kan ik dit nog eten?

10-03-2011 17:45 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie enig idee hoe lang ananasstukjes op siroop in blik (open) houdbaar zijn in de koelkast?

Ik heb zondag een blik open gemaakt, met een schone vork wat stukjes uitgehaald, en het blik in de koelkast bewaard. De stukjes staan nog onder de siroop.

Denken jullie dat dat nog veilig te verwerken is in een zuurkoolschotel?
Jahoor.
Jawel hoor.
Ik zou het niet doen. 't Verbaast me dat er nog geen schimmel op zit...
Je moet blik nooit in de koelkast zetten.

Quote: Volgens de Bewaarwijzer van het Voedingscentrum kun je artikelen uit een geopend blik twee dagen in de koelkast bewaren, mits overgebracht in een plastic bakje. Ook kan het drie maanden in de vriezer bewaard worden, uiteraard in een plastic bakje.

Maar uit een ander artikel van het Voedingscentrum wordt dit tegengesproken. Bewaren mag wel in het blik, maar het blik moet wel gelakt zijn.

De reden:

In andere werelddelen kunnen nog wel ongelakte blikken worden verkocht. Bij ongelakte blikken wordt aangeraden om de inhoud van een geopend blik over te doen in een bewaardoosje of in glas. In voedsel uit blikken die niet gelakt zijn aan de binnenkant kan relatief veel tin voorkomen: vijftig tot honderdvijftig microgram per gram. Als het blik enkele dagen geopend in de koelkast heeft gestaan kan de hoeveelheid tin in het levensmiddel oplopen tot 150 à 700 microgram per gram. Hoe langer het blik open heeft gestaan en hoe hoger de temperatuur is, hoe meer tin het voedsel opneemt. Vooral zure producten zoals tomatenpuree, jus, vruchtensap en ananas kunnen tin uit ongelakt blik opnemen. Ook hoge nitraatconcentraties verhogen de opname van tin in het levensmiddel.

Opm. Het bewaaradvies is waarschijnlijk zo geformuleerd om verwarring te voorkomen. Als je het blikrestant altijd in een plastic bakje bewaart, zit je in ieder geval veilig.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik zou het ook gewoon doen. Zo snel gaat dat echt niet schimmelen hoor!
Wel ja, is nog wel goed hoor.
Niet eten want producten mag je nooit in een blik bewaren in de koelkast. Het had wel gekund als je het in een bewaarbakje had bewaard.
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
Weer wat geleerd. BGB hoe zie ik verschil gelakt en ongelakt blik? Ik trek zo de knakworstjes open en heb er maar 4 nodig.
quote:Suze02 schreef op 10 maart 2011 @ 17:49:

Weer wat geleerd. BGB hoe zie ik verschil gelakt en ongelakt blik? Ik trek zo de knakworstjes open en heb er maar 4 nodig.Doe je het toch gewoon over in een plastic bakje.
Als het blik beschadigd is (gedeukt) dan heb je al kans dat het lak beschadigd is. Ik zou nooit voedsel bewaren in geopende blikjes.
Nooit blik in de koelkast.

Weggooien dus.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Oh jullie zijn snel met reacties!

De ananas zag er nog wel ok uit, geen schimmel of zo...

Ik had ook wel eens gehoord dat je t niet in blik mag bewaren, maar ik had geen plastic bakjes meer Wist niet dat het door het tin kwam! Weer wat geleerd

Ik ga het er op wagen. Living on the edge

Dank u allen voor uw overloed aan reacties!
Nooit geweten trouwens, van die blikjes. Weer wat geleerd. Ik zou het oprecht gewoon hebben gegeten als het er nog goed uitzag.
Gewoon doen. Als je vannacht boven de pot hangt, weet je dat je het de volgende keer niet weer moet doen
Vaak zijn die gelakte blikjes toch wit aan de binnenkant?

Geen glanzend metaal?

Ik zou het ook doen hoor, maar bij voorkeur gooi ik blikvoer na afloop in een bakkie als ik zie dat die laag er niet inzit.
Ik heb zo'n blikje en er staat ook op: "Na openen nog enkele dagen houdbaar in de koelkast, echter niet in geopend blik".
quote:Ruza schreef op 10 maart 2011 @ 17:46:

Jahoor.Nee hoor, als je een blik openmaakt kan je de inhoud nog wel even bewaren, maar zeker NIET in het blik!
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
*zou er ook mosterd in blik bestaan??*
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Goh, wist ik niet

Niet dat ik zelf veel uit blik eet liever uit glas,

Maar mijn kattenvoer zit wel in blik en dat geef ik niet in een keer.

Hoe kan je zien dat het gelakt is?
Quote: Ook nu nog is het niet geoorloofd om voedsel in een geopend blik in de koelkast te bewaren(HCCP verordering)

Bij het openen van het blik wordt de laklaag altijd beschadigd,en komt de inhoud in aanraking met de rauwe blikrand. Er kan dus direkt een chemische reactie starten,die de voeding kan aantasten.Bij vruchten of tomatenpuree zul je dit na korte tijd waarnemen, er komt een zwarte smerige rand boven aan het blik.

Dus inhoud van het blik direct nuttigen, of het restant in een glazen of plastic bak afgedekt in de koeling plaatsen,zonder uitzondering of pardon.
http://www.milieucentraal ... p=Bewaren%20van%20voedsel
Nou Ik eet niks meer twee dagen na openen...
quote:milobiyu schreef op 10 maart 2011 @ 18:50:

Nou Ik eet niks meer twee dagen na openen...Da's ook weer overdreven.
Wat gebeurt er dan als je tin binnenkrijgt?
Ik vind hier dingen van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven