Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
@ baukje: als je de gegevens in google hebt, dan zie je links 'route' staan. klik daar met rechtsmuisknop op en je krijgt een pop up met opties en één ervan is 'hoogteprofiel'. onder het plaatje met de route zie je nu het hoogteprofiel en dan kan je werkelijk met de muis erdoorheen lopen helemaal de route langs. zal ff screendumpje maken
Max bedankt voor je uitleg. Maar deze computerleek komt er weer eens niet aan uit. Ik zie wel route maar daar kan ik niet op rechtsklikken. Bij bewerken staat wel hoogteprofiel aangegeven maar inlichtgrijs dus niet aanklikbaar.
even kijken ehm.. je ziet dus wel route staan links? dat is in de screendump blauw (links) kan je daar niks mee? waar zie jij nou bewerken dan?
quote:angeltje2011 schreef op 06 maart 2011 @ 13:25:

hallo dames,

Ik ben nieuw op het forum, 25 jaar oud en hoop deze maand af te studeren (economie). Ik wil na 5 jaar weer eens beginnen met hardlopen. En toen kwam ik dit forum tegen, ik kwam via google op diverse websites met hardloopschema's voor mp3. Maar deze links lijken allemaal verouderd en zijn niet te downnloaden. Misschien staat het wel ergens in de 55 pagina's bij deze topic, dit zal ik nu even screenen.

Groetjes

Ik heb wel een aantal weken geleden wel een werkende link hier ergens gevonden (het zou ook zo maar een ander topic kunnen zijn) van Evy.

Ik ben 3 weken geleden begonnen, het gaat echt erg goed. Ik hou het goed vol en vind het zelfs leuk!

Afgelopen week kreeg ik alleen erg last van een soort kramp, een beetje vanaf de enkels (zijkant dus) naar halverwege onderbeen. Hele vervelende soort pijn, zodra ik ga wandelen (want met Evy wandel je in het begin nog erg veel), werd het zelfs nog erger! Na 2 a 3 minuten wandelen zakte het dan wel weer af, maar zodra ik begon te hardlopen kwam het weer terug.

Nou ja, ik had nog hele oude hardloopschoenen (+/- 10 jaar oud) dus heb de conclusie getrokken dat het daar aan kon liggen, dus heb vorige week nieuwe schoenen gekocht. (Had sowieso al nieuwe schoenen willen kopen, maar na een maand of 2 pas, als ik zeker wist dat ik het door wou zetten...maar goed, met die pijn weet ik zeker dat ik niet door ga zetten...)

Heb ze gekocht bij Run2day, ze hebben zo'n filmpje gemaakt, vorm voeten gekeken en verschillende schoenen gepast.

Uiteindelijks zijn het Asics geworden.

Vallen hardloopschoenen heel erg klein uit ofzo? Want ze vroeg naar mijn schoenmaat (38 of 39) en vervolgens kwam ze met maat 40/41 aanzetten. Uiteindelijk paste 40 goed, maar vind het wel erg groot :|

Nog een andere vraag, heb ondertussen op internet het 1 en ander opgezocht en daar komt elke keer naar voren hoe belangrijk een goede schoen is en dat het per persoon verschillend is, hoe belangrijk de kundigheid van het personeel is etc. (Hoe kan ik dat als beginnende leek nou beoordelen???)

Bij run2day is het nou gebeurt, hoe staat deze winkel bekend, een beetje goed of (?) De test en uitkiezen van de schoen duurde in totaal iets van 3 kwartier, nou vertelde een vriendin van me dat ze bij step one al 3 kwartier deed over de verschillende testen (en dat was dan alleen nog maar de basistest).

Heeft zo'n uitgebreide test echt een meerwaarde (kost ook 45 euro, 15 als je er schoenen bij koopt) of is zo'n video-analyse en schoenen passen ook voldoende?
Vandaag 6-9-6 gelopen, met 1 min. wandelen tussendoor.

Volgens mij ben ik vorige keer iets te ruig geweest met bilspierstretchen, er zit nl. n zeurderig aanvoelende plek midden mn rechterbil.

Woensdag weer!
Het gaat goed met iedereen als ik snel even lees zo! Leuk verslag Baukje, daar willen we er meer van :-).

Hier afgelopen zaterdag begonnen met de clinic voor de halve, gestart met een duurloopje van een uur. Even onwennig om niemand te kennen, maar dat duurde niet zolang. Superleuk om weer eens in groepsverband te lopen, is voor mij toch wel een extra motivatie. Vanavond mag ik weer....
Ja gezellig he chiki dat trainen in groepsverband. En voglens mij is er geen betere manier om mensen snel te leren kennen dan door met ze mee te draven.

Doe je wel voorzichtig tijgermeisje met het stretchen. Je zou niet de eerste mijn die juist daarmee blessures oploopt.

Missprincesa je loopschoenen moeten inderdaad net wat groter zijn dan je gewone loopschoenen en volgens mij vallen ze in het algemeen ook inderdaad net wat kleiner. (en zo ben je zomaar 1 1/2 tot 2 maten verder).

En hoe kundig het personeel is? Als er alleen opgeleid personeel in de winkel staat laat men dat maar al te graag op hun site weten. Er is wel een risico als er alleen naar de voeten en het lopen wordt gekeken. Corrigeren van een afwijkende voetstand terwijl het probleem hogerop ligt (bv heupen knieen) zal het probleem alleen verergeren.

Dit is overignes een vraag waar voor je bij fiekes moet zijn. Fiekes waar ben je , we hebben je hier al een tijdje niet gezien.

En dreamlogic ook al even niet volgens mij.

Princesa in de winkel wel verteld van je klachten? En hebben ze ook je oude schoenen gecontroleerd tijdens het lopen?

Hier vandaag rustdag. Ga strakjes nog wel wat oefeningen doen. Maar verder vandaag niet veel gedaan.

Op de site van de trail is de afstand inmiddels aangepast en staat nu 32,8km. Wel leuk he die bonus voor hetzelfde inschrijfgeld. Maar voor veel mensen was die paar km wel net de druppel want er gingen zoveel mensen wandelen op het laatste stuk. En dat terwijl het het gemakkelijkste beloopbare stuk was (lees nauwelijks hoogteverschillen). Ik denk dat dat een mentaal stukje is. Omdat je je toch insteld op een bepaalde afstand.

Nu alleen even voor max want dit zal wel een hele domme vraag zijn. Wat is een screendump? Waar ik route zie staan is om wat op te zoeken, je kunt daar iets intikken. En bewerken staat in het balkje boven.
@ baukje: een screendump is een plaatje van iets dat ik zef zo op mijn scherm zie, dus het plaatje dat ik voor je neerzette met de uitleg is de screendump als je op het plaatje kijkt, dan zie je links een blauw balkje, zal even het plaatje aanpassen met een grote pijl. zie je dat op jouw route of mijn route? kreeg je die inmiddels open in google earth? alsdat blauw is, kan je zowel via bewerken weer kiezen voor hoogteprofiel als met rechts klikken. maar google moet wel weten waarván je een profiel wilt zien. ff wachten zal ff pijltje op het plaatje maken. je moet denk ik wel even op F5 drukken anders zie je geen witte pijl op het pl;aatje komen

Max ik ben het aan het uitproberen met mijn eigen route. Krijg dan een route kaartje zoals ik gelopen ben. En krijg nu ook het staatje zichtbaar wat jij ook links hebt staan. Met in het midden dan de routes. En de geselecteerde route wordt een blauw balkje als ik dat aanklik. Maar nog kan ik het hoogte profiel niet weergeven. (is nog steeds lichtgrijs itt de andere opties).
Ik ga me ook in dit topic melden. Ben vorige week weer opnieuw begonnen met Evy, was al eerder eens begonnen maar heb toen helemaal niet doorgezet. Nu ben ik heel gemotiveerd en ren ik samen met vriendinnen.

Ik heb nog oude hardloopschoenen, 1,5 jaar oud ofzo maar waren geen 100 euro. Maakt de prijs erg veel uit? Ze zijn van nike. Heb nu gewoon geen geld om dure schoenen te gaan kopen. Heb nu wel speciale sokken en een broek.
@ baukje: ik heb inderdaad wel verteld van mijn klachten, ze gaf aan dat ik in dat geval niet door moet gaan, maar stoppen/wandelen. Op de video zei ze dat ik m'n voet mooi afrolde en heel neutraal loop. Had ook m'n oude schoen mee, met oud bedoel ik echt oud, 10 jaar ofzo. En het bleken ook nog eens geen echte hardloopschoenen te zijn (wat ik wel dacht). Bovendien had ik van alles en nog wat met die schoenen gedaan (sportschool, Zumba, etc.) veel had ze er dus niet aan. Maar ze zei in ieder geval wel dat mijn klachten waarschijnlijk daarvan komen. We zullen het morgen zien Ik had al bedacht dat ik desnoods over een half jaar (dan is het de bedoeling dat het allemaal wat verder, sneller en intensiever is) ik nog eens naar zaak gaat waar vriendin het over had voor een extra paar en een hele uitgebreide analyse . Ik heb nu asics gel fortitude 4
Net weer terug van een interval rondje van 6,6km met gemiddelde snelheid van 11,7. Ging best goed voor de vroege morgen. Ik heb zo een heul lange vergadering, dus ik dacht dan begin ik wat later met mijn werk en ga ik eerst hardlopen. Vanavond ook nog spinning en pump aangezien de sportschool gisteren gesloten was.

Wat een heerijk weer hè? Ik heb helemaal zin in de lente. Morgen ga ik met een vriendin een dagje shoppen in Antwerpen en ik weet zeker dat we alleen met zomerjurkjes en bikini's thuiskomen :-)

Ik heb me opgegeven voor een lezing over hardlopen. Ik ben benieuwd. Robert van Eijkelenboom en Simon van Woerkom komen eea uitleggen over sneller worden, warming up en cooling down, herstellen, enz. enz. Tevens krijgt iedereen die deelneemt 25% korting bij het loopcentrum in Horst waar ik altijd heenga. Schoenen zijn helaas uitgezonderd, en die wil ik juist de komende maanden nieuw hebben.

Zo nu snel douchen en dan in de auto!

Fijne dag allemaal.

Volgende week
Missp. die schoenen heb ik ook!

Charlar ha das interessant, kom je dan later hier de opgedane kennis delen?

Bilspier begint weer richting 'normaal' gevoel te gaan.

Ik geloof dat stretchen goed is, mits je het met beleid doet. Ik was van het weekend wat gehaast en dat is nou niet echt de optimale situatie voor dingen met beleid doen... ;)
Hey, ik kom ook weer eens langs!

heb deze week vakantie, en ben daarom vanmorgen weer gaan hardlopen. Ongeveer 5 km, naar het strand en terug. Heb deze keer ook erg veel gelopen, maar opzich wel tevreden! Minder pijn in mijn lies ook gelukkig! Donderdag en zondag nogmaals de 5km doen en kijken of het al lukt om langer te rennen en korter te lopen!

Wilde eerst met Evy lopen, maar had per abuis les 26 ipv les 2 op mijn iPod gezet
Iempicka een goed schoen hoeft niet perse duur te zijn hoor. En een dure schoen is niet per definitie goed. Het is maar net welke schoen goed bij je past.

Missprincesa als je goed kunt voldoen met een neutrale schoen en er niets gecorrigeerd hoeft te worden en de schoenen blijken strakjes goed te bevallen zou ik een half jaar later niet nog eens een uitgebreide test gaan doen hoor, maar zou ik gewoon naar dezelfde winkel terug gaan.

Tijgermeisje gelukkig gaat het weer de goede kant op. Zelf ben ik niet zo van het stretchen. Doe het wel regelmatig maar nauwelijks voor of na een training/wedstrijd.

Ha, ha waterlelie dat is nogal een verschil he les 26 ipv 2. Dan maak je wel erg grote sprongen, En wat bne ik jaloers op je dat je zomaar even naar het strand kan lopen.
Baukje, ik schrok ook wel toen ze zei 'welkom bij les 26'.. Stond ik opeens stil op de stoep met m'n mond open en daarna een brede grijns

Helaas is m'n lies alsnog pijn gaan doen.. Wel later dan vorige keer maar alsnog pijn. Als ik ne strech is het weg en komt het langzaam aan weer terug.. Morgen rustdagje, donderdag maar weer proberen.

Ik ben super blij dat ik vlak bij het strand woon, ondanks dat ik nu in een jaar pas voor de 3e keer geweest ben ofzo Vanuit mijn badkamerraam zie ik de duinen liggen, dat is helemaal super!
Vervelend waterlelie die pijn in je lies. Heb daar gelukkig helemaal geen ervaring mee.

Gisteren avond op de baan een aantal series 400tjes gedaan. Het tempo voelde aardig pittig aan moet ik zeggen. Maar de wedstrijd van zaterdag zat toch nog wel een beetje in de benen natuurlijk. Verder vooralgaand aan de gezamelijke training nog even prive loopscholing gekregen. Schijnbaar was mijn kaatssprong echt niet om aan te zien. Maar het kwartje is gevallen , heb het ritme te pakken. Wel lachen want ik kreeg tijdens de gezamelijke loopscholing van een ieder te horen hoe gewelidg goed mijn kaatssprong wel niet was.

En vandaag had ik het geluk 's middags te kunnen lopen. Als ik in mijn eentje train vind ik dat wel zo plezierig. Weer heerlijk in het bos gelopen. Met zonnetje nog wel.
Ik dacht vandaag 22 min. nonstop te gaan rennen maar na 14 min. heb ik 45 sec. gewandeld. De geplande 5 km is al over 5 weken! Hoop dat ik dat ga halen!
Natuurlijk ga je dat halen tijgermeisje. Hoe komt het dat je na 14min moest gaan wandelen? Was dribbelen geen optie geweest? Je moet namelijk niet te snel toegeven aan het gevoel te willen gaan wandelen. En over 5 weken gaat die 5km je gewoon lukken. Dus mijn optie is puur theoretisch in jou geval maar je kunt tijdens een wedstrijd natuurlijk ook gewoon wandelen.

Ben vanmiddag met mijn dochtertje gaan zwemmen. Ga vanavond weer hardlopend naar de training. Maar nu eerst warm worden.
Maandagavond een intervallesje gelopen (maar ik werd weer misselijk en had nog erge spierpijn van mijn eigen spieroefeningen van zaterdag, terwijl ik 3 setjes van 8 oefeningen - zonder extra gewicht - had gedaan), bleek mijn vriend een virusje te hebben en is 3 dagen uitgeschakeld geweest. Zelf de afgelopen dagen veel gefietst en niet helemaal 100% geweest. Maar goed, liever nu dan over 2 dagen. Morgen nog een intervallesje en zondag mijn eerste loopwedstrijd. Ik vind het echt retespannend
Inderdaad spannend videlle. Maar gezonde spanning hoort bij een wedstrijd (zelfs nog na tig wedstrijden- daarom doe ik ook nooit een hartslagmeter aan tijdens een wedstrijd). Hopelijk ben je zondag weer helemaal opgeknapt en morgen maar niet al te hard van stapel lopen.

Wat een wind vanavond met de training zeg. Maar wel weer lekker gelopen. Morgen rustdag en dan zaterdag weer km's maken. We gaan samen lopen dus dat is wel lekker vor zo'n lange duurloop.
Inderdaad heel spannend Videlle, we duimen voor je, alvast heel veel succes!

Tijgermeisje: die afstand gaat je echt wel lukken, soms kun je in trainingen even het idee hebben dat de vooruitgang eruit is en je stil staat.

Hier inmiddels de eeste week van de halve marathontraining erop zitten. Naast een gezameljke duurloop stond er een eigen training op het schema, drie keer een kwartier in verschillende hartslagzones lopen. Dat valt nog niet mee, vooral langzaam lopen vind ik moeilijk.

Gisterenavond weer gezamelijke training en daar werd stevig doorgepakt, wel ontzettend leuk. Loopscholing en veel intervallen op verschillende afstanden en verschillende locaties.

Was wel weer even wennen, ik kende er nog niemand van maar het sfeertje is uitstekend en een praatje wordt heel snel aangeknoopt. Leuk om van verschillende kanten te horen te krijgen dat ik zo "licht en makkelijk" loop. Klopt ook wel, gaat me makkelijk af en op zo een avond voel ik me als een visje in het water. Zal wel genetisch bepaald zijn
Het gaat hier wel heel snel de laatste tijd leuk!!!

Ik had afgelopen zondag even een dipje. Met de spinning les van woensdag ervoor te fanatiek gedaan en donderdags last van mijn knie. Zondagochtend moest ik de laatste 10 min. ophouden, omdat mijn knie weer pijn deed. Maar gisterenavond met de training meegegaan en totaal geen last. Wel erg moe want garmin gaf aan dat we 13 km totaal hadden afgeledg!! Met interval stukken van 14 km per uur. Ga niet te fanatiek meer doen bij de spinningles. Heb geen zin in die pijn en dat ik eerder moet stoppen.

Videlle, ja de wedstrijd komt steeds dichterbij!! Alvast heel veel sucses anders vergeet ik het morgen misschien. Ben benieuwd hoe je het gaat vinden en of het goed gaat! Vast wel!!!

(ik ben nog steeds zenuwachtig voor een wedstrijd, dat gaat niet zomaar over als je vaker een wedstrijd loopt)

Chiki, leuk dat de training zo goed bevalt. Waneer is de halve marathon?

Waterlelie, is het nu wel gelukt met les 1? Of heb je "gewoon" les 26 gedaan? Wel lekker dat je zo dicht bij het strand woont. Nu maar hopen dat je daar lekker kunt gaan trainen zonder dat je lies pijn doet.

Tijgermeisje, ja als je altijd alleen loopt ben je misschien eerder geneigd om te stoppen of langzamer te lopen. Dat vindt ik dan ook fijn van trainen met de club, soms ga je dan toch net even wat harder dan de bedoeling was of kun jezelf optrekken aan mensen die net wat sneller gaan. Maar je hebt nog 5 weken, dus dat gaat vast goed komen!!

Het enige waar je met de wedstrijd misschien op moet letten, is dat je niet te hard van stapel loopt. Je hebt nogal snel de neiging om met de hele meute mee te rennen. Bepaal van te voren misschien hoeveel min. per km je wil lopen en probeer er op te letten dat je elke km even chekt hoe hard je gaat. (geldt ook voor videlle misschien).
Vanmorgen al om kwart voor acht op pad gegaan. 36km volgemaakt in 3hr11. Als ik danmorgen nog twee uurtjes vol kan maken ben ik weer dik tevreden voor dit weekend.

Nu even bekomen en ik denk dat ik vanmiddag zelfs nog even een uurtje mijn bed in duik. Moet vanavond natuurlijk weer helemaal fit zijn voor het sportgala. Wel spannend hoor. Niet dat ik denk te gaan winnen maar ik word wel voorgesteld aan het publiek met mijn niet al te modieuze foto's.

Chiki raar is dat het dat met name het langzamer lopen toch heel moeilijk is. Vanmorgen zelf eigenlijk ook te snel gelopen. Maar dat lag niet aan mij. Heb de mannen een aantal keer vermanend toegesproken. Maar ik had het idee dat ze me niet echt serieus namen. In ieder geval het tempo werd niet aangepast.

Fijn lauwe dat de laatste training weer wel goed ging. Lekker stevig doorgelopen ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven