Geld & Recht alle pijlers

huishoudgeld

28-02-2011 23:47 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik vraag me af wat iedereen aan huishoudgeld uitgeeft.

Wij zijn een gezin met 2 volwassen en 3 kids en geven per week 90 euro uit aan eten en drinken, soms is dat best puzzelen om uit te komen.

Als ik in de supermarkt loopt zie ik karren vol afgerekend worden van over de 100 euro of meer.

Zijn wij nou de enigste die van minder geld moeten leven of zie ik telkens net de verkeerde mensen afrekenen.

gr Theeroosje
Wij geven gemiddeld zo'n 60 tot 70 euro per week uit aan boodschappen. Wij zijn met z'n tweeen. Ik haal het vlees wel bij de slager en het brood bij de bakker. Is wel iets duurder maar ik vind de kwaliteit beter.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 01 maart 2011 @ 15:43:

[...]

Hoeveel vlees gebruik jij dan per maaltijd, hoeveel brood ( en beleg ) ben je per dag kwijt?

6 keer 6 stukjes vlees van de Lidl en ik zou al aan 100 euro zitten volgens mij.Wij eten niet elke dag vlees, en ook geen grote stukken. Dat is om te voorkomen dat de kids (geen pubers) geen groenten meer hoeven als ze hun stukje vlees op hebben. Ik gok dat we ongeveer 15 euro per week aan vlees van de supermarkt kwijt zijn .
Ik geef gemiddeld 70 euro uit per week voor 2 volwassenen, een peuter en baby van 10 maanden.

Ik vond dit altijd al veel maar na het lezen van het topic valt het wel mee.

Ik maak op maandag een lijstje met wat ik iedere dag wil eten, koop dat en natuurlijk alle standaard dingen zoals melk, brood etc. Ik kom alleen bij 1 winkel, 1 x per week, de AH (zelfscannen en ik wil niet meer anders). Alleen momenteel heb ik nog een fles Nutrilon elke week nodig, dus eigenlijk 80 euro. Maar over een maand gaat ze aan de melk (van de euroshopper AH ). Alleen mijn koffie en cola moet van het A-merk zijn, verder ook veel dingen van euroshopper, eigen merk AH.

Wat ik niet heb meegenomen in de prijs hierboven zijn de luiers (koop ik als bulk bij Makro).
ik heb trouwens niet echt huishoudgeld en zou ook 200 per week kunnen uitgeven maar wil dit niet. Alles wat ik overhou gaat naar de kledingindustrie
100 tot 150 euro per maand voor 2 personen.

En dan let ik goed op de aanbiedingen en koop alleen wat we nodig hebben. Koop sommige dingen bij de natuurwinkel vanwege de kwaliteit, maar sla ook daar alleen een voorraadje in van de aanbiedingen die we echt nodig hebben.

1 keer per week voor 20 euro groente en fruit van de markt. Ik koop dan alle aanbiedingen, en aan het eind van de dag krijg je er vaak wat extra bij. Bijv een gratis doosje druiven erbij of 2 broccoli voor de prijs van 1. Niet alles is goedkoper dan bij de supermarkt, maar in totaal kan ik op de markt meer kopen voor minder geld.

Ik heb kilo's aardappelen, rijst, pasta en veel kruiden en noten op voorrraad, om zo elke avond eindeloos te kunnen combineren voor verse soepen, pasta's en wokschotels.

Zo kost een avondmaaltijd nog geen 3 euro. Soepen en pasta's maak ik in grote hoeveelheid om in te vriezen. Handig voor als er minder tijd is om te koken, want zo voorkomt het dat ik naar voorgesneden groenten of handige snelle sauzen grijp in de supermarkt (wat het duurder maakt).

Overige boodchappen bij AH en Aldi. Ik let op aanbiedingen, kortingstickers, goedkoopste merk, en bedenk bij elk artikel of het nodig is (dat is een automatisme geworden toen ik moest gaan bezuinigen).

We eten geen vlees of vleesvervangers, toetjes worden gemaakt van het fruit, geen alcohol, geen frisdrank. Dat scheelt veel, want als we eters krijgen (die wel vlees en frisdrank willen) moet het weekbudget omhoog.
hier 100 euro voor een gezin van 2 volwassen en een peuter
Hier voor 2 personen zeker 150,- tot 200 per week.

Brood, beleg, groentes, pasta, rijst, lekker snaaiwerk (chips, koekjes, snoep, franse kaasjes, toastjes, pinda's), shampoo, evt wasmiddel, fruit, optimel, kaas, wat tijdschriften, aardappels, kattenvoer, kattegrid, frisdrank, paar flessen wijn en ongeveer 2 kratten bier, en alles wat ik nog meer vergeten ben... O ja, alles gewoon bij de AH.
Oh ja, ik vergeet nog kruiden, soepingredienten (bijvoorbeeld groene curry, kokosmelk, verse gember), mie, rundvlees, kip, woksauzen en boemboe's, koffie, thee...
Hoi allemaal,

Toevallig was ik vorige week bezig om het eens uit te rekenen. Ik ga het vanaf nu elke maand een beetje bijhouden. Wij zijn met 2 volwassenen en maken elke maand een x bedrag over naar onze gezamenlijke rekening. Daar gaat dan de huur af, de boodschappen, cadeautjes e.d. We komen vaak niet helemaal uit, dus ik was wel benieuwd wat we nu precies uitgeven. Maar word wel heel nieuwsgierig nu ik jullie verhalen zo hoor.
Hoi allemaal,

Toevallig was ik vorige week bezig om het eens uit te rekenen. Ik ga het vanaf nu elke maand een beetje bijhouden. Wij zijn met 2 volwassenen en maken elke maand een x bedrag over naar onze gezamenlijke rekening. Daar gaat dan de huur af, de boodschappen, cadeautjes e.d. We komen vaak niet helemaal uit, dus ik was wel benieuwd wat we nu precies uitgeven. Maar word wel heel nieuwsgierig nu ik jullie verhalen zo hoor.
quote:Poof schreef op 01 maart 2011 @ 17:23:

Brood, beleg, groentes, pasta, rijst, lekker snaaiwerk (chips, koekjes, snoep, franse kaasjes, toastjes, pinda's), shampoo, evt wasmiddel, fruit, optimel, kaas, wat tijdschriften, aardappels, kattenvoer, kattegrid, frisdrank, paar flessen wijn en ongeveer 2 kratten bier, en alles wat ik nog meer vergeten ben... O ja, alles gewoon bij de AH.Soms vraag ik me af hoe mensen in een week kunnen uitgeven waar ik een maand mee doe, maar als ik dit lees dan snap ik het. Ik heb geen huisdieren, hoef geen snaaiwerk, haal tijdschriften in de bieb, en drink geen alcohol. Mis daardoor een heleboel uitgaven al vanzelf.
@ Noortje, je zou kunnen terugkijken op je rekeningen wat je de afgelopen tijd hebt gepind. Waarschijnlijk kun je dan al een overzicht krijgen van de uitgaven die je hebt gedaan.

Als je niet uitkomt elke maand, is het handig om wat inzicht te krijgen.
quote:vlinder088 schreef op 01 maart 2011 @ 17:50:

@ Noortje, je zou kunnen terugkijken op je rekeningen wat je de afgelopen tijd hebt gepind. Waarschijnlijk kun je dan al een overzicht krijgen van de uitgaven die je hebt gedaan.

Als je niet uitkomt elke maand, is het handig om wat inzicht te krijgen.

Noortje: kun jij ook een keer een voorbeeld geven van wat je eet per week dan? Ik ben namelijk heel erg benieuwd.

Ik heb vandaag boodschappen gedaan voor 4 keer avondeten voor mezelf en ik was 35 euro kwijt. En ik denk dus dat ik iets van jou kan leren.
Eh, we hebben hier thuis 400 euro per maand uit te geven voor twee volwassenen. Geen idee hoeveel ik per week uitgeef (zal dan wel zo'n 100 euro zijn )

Ik denk niet dat ik de 400 euro elke keer opmaak, want ik koop er ook wel eens frutsels voor in huis voor of dekbedovertrekken ofzo, dus ik denk dat het voor boodschappen zo'n 300 - 350 euro is.
quote:Poof schreef op 01 maart 2011 @ 17:23:

Brood, beleg, groentes, pasta, rijst, lekker snaaiwerk (chips, koekjes, snoep, franse kaasjes, toastjes, pinda's), shampoo, evt wasmiddel, fruit, optimel, kaas, wat tijdschriften, aardappels, kattenvoer, kattegrid, frisdrank, paar flessen wijn en ongeveer 2 kratten bier, en alles wat ik nog meer vergeten ben... O ja, alles gewoon bij de AH.2 kratten bier per week? Ehm, dat is niet echt een gezonde hoeveelheid hoor.
quote:extrahalo schreef op 01 maart 2011 @ 18:59:

[...]

2 kratten bier per week? Ehm, dat is niet echt een gezonde hoeveelheid hoor.Wauw. Dat vind ik ook wel veel. Een krat is hoeveel flesjes? 24?
Wij zijn met 2 volwassen en onze 2 zonen van 15 en 21 jaar,

voor onze hond en 2 katten halen we hun eten bij de dierespeciaalzaak.

Per week zijn we rond de 175 euro aan boodschappen kwijt
quote:extrahalo schreef op 01 maart 2011 @ 18:59:

[...]

2 kratten bier per week? Ehm, dat is niet echt een gezonde hoeveelheid hoor.Wie zegt dat TO het allemaal zelf opdrinkt met haar vriend? Wie weet komt zijn/haar hele voetbalelftal wel regelmatig langs.
quote:borderwalk schreef op 01 maart 2011 @ 19:12:

[...]

Wie zegt dat TO het allemaal zelf opdrinkt met haar vriend? Wie weet komt zijn/haar hele voetbalelftal wel regelmatig langs.Dan vind ik twee kratten bier wel wat weinig
quote:borderwalk schreef op 01 maart 2011 @ 19:12:

[...]

Wie zegt dat TO het allemaal zelf opdrinkt met haar vriend? Wie weet komt zijn/haar hele voetbalelftal wel regelmatig langs.

Als stelselmatig, elke week het voetbalelftal langskomt bij mij thuis om 2 kratten bier op te zuipen, verwacht ik wel dat ze je als gastheer/vrouw compenseren voor je bier en je snacks.... Als het nu wekelijks bij een ander thuis, is het wat anders natuurlijk.

Ik ben verre van gierig, ik bezuinig niet op mijn gasten, maar elke week twee kratten betalen en meezeulen dat gaat te ver.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 01 maart 2011 @ 18:44:

Ik heb vandaag boodschappen gedaan voor 4 keer avondeten voor mezelf en ik was 35 euro kwijt. En ik denk dus dat ik iets van jou kan leren.Dat is 9 euro per maaltijd. Zijn alle dingen dan op? Of heb je dan ook een potje of pakje ergens van wat je later ook nog gebruikt? Zo van, als je olijven of feta koop voor door de sla heb je nu de kosten, maar kan dat ook nog door andere maaltijden.
quote:Beukenootje schreef op 01 maart 2011 @ 16:32:

[...]

Wij eten niet elke dag vlees, en ook geen grote stukken. Dat is om te voorkomen dat de kids (geen pubers) geen groenten meer hoeven als ze hun stukje vlees op hebben. Ik gok dat we ongeveer 15 euro per week aan vlees van de supermarkt kwijt zijn .

Aha.

Wat jij dus grote eters noemt is hier waarschijnlijk een kwart of een half bord.

Dat verklaart een hele hoop.

Er is een tijd geweest dat ze genoegen namen met een stuk van mijn tartaartje, nu eten ze een hele biefstuk en kijken alsnog verlekkerd naar die van mij.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Pinkroses schreef op 01 maart 2011 @ 12:17:

[...]

Dat had ik kunnen zijn in betere tijden, nu zijn hamlappen mij zelfs te duur en kies ik voor goedkopere vleesvervangers als eieren en bruine bonen, maar dat is offtopic. Wel alles van de euroshopper hoor, maar wat is er mis met diepvriesspinazie? Kost mij 0,35 per pakje wat heus niet minder gezond dan verse spinazie is hoor.Nou, niets mis met diepvries, behalve dat die van mij niets meer bij kan, en ik altijd vergeet dat er iets in ligt. Maar met diepvries-shit bedoel ik pizza's, patat, loempia's etc. Alles dat je in de magnetron, oven, frituur kan flikkeren
vandaag toch een kilo rundergehakt van de appie gehaald voor 3,30, daar haal ik ongeveer 10 gehaktballen uit, nou das dan (met nog wat ketjap, paneermeel en peper meegerekend) zon 40 cent per gehakbal lekker goedkoop :D

Had een zakje krieltjes van de appie, zelf gesneden, ook weer de helft goedkoper dan een voorgesneden zakje en nog sperziebonen voor mij alleen voor 50 cent. Bij elkaar een maaltjijd van nog geen 2 euro, en lekker :D
Ik let eerlijk gezegd nooit zo erg op de prijzen en koop wat in het seizoen is en waar ik zin in heb. Probeer wel zo weinig mogelijk te verspillen, in de zin van zo weinig mogelijk eten weg te gooien. Daarom koop ik liever geen voorgesneden groente. Het gebeurt zo vaak dat we niet volgens de planning eten die ik in de super had bedacht, voorgesneden groente kunnen niet nog 3 dagen blijven liggen, een hele courgette oid wel.

Mijn man en ik houden erg van koken voor vrienden/familie, hebben zelfs ons huis daarop uitgezocht. Dus als we een week geen anderen uitnodigen of experimenteren met gerechten dan vind ik het altijd al snel goedkoop.

Ik vind het zonde van mijn tijd om aanbiedingen af te gaan, ik kijk altijd wel bij de aanbiedingen van mijn standaardsuper maar neem het alleen als ik het ook binnen afzienbare tijd nodig heb, wil niet al te veel ballast in mijn huis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven