Gezondheid alle pijlers

faken dat je ziek bent

14-03-2011 06:58 218 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tja.....dat heb ik dus nog nooit gedaan.....Maar nu mòet ik wel. Ben zwanger en zooooo moe, ik mòet echt even één of twee dagen bijslapen, anders trek ik het echt niet. Heb nl. al twee kleine kinderen. Ik wil nog niet vertellen dat ik zwanger ben, maar ja....wat vertel ik dan wel?

Zodra ik de directeur van mijn basisschool opbel en zeg dat ik ziek ben vraagt ze

1) agossie, wat heb je? en

2) wanneer denk je dat je weer terug bent?

De enige optie is dus om een kwaaltje te faken, maar ja.....wat? Wil ook niet dat mensen zich zorgen gaan maken om mij.....dus graag iets simpels. Wie weet er iets?
Wie bepaalt wat 'ziek' is?

Als je zwanger bent met 2 kleine kinderen en een baan en je móet bijslapen omdat je het anders niet meer trekt... dan ben je zwanger met 2 kleine kinderen en een baan en moet je bijslapen omdat je het anders niet meer trekt.

Klaar.

Er is er maar één die weet en voelt dat je dit echt nodig hebt.

Als andere mensen moeilijk gaan doen daarover, omdat hun rechtvaardigheidssysteem diarree in de buik beter kan bevatten dan een baby op die plek, dan meld je je toch gewoon af met datgene wat ze wél begrijpen?

Gewoon een beetje creatief zijn en goed voor jezelf en de baby zorgen. Doet niemand anders voor je.
quote:Neele01 schreef op 14 maart 2011 @ 09:35:

Ik voel me beroerd maar ga nu toch aan het werk....

Werkt hier verder niemand vandaag of zijn we allemaal zwanger?:-)

Gaat je eerlijk gezegd geen drol aan.

(maar ik ben níet zwanger! )
Ik ben ook wel eens thuisgebleven omdat ik bijna hallucineerde van de vermoeidheid. Lijkt me niet handig om dan voor de klas te staan, auto te rijden of zelfs maar te fietsen. Lekker uitrusten hoor! Zwanger zijn is geen ziekte, maar je kunt je er best heel ziek van voelen. En uitrusten in het weekend is natuurlijk een goed idee maar ook niet altijd mogelijk. Wellicht is de vermoeidheid je ook helemaal overvallen. Dan weet je in ieder geval wel dat je voor volgend weekend je agenda leeg moet vegen en lekker moet gaan slapen :-).

En idd elke avond vroeg naar bed, een uurtje na de kids, tot je weer een beetje bijgeslapen bent.
Een doodvermoeide juf voor de klas lijkt me eigenlijk ook niet echt goed. Niet voor haarzelf, maar ook niet voor de leerlingen.

En ja, vermoeidheid kan hevig aanvoelen als je zwanger bent. Als je er bijna door omvalt en je totaal niet kunt concentreren, daar heeft toch niemand iets aan?
quote:liez75 schreef op 14 maart 2011 @ 09:34:

[...]

Misschien kun jij er dan nog wat van leren? Je komt iig niet over alsof jij het ook als een zakelijke relatie ziet, meer alsof je verzuurd en verbitterd en teleurgesteld uit een héle persoonlijke werkrelatie komt.

Echt, mijn haren gaan overeind staan van jouw instelling (ter illustratie: )

Door schade en schande wordt men helaas wijs. Jarenlang keihard gewerkt en alles over gehad voor een baas en dan met zon lullig smoesje aan de kant gezet heeft niks met mijn of iemand zijn instelling te maken. En dan heb ik het niet over één keer, maar de verhalen in mijn omgeving tov van zwangere vrouwen zouden inderdaad eens openbaar moeten worden. De instelling van werknemers zijn tegenwoordig beter dan van de werkgevers, maar daar hoor ik niemand over. Goh, hoe zou het toch komen dat rechters tegenwoordig vaker achter een werknemer gaan staan dan achter een werkgever. Zou het wellicht iets met instelling te maken hebben?

Mijn instelling doen je haren overeind staan? Dus het feit dat ik eerder voor mijn eigen gezondheid zou kiezen dan voor de torenhoge winstcijfers van een of andere baas? Hmm ik vind jou keuze dan eerder apart en ongezond dan die van mij.
quote:_lente_ schreef op 14 maart 2011 @ 09:22:

Het is toch net weekend geweest? Dan heb je toch de kans gehad 2 dagen te kunnen bijslapen?Dacht echt precies hetzelfde....
Mss kon ze het weekend wel helemaal niet bijslapen? Werkt haar man bijv of was er een kind jarig?

TO wat heb je inmiddels gedaan?
quote:Liv schreef op 14 maart 2011 @ 09:49:

Een doodvermoeide juf voor de klas lijkt me eigenlijk ook niet echt goed. Niet voor haarzelf, maar ook niet voor de leerlingen.

En ja, vermoeidheid kan hevig aanvoelen als je zwanger bent. Als je er bijna door omvalt en je totaal niet kunt concentreren, daar heeft toch niemand iets aan?

Dat is iets wat ik best heel erg snap. ik zou er alleen eerlijk over zijn.

TO heeft al kinderen, die werkt denk ik samen met een Co (als ik het zo inschat) en wie weet is er best wat te overleggen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Tegenwoordig heeft alleen de shell enzo torenhoge winstcijfers...

Zijn genoeg bazen die amper hun hoofd boven water kunnen houden en ja dan is een werknemer met hart voor de zaak beter dan een werknemer die zich ziek meld vanwege het carnavalgezuip.
quote:Maleficent schreef op 14 maart 2011 @ 09:55:

[...]

TO heeft al kinderen, die werkt denk ik samen met een Co (als ik het zo inschat) en wie weet is er best wat te overleggen.Met je eens.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Nova78 schreef op 14 maart 2011 @ 09:52:

[...]

Dacht echt precies hetzelfde....

:-) Ik kwam net weer eens kijken hoe het hier is.

Ik vind het helemaal geen probleem als mensen een keer iets verzinnen om zich ziek te melden, echt niet. Maar bedoel... zwanger van een derde met 2 kleine kinderen als je een juf bent... dan weet je toch wel een beetje dat je dit kunt verwachten? Dan zeg je dat toch gewoon tegen je werkgever? Die gaat er zeer binnenkort toch wel achter komen. Het was toch je eigen keuze mag ik hopen, een derde?

Dan ga je toch die weekenden even helemaal in de relax stand? Doe je de andere twee uitbesteden aan oma-schoonma-vriendin en ga je zelf dus plat!
quote:Scuba schreef op 14 maart 2011 @ 09:50:

[...]

Door schade en schande wordt men helaas wijs. Jarenlang keihard gewerkt en alles over gehad voor een baas en dan met zon lullig smoesje aan de kant gezet heeft niks met mijn of iemand zijn instelling te maken. En dan heb ik het niet over één keer, maar de verhalen in mijn omgeving tov van zwangere vrouwen zouden inderdaad eens openbaar moeten worden. De instelling van werknemers zijn tegenwoordig beter dan van de werkgevers, maar daar hoor ik niemand over. Goh, hoe zou het toch komen dat rechters tegenwoordig vaker achter een werknemer gaan staan dan achter een werkgever. Zou het wellicht iets met instelling te maken hebben?

Mijn instelling doen je haren overeind staan? Dus het feit dat ik eerder voor mijn eigen gezondheid zou kiezen dan voor de torenhoge winstcijfers van een of andere baas? Hmm ik vind jou keuze dan eerder apart en ongezond dan die van mij.Je komt erg verbitterd over. Je eigen instelling en houding bepalen ook een goede relatie met je werkgever. En omdat jij nu een of meerdere slechtere ervaringen hebt gehad wil echt niet zeggen dat álle werkgevers "slecht"zijn. In deze tijd van crisis zijn werkgevers soms ook gedwongen keuzes te maken.
Werkgevers worden door sommigen als draken afgeschilderd, De meeste ondernemers zijn de reden dat we banen hebben (om over te kunnen klagen). Er stond niemand te strijden voor mijn rechten toen ik net begon en krom heb gelegen om mijn bedrijf op te bouwen. Ik heb me het Jan Tandjes gewerkt en dacht op sommige momenten dat ik onder een brug zou eindigen. Gelukkig heb ik het gered en gaat het goed, maar als werknemers tegen mij gaan liegen en zeggen dat ik een geldgraaier ben....#$%^&*() Ik heb verdorie in geen twee jaar vakantie gehad en betaal netjes vakantiegeld, pensioen, ziektekosten, uitjes, lunches....alles voor mijn mensen. In het begin betaalde ik iedereen, behalve mezelf. Thuis kachel uit, geen kapper meer, geen winkelen meer, niks meer. Werken. Loonbelasting..pensioen, geen tijd om ziek te zijn. Werken. Ik moest mijn mensen nl betalen. Zwanger? Doorwerken, ik moest immers mijn mensen kunnen betalen. Miskraam....jammer Demi, doorwerken, want je moet je mensen kunnen betalen.

Ik zou een leugen niet kunnen waarderen. En ja... ik snij ook in personeel als het moet. En ja, dat doet een werkgever pijn. Als ondernemer moet je soms een keuze maken tussen een rotte keuze en een nog rottere keuze. Dan maar de rotte. Anders staan er 25 mensen op straat ipv 1. Ik voel me ontzettend verantwoordelijk namelijk naar de mensen waarmee ik werk.

Ik heb zelf nog nooit iemand ontslagen omdat zij zwanger is. En zelfs niet om liefdesverdriet. Wel iemand eens laten gaan omdat ik geen vertrouwen had in hem. Die loog tegen mij. En hij was toch echt niet zwanger!
quote:ElleMichelle schreef op 14 maart 2011 @ 09:55:

Tegenwoordig heeft alleen de shell enzo torenhoge winstcijfers...

Zijn genoeg bazen die amper hun hoofd boven water kunnen houden en ja dan is een werknemer met hart voor de zaak beter dan een werknemer die zich ziek meld vanwege het carnavalgezuip.

Dat is precies wat ik bedoel. Maar dan gaat zo'n werknemer lopen stuiteren dat ie er met een smoesje uit moet.....je hoort in zo'n geval alleen het verhaal van de werknemer. Maar soms zijn er echt twee kanten aan een verhaal.

Wat ik op de werkvloer mis zijn mensen met echt een hart voor de zaak. Dan is geven en nemen van beide kanten echt veel makkelijker.
@Scuba, ik zie dus heel vaak de andere kant van het verhaal. Een bedrijf wat uit de crisis probeert te komen en maakt een hele nieuwe functie om een nieuwe werknemer heen. En dan krijg je na een paar weken te horen dat ze zwanger is en dat ze haar vakantie gelijk achter haar verlof aanplakt dus ze was een half jaar later weer voor een half jaar pleite.

En daar kan een bedrijf dus ook echt van onderdoor gaan. Het 'grappige' was dat de vrouwen die ze daarna aannamen alle 2 ook binnen een paar maanden zwanger waren.

Vind je het dan gek dat zo'n bedrijf bij een volgende vacature wel wat voorzichtiger is met het aannemen van vrouwen tussen de 25 en 40 jaar? Het heeft dat bedrijf echt enorm veel geld gekost en problemen gegeven, en indirect mij ook want ik zag mijn vriend daardoor een half jaar zo goed als niet.
Ik ben overigens een werknemer. Maar werk voor Raad van Bestuur en zie daardoor heel veel de werkgeverskant. Het valt me zo vaak op dat het verhaal wat de werknemer naar buiten brengt zoveel anders is dan de werkgeverskant.
quote:_lente_ schreef op 14 maart 2011 @ 10:04:

@Scuba, ik zie dus heel vaak de andere kant van het verhaal. Een bedrijf wat uit de crisis probeert te komen en maakt een hele nieuwe functie om een nieuwe werknemer heen. En dan krijg je na een paar weken te horen dat ze zwanger is en dat ze haar vakantie gelijk achter haar verlof aanplakt dus ze was een half jaar later weer voor een half jaar pleite.

En daar kan een bedrijf dus ook echt van onderdoor gaan. Het 'grappige' was dat de vrouwen die ze daarna aannamen alle 2 ook binnen een paar maanden zwanger waren.

Vind je het dan gek dat zo'n bedrijf bij een volgende vacature wel wat voorzichtiger is met het aannemen van vrouwen tussen de 25 en 40 jaar? Het heeft dat bedrijf echt enorm veel geld gekost en problemen gegeven, en indirect mij ook want ik zag mijn vriend daardoor een half jaar zo goed als niet.Dat is het "kortzichtige" wat sommige werknemers hebben. Die denken alleen vanuit zichzelf.
quote:Maleficent schreef op 14 maart 2011 @ 09:55:

[...]

TO heeft al kinderen, die werkt denk ik samen met een Co (als ik het zo inschat) en wie weet is er best wat te overleggen.Dat denk ik ook. Zeker op scholen is er (lijkt mij dan) toch wel begrip voor dit soort situaties?
quote:Nova78 schreef op 14 maart 2011 @ 10:02:

[...]

Wat ik op de werkvloer mis zijn mensen met echt een hart voor de zaak. Dan is geven en nemen van beide kanten echt veel makkelijker.

Nail on the head. ( ik haal maar weer het bedrijf van mn vriend aan, ik ben maar een eenmanszaak )

Bedrijf had brand. Een heel jaar alle werknemers doorbetaald. Toen het bedrijf weer stond en er werd gevraagd om een uurtje langer te werken en ook een zaterdagochtend zeiden alle werknemers: Ja Daaag!

Weinig hart voor de zaak.

(arme TO, dit gaat een bietje een andere kant op maar goed, mijn boodschap: wees eerlijk. Je bent zwanger en je voelt je klote. Zeg dat dan)
Overigens: de hoeveelheid leraren die zich ziek meldt, die níet zwanger zijn, dát is pas ernstig! Serieus: als ik alleen al kijk naar de leerkrachten van mijn kinderen, niet normaal hoe vaak er uitval is. Op de middelbare school is het het allerergst: iedere week is er wel ergens uitval.
Alleen Shell torenhoge winst cijfers hahahahaha kijk of lees je ooit weleens het nieuws of niet? ik blijf om je lachen.

Dit hele verhaal komt erop neer dat zowel werkgevers als werknemers niet heilig zijn. Beide liegen wel eens als ze het idee hebben dat dit nodig is om voor zichzelf te kiezen. Ik vind de gezondheid van jezelf en van je kind een belangrijke en goede reden om eens een leugentje te vertellen en ik vind dit deze leugen een stuk minder erg dan de leugens die ik doorgaans van werkgevers zie en hoor. Zeker als het een leugen van de werkgever waar het altijd en alleen maar om geld draait.

Ik wil best geloven dat er uitzonderingen zijn (ergens op deze aardbol) qua werkgevers maar ik blijf geloven dat 70% van de werkgevers niet zo begaan zijn met hun werknemers als met hun geld.
quote:Liv schreef op 14 maart 2011 @ 10:08:

Overigens: de hoeveelheid leraren die zich ziek meldt, die níet zwanger zijn, dát is pas ernstig! Serieus: als ik alleen al kijk naar de leerkrachten van mijn kinderen, niet normaal hoe vaak er uitval is. Op de middelbare school is het het allerergst: iedere week is er wel ergens uitval.Jaaaa dat is waar! God wat vond ik dat toch heerlijk haha, ik rende als eerste altijd naar het bord om de absente leraren te kijken.
quote:Scuba schreef op 14 maart 2011 @ 10:09:

Ik wil best geloven dat er uitzonderingen zijn (ergens op deze aardbol) qua werkgevers maar ik blijf geloven dat 70% van de werkgevers niet zo begaan zijn met hun werknemers als met hun geld.Maar besef je wel dat er toch echt eerst geld op de plank moet komen om uberhaubt werknemers te kunnen betalen?
Ik vermoed dat TO op dit moment tollend van de vermoeidheid voor de klas staat of ligt te pitten.

Het maakt volgens mij niet zoveel uit voor dit topic wat de reden is van de ziekte (even aannemend dat het ziekte is en geen kater natuurlijk, maar met een zwangere TO staat dat natuurlijk buiten kijf). Wat mij trof in het openingstopic was de suggestie om te gaan faken. Dat gedrag ondermijnt de relatie met je werkgever. Ziek zijn is geen schande, zwanger zijn al helemaal niet en dus ziek door zwangerschap ook niet.
Ontopic: ik kan niet voelen hoe TO zich voelt. Ben zelf wel twee keer zwanger geweest dus kan me wel inleven. Als ik weet dat ik op maandag weer moet werken en moe ben van de zwangerschap, zou ik proberen het weekend zo in te vullen dat ik toch enigzins uitgerust kan beginnen aan mijn werkweek. Daar zou ik de komende weken zoveel mogelijk mijn agenda naar aanpassen en rust inlassen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven