Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Oei A_madame, dat zou ik niet weten. Lekker betegeld laten en gaan voor kweken in potten? Kun je ze gedurende de dag verplaatsen naar de zonnigste plek.

Zijn leuke boeken over, bijv. van Peter Bauwens of Nelly en Pierre Tourmente.

Hier eindelijk ontkiemd pepermuntzaad, tjonge wat n verschil zeg, vergeleken met bijv. rucola. Dat heet zeker raketsla omdat het zo snel groeit!
Hallo Allemaal

Het lentezonnetje schijnt en het begint ook bij mij weer te kriebelen. De tuin, echter, ziet er nog niet uit. Ik durf er nog niets in te zaaien, i.v.m. de nachtvorst.

@AtelierMadame: wat voor een grondsoort heb je en wat ligt er onder de tegels? Wit zand of zwart zand? Ik zal ff hier wat

handige tuinlinks neerzetten.

Deze site staat ook onder mijn favorieten, hier staat echt ongelooflijk veel info over allerlei planten.

Eigenlijk gaat deze site over het maken van een kindermoestuin, maar er staat goed op beschreven hoe je de grond moet voorbewerken, voordat je gaat beginnen met het creeeren van een moestuin. En hier kun je terecht voor allerlei vragen/problemen. Staat ook heel veel info op.

Het kweken van tomaten vind ik zelf erg moeilijk. De planten zijn gevoelig voor de aardappelziekte en tot nu toe hebben alleen de tomaten onder plastic of die in een kas stonden het goed gedaan. Dit jaar ga ik Roma tomaatjes kweken, ik heb gehoord dat deze soort beter resistent is tegen de aardappelziekte.
Zo net de fil/documentaire Food Inc gezien. Pfffff

Het is wel voornamelijk gericht op de amerikaanse voedsel industrie maar 1 tip op het laatst was: leg een eigen voedseltuintje aan, zelfs een kleintje helpt al!

Nou dat geeft mij weer extra motivatie op toch maar te gaan verbouwen.

de ananaskers en mex mini komkommer komen ook al op.

Heb nu dus ook nog zaadjes voor rucola en vandaag zaadjes voor spinazie gekocht. moet beide nog wel zaaien.

ik ben benieuwd hoe deze beide groeien want daar heb ik dus echt geen idee van (eigenlijk best wel erg!)heb vandaag ook een paln voor de tuin gemaakt (kleine tuin van 5.4 x 6 mtr waar helaas een stuk zon dadelijk wordt weggehouden door een schuttig die we gaan plaatsen met de buren! maar heb het plan zo bedacht dat ik toch nog een stuk van 1 meter diep en zo'n 3-3.5 meter lang heb wat het meeste in de zon staat. Vandaag begon de zon daar rond 1 uur weg te trekken. in de zomer is dat dan rond 2 uur. Hopelijk is dat genoeg voor mijn plannen!

groetjes
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Atelier Madame, het lijkt me best lastig om groenten te kweken in een schaduwtuin. Er zijn uberhaupt al niet veel normale planten die schaduw fijn vinden. En onder de groentjes vind je nog minder denk ik.

Wel een goede tip met die verplaatsbare bakken/zakken. Dan kun je de zon echt opzoeken.

Is het anders niet een idee om wat groenten/kruiden te kweken in de vensterbanken? Of om in de tuin de hoogte op te zoeken, waardoor er wel meer zonuren gemaakt kunnen worden?
Hoi

even een up we zijn zo ver naar beneden gezakt.

Gisteren heb ik de rucola en spinazie gezaaid. Heb bij de hema deze wasmanden gehaald. Zijn nu in de aanbieding voor 4 euro. Een maat groter (dieper) zijn 6 euro (heb ik ook met verschillende bloembollen erin).

Ik heb de ene helft rucola en de andere helft spinazie gezaaid. ben benieuwd hoe dat gaat worden.

Verder gaan mijn tomatenplantjes, mex mini komkommer en ananaskers als een speer. Zag ook al 2 hele ienie mini sprietjes van de munt opkomen.

verder zijn mijn nieuwe bakjes gelukkig niet beschimmeld (de oude waren opeens beschimmeld :( )

binnenkort maar eens meer gaan zaaien in bakjes. Heb ook nog courgette en aubergine liggen.

groetjes

ps iemand enig idee hoelang het duurt voordat de peper en paprika opkomen?
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
@atelier madame; krijg je wel wat zon op de hogere delen zoals schutting of een muurtje? Dan zou je daar bloembakken kunnen hangen met bijv de wat kleinere groentes zoals worteltjes in bolvorm, radijsjes, sla en kruiden. En verder inderdaad zoveel mogelijk met potten werken die je kunt verzetten.

Wat betreft die wasmanden; vergeet je niet er gaatjes onderin te prikken zodat het overtollig water kan weglopen? Bij een goede regenbui zit zo'n mand snel vol en als de groenten daar langere tijd instaan gaat de boel rotten.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Nee hoor, ben al in de weer geweest met de boor van mijn pa! koste wat moeite maar het is gelukt! hopelijk is het genoeg (heb rondom net boven de bodem wat gaten geboord.)
hmm ik zie een heel klein ini mini plantje opkomen bij de paprikas. nu de pepers nog en dan staat alles boven de grond!
Vandaag heb ik Ananaskers en tomaat binnen gezaaid. Ik heb in terracotta potten gezaaid, ik hoop dat dit goed gaat? Daarna gesproeid en folie er overheen gedaan. Lathyrus heb ik buiten in een pot gezaaid. Ik hoop dat het allemaal goed gaat!

Adios wat leuk die wasmanden! En wat goed dat alles opkomt! Is dit voor het eerst dat je veel zelf zaait? Of doe je dit elk jaar?
Hallo! Het bestaan van dit topic (en het gehele viva-forum) was bij mij even naar de achtergrond verdwenen, maar nu ik weer actiever wordt in de tuin, bedacht ik me ook opeens het bestaan van dit topic weer. Ik zie dat velen al weer actief bezig zijn!

Hier zijn begin maart in de koude bak de raapstelen gezaait, die inmiddels opkomen. Verder heb ik gisteren in de koude bak pluksla, kropsla, nogmaals raapstelen en rucola gezaaid. Binnen heb ik tuinbonen staan (die kunnen we niet buiten doen omdat ze door de fazanten uitgekrabd worden), maar die staan inmiddels wel al op het balkon om af te harden. Was van eigen zaad en ze zijn op-twee-na allemaal opgekomen. Dus dat is goed resultaat . Gisteren ook nog wat kropsla binnen gezaaid om te kijken wat beter gaat: meteen in de koude bak of binnen voorzaaien.

Aubergine hadden we al wat weekjes terug gezaaid binnen, maar daar komt niks van op. Was vorig jaar ook al zo, vraag me af of het aan het zaad ligt. Ik was van plan nog even te wachten met de tomaten, maar nu ik zie dat jullie daar al actief mee zijn ga ik ze denk ik ook deze week zaaien binnen.

Kan ik nog steeds paprika zaaien? Of is dat al te laat? Anders ga ik denk ik later maar wat plantjes kopen.
quote:lalamien schreef op 12 maart 2011 @ 13:57:

Vandaag heb ik Ananaskers en tomaat binnen gezaaid. Ik heb in terracotta potten gezaaid, ik hoop dat dit goed gaat? Daarna gesproeid en folie er overheen gedaan. Lathyrus heb ik buiten in een pot gezaaid. Ik hoop dat het allemaal goed gaat!

Adios wat leuk die wasmanden! En wat goed dat alles opkomt! Is dit voor het eerst dat je veel zelf zaait? Of doe je dit elk jaar?

Ja leuk he die wasmanden, volgens mij had ik dat idee van iemand van hier van afgelopen jaar.

Vorig jaar heb ik ook een hoop verschillende zaadjes gezaaid maar was toen echt afhankelijkvan een paar kleine bakken en uiteindelijk had ik alleen 3 verschillende tomaten.

Nu heb ik een tuin en wil een verhoogde border maken waar ik dus verschillende groente kan telen!

Bij mij is nu alles op gekomen in mijn kasje. De pepers en paprika's steken ook hun kopje boven de grond!

groetjes
Even bij een vriendin op de pc, eigen pc is kapot.

Kan nu dus niet even lezen en meeschrijven, hoop dat ik snel weer op m'n eigen pc met jullie kan klesten...
Vandaag maar eens wat verpotten/verspenen/uitdunnen.

De grond is hier nogal zanderig (stuk moestuin was ooit n kippenren), zal ik er n zak bemeste tuinaarde bovenop kieperen/doorheen mengen of kan het zo ook?
tijgermeisje, mengen met tuinaarde kan nooit geen kwaad toch. ik zal het gewoon doen aangezien het meer kwaad zal kunnen doen als de grond te arm en te 'luchtig' is. en een beetje rond shoppen want deze tijd van het jaar zijn er een hoop van die spullen her en der in de aanbieding!
Hier zijn ook de tomatenzaadjes de grond in gegaan (op de vensterbank natuurlijk).
joehoe, ik ben helemaal blij. De ananaskers komt op. (ehm ik geloof de ananaskers, ik heb nl. ook tomaten gezaaid, maar weet niet meer wat ik in welk potje heb gedaan. En ik had nog wel van die handige stekers voor mijn verjaardag gekregen)

De aardbeien komen nog steeds niet op. 2 1/2 week geleden gezaaid, dus ik denk dat dat niks meer word.

Adios, wat voor een soort kasje heb je? Zo'n kleintje voor in de vensterbank?
Hoi

ja gewoon een kleintje van 30 cm bij 15/20cm ongeveer.

Staat op mijn convectoren bij gebrek aan een vensterbank maar mijn verwarming staat toch nauwelijks niet meer aan.

Bij mij groeid alles voorspoedig. Ook de rucola/spinazie begint op te komen buiten in mijn bak!

groetjes
kun je rucola en spinazie nu al buiten zaaien? En als er nog nachtvorst komt dan, vriest het dan niet dood?
volgens de zakjes kon je die vanaf maart zaaien dus ik neem aan dat ze dan rekening houden dat er nog nachtvorst kan komen,

en anders heb ik pech
Boerenbond/Welkoop hebben tot 9 april n aktie voor n gratis tuingrondtest en bemestingsadvies.
quote:lalamien schreef op 16 maart 2011 @ 16:47:

joehoe, ik ben helemaal blij. De ananaskers komt op. (ehm ik geloof de ananaskers, ik heb nl. ook tomaten gezaaid, maar weet niet meer wat ik in welk potje heb gedaan. En ik had nog wel van die handige stekers voor mijn verjaardag gekregen)

De aardbeien komen nog steeds niet op. 2 1/2 week geleden gezaaid, dus ik denk dat dat niks meer word.Adios, wat voor een soort kasje heb je? Zo'n kleintje voor in de vensterbank?

Op het zakje aardbeienzaad wat ik had stond dat het wel 6 weken kon duren voordat de zaadjes ontkiemen. Ik zou de grond dus gewoon vochtig blijven houden en nog even afwachten.

Ik heb de kappen van de kweekbakken er af moeten halen omdat met al die zon de paprika, aubergine en tomatenplantjes als een speer gaan. Dit weekend in potjes overdoen zodat ik de kweekbakken voor ander spul kan gebruiken.

Ik kijk uit na IJsheiligen zodat de boel buiten de grond in kan!!!
Dames, ik lees geïnteresseerd met jullie mee, en heb een paar vragen voor de experts.

Vorig jaar een 'vierkante-meter-tuin' aangeschaft en de hele zomer door sla en kruiden van eigen grond kunnen eten. De plantjes heb ik vorig jaar op de markt gehaald, maar dit jaar wil ik het echt helemaal zelf doen, dus kweekkastje voor de vensterbank gehaald en zaden gekocht en gezaaid. (mini-komkommer, tomaten, snijbiet, gele paprika, kropsla, radijs is gepland, courgette en rucola heb ik nog liggen voor als kweekkastje weer ruimte heeft). Kruiden koop ik ook wel weer op de markt dit jaar over een paar weken, ivm ruimtegebrek op mijn vensterbank! Het staat er nu bijna twee weken en zowat alles is uitgekomen, alleen de paprika nog niet. Ik vraag me eigenlijk af, of ik alles wel op de juiste diepte de grond in heb gedaan. Alles ligt namelijk net onder de aarde, maar het lijkt m.n. bij de sla en komkommer dat ze niet diep genoeg staan. Zou ik dat nog kunnen aanpassen of zouden jullie het pas dieper zetten als het de tuin in gaat?

De paprika is dus nog helemaal niet opgekomen, wat is jullie ervaring daarmee, zou dat nog even kunnen duren of gewoon nieuwe zaden de grond in doen? En, hele stomme vraag misschien hoor, maar kan je daarvoor ook 'verse' zaden uit een paprika gebruiken?

Verder las ik hier dat iemand al dingen rechtsteeks in de tuin had gezaaid, zou ik dat kunnen proberen met de rucola of is dat vragen om teleurstellingen?

Laatste vraag, ik wil dit jaar ook graag een rodebes-plant in de tuin, ik ben zo dol op die besjes! Weet iemand of zo'n plant veel ruimte inneemt, en of die eventueel ook in een pot gehouden kan worden? Een vierkante meter tuin is natuurlijk maar weinig, ik zou het jammer vinden als een ding te groot wordt .

Verder ben ik mijn dochter, 3,5 jaar, ook al enthousiast aan het maken voor mijn tuintje. 't Is een slechte groenteneter, dus ik hoop dat het 'zelf planten, zelf plukken' zijn vruchten afwerpt en haar ook groente laat eten. Zij heeft een bakje tuinkers op de vensterbank en is er werkelijk dól op. Dat heb ik dus alvast bereikt!

Alvast bedankt voor jullie antwoord en tips.
Bij mij gaat de parika ook niet zo goed. Van de 6 zaadjes zijn er twee opgekomen waarvan er maar eentje het echt goed doet.

Ik heb een rode bes in de tuin staan maar die heeft nog geen bessen geproduceerd. Ik weet niet hoe groot je tuin is maar om genoeg bessen te krijgen moet de struik wel kunnen groeien. In een pot wordt het moeilijk denk ik. Ik zou hem echt in de volle grond zetten.
quote:louise1 schreef op 17 maart 2011 @ 12:14:

[...]

Op het zakje aardbeienzaad wat ik had stond dat het wel 6 weken kon duren voordat de zaadjes ontkiemen. Ik zou de grond dus gewoon vochtig blijven houden en nog even afwachten.

ik blijf hoop houden!
Ik heb een bosbesstruik gekregen voor m'n verjaardag.

Kan ik die het beste in de grond zetten, of zou het ook op mijn terrasje bij huis kunnen, weet iemand dat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven