Bevallen: de taboes!

20-02-2011 22:41 1362 berichten
Alle reacties Link kopieren
Moeders van het forum, een oproep aan u allen!

Zij die nimmer bevallen zijn zijn nieuwsgierig! Nieuwsgierig naar de taboes, de verhalen waarover nooit gesproken wordt, en de ongemakken waarmee de orde der moeders nog jaren na het natuurgeweld mee te maken krijgt.

Ik open dit nieuwsgierig topic naar aanleiding van het topic " vrijwillige keizersnede", waar vluchtig geschreven wordt over een regiment (post-partum) vaginale ongemakken. Wat staat ons, onbezwangerden, nog allemaal te wachten qua lichamelijk ongemak?

Voor mij zal het geen verschil maken en voedt het alleen mijn ongecompliceerde nieuwsgierigheid. Al draag ik mijn linkerborst ter zijner tijd rechts door paarsgekleurde borstvoeding, of struikel ik over mijn gehavende schaamlippen, de ontmoeting met mijn toekomstige kind is waar ik het voor doe!

Mijn vriendinnen glimlachen flauwtjes als ik vraag naar hun post-partum anatomie, de slachtoffers van de totaalrupturen zwijgen als het graf. Natuurlijk doet de glimlach van de pasgeborene alle hechtingen terstond oplossen, maar .........

......zijn er enkele moeders die eens een tipje van hun slip sluier op zouden willen lichten met betrekken tot de gevolgen van een bevalling voor " down-under"?
quote:Chubbyxxl schreef op 21 februari 2011 @ 19:02:

[...]

Oh ja, dat van die vinger in de anus weet ik ook nog wel! Doen ze inderdaad om te controleren of je niet per ongeluk ook een ruptuur heb in de wand tussen de vagina en anus.

Wat ik ook nog weet bij het hechten na die knip tijdens mijn eerste bevalling, was dat op een gegeven moment de vk zijn naald en draad had neergelegd en een ferm "Zo!" uitriep.

En terwijl hij dit riep trok hij een gigantische, echt ENORME tampon uit mijn vagina.

Had allereerst niet eens gevoeld dat hij dat ding d'r in had gedaan, maar ten tweede heb ik nooit geweten dat er tampons in die maten bestáán.

In mijn herinnering wel zo groot (qua doorsnede dan) als een half afgewikkelde wc-rol of blik doperwten.

Het rare is dat bij mijn latere hechtbeurten (bevalling 2 en 3) er geen tampon is ingebracht.Chubby: wat je beschrijft is natuurlijk echt vreselijk, maar vind dat je het echt zo hilarisch beschrijft dat ik hierzo in een deuk lig. Niet om wat er gebeurd is, maar hoe je het neerpent. I like your schrijfstijl Dat móest ik even zeggen.
Mmmmmm.....geen tampon opgemerkt. Ook niet opgemerkt dat ik gepoept had tijdens de bevalling. Vertelde man achteraf. Lijkt me toch ook wel een bizarre ervaring hoor voor zo'n man
quote:chrissiy schreef op 21 februari 2011 @ 19:16:

[...]

Chubby: wat je beschrijft is natuurlijk echt vreselijk, maar vind dat je het echt zo hilarisch beschrijft dat ik hierzo in een deuk lig. Niet om wat er gebeurd is, maar hoe je het neerpent. I like your schrijfstijl Dat móest ik even zeggen.

Dank je.

Wist niet dat doperwten zo vreselijk zijn!
quote:Simooon schreef op 21 februari 2011 @ 18:09:

[...]

Wat een rare reactie. Moet TO expliciet bij jou verantwoording komen afleggen waarom zij dit topic heeft geopend? Volgens mij loopt het topic goed en is er niks vreemds aan dit topic... Dus wie beb jij dan om te moeten bepalen dat dit al het zoveelste topic is wat over dit onderwerp zou gaan? En dat het jou niet aanstaat is dan jammer voor jou, mij staat ook niet elk topic aan, maar dat ga ik echt niet op elk topic melden.Hoezo is elke kritische vraagstelling per defintie raar?
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Lees hier heel veel herkenbare dingen haha.

Die vinger.. check! Misschien vond ik dat wel het ergste van alles haha.. Degene die m ij gehecht had gaf als reden op dat ze moest controleren of ze niet per ongeluk de zooi aan de darmwand vast had gehecht..

Witte koolbladeren heb ik ook in mijn bh gehad, maar dan tegen de stuwing. Werkt als een tiet

Totaalruptuur gelukkig niet, maar alleen maar omdat ik wel een flinke knip heb gehad. En daarna nog lekker uitgescheurd. Gelukkig knippen ze richting bil..

Van mijn zusje (half jaar voor mij bevallen) hgoorde ik dat zij alleen het staan van het hoofdje pijnlijk vond. Nou ammehoela my ass, alles deed gewoon pijn. Maar dat kwam vast omdat Muffin lekker scheef met haar hoofd lag en groter was dan verwacht.

Door dat laatste loop ik nu nog bij de gyn, van de baarmoedermond tot helemaal bij de uitgang heb ik wildvlees.

Dat is littekenweefsel dat gezellig blijft groeien. Tot iemand eindelijk heeft gevonden wat je hebt en er dan iets aan doet.

Ik heb daarentegen maar 1 stolseltje gehad, niks geen vuistdikke zooi. Ik vond het voelen alsof er een kwal uit glibbert, vond ik ook van de placenta.

En dan heb ik het nog niet gehad over de pens die blijft hangen.. Na 4 maand durf ik nog steeds niet te sporten (door dat wildvlees, kon een maand geleden nog geen minuut op de wc zitten zonder te vergaan van de pijn), dus krijg steeds de vraag of ik zwanger ben, wanneer ik met verlof ga, etc. In de lift van het ziekenhuis werd ik zelfs aangesproken door een oudere vrouw die zei: De dochter van een vriendin is ook zwanger van een tweeling. gvd. Ik niet, ik was toen net 12 of 14 weken daarvoor bevallen..

Ik voelde me tot erg lang na de bevalling nog wazig, ben toen Muffin 8 weken oud was naar een cursus van werk geweest en heb niks opgepikt. Echt niks. De mist trok pas op toen ik weer aan het werk was.

De hechtingen zaten ook erg te klieren en van de vk kreeg ik alleen maar te horen dat herstel nu eenmaal 6 weken duurt, dus vriend heeft degenen die er nog zaten zelf weggeknipt. Met een schaartje dat aan zijn leger-zakmes zat, omdat geen enkele andere schaar in huis klein genoeg was.
quote:Very Cherry schreef op 21 februari 2011 @ 00:38:

Heeft iemand het al gehad over de darminhoud, die er tevens bij uitgeperst wordt? Dat lijkt mij persoonlijk nog 100 keer erger dan 100 hechtingen.Hahaha, ja ikke!! De VK had er dot watten opgeduwd! Maar aan de lucht die eraf kwam kon ze niets veranderen!!
quote:sprokkelientje schreef op 21 februari 2011 @ 19:00:

[...]

Nou, nou wat een toon

Als Sha-la en miskraam heeft gehad is dat heel naar voor haar maar ik heb hier m.i. niets over gezegd.

Niemand heeft ook gezegd dat ik dingen niet wil lezen

Of ik hier wegblijf maak ik zelf wel uit...ben denk ik op dit forum en op deze pijler net zo welkom als alle anderen.

En als je niet op (mijn) commentaar, cq commentaar zit te wachten wat niet in je straatje past is het wellicht een idee om zelf weg te blijven.Uiteraard mag een ieder op elk topic een reactie plaatsen. Ik begrijp alleen niet wat jij met jouw reactie wilt. Vind het niet echt een vriendelijke reactie en het lijkt haast alsof je voor onrust wilt zorgen of reacties wilt uitlokken. Jouw toon is nou ook niet bepaald vriendelijk en ´normaal´ in dit topic.
quote:Biebeltje schreef op 21 februari 2011 @ 16:40:

[...]

HORROR

Heb 1 klein flubbertje wat ze wel weg mogen knippen, maar ben voor de rest reuze tevreden met mijn "onderkantje" .

Ik ga denk ik maar vast een "voor" foto maken die dan meegaat in de tas voor de bevalling. Kunnen we die laten zien als de boel gereconstrueerd moet worden.Mijn Gyn vroeg manlief na de bevalling met knip en hechtingen even te kijken of het er hetzelfde uitzag als voor de bevalling . Daar zat ik dus echt niet op te wachten......met al dat bloed en andere smerigheden dat manlief even een inspectie uit mocht voeren.
quote:Lala1979 schreef op 21 februari 2011 @ 19:42:

[...]

Mijn Gyn vroeg manlief na de bevalling met knip en hechtingen even te kijken of het er hetzelfde uitzag als voor de bevalling . Nee, vroeg hij dat echt??!!
quote:sprokkelientje schreef op 21 februari 2011 @ 19:37:

[...]

Hoezo is elke kritische vraagstelling per defintie raar?Die generalisatie is niet nodig hoor. Jouw opmerking was raar. En onaardig. Maar voel je vooral een luis in de pels, als dat je blij maakt
Sprokkelientje, ik heb je gisteren behoorlijk af zien geven in een ander topic op kritische vragen van forummers. Het forum wordt verziekt enzo, het is niet meer gezellig, forummers komen met ongenuanceerde postings. Allemaal heel vervelend vond je dat.

Maar als je het zelf doet is dat prima, begrijp ik?
in t bezit van een bescheiden cupje b heb ik dus 2x in mijn leven met cup E rondgewandeld. bleef bij beide kids een maand of 3 zo, wat een ramp!!!

onder de douche hield ik ze vast, ik was bang dat ze eraf vielen.

vlak na de bevalling viel het nog niet zo op. maar toen ik terugging naar mijn oude gewicht leken ze wel van lolo ferrari. mijn eigen shirtjes leken wel topjes, mijn topjes daar paste net 1 tiet in, ik moest speciaal kleren kopen alleen voor die tieten.
wij slapen nooit.
quote:Iekx schreef op 21 februari 2011 @ 08:30:

Bij ons vroeg de kraamhulp of we de placenta wilden bewaren om te begraven en er een fruitboom op te planten... Eh nee, doe maar in een vuilniszak, die dumpen we straks wel ff bij de vuilnisbak van een flat in de buurt...

Daarna werd er gevraagd of manlief de navelstreng wilde bewaren... Volgens de kraamhulp bewaarden veel mannen dat, laten het uitdrogen en hangen het dan als een soort sleutelhanger aan hun sleutelbos... Volgens mij hebben we gekeken alsof we het in Keulen hoorden donderen (en Keulen is hier ver vandaan...)

Echt bizar!!Bij ons vroeg ze KV of wij er problemen mee hadden dat ze de placenta aan de hond gaf!!
gatver!

toch schijnen ze placenta,s te gebruiken in huidcremes.
wij slapen nooit.
quote:Zuigstengel schreef op 21 februari 2011 @ 20:02:

[...]

Bij ons vroeg ze KV of wij er problemen mee hadden dat ze de placenta aan de hond gaf!! Schijnen ze heel lekker te vinden. Ik ben opgegroeid op het platteland en de hond van onze buurman zat al likkebaardend te wachten bij een barende koe tot de placenta er af kwam
Ach ja..

koken met placenta's!

http://www.youtube.com/watch?v=uuxeAbeDcU0
t blijft een barbaars gebeuren dat bevallen.

bij de 2e had ik geen persweeen, ik wilde liever niet naar het ziekenhuis, ons zoontje was net bij de oppas, en ik dacht er ong weer een 5 uur over te doen zoals bij de 1e.

maar geen enkele perswee, ik kreeg nog 10 min van de verloskundige, ze stak haar vinger in mijn vagina terwyl ik op mijn hurken voor haar zat. ik tanden en kiezen op elkaar geklemd en uit alle macht persen. niet dat ik ergens iets voelde waar ik wilde persen, maar binnen 7 minuten kwam mijn dochter van 8,5 pond ter wereld. mijn 6 ponder was een makkie, bij dochter voelde ik gewoon haartjes en oortjes langs mijn benen, wat een verschil.

affijn, na een maand had ik vreselijke rugpijn, hele rug ontwricht, met sporten weer redelijk goed gekomen.

wel zijn aan bijna al mijn tanden en kiezen stukjes aangeplakt, maar t was al verbazingwekkend dat ze er nog in zaten. ook heb ik er een aambei aan overgehouden.
wij slapen nooit.
quote:Lala1979 schreef op 21 februari 2011 @ 19:42:

[...]

Mijn Gyn vroeg manlief na de bevalling met knip en hechtingen even te kijken of het er hetzelfde uitzag als voor de bevalling . Daar zat ik dus echt niet op te wachten......Heel goed! Had me een hoop ellende bespaard als mijn gyn dat gevraagd.
Ik heb nog niks over kraamtranen gelezen. Alsof er een overstroming was. Een week na mijn laatste bevalling heb ik echt ineens een uur lang zo zitten janken dat ik ook echt geen woord meer kon uitbrengen. Ik net thuis, veel te kleine baby's nog in de couveuses, en ik lekte melk, bloed en liters tranen. Man was heel lief, maar raakte ook helemaal van de kaart omdat hij mij niet kon troosten. Hij dacht dat ie wat fout had gedaan (niet dus).
...
Kotsen, daar begon mijn bevalling mee. De weeën werden serieus en toen heb ik de hele woonkamer ondergekotst! Mijn man kon dus gelijk aan de bak, en ging gezellig meedoen ..

Daarna voelde ik me al naar, toen gingen we naar het geboortecentrum, daar was alles rustig en prima. Op een gegeven moment wilde ik toch wel pijnstilling, maar moest ik verhuizen naar de verloskamer van t ziekenhuis, pas toen de vk zei, zou je niet wat aantrekken, had ik door dat ik buiten een hemdje niets aanhad, dat bwijst maar weer, het boeit je echt niets op dat moment .

Na de bevalling, kreeg ik als ongelukkige een enorme nabloeding, waardoor ik naar de ok moest. Toen ik daar uitkwam had ik een katheter, een tampon (een meter verband) en een ballon in mn baarmoeder, en twee infuzen. Tja dat was toch wel traumatisch, maar gelukkig komt t zo erg bijna niet voor (ik ben 2,5 liter bloed verloren). Ik kon de eerste drie dagen dus niets, ben op bed gewassen en aangekleed, moest nadat de katheter eruit ging plassen op de postoel (want kon niet lopen). Maar wel raar niemand checkte mijn hechtingen in het ziekenhuis, pas op dag 5 toen ik weer thuis was heeft de kraamverzorger ernaar gekeken. OOk goor toen die enorme tampon en ballon eruit ging, kwamen er enorme stolsels mee.. .. En mijn man, heeft al die tijd aan mijn zijde gestaan en geloof me de meest aseksuele dingen van me gezien (en dat waren er heel wat na 5 dagen in het zkh).. Maar het is toch allemaal weer goed gekomen

Verder heb ik iedere nacht 6 weken lang gezweten, en heb ik nog 6 weken gevloeid. Placenta heb ik wel gezien, meekijken wilde ik niet.
O ja, het zweten!!! Man o man, wat een ellende. Ik ben eind juni bevallen, en die zomer (2009) was warm. En ik... Ik verloor liters zweet 's nachts. Bah.

Hebben we het al over haaruitval gehad? Ook zoiets. Hele bossen kwamen eruit. En ik had ineens een donspony erbij. Leuk!

Kraamtranen heb ik nooit gehad. Ik heb erop zitten wachten. Iedereen had het erover, maar het kwam niet. Ik was alleen maar dolgelukkig met mijn kind. Kon alleen maar lachen.
Kraamtranen, ja die heb ik wel gehad.. Vanaf een dag of drie na de bevalling tot aan 5 weken. Ik heb van mn leven niet zoveel vloeistoffen tegelijk verloren, tranen, bloed, melk, zweet.. Jaja en toch een tweede willen (ooit)
Oh ja, die vinger in je kont na het hechten, was ik alweer vergeten....

Kraamtranen, check. Op een gegeven moment waren mijn ogen zo opgezwollen dat ik ze 's ochtends nauwelijks open kon krijgen.

Verder heb ik een week na de bevalling een inwendig onderzoek en echo gehad omdat ik plotseling erg ziek werd en ze wilden kijken of er nog iets in mijn baarmoeder zat. Ik had op dat moment nog enorm veel pijn aan de knip en kon niet eens zitten van de pijn. Heb dus ook heel hard geroepen dat er noooooit meer iets daar naar binnen ging en dat de gyn wel weer kon vertrekken met haar echoapparaat. Uiteindelijk moest het wel gebeuren, ik heb nog gevraagd om het dan te verdoven maar daar keek ze wat raar van op. Uiteindelijk viel het best mee maar leuk is anders
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 21 februari 2011 @ 20:55:

O ja, het zweten!!! Man o man, wat een ellende. Ik ben eind juni bevallen, en die zomer (2009) was warm. En ik... Ik verloor liters zweet 's nachts. Bah.

Hebben we het al over haaruitval gehad? Ook zoiets. Hele bossen kwamen eruit. En ik had ineens een donspony erbij. Leuk!

Kraamtranen heb ik nooit gehad. Ik heb erop zitten wachten. Iedereen had het erover, maar het kwam niet. Ik was alleen maar dolgelukkig met mijn kind. Kon alleen maar lachen.

*krijgt een flashback*

Idd, dat zweten, vreselijk! In de winter bevallen, maar ik werd 's nachts wakker omdat ik helemaal doorweekt was van de combi zweet/tsr tijdens het slapen.

Na een paar maanden heb ik een pony laten knippen omdat ik helemaal kale inhammen had.
was een hele bevalling om dit topic 'even' door te lezen. Maar wat een herkenning. Gelukkig heb ik tijdens mijn bevalling niets als vervelend ervaren.

Wel heb ik toen de gyn. vrij dicht bij zat om een katheter in te brengen flink over haar heen geplast.

Die gene die mij aan het hechten was heb ik nog even het hele bevallingsverhaal in details verteld. Als of ze het zelf niet wist. Bleek mijn eigen gyn te zijn die zo juist de hele bevalling had gedaan. Totaal niet herkent.

Een paar dagen later had ik echt een heel vreemd stolsel. Maar dat bleek een lintworm te zijn. Nooit geweten dat ik die had. Die had waarschijnlijk honger nadat de darmen compleet geleegt zijn tijdens de bevalling.

En die winden, tja die waren wel genant. Vooral met de kamer vol visite. En dan heel demonstratief in de luier van je dochter kijken om te zien of zij het was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven