Geld & Recht alle pijlers

We vrekken hier verder ! :-)

06-10-2010 14:31 3013 berichten
Gratis tips, advies en goede raad.

Vrekkendames, en een enkele vrekkenheer ( ? ) stellen hun diensten gratis beschikbaar.

Iedereen is welkom !!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Yeti80 schreef op 28 februari 2011 @ 17:33:

Ja, ze hebben nu twee varianten bij V&D zag ik. Ook eentje die ook betaalkaart is, daar begin ik ook niet aan. Dat lijkt wel een soort creditcard alleen te gebruiken bij V&D. Zie ik het nut niet van in, ik heb al een gewone creditcard van de bank.

En ja, met een minimuminkomen én weinig spaargeld kun je kwijtschelding van de gemeentebelasting aanvragen. is een heel gedoe met stapels papieren waar je kopieën van moet maken.

Ik zat net te kijken hoe het nu precies ging, nu kun je bij mijn gemeente en waterschap ook alles online insturen met je digiD en scans of foto's van de papieren..... dat scheelt een hoop.

Bovendien is het hebben van een scanner sowieso echt ideaal voor al je papieren, bv bij het versturen van je zorgverzekeringsnota's voor declaraties. De mijne was gratis via een vriendin, de printfunctie van haar 3-in-1 printer deed het niet meer, maar het scannen nog wel. En een laserprinter had ik al. Ideaal, voor van alles. Ik heb mijn hele administratie gescand en in een huishoud-mailbox staan, handig wanneer je overdag wat moet regelen tijdens kantooruren op je werk.
Layla: Moet je ook voor Autotrack betalen, als je je auto daar op wilt zetten?

Flashy: weet je ook of je lid moet zijn van ANWB om hem zo te kunnen verkopen?

Bij mij is waterschapsbelasting met meerpersoonshuishouden in huurhuis ¤ 230.
Tinkeldel, ja je moet er wel voor betalen, maar dat moet je MP ook. (helaas)
Poeh heb dus voor mij alleen in een koopwoning ruim 700 euro belasting en daarnaast nog 149 voor het water. Water heb ik gisteren in 1 keer betaald de rest wil ik in 10 keer betalen. Kan het in 1 keer echt niet missen zo'n groot bedrag.

Heb vandaag veel kleding gekocht. Op zich niet zo vrekkerig maar wel echt hele goedkope dingen. 2 rokjes van 2,95 per stuk en kleding erboven zit gemiddeld 7,50.

Jullie hebben gelijk over die V&D kaart. Zelf koop ik op afbetaling bij de Wehkamp en de verleiding is zo enorm groot om maar te blijven bestellen. Betaal wel iedere maand meer af dan het minimale bedrag. Wil er ook weer van af zijn.
quote:layla1969 schreef op 28 februari 2011 @ 18:45:

Tinkeldel, ja je moet er wel voor betalen, maar dat moet je MP ook. (helaas)Ja, van MP wist ik het. Maar 25 euro op een auto, vind ik niet zo veel. We gaan hem over 2 weken in de verkoop zetten.
quote:Punica schreef op 28 februari 2011 @ 14:08:....Ik heb zelf een modaal salaris, maar ik moet erg goed op de kosten letten omdat ik duur woon (particuliere huur). En dan doe ik niks geks, geen dure iphone/android/dinges of abbonementen...

Hier ben ik dus ook zo verbaasd over. Ik ben net gescheiden en verdien modaal. Heb helemaal geen hoge huur maar wel een auto, oh en twee kinderen. Ik heb ALLE overbodige kostenposten geschrapt en dan kom ik eigenlijk net wel of net niet uit elke maand. Vind het bizar. Ik dacht altijd dat modaal betekent dat je daar van rond kan komen als gemiddelde nederlander met een rijtjeskoophuis en twee kinderen. Niet dus.

Wat heb je dan aan een term als modaal?
quote:tetterdetet schreef op 28 februari 2011 @ 21:45:

[...]

Hier ben ik dus ook zo verbaasd over. Ik ben net gescheiden en verdien modaal. Heb helemaal geen hoge huur maar wel een auto, oh en twee kinderen. Ik heb ALLE overbodige kostenposten geschrapt en dan kom ik eigenlijk net wel of net niet uit elke maand. Vind het bizar. Ik dacht altijd dat modaal betekent dat je daar van rond kan komen als gemiddelde nederlander met een rijtjeskoophuis en twee kinderen. Niet dus.

Wat heb je dan aan een term als modaal?

Een modaal inkomen volgens wikipedia is bruto modale inkomen is volgens het CPB in 2010 ¤ 32.500 (vakantietoeslag meegerekend). Per maand is dat ¤ 2.508,- bruto.

Dat is niet veel als je er kinderen van groot moet brengen vind ik. Maar ik zou er wel makkelijk van rond kunnen komen in mijn eentje. Maar het ouderwetse kostwinnersmodel met huisvrouw en kinderen in koophuisje lijkt me hiermee erg lastig......

Op een Amerikaanse site ben ik ook eens tegengekomen dat leven in 1970 veel goedkoper was qua vaste lasten, ook wanneer je het omrekent met inflatie: vooral de huizen waren goedkoper en je was nog niet "verplicht" om een gsm of internet te hebben. Zonder dat kun je nauwelijks naar werk zoeken en je kinderen worden ook geacht toegang tot internet en een computer te hebben, dus daarom "verplicht". Vroeger was het kostwinnersmodel dus nog wel rendabel.
@tinkeldel:

ik heb laatst mijn auto verkocht via autoscout24. was gewoon gratis. auto was snel verkocht. op de site van de ANWB kun je tips vinden over contracten etc. en kun je kijken wat de waarde van je auto ongeveer is.

Ik heb zelf aan een handelaar verkocht, heel snel zelfs.
quote:extrahalo schreef op 28 februari 2011 @ 15:57:

[...]

dan kun je kwijtschelding aanvragen. Dat scheelt dus.alleen als je inkomen tot 120% van het minimumloon is. Daar zitten wij net boven en dan vervalt dat allemaal.
Hier ook de gemeentelijke heffingen binnen: 466 euro dit keer, voor 1 persoon in een piepklein huurappartementje. Ik bedoel: veel afval en zulks heb ik hier echt niet. Maar goed, gelukkig kan het hier ook in gedeelten.

Waterschap was 85 euro, ik ben nu bezig dat het kwijtgescholden kan worden.
Hoi

vraagje aan jullie: Ik heb vorige week een sim only abo besteld bij Ben. Nou zou ik binnen 24 uur bericht krijgen van hun bezorg dienst, die heb ik dus nooit gehad. Donderdag hierover een mailtje gestuurd naar ben en ook daar niets op gehoord. Mede door de negatieve berichten hier heb ik dus zojuist de bestelling geannuleerd. Maar nu? Wat denken jullie van de provider simpel. Daarbij kan ik voor 5.00 euro 100 min en 100 smsjes kopen.

Dus iemand positieve of negatieve ervaringen met simpel?

groetjes
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Ik heb laatst zitten kijken bij Youfone.nl dat is ook een simonly maar dan op het netwerk van KPN. Die waren ook wel voordelig.
Ohja nog een vraagje:

mijn gemeentelijke heffingen zijn ook binnen: 520 euro.

Nou ben ik afgelopen december verhuisd naar mijn koop app. Die heb ik in mei 2009 (dus anderhalf jaar eerder) gekocht voor 158.000 VON. Daar heb ik zelf later een keuken en 'upgrade' van de wc en badkamer bij gekocht (de standaart versie iets uitgebreid). Dit kost bij elkaar iets van 7000 euro.

Nou schat de gemeente mijn WOZ waarde in op 183.000. Ik denk dat dit te veel is maar is het het waard om bezwaar aan te tekenen voor die (misschien) 10.000 euro? Wat zal me dit opleveren als ze hiermee accoord gaan?

kort gezegt als dit me veel papieren rompslomp geeft en maar minimale winst dan denk ik laat maar... Of misschien zitten ze er helemaal niet naats met de 183.000 euro?

wat denken jullie?

groetjes
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Staat er op je beschikking hoe hoog de belastingen zijn per 1000 euro WOZ waarde? Dan kun je zelf berekenen wat het scheelt.
quote:layla1969 schreef op 01 maart 2011 @ 11:34:

Ik heb laatst zitten kijken bij Youfone.nl dat is ook een simonly maar dan op het netwerk van KPN. Die waren ook wel voordelig.

hoi bedankt voor de tip.

heb even gekeken maar in mijn geval is deze provider duurder dan simpel!

groetjes
quote:layla1969 schreef op 01 maart 2011 @ 11:38:

Staat er op je beschikking hoe hoog de belastingen zijn per 1000 euro WOZ waarde? Dan kun je zelf berekenen wat het scheelt.

Ohh slim, net weer even gekeken en het staat er inderdaad op. Het is uitegerekend met 0.084%.

Als ik het goed heb uitgerekend zal me dat als mijn WOZ waarde 170.000 zou zijn 9 euro schelen per jaar.

hmmm ik ga even uitzoeken hoe ik bezwaar kan aantekenen en hoeveel moeite me dat zal kosten! Iemand nog meer redenen om bezwaar aan te tekenen buiten de OZB om?
Op eerdere verzoeken om onze WOZ te herzien is de gemeente niet ingegaan, maar toen het huis van onze buurman (de kinderen wilden van het huis af, vader zat dementerend in een verzorgingstehuis) werd verkocht voor een relatief laag bedrag zagen we onze kans schoon, en hebben we onze WOZ 20% naar beneden gekregen.
Zo Moppetoet, da's een mooi voorbeeld van: brutalen hebben de halve wereld!
bij ons doet de gemeente ook zo raar met de taxatie. Ons huis is misschien 185.000 waard, maar omdat een aantal buurtbewoners een serre hebben aangebouwd en dakkapellen en luxe badkamers etc stonden we ineens op 2 ton getaxeerd!

Grappenmakers.
Tinkel: ik heb geen idee of je anwb lid moet zijn, ik gok van wel.

Overigens kunnen wij onder modaal prima rondkomen. Zelfs met ons dure koophuis. Gewoon prioriteiten stellen.

Hier geen kinderen dus dat scheelt.
Himalaya, ik heb de DE-punten gister op de post gedaan, maar ontdek net dat het aardige briefje dat ik had geschreven op de keukentafel is blijven liggen. Veel plezier ermee, hoop dat je (na wat verder sparen) iets moois uit kunt zoeken, had ik willen zeggen.

Hier bovenmodaal (tweeverdieners, één kind), maar omdat ik ZZP-er ben (met onregelmatige inkomsten, dure verzekeringen en een noodzakelijke zakelijke buffer) is het financieel geregeld passen en meten. We komen goed rond en kunnen sparen, maar daarbij moeten we wel goed opletten en prioriteiten stellen.
Dank Elynn, ik laat het je zeker nog even weten als ik ze ontvangen heb. En als ik mijn cappucino uit mijn nieuwe mok ga drinken, zal ik even op je proosten
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Haha, daar houd ik je aan, aan dat proosten.
Hoi Himalaya,

Hier iemand die wel eens meeleest maar niet zo vaak iets post.

Ik heb thuis ook nog DE-punten waar ik niets mee doe en ken verder ook niemand die ze spaart. Dus als je ze wilt hebben geef je maar een gil.
quote:_jessie_ schreef op 28 februari 2011 @ 21:55:

[...]

Een modaal inkomen volgens wikipedia is bruto modale inkomen is volgens het CPB in 2010 ¤ 32.500 (vakantietoeslag meegerekend). Per maand is dat ¤ 2.508,- bruto.

Dat is niet veel als je er kinderen van groot moet brengen vind ik. Maar ik zou er wel makkelijk van rond kunnen komen in mijn eentje. Maar het ouderwetse kostwinnersmodel met huisvrouw en kinderen in koophuisje lijkt me hiermee erg lastig......

Op een Amerikaanse site ben ik ook eens tegengekomen dat leven in 1970 veel goedkoper was qua vaste lasten, ook wanneer je het omrekent met inflatie: vooral de huizen waren goedkoper en je was nog niet "verplicht" om een gsm of internet te hebben. Zonder dat kun je nauwelijks naar werk zoeken en je kinderen worden ook geacht toegang tot internet en een computer te hebben, dus daarom "verplicht". Vroeger was het kostwinnersmodel dus nog wel rendabel.

En toch kan ik me niet voorstellen dat je als je modaal verdiend niet rondkomt. Er zijn namelijk zoveel mensen die het met minder moeten doen en ook gewoon rondkomen. Toch kijken voor een zuinigere/goedkopere auto, minder proberen uit te geven aan boodschappen, goedkoper op vakantie, kijken of je in aanmerking komt voor toeslagen etc etc.

Ik ben maar een arme student maar omdat ik spaargeld heb kom ik niet in aanmerking voor kwijtschelding van de gemeentelijke heffingen, en dan heb ik echt geen tienduizenden euros maar gewoon een paar duizend achter de hand, voor mn collegegeld voor het komende jaar, rijbewijs e.d... ik word op die manier bijna gestraft voor mn spaarzame gedrag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven