Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Eergisteren was ons meisje 6 maanden oud en hebben wij dus ook de 6 maanden gehaald. Nu even kijken wat het nieuwe doel wordt
Gefeliciteerd Ananas! Heerlijk gevoel is dat he Ik ben ook nog zoekende naar mijn nieuwe doel, meisje is nu 6,5mnd. Ik dacht al vrij snel terug te kunnen naar 2x per dag maar weet inmiddels dat ik dan toch echt een voeding voor KV moet vervangen en dat wil ik eigenlijk niet....hoop zelfs dat dat helemaal niet hoeft Dus denk dat ik mijn doel wel weet...

Eerst maar eens kijken hoe het gaat als ik 4-daagjes Barcelona met lief en zonder meisje heb gehad....

Hier een meisje wat heel erg verkouden was, zielig! En inmiddels wel weer beter gaat. Gelukkig nu, en niet in Barcelona. Ze heeft wel veel en vaak gedronken en vaak een troosttiet gehad dus mijn twijfel over hoe lang ik wilde voeden heeft zij helemaal weg genomen, als het aan haar ligt gaan we nog een lange tijd door! En als het aan mij ligt natuurlijk ook
Haha @ zuster en @ ananas, grappig om te zien dat dat toch bij iedereen een beetje het zelfde gaat. Dat doel wordt behaald en er wordt meteen een nieuw doel gesteld.

Ik merk ook dat het voeden en kolven alleen maar makkelijker gaat. Kolven zie ik als 2x een verplichte pauze, en ondanks 4 dagen werken gaat dit erg goed. Dus denk dat ik t kolfrecht maar vol ga maken :-)

En dan hopelijk savonds en sochtends tot 1 jaar ofzo...
@aavaessen ik geef nu sinds begin januari 2 tot 3 voedingen per dag. Mijn dochter is nu 9 maanden. Tot nog toe geen problemen gehad met teruglopen. Maar:

- ik heb heel geleidelijk afgebouwd

- bij productiedipjes zoals bij ziekte of menstruatie leg(de) ik haar extra vaak aan

Op deze manier is het goed vol te houden.

@ Rest ik blijf toch nog even bij de club. ik was het wel een beetje zat aan het worden om te voeden. Maarrrr mijn dochtertje is het er niet mee eens dat we stoppen met de borstvoeding. Komt ineens weer 3x per nacht ha ha Alsof ze het door heeft. En ze krijgt ook tandjes en is daat Heel Verdrietig van. Nouja dan gaan we nog maar even door he. Ach ja, ook wel gezellig.

Ik durf trouwens nu niet zo open meer te zijn over het feit dat ik nog steeds voed. Houd het lekker voor onszelf. Blijkbaar hebben we het punt bereikt waarop het sociaal niet meer acceptabel is?
Grappig he zuster dat je kindje ook bij jou voor een deel bepaalt hoe lang jullie doorgaan met borstvoeding. Heel herkenbaar hoor!
Gefeliciteerd ananas!

vraagje (dat vast wel eens gesteld is): mag ik verse (nog warme) melk bij opgewarmde melk doen als ze niet genoeg heeft?
@siena, volgens mij kan dat wel, alleen, als je dat doet kan je het daarna niet meer bewaren, mocht ze het niet opdrinken. Terwijl als je het in het flesje houdt waar het in zit, je het alsnog in koelkast of vriezer kunt doen.

Vandaag is Muppet een halfjaar en heb ik dus ook het halfjarig jubileum gehaald! Weliswaar niet volledige bv, maar nog steeds wel 3x per dag.

Sinds dit weekend is ook haar ritme veranderd, nu drinkt ze om 8u bv- 12u fles 170cc- 13u fruit- 17 u maar 70 cc (!!) fles- 18.30 u groente- 20 u bv- 23 u fles gekolfd 200cc. Beetje raar vond ik, erg weinig (ze is ook verkouden) maar volgens het consultatiebureau is 500 cc per dag + groente en fruit genoeg vanaf 6 maanden. Ben blij dat ze in elk geval minder flesvoeding neemt, gisteren weigerde ze de voeding van 20u en kon ik dus 2x kolven. Hoop dat ze het ritme van vandaag aanhoudt.

Wat is jullie ritme met 6 mnd? zuster jij nog 5x toch? en ananas?
Even een beetje off topic vraag en hopelijk zijn hier dames die me kunnen helpen.

Ik ben vorig jaar augustus helemaal gestopt met BV, bijna 9 maanden gevoed. Nu een half jaar later heb ik nog steeds melk als ik in mijn tepel knijp, soms ook een beetje steken in een borst en heel soms iets wat heel in de verte lijkt op een tsr. Borsten zijn ook nog bobbelig en groter dan vroeger

Is dit normaal? Hoe lang duurt dit normaal gesproken? Moet ik naar de huisarts voor onderzoek vanwege steken en bobbeligheid?
alle zes maanden mama's gefeliciteerd!!

Ons ritme was 6-9 keer per dag rond de 6 mnd (eigenlijk weinig ritme zie artikel wen... )

Wen: geweldig artikel. Mijn zwangere vriendin (juni uitgerekend) begint voorzichtig te vragen wat voor kolf en hoe borstvoeding en wat voor draagdoek, dus ik heb haar dit artikel gestuurd met de opdracht het nu te lezen en de laatste vijf regels te bewaren ergens voor het geval (kans schat ik 100%) ze het vergeet.

Ik kom hier even melden dat mijn slimmerd tegenwoordig met een kussentje aankomt als hij wil drinken, omdat ik die altijd pak voor onder zijn hoofd tijdens het voeden Voor het slapen gaan zit ie te wijzen tijdens het voorlezen, doe je zo je best met alle stemmetjes, hoor je 'die?' wijst ie naar het voedingskussen
Wat leuk, al die jubilea en toch-langer-drinkende baby's

Cight, met 9 maanden zou je van normale mensen nog geen gekke reacties moeten krijgen hoor! Toen voedde ik zelfs nog in het openbaar (nou ja, zelfs is niet eens het goede woord).

Borstvoeding is echt een samenspel tussen moeder en baby, ook in hoelang je blijft voeden

Mij wordt nooit meer gevraagd of ik nog borstvoeding geef, nee stel je voor zeg, een kind van boven de twee drinkt natuurlijk geen borstvoeding meer. En eigenlijk vind ik het stiekem wel jammer dat ze het niet meer vragen, de laatste keren genoot ik stilletjes van het geschokte gezicht

Annepiet, kun je niet vroeg opstaan om te kolven, en dat elke dag een kwartiertje later doen? Ploftieten hebben is ook niks natuurlijk

Fab, wat schattig

Je gaat je vriendin er vast nog wel aan herinneren neem ik aan

(zit jij eigenlijk ook 'aan de overkant'?)
Ik heb toevallig afgelopen week overlegd op mijn werk over mijn kolfrecht. Leidinggevende vindt het geen reden om te stoppen als de BV goed loopt. Van haar mag ik dus blijven kolven zo lang ik wil
wen, ik lees mee aan de overkant, maar heb nooit de behoeft om mee te praten. Discussies en nieuwe onderwerpen gaan zo snel dat ik het vaak toch niet kan volgen. Maar ik zoek er wel eens wat op. Hoezo?
Wen hihi ja zo kun je het ook bekijken. Mensen gaan er al zo van uit dat je geen borstvoeding meer geeft, er wordt ook niet naar gevraagd. Maar er uit mezelf over vertellen, dat doe ik dus niet Niet dat ik me schaam of dat ik er niet achter sta, maar ergens voel ik dat het al een beetje ' not done' is.

Wij gaan nog wel even door!
Het is misschien ook mijn rebelse aard Cight

Fab, ik bedacht me ineens dat ik je daar nooit tegen ben gekomen terwijl je wel voedt en draagt en zo, vandaar
@ zuster: Fijne leidinggevende heb jij!

Ik voed nu met 6 maanden minstens 6x per dag. Sowieso ongeveer dit 'schema' 4.00 7.00 11.00 15.00 18.30 22.00.

Maar gisteravond heeft ze al twee keer extra gedronken. En vannacht kwam ze ook al om 2.00u een keertje. Dus 6x is het minimum en dat kan nog steeds oplopen tot 8 of 10 per dag, afhankelijk van dr humeur, hoeveel troost ze nodig heeft.
Zo net voor bijna het einde van mijn kolfrecht mag ik toch ook nog gaan kolven op mijn werk binnenkort... Mag gaan uitbreiden van de arbo dus zal dan toch echt wel even kolven. Raar om dat nu opeens nog te gaan melden op mijn werk.
He dames,

Herkent iemand dit?

Mijn dochter van 7 weken drinkt op zich prima uit de borst, maar sinds een paar dagen protesteert ze hevig aan één kant. Met name als ze erg wakker is, wil ze aan die kant niet drinken. De andere kant is geen probleem. 's Avonds en 's nachts drinkt ze uit die borst prima.

Ik heb al gekeken of ik misschien spruw kan hebben aan die kant, maar volgens mij hebben we geen een symptoom. Voeden is niet pijnlijk bij mij, mij tepel ziet er normaal uit en ook zij heeft geen witte aanslag in haar mond.

Wat zou dit kunnen zijn?

Alvast bedankt!
lucia, het kan zijn dat je kindje last van haar oortje heeft, of dat je even last hebt van een "stieftiet", waar dan minder in zit (en die is dus dan stom).

Voed je steeds op dezelfde plek? Staat er ietsaan die ene kant waardoor ze erg wordt afgeleid? Mijn UKje valt niet te voeden met de tv in een ooghoek.

Oh wat erg eigenlijk! Ik heb een niet doorslapende tietlurkende Junkfoodblievende couchpotato...
quote:allis schreef op 01 maart 2011 @ 10:51:

lucia, het kan zijn dat je kindje last van haar oortje heeft, of dat je even last hebt van een "stieftiet", waar dan minder in zit (en die is dus dan stom).

Voed je steeds op dezelfde plek? Staat er ietsaan die ene kant waardoor ze erg wordt afgeleid? Mijn UKje valt niet te voeden met de tv in een ooghoek.

Oh wat erg eigenlijk! Ik heb een niet doorslapende tietlurkende Junkfoodblievende couchpotato...

Een kleine couchpotato
quote:allis schreef op 01 maart 2011 @ 10:51:

Haha, de andere was eigenlijk altijd de stieftiet, dus zou dat opeens andersom kunnen zijn?

Oortje heb ik al aan gefriemeld, maar dan komt er geen reactie.

Ik voed op allerlei plekken, dus daar kan t ook niet aan liggen.

Maar bedankt voor t meedenken!

Succes met je couchpotato!
Alle jubileum ladies gefeliciteerd

@ 26: Ik voed nog steeds volledig, en ook op verzoek.

Momenteel maakt ze er s'avonds een potje van. Of ze is gewoon heel slim Want als ik niet thuis ben, en manlief geeft een fles afgekolfd van 180cc valt ze meteen in slaap, geen protest niks. Als ik thuis ben, wil ze per se bij mij drinken voor ze gaat slapen. Ze drinkt dan ook echt (heb gister na het geven van een troost-tiet nog geen 30cc kunnen kolven). Vraag me niet waar ze het laat! Wel dreef ze vanmorgen aan alle kanten haar bed uit

Volgens mij voelt ze mijn twijfel/onzekerheid mbt het voeden. Ik kolf de laatste tijd minder veel. Scheelt niet super veel, lijdt ook geen verlies. Maar dat zet me aan het denken. We gaan morgen naar Barcelona en ik hoop zo dat ik na die 4 dagen nog kan voeden.... Dat ze dit voelt ofzo en daarom vaker wil drinken als bevestiging ofzo?

Normaal drinkt ze bij mij:

8u BV

9u boterhammetje

12u BV

13 boterhammetje

16u BV

16u30 half stuk fruit

18u groente

19u fles afgekolfd 180cc

Het heeft ook geen zin als manlief haar uit bed haalt om te troosten want ze voelt gewoon dat ik in huis ben....vreemd toch? Wel vleiend hoor

Maar voorlopig gaan we nog door. Heb mijn grenzen bijgesteld naar 1 jaar Here we go!
@26gelukkig: bedankt voor je antwoord!

En gefeliciteerd met je jubileum!
@Zuster: spannend, naar Barcelona zonder jullie meiske. Heel veel plezier, lekker genieten met z'n tweetjes. En natuurlijk veel succes met kolven.
@zuster, spannend hoor zonder de kleine op pad. Veel plezier in Barcelona.

Hier nu ook een meisje wat momenteel alleen maar door mama (of eigenlijk alleen maar door mama dr borst) getroost kan worden. Bij papa blijft ze keihard huilen, als ik dr over pak, is ze stil.

Zal vast een fase zijn :-)
Bedankt voor de felicitaties! Ik ben er ook wel trots op, zeker omdat er niemand in mijn omgeving is die de 6 maanden heeft volgemaakt. Ik krijg nu ook al eens de vraag of ik 'nog steeds' borstvoeding geef. En daarna de reactie dat dat met 1 kind nog wel te doen is, maar dat dat met een eventuele tweede niet te doen is. Ene oor in.......

Mijn nieuwe doel is 9 maanden, in ieder geval 3 van de 4 voedingen BV. Nu voed ik nog volledig, maar als ik in de komende 3 maanden een week 'genoeg' heb ervan, haal ik er een live-voeding af. Hopelijk blijf ik er zo positief tegenover staan.

Zuster, een jaar. Mooi doel. Fijn dat je langer mag kolven, aardige baas. En erg grappig dat ze je 'ruikt'. Ik verbaas me trouwens iedere keer over hoeveel je meisje eet. Dat haalt de mijne echt niet! Maar ik ben ook nog niet zo heel consequent met de bijvoeding.

Eksner, bij ons mag je kolven totdat je kind een jaar is, dus ik kan nog even vooruit Helaas gaat dat niet zo voorspoedig als bij jou. Kolf max 150 cc, terwijl ze ca. 180 drinkt.

Cight, gezellig nog even doorgaan dus. En tandjes krijgen is zo zielig! Heeft je kindje er erg last van?

26gelukkig, jij ook al een half jaar volgemaakt, goed hoor! Ons schema ziet er ongeveer als volgt uit:

7.00 BV

10.00 fruit

11.00 BV

12.00 broodkorstje

15.00 BV

18.00 groente

19.00 BV

20.00 130 cc afgekolfd + rijstebloem.

Fabindia, wat heb je nou aan een verhaaltje als je mama kunt krijgen?!

Allis, een couchpotato, haha. Die van mij is ook een tv-junkie: drinken, kaken op elkaar en hoofd wegdraaien naar de tv, AU!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven