Geld & Recht alle pijlers

Goede doelen

04-03-2011 20:29 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forumleden,

Welke goede doelen steun jij en waarom?

Zelf geef ik maandelijks geld aan:

KWF, WSPA, Dierenlot en IFAW.

Zoals je ziet betreft het hoofdzakelijk dieren. Ik ben zelf gek op beesten, vandaar. KWF omdat ik denk dat er met meer research meer gedaan kan worden om deze ziekte beter te behandelen.

Ik ben benieuwd!

Groetjes
quote:Akakia schreef op 04 maart 2011 @ 20:44:

[...]

Dit herken ik wel een beetje. Ik word ook altijd erg kriegel van die mensen die aan de deur komen leuren en zeuren of je donateur wordt. Als ik aangeef dat ik al genoeg doelen steun, maar wel een eenmalige donatie wil doen, dan kan dat nooit 'want dat kost veel te veel aan administratiegeld'. Ja, hallo! Wil je geld of niet?! (het wordt dus dan 'niet'!)

Zo een had ik laatst ook weer aan de deur, maar volgens hem kon het prima hoor, een eenmalige gift. Dus hij streepte uitgebreid het 'donateur' door en schreef luid en duidelijk op 'eenmalige gift'. Maar dat paste kennelijk niet in het systeem, waarop degene die mijn formulier verwerkte mij donateur heeft gemaakt!! Al 2x gemaild met het verzoek dit per direct stop te zetten, geen enkele reactie op gehad! Nu maar eens een redelijk boze brief schrijven, want dit is 10x geen stijl.

Ze gooien op deze manier nogal hun eigen glazen in.

Plus wat iemand anders al opmerkte dat als je donateur bent, ze blijven bedelen om meer. Liefst veel meer. "Met een extra gift vanaf 25 euro zijn wij enorm geholpen"...
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Als vrouw doneer je 3x per jaar, het is maar een uurtje van je tijd en het is onvervangbaar voor geld. Wie het overweegt: doen!
Aan de Fugelhelling (vogelopvang) en Greenpeace.

Verder bij collectes.
quote:tonkje schreef op 04 maart 2011 @ 21:35:

[...]

Zo een had ik laatst ook weer aan de deur, maar volgens hem kon het prima hoor, een eenmalige gift. Dus hij streepte uitgebreid het 'donateur' door en schreef luid en duidelijk op 'eenmalige gift'. Maar dat paste kennelijk niet in het systeem, waarop degene die mijn formulier verwerkte mij donateur heeft gemaakt!! Al 2x gemaild met het verzoek dit per direct stop te zetten, geen enkele reactie op gehad! Nu maar eens een redelijk boze brief schrijven, want dit is 10x geen stijl.

Ze gooien op deze manier nogal hun eigen glazen in.

Plus wat iemand anders al opmerkte dat als je donateur bent, ze blijven bedelen om meer. Liefst veel meer. "Met een extra gift vanaf 25 euro zijn wij enorm geholpen"...

Asociaal, dit! En dan moet jij nog moeite doen om het weer ongedaan te maken.

Overigens heb ik het ook ooit anders meegemaakt: toen ik naar het WNF belde om mijn donatie te verlagen, zei de telefoniste daar: Nou, bedankt dat u ons zo lang hebt gesteund. Waarop ik uitlegde dat ik niet wilde stoppen, maar het bedrag naar beneden wilde schroeven. `Oh´ zei ze oprecht verbaasd, ´dat snap ik! U doneert al heel lang een groot bedrag, u hebt groot gelijk!´
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Ik steun via de postcodeloterij. Egoistisch want het uiteindelijke doel is natuurlijk zelfverrijking.

Verder de collectebus en de buurtkinderen die sponsorlopen of voor hun vereniging taart verkopen. Dan uiteraard nog de kinderpostzegels.

Ik koop altijd loten van de zonnebloem, omdat mijn moeder hier twee keer mee op reis is geweest. Fantastisch goed doel.

En verder eigenlijk niet. Alleen als een doel mij echt raakt dan dan wil ik nog wel eens iets extra's overmaken.
Ben aan het rondsnuffelen op Sanguin.nl en ik vind dat wel zó mooi, ik vraag me af of ik het toch niet moet doen.

Ik ben alleen al een keer flauwgevallen na bloedafname en ben er daarom wel bang voor. Wil wel weten of ik dan wel een goede kandidaat ben. Wacht, ik open ook wel effe een eigen topic erover.
Aan Ronald McDonald Huizen.

Ooh, zie nu dat ik moet zeggen waarom.

..beetje een thuis. Zelf koken,een huiskamer,eigen slaapkamer

..direkte lijn met afdeling. Vaak 'snachts gebeld en snel bij kind

..delen van zorgen en verdriet

..als je dat wilt....'mag" jij jouw verhaal vertellen. Geen verplichting enkel een mogelijkheid. Respekt voor elkaar.

Ik schrok van de vraag... "Waarom jullie hier"? Willen jullie ook zorgen delen? Dat mag hier namelijk!!!

Dacht dat ik/wij er niet toe deden want kon niet meepraten met lang ziek kind. Stamelend heb ik toen in huiskamer verteld waarom ons kindje op IC lag en daar nog steeds lag.

Een ouder stond op en sloeg zijn grote armen om mij heen.

Hij zei enkel... "dezelfde angst, bij jullie in stroomversnelling en bij ons als sluipmoordenaar"!

Deze herkenning zal ik nooit vergeten!!!

Het Ronald Mc Donaldhuis geeft een mogelijkheid om dicht bij je kindje te zijn, een beetje als een thuis te ervaren en om angst te delen. Niets moet maar herkenning in verdriet en zorgen, kan je zomaar krijgen!!!
KWF

Aids stichting

Artsen zonder grenzen en Alzheimer.

Die laatste vergeet dat we automatisch doneren want ik krijg nog steeds acceptgiro's eens in de zoveel tijd.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Amnesty International

(Voor de mensen rechten)

Coc

(Voor de holebi's)

Cliniclowns

(Voor de kinderen in ziekenhuizen)

En ik heb een zeehond geadopteerd, en kleinschalige doelen onderdteun

ik ook van tijd tot tijd.
Ik geef aan kleine goede doelen waar ik zelf bij betrokken ben geweest, of waar ik mensen ken die zich daarmee bezig houden.

En ik heb geld geïnvesteerd in microkredieten via www.kiva.org

Voor 25 dollar kun je een microkrediet verstrekken aan iemand van jouw keuze. Er staat in de beschrijving ook hoeveel er nodig is (bedrag X, waar allerlei donateurs op in kunnen schrijven) en waar ze het aan besteden, en binnen welke tijd (het aantal maanden) ze het terug betalen.

Als je, via de terugbetalingen, weer een bedrag van 25 dollar bij elkaar hebt, blijft het geld rondgaan doordat je weer opnieuw investeert. En hoe meer kredieten je uit hebt staan, hoe meer er terugbetaald wordt en hoe sneller je weer een krediet weg kunt geven.

Ik vind het een prima initiatief, in het kader van 'geef ze geen vis, maar een hengel om zelf mee te vissen'.

De site en de organisatie worden gesponsord door grote (Amerikaanse) bedrijven zoals Google, Microsoft enz, waardoor mijn 25 dollar in zijn geheel naar het betreffende land gaat. Er gaat een heel klein bedrag af om de lokale organisatie (die de maandelijkse betalingen ophaalt) een eerlijk salaris te geven, maar dat vind ik prima.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Mooie tip, himalaya, ik ga de website morgen eens bekijken!
Dankzij forummer Perel doneer ik sinds vorige week aan Stichting Dierenthuis. En bloed doneren zat in de planning, maar toen ik er woensdag voor de eerste keer in zeven jaar weer was, bleek mijn HB te laag.. Helaas, maar volgende keer beter. Een pot appelstroop is al in huis gehaald .
Ik steun Natuurmonumenten, het Ronald MacDonalds huis en het Wereld Natuurfonds. Ben lid van de plaatstelijke Historische Vereniging en geef aan alle collectes aan de deur.
Ik steun de zwerverTs bij de AH. Maar na vandaag niet meer. Kwam er opeens achter dat ze ook al gratis koffie hebben en er anderen voor laten lopen (bij mijn AH iig).

Artsen zonder grenzen maak ik geregeld aan over.

En aan die stomme postcodeloterij want dan ''steun je de goede doelen''.....Durf niet op te zeggen, want ben veel te bang dat de hele straat feest viert en ikke niet!
ik geef aan geen enkel doel geld.

Ik probeer lief voor dieren en het milieu te zijn door geen vlees of vis te eten, de juiste partij te stemmen en geen auto te rijden.

Bovendien investeer ik met mijn spaargeld in goede doelen.

ik heb me ooit opgegeven voor bloeddonatie, maar toen ik voor de eerste keer wilde doneren, werd de 'bus' opgeheven en moest ik opeens 20km verder weg me melden. Dat vond ik toen toch wel flink tegenvallen. En tegenwoordig heb ik nogal eens last van bloedarmoede, en ik ben zo egoïstisch om mijn bloed dan maar voor mijzelf te houden.
Bloed heb ik jarenlang gegeven. Tot ik op het punt kwam dat ik dacht, zou ik van iemand als ik bloed willen? (Ik rook en drink nl.)
quote:himalaya schreef op 04 maart 2011 @ 23:41:

Ik geef aan kleine goede doelen waar ik zelf bij betrokken ben geweest, of waar ik mensen ken die zich daarmee bezig houden.

Voor 25 dollar kun je een microkrediet verstrekken aan iemand van jouw keuze. Er staat in de beschrijving ook hoeveel er nodig is (bedrag X, waar allerlei donateurs op in kunnen schrijven) en waar ze het aan besteden, en binnen welke tijd (het aantal maanden) ze het terug betalen.

Als je, via de terugbetalingen, weer een bedrag van 25 dollar bij elkaar hebt, blijft het geld rondgaan doordat je weer opnieuw investeert. En hoe meer kredieten je uit hebt staan, hoe meer er terugbetaald wordt en hoe sneller je weer een krediet weg kunt geven.

Ik vind het een prima initiatief, in het kader van 'geef ze geen vis, maar een hengel om zelf mee te vissen'.

De site en de organisatie worden gesponsord door grote (Amerikaanse) bedrijven zoals Google, Microsoft enz, waardoor mijn 25 dollar in zijn geheel naar het betreffende land gaat. Er gaat een heel klein bedrag af om de lokale organisatie (die de maandelijkse betalingen ophaalt) een eerlijk salaris te geven, maar dat vind ik prima.Himalaya, bedankt voor je post. Ik was op zoek naar een goed doel waarbij ik niet het gevoel had dat mijn geld op de "grote hoop" ging. Ik heb de website van Kiva doorgesnuffeld en uiteindelijk 4 groepen vrouwelijke ondernemers in Uganda, Senegal, Mexico en Cambodia uitgekozen om ieder 25 dollar te geven. Het mooie is, zoals jij ook al zegt, dat dat geldbedrag weer terugbetaald wordt en dan weer als lening kan worden verstrekt aan de volgende. Ik hoef die 100 dollar niet meer terug en er gaan de komende jaren tientallen mensen mee geholpen worden. Ik vond het concept van microkredieten altijd al mooi en ik vind het fijn dat ik er nu aan bijdraag!
quote:Haley schreef op 05 maart 2011 @ 11:02:

[...]

Himalaya, bedankt voor je post. Ik was op zoek naar een goed doel waarbij ik niet het gevoel had dat mijn geld op de "grote hoop" ging. Ik heb de website van Kiva doorgesnuffeld en uiteindelijk 4 groepen vrouwelijke ondernemers in Uganda, Senegal, Mexico en Cambodia uitgekozen om ieder 25 dollar te geven. Het mooie is, zoals jij ook al zegt, dat dat geldbedrag weer terugbetaald wordt en dan weer als lening kan worden verstrekt aan de volgende. Ik hoef die 100 dollar niet meer terug en er gaan de komende jaren tientallen mensen mee geholpen worden. Ik vond het concept van microkredieten altijd al mooi en ik vind het fijn dat ik er nu aan bijdraag!

Leuk he?!

Ik heb met een groep kennissen ook wat kredieten verstrekt. Iedereen gaf een bedrag wat hij/zij kon of wilde missen en bij elkaar hebben we toen iets van 8 kredieten kunnen verstrekken. Door de terugbetalingen zitten we ondertussen al op 15 kredieten en het gaat (doordat die 15 ook weer terug gaan betalen) steeds sneller dat je weer 25 dollar bij elkaar hebt die je weer weg kan geven.

Ook leuk vind ik dat je een groep/man/vrouw kunt kiezen die jou aanspreekt. Dus qua beroep, geslacht, land.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik geef maandelijks geld aan de Dierenbescherming,

daarnaast krijgt collecte ook altijd wat..

Aan mensen doelen geef ik niet, omdat een mens zelf wat kan veranderen en dieren niet, vandaar dat een dier bij mij de voorkeur krijgt.
quote:himalaya schreef op 04 maart 2011 @ 23:41:

Dit klinkt prachtig. Ik ga (dankzij dit topic) toch eens wat beter nadenken over mijn lopende donaties. Wellicht zeg ik er een paar op (WNF, Greenpeace en/of Unicef) om de door jou genoemde stichting te ondersteunen. En als ik toch bezig ben, dan kan ik beter meteen vaste donateur worden van die kleine stichting van mijn tante....Leuk dat je door zo'n topic weer eens stilstaat bij de 'gewone' dingen én gemotiveerd bent om dingen te veranderen.
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Het enige doel waar ik structureel aan doneer is Stichting Hulphond. Zag vorig jaar een aflevering van Een Vandaag waarin werd getoond wat die hadden doen voor diverse zieken/gehandicapten.

Ik was vooral onder de indruk van de hond die bij een mevrouw kon zien dat ze een epileptische aanval ging krijgen en haar dus kon waarschuwen om medicijnen te nemen, zodat ze geen aanval kreeg.

Bloed heb ik 1 keer gedoneerd, maar vond het heel en (ja ik ben een watje) dus ik heb me na de eerste keer doneren weer afgemeld.

Alle collectes krijgen ook altijd wat, maar in het appartementen complex waar ik woon, komen ze niet zo vaak collecteren.
quote:LadyPhoxy schreef op 05 maart 2011 @ 23:30:

Ik was vooral onder de indruk van de hond die bij een mevrouw kon zien dat ze een epileptische aanval ging krijgen en haar dus kon waarschuwen om medicijnen te nemen, zodat ze geen aanval kreeg.

Ja das knap he? Ik heb laatst met een jongen gepraat, hij stond bij mij aan de balie, en ben begonnen met " misschien een brutale vraag, maar u loopt met een hulphond, maar u bent niet blind, toch? Wat is dat voor hulphond?". En hij vertelde mij dat de hond idd de aanvallen aanvoelt komen, medicatie 'aangeeft', maar zelfs als die jongen een aanval heeft, dan weet de hond hem in een stabiele zij-positie te draaien.

Ik stond met open mond te luisteren....
Ik heb zelf nu zo'n twee jaar inzamelingsacties voor een weeshuis+school in Gambia. Eigenlijk kan alles bij mij terecht: kleding, ondergoed, schoenen/slippers, schoolspullen, zeep, bruikbaar gereedschap etc.

Dus mochten hier nog mensen zijn die dit willen ondersteunen dan hoor ik het graag en kun je meer informatie van me krijgen *dit is heus geen reclame*
Ik steun het Ronald mc Donald huis. Omdat ze zo nodig zijn. Omdat het zo fijn is om dicht bij je kind te kunnen zijn, ondanks dat je op twee uur rijden van het ziekenhuis woont. Omdat je niets hoeft te vertellen, maar het mag wel. Omdat je er een luisterend oor vind op ieder moment van de dag.

En ik steun het onderzoek naar de genetische afwijking van zoon. Onderzoek dat nog in de kinderschoenen staat waardoor veel informatie domweg niet bekend is.
Wij steunen Amnesty International, Unicef, WNFen Greenpeace.

Binnenkort ga ik weer eens het e.e.a. omgooien, vooral omdat mijn oog is gevallen op een (voor mij) nieuw goed doel: My Body

Ik neem gelijk even van de gelegenheid gebruik om hun missie te promoten:

MYBODY streeft naar een wereld waarin mensen toegang hebben tot goede seksuele voorlichting. En tot anticonceptiemiddelen zoals condooms en andere anticonceptiva. Een wereld waarin mensen niet gehinderd worden door ziektes als hiv/aids en door ongeplande zwangerschap. Zodat ze zich ten volle kunnen ontplooien.

Er zijn nog altijd ruim 400 miljoen mensen die zichzelf niet kunnen beschermen tegen ziektes of ongewenste zwangerschappen. Simpelweg omdat ze de informatie en de middelen niet hebben. De gevolgen zijn enorm.

De helft van alle zwangerschappen is ongepland. Jaarlijks sterven er meer dan 500 duizend vrouwen aan de complicaties rond zwangerschap of bevalling, raken meer dan vijf miljoen mensen besmet met hiv en sterven drie miljoen mensen aan aids. Dit belemmert vele landen in Azië en Afrika in hun economische ontwikkeling.

Het kunnen maken eigen keuzes rond seksualiteit is één van de meest effectieve manier om persoonlijke ontwikkeling in gang te zetten. Om armoede te bestrijden. Om vrijheid en geluk te bereiken en om veiligheid te bevorderen. Het is bovendien de meest effectieve, zo niet enige, manier om tegemoet te komen aan de terechte zorgen rondom onwenselijke demografische ontwikkelingen zoals te grote gezinnen en snelle bevolkingsgroei.

NB: MyBody is gelieerd aan het WPF

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven