Het huishoudem

21-02-2011 10:06 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik wil een grote schoonmaak houden van de week en vroeg mij af of jullie mij misschien konden helpen.

De afgelopen jaren heb ik nogal wat zitten bewaren en wil nu eens een hoop weggooien..

Ik weet alleen niet wat normaal is.

Ons gezin bestaat uit 2 volwassenen, een peuter en straks nog een baby.

Hoeveel lakens hebben jullie bijvoorbeeld voor jezelf? En beddengoeden? En handdoeken en Theedoeken?

En fleecedekentjes. En voor de kinderen?

Ik heb dus overal een overvloed van en vroeg me af wat normaal is
Ik heb twee dekbedovertrekken en twee onderlakens. Maar in de praktijk is dat zelfs nog veel: ik was en doe het na het drogen gelijk weer op het bed.
Ik zou het alleen gaan weggooien als het versleten is of als je weet dat je het toch nooi meer gaat gebruiken. Anders is het toch zonde? Bovendien hangt het ook af van hoeveel je van iets gebruikt. Ik gebruik na elke douchebeurt 2 schone handdoeken, dus ik heb een aardige collectie van die dingen. Dekbedovertrekken heb ik ook veel. Gewoon omdat ik variatie leuk vind.

Zit het probleem trouwens alleen in deze items of heb je nog meer zooi?
Ik verbruik twee schone handdoeken per week. Elke dag vind ik zonde.
Wat voor de één veel is, is voor een ander weinig. Denk dat je op je gevoel moet afgaan en ook een beetje moet kijken wat je nu in de praktijk gebruikt. Met kleding is het bij mij zo, als ik het al 2 jaar niet mee aan doe, dan gaat het de deur uit. Dus dit zou je evntueel kunnen toepassen.

Succes.
Ik vind twee stel beddengoed voor één volwassene al weinig. Daar zou een derde stel bij kunnen. Vooral voor baby's/peuters/kleuters kan je maar beter genoeg beddengoed hebben: doorlekkende luiers, spugen . . . . Twee stel is echt veel te krap genomen!!

Als je echt wil opruimen, kies dan andere dingen om weg te doen: daarmee maak je ook ruimte . . . . Je kunt bijvoorbeeld kijken wat je niet meer gebruikt van de kleding, peuterkleding waar de baby niet in kan omdat de seizoenen niet kloppen, kan al weg. Wie weet kun je er nog iemand mee blij maken . . . .

Maar ja, dat ben ikke hè: erg gesteld op schoon en ruim voorradig.

Niet meer in de kleine kinderen, maar voor dochter had ik al 6 setjes beddengoed: overtrekjes en hoeslakentjes en onderleggers enz.
Dank!

Ik heb echt een hoop wat ook weer ruimte in beslag neemt. Ik merk ook dat ik met wassen een beetje in de knoop raakt.. Je bent veel sneller geneigd om een nieuwe handdoek te pakken dan als je niet meer heb en moet wassen.

Weggooien is zonde, maar voor mij ook opgelucht.

Voor de rest valt de zooi wel mee. Ben alleen een papier, boeken en tijdschriftengek

Met textiel heb ik gewoon abnormaal veel.

Stuk of 20 handdoeken, 6 setjes theedoeken. 5 Lakens, en overdreven veel onderlakens.

Ik heb twee slaapzakken, stuk of 5 dekentjes en nog een deken en....

ppff, weggooien, ben het echt zat :-) (Wel in de bakken)
Je hoeft het toch niet weg te gooien, kan toch in de zak van max of bij het leger des heils
Ik vind 20 handdoeken voor een gezin niet veel en 6 setjes theedoeken ook niet. Dat zijn er 12 dan?

Je kunt de doeken die je weg wilt doen ook tot poetsdoeken voor de auto verknippen. Grote witte lakens doen het op basisscholen altijd goed voor spandoeken! Tenminste, bij ons dan

Succes met opruimen!
kijk eens een week of twee welke je nou echt gebruikt. Vaak heb je toch een voorkeur. Ook kun je kijken hoe lang het duurt voor je de boel weer schoonhebt, en hoe lang het durrt voor je een nieuwe pakt. Ik heb twee setjes dekbedovertrekken, en eigenlijk is dat net een te weinig. Een schoon, een in de was en een op bed, dat lijkt me een prima hoeveelheid.

fleecedekentjes, zelfde laken een pak, waar gebruik je ze voor, en was je ze vaak? Gebruik je toch vaak dezelfde, of rouleren ze echt?

je kunt ook een paar van die vacuumzakken halen. Maar dan zul je zien dat de dingen die je daarin opruimt, niet echt nodig zijn en je ze bijna nooit tevoorschijn haalt. Dus ws kun je er dan na een jaar wat gemakkelijker afstand van doen.

ik heb trouwens ook een boel theedoeken, maar met een kleinje worden die vaak ook als spuugdoek gebruikt, of als onderlegger, als slab of poetsdoek, dus ik vind het wel fijn daar eenboel van te hebben, net als dweiltjes. Ik gooi mijn dweiltje elke dag in de was, en gebruik ook van die microdweiltjes als snoetepoetser, dus ze gaan er hier redelijk snel doorheen.
weet je wat ik zou doen, ik zou denk ik degenen die eigenlijk af zijn, stuk of versleten, weg doen, en dan even wachten met nieuwe kopen, kijken of je het redt met wat je hebt.
Ik heb 3 stel beddengoed, 2 voor ons eigen bed en 1 voor het logeerbed. Voor de kinderen heb ik elk ook 2 stel, 1 in de was/kast en 1 op het bed.

Handdoeken weet ik niet precies, ik gebruik voor de kinderen meestal nog hydrofielen en voor onszelf gewoon 1 per keer.

Theedoeken heb ik 4 setjes van, vaatdoeken echt abnormaal veel, maar ik pak ook zeker 2x per dag een schone.

Goed voornemen om flink op te ruimen, ik moet het ook nodig doen. Ik vind het zelf vooral heel moeilijk om alle te kleine babykleren weg te doen, dus daar staan maar liefst 6 dozen vol van op zolder. Heel stom, het is gewoon een soort emotionele drempel om het weg te brengen.

Succes ermee!
..
Ik heb drie sets dekbedovertrekken en hoeslakens. Ruim voldoende, en leuke afwisseling. Meer wil ik ook niet hebben, dat geeft alleen maar rommel in de kast.

Voor logees overigens wel ruim voorradig (maar wij hebben ook vrij regelmatig veel logees). 4 badhanddoeken en een stuk of 10 kleine. Ook hiervan voldoende, dus. Maar het ligt er natuurlijk wel aan hoe vaak je van handdoek wisselt...

Keukenhanddoeken en droogdoeken: van beide precies 7 (net als de vaatdoekjes). Voor elke dag van de week een schone.

Heb overigens geen kinderen, maar als ze nog klein zijn, zou ik daarvan toch extra in de kast leggen. Dit vanwege de ongelukjes 's nachts....
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Nou, als ik het zo eens lees moet ik aardig gaan weggooien.

Ik heb 18 badlakens, 18 washandjes en 6 dekbedovertrekken met 6 hoeslakens, iets van 9 setjes voor in de keuken, 3 fleecedekens en een plaid.

Vaatdoekjes heb ik op de rol en gooi ik na één keer gebruiken weg.

Ik heb een éénpersoonshuishouden.

Nou moet ik zeggen, dat ik gek ben op het kopen van nieuwe dekbedhoezen, vind het zo gezellig, steeds iets anders op mijn bed.
Ik neem toch aan dat je niet alleen een grote schoonmaak wilt gaan houden door je textielkast uit te mesten?
Hier alles in overvloed.

Circa 30 handdoeken en evenzoveel washandjes.

8 Dekbedovertrekken met circa 4 onderlakens.

Circa 15 setjes handdoek / theedoek / vaatdoekje.

Is misschien wat veel van alles maar ik heb liever ruim voldoende in de kast liggen dan dat ik misgrijp.
Misschien kan jij je plaatstelijke dierenasiel blij maken met oude handdoeken en dekens? Die zitten er vaak om te springen!

Verder heb ik circa 10 setjes handoeken/theedoeken en ongeveer 10 vaatdoekjes.

Heb ik 3 dekbedovertrekken en 5 onderlakens.

Een aanvulling ik heb 20 handdoeken en 15 washandjes.

Dat voor een 1 pers huishouden heb het allemaal gekregen toenn ik op mezelf ging.

Ik start morgen trouwens met een grote schoonmaak
Het gras aan de overkant is niet groen.
Hier ook alles in overvloed, wat ik wel heb gedaan is hetvolgende; Een kast in de zolder(als je daar ruimte voor hebt) daar heb ik dus alle extra dingen. Extra dekens voor bezoek, nieuwe washandjes,handdoeken etc. Alle dekbedovertrekken die ik nu niet gebruik, maar in de zomer wel.

Zo ligt alles overzichtelijk in 1 kast en niet door het huis heen zeg maar. Dat geeft iets meer rust voor mezelf.
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 21 februari 2011 @ 10:10:

Ik heb twee dekbedovertrekken en twee onderlakens. Maar in de praktijk is dat zelfs nog veel: ik was en doe het na het drogen gelijk weer op het bed.

Hier hetzelfde, kinderen van 6&2.5 hebben ook 2 sets dekbedovertrekken, maar 1 set ligt ook maar te liggen in de kast, hun favoriete overtrek was&droog ik en leg ik meteen weer op,en dat van ons ook.

Handdoeken&badmat op dezelfde manier, reserve set ligt maar in de kast,ik was ze 2x per week,en hang ze meteen weer terug.

vaatdoekje elke dag een schone, als de emmer met vuile doekjes vol is, doe ik ze in de kookwas.

droogdoek gebruik ik bijna nooit,alles komt droog uit de vaarwasser.
quote:Kampen86 schreef op 21 februari 2011 @ 10:59:

Misschien kan jij je plaatstelijke dierenasiel blij maken met oude handdoeken en dekens? Die zitten er vaak om te springen!

Wat een goed idee! De volgende lading gaat naar het asiel.
Als de handdoeken&beddegoed vaal/versleten beginnen te worden, gebruik ik ze op vakantie (camping) en koop ik nieuwe voor thuis.
Gut, ik dacht je kunt minimaal een weeshuis voorzien van textiel, maar dit valt echt heel erg mee. Ik heb denk ik met mijn 1-persoonshuishouden nog meer spul.....

Stuk of 6 overtrekken, 3 onderlakens, 2 fleecedekens, 1 fleeceslaapzak, ontelbaar veel theedoeken/handdoeken/vaatdoekjes en badlakens. Heb nou niet de neiging om daarin te gaan snoeien. Ga wel mijn kledingkast uitruimen.....
ooh jemig, dan heb ik echt heeel veel zooi, als ik dit lees.

heb voor ons bed wel 5 setjes + onderlakens, voor de kinderen ieder 4 + onderlakens.

Keukenlinnen wel 16 setjes, 10 dweiltjes en dan ook nog voor wasbak op zolder ook 5 dweiltjes.

In wc wel 9 gastenhaddoekjes.

Handdoeken, mpfffff wel 30 stuks...als het niet meer is.

En ook nog ong 10 stuks voor man naar zijn werk/sport.

Wel zijn we hier met 2 volwassenen en 3 kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven