaan studeren alleen maar voordelen. Het enige nadeel zou zijn dat ik tijd moet investeren in het studeren. Maar hoeveel moeite kost het om iets te doen, waar je later zelf beter van wordt?

Succes met je sollicitatie en ik hoop dat het je gaat lukken, Disco-very!

Liefs MDF
Hoi MDF,

Ja deeltijd had ook gekund, maar ik ben echt toe aan iets anders, ik wil ook weg bij mijn huidige baan, dus dacht dit is een mooie combinatie. Leren en het dan ook gelijk in de praktijk brengen en in ieder geval zeker van een salaris. Het is wel geen vetpot, maar met de ORT erover heen zal ik niet eens zoveel onder mijn huidige salaris gaan zitten denk ik. Dat is dan vanaf het tweede jaar, dus alleen het eerste jaar moet ik even aankijken, maar dat loopt vanzelf wel los denk ik.

Ik laat hier wel horen hoe het afgelopen is met de sollicitatie.

Groetjes discovery

HOERA!!!!!!!!!

Ik ben heeeeeel erg happy nu!! Ik heb VAKANTIE!!!

Wat er gebeurd is? Ik heb vandaag mijn beoordeling voor het kwaliteitsproject gehad. Het was gewoon in 1x klaar! Niks herkansen, gewoon een ruim voldoende gehaald!!

Aan het begin van het project zag ik het niet echt zitten, het schoot niet op, moesten veel fasen opnieuw doen, kregen toen veel kritiek.

De laatste fase zou beoordeeld worden. Andere groepen hadden het project eerder af, maar kregen wel een slechte beoordeling. Wij waren wat langzamer, maar nu hebben we dan ook echt vakantie!!

Ik ben zo blij dat het van een leien dakje gaat, had vooraf niet kunnen hopen dat mijn come back zo soepel zou verlopen. Nu komend jaar 2 stages (elk 20 weken) en dan afstuderen.. Het gaat zo gemakkelijk, ik krijg steeds meer het idee dat het echt de juiste keuze is geweest (voor zover ik dat niet al had).

Ik ga nu in de tuin zitten met een glas koude Dubbelfriss en genieten van de vakantie.

Liefs MDF

Hee MDF,

Ik heb vorige week mijn gesprek gehad in het ziekenhuis en had er achteraf helemaal geen goed gevoel over, liep voor mijn gevoel helemaal niet lekker.

Ik zou vandaag horen of ik was aangenomen en ik ben dus aangenomen.

Ik was helemaal verrast, maar wel heel blij.

Dus vanaf september, zit ik weer in de schoolbanken.

Als ik lees hoe enthousiast jij bent, dan zal het vast wel leuk zijn.
Allereerst gefeliciteerd MDF!

Hallo, mag ik als voltijder hier ook meeschrijven??

Ik zal mij even voorstellen...ik ben 3e jaars HBO-V voltijd in Nijmegen.

Ik heb in het eerste jaar stagegelopen bij gehandicapte kinderen, in het 2e jaar in de psychiatrie en nu loop ik stage in het ziekenhuis op oncologie / interne geneeskunde. Eigenlijk ben ik vrij makkelijk door de opleiding gerold, natuurlijk moet je er wel wat voor doen...scheelt dat ik het ook bijna allemaal leuk en interessant vond om te doen. Ik heb alle theorieblokken al gehad en gehaald.

Ik ben over 2 weken klaar met deze stage die ik ook dik ga halen.

Na de vakantie ga ik mijn afstudeerstage doen op t consultatiebureau of bij de GGD! En daarna nog afstudeerproject doen en dan ben ik alweer klaar! Time flies! ow en het eerste jaar vond ik het moeilijkst.
Ik bedoel...gefeliciteerd disco-very!!

En MDF ook dan met je vakantie ;)
Dankjewel,

tuurlijk mag je meeschrijven op dit topic, hoewel er niet zo actief wordt geschreven hier hoor.

Ik begin pas in september, dus kan er nu nog niet zoveel over zeggen.

Heb gelukkig nog ongeveer twee weekjes vakantie voordat ik begin, dus dat is wel lekker.

Lekker dat je je opleiding zo makkelijk doorloopt. Dat je het leuk vind is natuurlijk heel belangrijk, als het je interesseert dan wil je er ook graag dingen over leren. Nog maar een jaartje lekker hoor. Ik moet nu dus vier jaar aan de bak, maar is gelukkig wel met werken dus ga gewoon verdienen.
hallo allemaal,

het topic stond weer bovenaan, dus natuurlijk weer ff meegelezen. leuk om te lezen dat het zo goed gaat MDF. ik ben er ook vrij makkelijk doorheen gekomen, alleen mn 3e stage was dus hel.

@soulie, ik heb mn afstudeerstage ook op het cb gelopen en dat was echt super. succes allemaal met studeren en geniet van de vakantie. groetjes leoleo
@ soulie,

Welkom hier!! Ik ben zelf ook voltijd student, 3e jaar. Ik studeer in Eindhoven. Ik ben in 1998 begonnen, maar ben in 2000 gestopt na een tegenvallende stage. Sinds 1 februari ben ik weer terug op school. En het bevalt me erg goed, snap nog niet helemaal waarom ik toen wilde stoppen..

@ Disco-very,

Gefliciteerd met je opleidingsplaats!! Vind het echt supercool voor je!! Hopelijk ga je het net zo naar je zin hebben als Soulie en ik! Enne als je iets wilt weten, dan roep je maar...

@ Leoleo,

ik ben gewoon erg blij. Zoals het nu gaat, gaat het super en kan het bijna niet beter... Blij dat ik die keus gemaakt heb, resultaten zijn ook super en eind augustus begin ik met stages. Aan de ene kant heb ik er erg veel zin in, aan de andere kant zie ik er wel beetje tegenop (was vorige keer mijn struikelblok)... Ach eerst effe vakantie houden...

Liefs MDF
Als ik vragen heb kom ik zeker hier naar toe.

Wie kan mij meer vertellen dan die ervaren studenten hier.

Ik heb vandaag ontslag genomen bij mijn werk, wel een raar gevoel, maar ook een goed gevoel. Ga mijn collega's zeker missen in ieder geval de gezelligheid, want we hebben een erg leuk team.

Maarja als je verder wilt moet je het doen. Ben nu nog redelijk jong en is nu een stuk makkelijker om nog aan een opleiding te beginnen.

Heb wel al SPH afgerond, maar verpleegkunde is me al die jaren blijven trekken.

Ik zal hier regelmatig langskomen om te kijken wat jullie schrijven.

Groetjes Discovery
Hier nog een toekomstig HBOv-er! Na een aantal jaren werken blijft de zorg toch kriebelen, dus heb me vol goede moed ingeschreven voor de deeltijd variant Verpleegkunde. Heb er enorm veel zin in en word al helemaal enthousiast van die leuke verhalen hier: zal 't topic in de gaten houden! Veel succes aan degenen die nu bezig zijn!
He Fay,

Jij gaat ook weer naar school na een aantal jaar werken, leuk!

Dat ga ik dus ook doen, blijft het kriebelen he dan moet je er toch wat mee gaan doen.

Maar jij gaat deeltijd doen, wat voor werk ga je naast je opleding doen, iets wat er aan gerelateerd is of iets heel anders.

Ik heb juist voor duaal gekozen, omdat ik dan gelijk leer in de praktijk en ook geld ga verdienen.

Veel succes weer in de schoolbanken!

Groetjes Discovery
Hallo,

Ik heb niet alles gelezen hoor! Maar ik heb een vraagje aan jullie.

Ik doe nu HBO-V duaal, maar om diverse redenen wil ik de overstap maken naar de deeltijd variant. Ik zit nu in mijn tweede jaar, en rond deze ook af. Dus ik kom in derde jaar van deeltijd terecht. Nou is het bij deeltijd zo (bij de school waar ik gekeken heb) dat je daarnaast minimaal 16 uur in de zorg moet werken.

Hoe hebben jullie dat aangepakt? Zijn jullie gaan solliciteren op vacatures voor (afgestudeerde) verpleegkundige? Of hebben jullie gewoon een open sollicitatie brief gestuurd? En hebben jullie ook rekening gehouden met het niveau van het studie jaar waar je op dat moment in zat, bij het zoeken van een baantje?

Alvast bedankt!
He lunaaaaaa

Ik kan je helaas niet verder helpen, ik moet zelf nog aan de opleiding beginnen.

Maar weten ze op school niet waar je kan solliciteren en op wat voor soort banen. En anders zou ik gewoon met verschillende instellingen contact opnemen om te vragen wat je mogelijkheden daar zijn wat betreft een baan en je opleiding.

Succes ermee!

Mag ik vragen waarom je met de duale richting bent gestopt, had het met de opleiding en het ziekenhuis te maken of waren het hele andere omstandigheden?
quote:

He Fay,

Jij gaat ook weer naar school na een aantal jaar werken, leuk!

Dat ga ik dus ook doen, blijft het kriebelen he dan moet je er toch wat mee gaan doen.

Maar jij gaat deeltijd doen, wat voor werk ga je naast je opleding doen, iets wat er aan gerelateerd is of iets heel anders.

Ik heb juist voor duaal gekozen, omdat ik dan gelijk leer in de praktijk en ook geld ga verdienen.

Veel succes weer in de schoolbanken!

Groetjes Discovery Ik heb in eerste instantie gekozen voor deeltijd omdat ik dan nog een tijdje in mijn huidige baan kan blijven werken. Op mijn toekomstige school hoef je pas vanaf de tweede helft van het eerste jaar minimaal 16 uur in de zorg te werken. Normaal is deeltijd 5 jaar, maar op basis van mijn vooropleiding kan ik het in 4 jaar doen. Vandaar dat eerste halve jaar. De tweede helft van het halve jaar probeer ik iets te zoeken in een zorginstelling of zoiets voor ongeveer 32 uur. Als het mogelijk is stap ik dan vanaf het tweede jaar van de studie over naar de duale route. Ben nu zo gewend aan het werken dat ik veel liever meteen op de werkvloer opga om de theorie in de praktijk toe te kunnen passen. En je krijgt inderdaad meteen salaris, want het is toch een stap terug in vergelijking met wat ik nu doe. Maar dat vind ik helemaal niet erg omdat heht iets is wat ik echt wil.

Heb binnenkort een intake gesprek met de opleiding, dan zal het allemaal wel duidelijker worden. Begin jij ook in september? Ik ben al aan het aftellen...:D

Groetjes, Fay
quote:

Hallo,

Ik heb niet alles gelezen hoor! Maar ik heb een vraagje aan jullie.

Ik doe nu HBO-V duaal, maar om diverse redenen wil ik de overstap maken naar de deeltijd variant. Ik zit nu in mijn tweede jaar, en rond deze ook af. Dus ik kom in derde jaar van deeltijd terecht. Nou is het bij deeltijd zo (bij de school waar ik gekeken heb) dat je daarnaast minimaal 16 uur in de zorg moet werken.

Hoe hebben jullie dat aangepakt? Zijn jullie gaan solliciteren op vacatures voor (afgestudeerde) verpleegkundige? Of hebben jullie gewoon een open sollicitatie brief gestuurd? En hebben jullie ook rekening gehouden met het niveau van het studie jaar waar je op dat moment in zat, bij het zoeken van een baantje?

Alvast bedankt! Hai Lunaaaaaaaaa,

Dat 'probleem' heb ik ook. Bij deeltijd is het zo dat je 16 uur per week 'aan een bed' moet staan om je skills bij te houden. Maar omdat je nog niet voldoende gekwalificeerd bent is het moeilijk om als verpleegster in een ziekenhuis aan de slag te kunnen. Nu heb ik zoals jij geen twee jaar studie achter de rug, dus ik weet niet of het bij jou wel lukt. Ik zou het inderdaad navragen bij de stage coordinator van de opleiding. Zelf ga ik proberen bij de zorginstelling (geen ziekenhuis) waar ik tijdens mijn vorige studie een bijbaan had iets te vinden om de tijd te overbruggen tussen de tweede helft van het eerste jaar en het tweede jaar. Dan hoop ik over te stappen naar het duale traject (zie ook hierboven). In ieder geval succes met het vinden van een leuke baan. We horen het wel als je iets hebt gevonden!
Hoi Fay,

Ja ik ga ook in september beginnen, heb van de week mijn inschrijfformulier naar IB-groep gestuurd, dus nu afwachten.

Ik ben pas heel laat gaan solliciteren, 9 juni had ik mijn gesprek in het ziekenhuis. Ze hadden nog maar weinig plekken en ik had helemaal geen goed gevoel over het gesprek, maar ik was dus toch aangenomen.

Ik weet niet precies wanneer ik ga beginnen, kreeg gister een brief van het ziekenhuis dat ik wat kopietjes moest opsturen van identiteitsbewijs en diploma's enzo.

Ik krijg trouwens al een behoorlijke vergoeding het eerste jaar van het ziekenhuis, terwijl ik dan nog gewoon op school zit, dus dat is wel een behoorlijke meevaller. Het is wel minder dan mijn huidige salaris, maar dat was ook geen vetpot dus ik hoef niet heel veel in te leveren.

En ik probeer wel een OVjaarkaart te krijgen dat scheelt alweer voor de reiskosten.

Maar nog twee maandjes dus en dan moeten we aan de slag, zal vast wel eens tegenvallen, maar ik heb er erg veel zin in.

Groetjes Discovery
Ik denk dat jullie het super gaan vinden!!

Maar volgens mij krijg je geen OV als je de duale variant doet.

Ik heb ooit ook voordat ik aan de voltijd begon gesolliciteerd bij het Radboud in Nijmegen voor een duaal plekkie...we kregen echt zo'n hele selectiedag en ik was toen de jongste (toen 18 jaar). Ik had er ook een slecht gevoel over maar ik was ook aangenomen! Het gaf me een goed gevoel datz e zoveel vertrouwen in me hadden maar mijn gevoel zei ook dat deze duale variant niet goed voor mij zou zijn...ik zou dan veel te snel volwassen worden terwijl ik al een stuk pubertijd heb moeten missen door veel ellende in de privesfeer. Ik heb dus puur op basis van mijn gevoel besloten om toch voor de voltijd te gaan en dat is nog altijd de juiste keuze voor mij geweest. Als ik nu op deze leeftijd (bijna 23) weer zou moeten kiezen had ik uiteraard de duaal wel gedaan.

Ik ben nu dus 3e jaars (mag me bijna 4e jaars noemen) en over 3 dagen is mijn 3e stage voorbij! Ik ga em dik halen...maar wat heb ik opgezien tegen deze stage....werkelijk...ik sliep de weken van te voren slecht, constant nerveus, nagels bijten, vaak gehuild... Ik snap achteraf niet waarom dat was...want t is gewoon super gegaan!! Ik had dit echt nooit verwacht.

Ik heb mezelf echt verbaasd en ik ben een stuk zekerder geworden!

Omdat dit best een heftige stage was ben ik ook wel persoonlijk gegroeid zeg maar. Ik zie elke week jonge mensen vechten tegen kanker, en ook sterven...
He Soulie

Lekker zeg, nog maar 1 jaartje. Ik kan wel begrijpen dat je toendertijd voor de voltijd richting heb gekozen. Ik was zelf  17 toen ik aan mijn SPH begon en heb daar echt een leuke tijd gehad, dat zou ik ook niet hebben willen missen, doordat ik bijvoorbeeld SPH in de duale vorm had gedaan. Het is toch ook gezellig met al die meiden (tja SPH voornamelijk meiden he) in de klas.

Maar voor mij is de situatie nu anders, ik ben nu 24, heb inmiddels drie jaar gewerkt, ik woon samen dus de huur moet ook betaald worden. En ik zie het sowieso niet zitten om 4 jaar echt naar school te gaan, dus dan is een duale richting ideaal.

Heb je je stage gelopen in een ziekenhuis? Daar ga ik namelijk ook werken en wat jij zegt lijkt me allemaal best heftig en erg moeilijk met al die ernstig zieke mensen en mensen die overlijden. En dat je zo zenuwachtig was kan ik ook helemaal begrijpen, ik denk dat als ik straks moet gaan werken in het tweede jaar ik ook behoorlijk zenuwachtig zal zijn. Heb gelukkig het eerste jaar wel al een stage in het ziekenhuis, kan ik vast een beetje wennen.

En tja met die OV, ik dacht ik probeer het gewoon, al is het alleen maar voor het eerste jaar, vanaf het tweede jaar krijg ik reiskostenvergoeding.

En toen ik me inschreef bij IB-Groep kwam die vraag wel naar voren en er stond als je geen recht meer heb op studiefinanciering maar wel een OV wilt moet je gewoon een lening van 0 euro afsluiten, want een lening mag je nog wel aanvragen nadat je 4 jaar basisbeurs hebt gehad.

En niet geschoten is altijd mis toch!?

Enne fijne vakantie zometeen he en dan aan de slag met afstuderen alvast heel veel succes!!!! Maar eerst lekker vrij zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven