Opvoeding bij andere

08-03-2011 14:12 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik de laatste tijd steeds vaker tegen dit probleem aanloop, ben ik wel benieuwd of het herkenbaar is voor andere en als dat zo is, hoe er mee omgegaan wordt.

Het is zo dat ik een nichtje heb die nu volgende maand 8 jaar wordt. Ik ben best wel close met haar, we hebben gewoon een goede band samen. (Het eerste wat ze zei toen ze haar zwemdiploma –eindelijk na 3 jaar haalde- was ‘Ohhh wat zou Hippocrates trots op mij zijn). Maar goed, het probleem is dus dat ik mezelf helemaal groen en geel erger aan de manier hoe zij opgevoed wordt.

Je hebt wel vaker dat je het niet eens bent met de manier van opvoeden van andere maar omdat ik zo erg gehecht ben aan mijn nichtje vind ik het erg moeilijk om hier mee om te gaan. Het doet mij best wel pijn om te zien waar voor een leuk kind er schuilt in haar, maar door haar opvoeding krijgt ze gewoon niet de kans om op te groeien als een leuk meisje.

De reden dat ik nu dit topic open is omdat hier – in het zuiden des lands- het momenteel carnaval is. Nu is mijn nichtje gisteren de hele dag alleen thuis geweest omdat vader en moeder carnaval wilden vieren. Dit deed mij zoveel verdriet om te horen. De hele dag alleen thuis, ze is nog zo’n ukkie. (Ze heeft ook een achterstand in haar ontwikkeling, niemand geeft haar bijna 8, als je zegt dat ze net 5 geworden is geloof je het ook).

Nu vraag ik mij af, stel ik mij aan dat het mij zo’n zeer doet en ook boos maakt? Of is het herkenbaar? Heeft iemand tips om hier mee om te gaan? (Schouders ophalen en de andere kant opkijken heeft geen zin. Ik trek het mij toch aan).
quote:makreel schreef op 08 maart 2011 @ 14:38:

[...]

Heel goed om dit aan te pakken. Misschien kan je moeder met haar broer praten? Of kun jij via het AMK iets doen?

Ik citeer dit stukje van je reactie omdat je jezelf ook niet moet overschatten. Je hebt wel eens een weekend op haar gepast. Dan is het meisje misschien in haar allerbeste doen en natuurlijk wil ze bij grote Tante H. heel erg haar best doen en goed luisteren en netjes douchen en keurig haar bordje leeg eten.

Lees nu ook je laatste reactie. Dat haar ouders andere opvoedingsideeën hebben dan jij, hoeft niet per definitie slecht te zijn. Het is alleen: anders. Kind alleen laten, tja, dat vind ik echt niet kunnen. Waren haar grote broers er ook bij? Of was ze echt alleen thuis?

Ik ben altijd terughoudend geweest met uitspreken van dit probleem. Juist doordat ik niet over wil komen als 'Ik kan het wel en zij niet' maar het is niet zo dat ze haar best doet als ze bij mij is. Ze begint namelijk in het begin als een draakje. Maar ze heeft snel genoeg door dat ik dat niet accepteer. Ik vind het niet goed als ze mensen zomaar slaat. Ik wil niet dat ze mij uitscheld voor 'domme koe' en zelfs voor een 'klootzak' ze heeft snel genoeg dat ik dat niet grappig vind. Maar het is niet zo dat ze meteen haar best doet om lief te zijn. Daarbij denk ik ook dat zij écht niet weet hoe 'lief zijn' is. Ze weet namelijk niet beter. En dat vind ik ook zo zielig, mensen vinden haar vervelend en verwend. Terwijl zij er niets aan kan doen. Ze weet toch niet beter? Het is nog maar een kind!

Ze was écht alleen. Haar broers waren niet thuis.
quote:hippocrates schreef op 08 maart 2011 @ 14:32:

[...]

Alsof een kind van 8 het besef heeft wat een hele dag is.Natuurlijk wel. Een normaal kind van 8 weet echt wel wat een dag is.quote:Die kijken niet verder dan een uur.Onzin, echt.quote:Stel dat ze zich had bezeerd. Dan was er niemand om haar te troosten. Ze heeft zelf boterhammen moeten smeren, met een mes....Tsjonge.Tsjonge? Een kind van ACHT!

Ik snap uit wat je vertelt dat je je zorgen maakt, en naar mijn idee is wat je vertelt genoeg om daar eens met een deskundige over door te praten, maar nu sla je wel door. Mijn kinderen smeren sinds ongeveer hun vijfde hun eigen boterhammen, en dat gaat met een mes ja. Geen enkel probleem. Kind van acht kan, met enige hulp, koken. Als ik mijn kinderen op hun 8e had verboden een tafelmes te hanteren hadden ze me uitgelachen. Terecht.
AMK bellen dus. Het is strafbaar om een jong kind de hele dag alleen thuis te laten.
Nou ik denk wel dat je spijt krijgt dat je geen melding maakt als haar ouders haar nogmaals alleen thuis laten en ze gewond raakt, of nog erger.

Dit klinkt echt als verwaarlozing en waarom zou je dan geen melding mogen maken?
eigen brood smeren met een mes is heel goed. Hele dag alleen thuis is dat niet.
Idd een kind van 8 kan best zijn of haar brood smeren. Maar een hele dag alleen thuis zonder begeleiding, lijkt me niet de bedoeling.

Waarom bel je niet eens iemand voor advies?
quote:sosofie schreef op 08 maart 2011 @ 14:48:

AMK bellen dus. Het is strafbaar om een jong kind de hele dag alleen thuis te laten.Ja? waar liggen precies de grenzen, en waar staat dat?
Volgens mij ging het niet zo zeer om smeren van eigen brood of dat ze dat met een mes doet. Maar om de combinatie van het gebruik van een mes en alleen zijn. Dat mag mijn bijna 8-jarige ook niet!
Maar als een kind van 8 nooit haar eigen brood smeert en het opeens moet doen om ze alleen is. Is het wel iets anders dacht ik zo. Ik ken haar. Dat had goed mis kunnen gaan.

Een gewoon smeermes is nog niet zo'n probleem. Maar haar ouders hadden niets voor haar klaar gezet dus ze kan ook een scherp broodmes of iets anders hebben gepakt..

En nee. Ik denk niet dat mijn nichtje zich echt een voorstelling kan maken van een dag. Dus misschien heb ik er te hard neergezet 'een kind van 8' maar ik bedoelde mijn nichtje.
quote:ritmeester schreef op 08 maart 2011 @ 14:51:

[...]

Ja? waar liggen precies de grenzen, en waar staat dat?In het wetboek van strafrecht
Het is trouwens niet zo dat ik vind dat kinderen van 8 geen brood moeten smeren. Juist wel!
Eens met Sosofie. Onderscheid maken tussen wat jouw mening is over hun opvoeding, en datgene wat echt verwaarlozing is, is wel belangrijk.

(overigens smeert mijn 2-jarige haar eigen brood met een mes, geen scherpe maar ze helpt bij koken wél met een (aardig bot) schilmesje)
Wat ga je nu doen Hippocates?
quote:sosofie schreef op 08 maart 2011 @ 14:55:

[...]

In het wetboek van strafrechtIk geloof je, maar ik zou graag weten wat precies de grenzen zijn, dus noem eens het relevante artikel?
quote:wen schreef op 08 maart 2011 @ 15:01:

Eens met Sosofie. Onderscheid maken tussen wat jouw mening is over hun opvoeding, en datgene wat echt verwaarlozing is, is wel belangrijk.

(overigens smeert mijn 2-jarige haar eigen brood met een mes, geen scherpe maar ze helpt bij koken wél met een (aardig bot) schilmesje)Ongelukken met messen gebeuren juist als het mes te bot is voor het gebruik.
quote:ritmeester schreef op 08 maart 2011 @ 15:07:

[...]

Ik geloof je, maar ik zou graag weten wat precies de grenzen zijn, dus noem eens het relevante artikel?Ik heb zelf gezocht, ook in andere wetten trouwens, maar ik kan het niet vinden. Dat ligt zonder twijfel aan mij, ik ben niet zo goed thuis in het strafrecht, maar zou je willen vertellen in welk artikel het staat?
Ritmeester; wat wil je precies uitzoeken als je dat artikel hebt gevonden? of betreffende meisje wel juist verwaarloosd wordt volgens het artikel?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ritmeester, ik heb geen idee.

Ik weet dat er laatst een moeder op grond van dit artikel veroordeeld is. Het is iets in de trant van: een hulpbehoevend iemand die aan jou zorgen toevertrouwd is, alleen achter laten.

Ik heb, zoals ik al zei, vorige week een cursus gehad (van iemand van het AMK) op mijn werk over de nieuwe meldcode kindermishandeling. De zaken die TO beschrijft, vallen echt wel onder verwaarlozing. Verwaarlozing is kindermishandeling.
quote:lempicka schreef op 08 maart 2011 @ 15:01:

Wat ga je nu doen Hippocates?Dat weet ik niet. Ik ga het eerst maar eens laten bezinken. Het doet mij goed, (voor zover je hiervan kan spreken) te lezen dat ik niet gek ben. (Want tja...je gaat toch aan jezelf twijfelen als er keer op keer dingen gebeuren waar van je zoiets hebt 'dit kan toch niet...'). Ik vind het fijn om de reacties hier te lezen, ook reacties waarbij het onderscheid wordt gemaakt tussen 'een andere opvoeding' en 'zaken die echt niet kunnen'. Maar wat ik ga doen? Lastig! Ik wil geen familieruzie veroorzaken....
quote:lempicka schreef op 08 maart 2011 @ 15:01:

Wat ga je nu doen Hippocates?Dat weet ik niet. Ik ga het eerst maar eens laten bezinken. Het doet mij goed, (voor zover je hiervan kan spreken) te lezen dat ik niet gek ben. (Want tja...je gaat toch aan jezelf twijfelen als er keer op keer dingen gebeuren waar van je zoiets hebt 'dit kan toch niet...'). Ik vind het fijn om de reacties hier te lezen, ook reacties waarbij het onderscheid wordt gemaakt tussen 'een andere opvoeding' en 'zaken die echt niet kunnen'. Maar wat ik ga doen? Lastig! Ik wil geen familieruzie veroorzaken....
Die laatste zin van jou, dat is dus het grote probleem als het aankomt op verwaarlozing. Laten we maar geen melding doen, want de ouders bedoelen het niet zo kwaad/houden veel van hun kind/zijn familie of vrienden/weten niet beter/bedoelen het niet zo etc.

En ondertussen staan we erbij, kijken we ernaar en worden we 20 jaar later tot verantwoording geroepen door het kind. Waarom heb je nooit ingegrepen?

Laat dit topic anders even aan je moeder lezen en bel evt het amk voor advies. Dat kan ook anoniem. Doe er iets mee, dat ben je aan je nichtje verplicht.

Succes he!
Eens met sosofie. Die laatste zin... Je gaat het jezelf nooit vergeven als je je kop in t zand blijft steken. Je nichtje wordt verwaarloosd en heeft hulp nodig! Kun je geen anonieme melding maken? Ben benieuwd wat je gaat doen, want dit is AMKwaardig
Je schrijft dat anderen de ouders gewezen hebben op dingen, dus als je een anonieme melding doet ben jij niet meteen 'verdacht' (omdat er meer opmerkingen komen van mensen). Ik kan me namelijk voorstellen dat je terughoudend bent in melden, want als de ouders denken dat jij erachter zit houden ze je nichtje misschien bij je weg.

Eigenlijk zou ze bij jou moeten opgroeien, schiet me door het hoofd...

Lastige kwestie hoor. Maar je mag dit niet zomaar laten gaan.

xYella.
Ik vraag me af hoe oud je bent. Als je jezelf te jong acht om met deze problemen om te gaan, schakel je ouders dan in.

Succes he!
[quote]sosofie schreef op 08 maart 2011 @ 17:20:

Ritmeester, ik heb geen idee.

Ik weet dat er laatst een moeder op grond van dit artikel veroordeeld is. Het is iets in de trant van: een hulpbehoevend iemand die aan jou zorgen toevertrouwd is, alleen achter laten.

In het wetboek van strafrecht artikel 255 wordt 'verlating van hulpbehoevenden' strafbaar gesteld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven