Gezondheid alle pijlers

Iets in m'n keel?

07-03-2011 20:44 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een week of 4,5 heb ik bijna dagelijks het gevoel dat er iets in m'n keel zit. Meestal rechts,iets schuin boven m'n strottehoofd. Lijkt alsof er een korreltje zit ofzo en dat gevoel wordt minder als ik eet. Af en toe denk ik dat ik niet kan slikken, wat een eng en rotgevoel is. Huisarts gooit t op spanning, wat kan, maar ik ga er helemaal mee aan de haal en ben er continue mee bezig.. Achterin m'n keel lijkt het of m'n amandelen rechts wat groter zijn, maar niet extra rood ofzo. Kent iemand dit? Wil me er graag bij neerleggen maar heb een beetje geruststelling nodig..
Nou wat dat betreft vrees ik in herhaling te gaan vervallen. proberen er niet aan te denken, kappen met slikken,schrapen,voelen en kijken. Vul je dagen met werk, shoppen, kletsen met vriendinnen en je bezighouden met je hobbies, zoiets.
Tja, t is ook een beetje vragen naar de bekende weg natuurlijk. Baal ervan dat die angst zoveel grip op je kan hebben! Mag ik je dan alleen nog vragen hoe jij dat ding voelde/hebt ervaren? Zat ie in t midden, verplaatste ie zich en was is er continue? Of?
Ik had het gevoel dat er een bos haar in mijn keel hing, de 1e keer zat ie in het midden en bleef daar ook. De 2e x dat ik het globusgevoel had was het aan de zijkant.
Hoi gewoonmezelf, ook ik heb dezelfde klachten als jij (gehad) in augustus begonnen, eigenlijk tijdens mijn vakantie. ALle onderzoeken gehad, echo, röntgen en met lichtje en cameraatje naar binnen maar niets gevonden. Alleen een iets vergrote tongamandel. Als je op internet googled vind je inderdaad als oorzaak vaak "spanning"terug. Moet wel bekennen dat ik dat bij mezelf niet goed kan rijmen, maar ben goed onderzocht en serieus genomen en er is niets gevonden.

Loop er dus sinds augustus mee rond en heb wel het idee dat het nu minder is.

groetjesss
Herkenbaar!

Ben toen ook naar de huisarts geweest , en die zei ook dat het spanningen waren.

En ik weet dat je nu zoiets niet echt gelooft maar het is echt zo! ( bij mij dan)

Ik zat toen ook aan de medicijnen etc.

Ik merk het nu ook als ik een drukke periode heb , voelt het alsof ik niet kan slikken.

En ga dat dus iedere keer doen.

Is het minder bij jou als je s'ochtends op staat?

Had ik wel namelijk , nog suf en stress vrij had ik het niet...
Dag Gewoonmezelf,

Al een paar weken heb ik hetzelfde als jij. Het begon net als bij Groenoogje met het gevoel alsof er haar in je keel zit en daarna alsof er stukjes zitten die je niet weg kan slikken.

Ik heb het vaker gehad en het kan spanning zijn. Omdat je er extra op let en ook gaat schrapen bouw je nog meer spanning op. Bovendien kan je raar geforceerd gaan slikken, je tong gespannen tegen je verhemelte duwen, zodat je mond droog word en de papillen op de achterkant van je toch wat opgezet aanvoelen waardoor de klachten erger lijken te worden. Herken je dit? Je zou er eens op kunnen letten of je in de "ruststand" voelt dat je je keel onbewust dichtknijpt. Probeer dan of je je keel kunt ontspannen.

En verder, geen paniek, niet ongerust zijn, het gaat vanzelf over maar het kan even duren omdat je door de spanning wel gezorgd hebt voor irritatie in dat gebied.

Koele dranken drinken helpt, het smeert en verzacht de keel. Gewoon koud water is prima.

Succes en fijn weekend.
hai vivaeva, Zoals jij 't omschrijft is 't inderdaad wel héél herkenbaar zeg! Ik doe m'n best er niet teveel op te letten maar dat gaat me nog niet zo goed af.. Ik was er gisteravond en vandaag van verlost totdat ik eraan ging denken,en nou heb ik 't gewoon weer! Herkenning is wel fijn! Hopen dat 't snel over gaat!
Mijn moeder had last van haar schildklier misschien dat het daar iets mee te maken heeft.

Bij haar had ze het gevoel dat er iets vast zat en ze kon niet lekker slikken, ook bleef ze een droge mond houden en kreeg ze last van maagzuur. Mocht je deze syptomen herkennen, dan eventjes zeker naar de dokter gaan, want anders brand het maagzuur je slokdarm kapot en kun je ontstekingen krijgen.
Gewoonmezelf. Hoe is het er nu mee? Bij mij is het weggetrokken en is er niets meer aan de hand. Wel moet ik soms nog op letten dat ik niet te geforceerd slik.
Als het stress is, een globus-gevoel, dan helpt het bij mij om te gapen, koud water te drinken en te boeren. Kauwgom kauwen helpt ook goed.
het gaat wat beter,is een stuk minder! Ik moet inderdaad ook letten op m'n slikken,kan ineens 't gevoel hebben dat 't niet lukt. Wat ik dan doe is snel een kauwgommetje kauwen,dan heb ik meer speeksel en ben ik beetje afgeleid. Boertjes laten gaat vanzelf op zo'n moment,dit heeft denk ik met verkeerd ademhalen te maken? Heb nog wel een verwijzing voor de kno gekregen trouwens,maar twijfel beetje of ik wel moet gaan omdat het nu minder lijkt te worden!
ff een kleine update.. Ben bij kno geweest,heeft met slangetje in m'n keel gekeken. Zag er goed uit,m'n tongamandel was wat groot maar zag er normaal uit verder dus nix aan doen! Volgens kno arts hyperventilatie,veel oefeningen met ademhaling doen dus. Over 6 weken wil hij nog een keer kijken en dan beslissen of ik nog naar een logopedist ga voor ademhalingstherapie. Overigens zei hij me nog nadrukkelijk dat ik me niet druk moet maken over niet kunnen slikken en zomaar stikken..slikken is een reflex en gaat dus automatisch,die wedstrijd ga je niet van je lichaam winnen zei ie,haha! Nu moet dat nog ff doordringen in m'n hoofd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven