Rust creëren voor jezelf. Hoe doe jij dat?
woensdag 23 februari 2011 om 11:41
woensdag 23 februari 2011 om 11:48
Ik creëer rust in mijn hoofd door afleiding. Lang genoeg om afstand te kunnen nemen tot het probleem. Meestal sluit ik het af door te denken dat wat er ook gebeurd ik het wel redt. Piekeren is een soort vechten tegen de situatie. Ik maak of een beslissing wat ik kan ondernemen of ik geef me over en denk het komt wel goed. Zo'n mindfullness cd zou mij ook niet helpen. Het is de aard van je gedachten waardoor het niet stopt.
Doubt kills more dreams than failure ever will
woensdag 23 februari 2011 om 11:48
Als ik merk dat elke zin begint met 'ik moet nog' ga ik bij mezelf te rade wat nou echt moet en wat ik wil.
Ik wil nog is namelijk een stuk aangenamer.
Verder is afleiding zoeken voor mij fijn.
Net als schoonmaken en het van me af praten.
Zorgen delen zorgt dat ik het ook vanuit andere perspectieven zie. Als ik echt heel erg onrustig ben(lees piekeren en stressig) sla ik een oxazepam naar achteren. Maar dat zou ik je sterk afraden.
Ik wil nog is namelijk een stuk aangenamer.
Verder is afleiding zoeken voor mij fijn.
Net als schoonmaken en het van me af praten.
Zorgen delen zorgt dat ik het ook vanuit andere perspectieven zie. Als ik echt heel erg onrustig ben(lees piekeren en stressig) sla ik een oxazepam naar achteren. Maar dat zou ik je sterk afraden.
Op zaterdag help ik tamme dieren weer het beest in zichzelf te vinden.
woensdag 23 februari 2011 om 11:50
Wat bij mij beter werkt is juist niet perse die rust willen, dat werkt bij mij averechts en is een garantie voor piekeren. Mindfullness is aan mij persoonlijk niet besteed.
Ik merk dat juist activiteiten opzoeken beter werkt.
Dat kan een uurtje sporten zijn (samen met iemand, anders pieker je soms nog)
Maar ook lekker koken of met een potje thee en een dekentje op de bank een boek lezen.
Je bent dan ontspannen bezig maar hebt geen tijd om te piekeren.
Ik heb voor mijzelf geaccepteerd dat ik gewoon geen typje ben voor totale rust, dat krijg ik gewoon niet voor elkaar.
Is dat erg? Nee, tuurlijk niet, Elk mens steekt anders in elkaar.
Sinds ik het grote 'moeten ontspannen'heb losgelaten, merk ik dat het juist op alle fronten beter gaat.
Stel niet zulke hoge eisen aan jezelf en je wijze van ontspannen.
Ik merk dat juist activiteiten opzoeken beter werkt.
Dat kan een uurtje sporten zijn (samen met iemand, anders pieker je soms nog)
Maar ook lekker koken of met een potje thee en een dekentje op de bank een boek lezen.
Je bent dan ontspannen bezig maar hebt geen tijd om te piekeren.
Ik heb voor mijzelf geaccepteerd dat ik gewoon geen typje ben voor totale rust, dat krijg ik gewoon niet voor elkaar.
Is dat erg? Nee, tuurlijk niet, Elk mens steekt anders in elkaar.
Sinds ik het grote 'moeten ontspannen'heb losgelaten, merk ik dat het juist op alle fronten beter gaat.
Stel niet zulke hoge eisen aan jezelf en je wijze van ontspannen.
woensdag 23 februari 2011 om 12:38
quote:kupula schreef op 23 februari 2011 @ 12:15:
Wat is RET? Iemand nog tips om negatieve gedachten om te zetten naar positieve?
Rationeel Emotieve therapie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rationeel- ... e_therapie. Negatief denken omzetten in positief denken kort gezegd.
Sporten helpt bij mij ook goed!
Wat is RET? Iemand nog tips om negatieve gedachten om te zetten naar positieve?
Rationeel Emotieve therapie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rationeel- ... e_therapie. Negatief denken omzetten in positief denken kort gezegd.
Sporten helpt bij mij ook goed!
woensdag 23 februari 2011 om 12:44
Voor mij helpt het heel erg om lijstjes te maken met wat ik nog moet doen. Dan hoef ik niet daar niet te hele tijd over na te denken om het te onthouden, want het staat al op papier. Helpt ook om het overzicht te houden.
En verder: poweryoga. Gewone yoga vind ik iets te zweverig en heeft te veel meditatie (en als ik stil op een mat zit, kan ik echt niet stoppen met nadenken), maar als je voortdurend bezig bent met oefeningen en ademhaling, moet je je wel concentreren op yoga en denk je dus even niet aan iets anders. Word er altijd heel relaxed van.
En verder: poweryoga. Gewone yoga vind ik iets te zweverig en heeft te veel meditatie (en als ik stil op een mat zit, kan ik echt niet stoppen met nadenken), maar als je voortdurend bezig bent met oefeningen en ademhaling, moet je je wel concentreren op yoga en denk je dus even niet aan iets anders. Word er altijd heel relaxed van.
woensdag 23 februari 2011 om 12:48
ik zorg ook voor genoeg ruimte in mijn agenda. verplichtingen niet ieder weekend maar eens in de 2 weken. Het andere weekend is er dan ruimte zat voor niets doen en een beetje opruimen.
Verder besteed ik liever geen (negatieve) energie aan dingen waar ik niets aan kan doen. Voorbeeld: Feit: De trein is te laat. Komt de volgende eerder als ik me er druk om ga maken: nee. Heeft het dan zin om me druk te maken: nee Wat voor gevolgen heeft het voor mij: te laat op afspraak. Actie: rustig blijven en evt even bellen.
Lijstjes kunnne wel helpen maar de beste tip voor lijstjes voor mij is nooit meer dan 5 punten op het 'vandaag' lijstje. Oneindig lange lijstjes die je toch niet af krijgt al wil je het nog zo graag werken alleen maar demotiverend.
Verder besteed ik liever geen (negatieve) energie aan dingen waar ik niets aan kan doen. Voorbeeld: Feit: De trein is te laat. Komt de volgende eerder als ik me er druk om ga maken: nee. Heeft het dan zin om me druk te maken: nee Wat voor gevolgen heeft het voor mij: te laat op afspraak. Actie: rustig blijven en evt even bellen.
Lijstjes kunnne wel helpen maar de beste tip voor lijstjes voor mij is nooit meer dan 5 punten op het 'vandaag' lijstje. Oneindig lange lijstjes die je toch niet af krijgt al wil je het nog zo graag werken alleen maar demotiverend.
woensdag 23 februari 2011 om 12:51
Languit in een warm bad liggen met een lekker muziekje op de achtergrond, wat kaarsjes aan, een goed boek en een lekker geurend gezichtsmasker.
Aansluitend jezelf insmeren met lekker bodymelk, in je pas gewassen joggingpak op de bank gaan liggen met een heerlijk koel glas wijn en een doosje (dure) bonbons.
goed?
Aansluitend jezelf insmeren met lekker bodymelk, in je pas gewassen joggingpak op de bank gaan liggen met een heerlijk koel glas wijn en een doosje (dure) bonbons.
goed?
woensdag 23 februari 2011 om 12:55
quote:Bergje65 schreef op 23 februari 2011 @ 12:51:
Languit in een warm bad liggen met een lekker muziekje op de achtergrond, wat kaarsjes aan, een goed boek en een lekker geurend gezichtsmasker.
goed?Ik weet niet hoe het met TO is maar van zoiets wordt ik knetter onrustig. Ik stuiter bij wijze van spreken na 15 min het bad uit.
goed?Ik weet niet hoe het met TO is maar van zoiets wordt ik knetter onrustig. Ik stuiter bij wijze van spreken na 15 min het bad uit.
woensdag 23 februari 2011 om 13:10
Sporten! Liefst wel iets wat wel aandacht vraagt. Aikido is geweldig voor mij, het is het ultieme in het moment moeten zijn. Minfulness in motion! Een tactische teamsport werkt ook goed.
Lezen als afleiding. Geeft ook goed rust, want je gedachten komen op een ander spoor.
Koken, vooral als ik nieuwe recepten uitprobeer.
Lezen als afleiding. Geeft ook goed rust, want je gedachten komen op een ander spoor.
Koken, vooral als ik nieuwe recepten uitprobeer.