borstvoeding, hoe lang?

10-03-2011 10:40 221 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd hoe lang jullie borstvoeding hebben gegeven.

Hier wordt aanbevolen om in ieder geval de 4 maanden vol te maken, maar liever hebben ze min. 6 maanden.

Mijn dochter is bijna 10 weken en ik kijk er eerlijk gezegd al naar uit om weer eens een wijntje te kunnen drinken!

En ervaringen met afkolven zijn ook welkom!
Bemoeienis is helaas iets wat je gratis erbij krijgt als je kind wordt geboren.
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 14 maart 2011 @ 15:19:

Bemoeienis is helaas iets wat je gratis erbij krijgt als je kind wordt geboren.

Helemaal waar. Ik heb mijn kinderen allemaal tussen de 4 en 6 maanden BV gegeven, erg tegen de zin van mijn moeder en schoonmoeder, die allebei FV gegeven hadden.

Ze vonden me onverantwoordelijk omdat :

- ik niet kon controleren hoeveel de kindjes dronken en ik vast te weinig melk zou hebben (aangezien ik altijd behoorlijk slank geweest ben)

- er vast niet genoeg voedingsstoffen / vitamines in mijn melk zaten (dat kun je immers ook niet controleren).

Zodra een baby een weekje wat minder aangekomen was, werd ik zwaar onder druk gezet om maar te stoppen.

En bovendien vonden ze het maar niks, dat ik een soort koe was

En mijn borsten zouden ervan gaan hangen (wat niet waar bleek te zijn achteraf).

Overigens hadden ze kritiek op bijna alles in de manier waarop ik mijn kinderen opvoedde.
Wat irritant Reiger.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Maleficent schreef op 14 maart 2011 @ 15:33:

Wat irritant Reiger.Ja, en daarom probeer ik mijn eigen dochter, die nu ook moeder is, alleen maar te steunen en nooit kritiek op haar te hebben (voor dat laatste heb ik overigens helemaal geen reden!)
quote:Reiger100 schreef op 14 maart 2011 @ 15:48:

[...]

Ja, en daarom probeer ik mijn eigen dochter, die nu ook moeder is, alleen maar te steunen en nooit kritiek op haar te hebben (voor dat laatste heb ik overigens helemaal geen reden!)

Mijn moeder zegt altijd; je bent een volwassen vrouw dus je mag je eigen keuzes maken. Tuurlijk heeft ze best een mening maar die dringt ze niet op.

Volgens mij ben jij net zoals mijn moeder. Fijn hoor.
Mijn schoonmoeder vond zelf FV voeding beter ´omdat de vader dan ook ´n rol had in de verzorging´. Althans, dat was het argument waarom zij destijds niet begonnen was aan BV.

Gelukkig ben ik eigenwijs en heb ik met succes en plezier zelf kunnen voeden (voed nu nog 2x per dag mijn dochter van 14 maanden). En Digiman heeft tóch ook zijn rol in de verzorging weten te vinden, haha.
Echt irritant. Maar herkenbaar. Over het algemeen werd het bij mij wel goed bedoeld, maar soms had ik het idee dat er even een mening doorgedrukt moest worden. Vooral door een vriendin van mij, nu ex-vriendin. Wij verschilden werkelijk in alles omtrent het opvoeden. Nou hoeft dat geen probleem te zijn, mits je iemand maar in z'n waarde kan laten. Maar dat lukte bij ons niet.

Het probleem met die ex-vriendin was dat zij werkte als verpleegkundige. Die door consultatiebureaus naar gezinnen toe werd gestuurd om ze te helpen bij opvoedproblemen. Zo zat ze een keer te vertellen over een gezin waar ze heen was geweest waarvan de moeder borstvoeding gaf en af wilde van de nachtvoedingen. Zij had geadviseerd het kind van de ouderslaapkamer af te halen, en het te laten huilen 's nachts. Dan ging het vanzelf wel over.

Niet mijn advies. Maar waar mijn haren van overeind gingen staan was het volgende wat gezegd werd: 'ik snap dat gesabbel aan de tiet niet, dat is achterhaald. Flesvoeding is veel beter tegenwoordig.' En dat dus gezegd door iemand die geacht wordt er verstand van te hebben. Indirect was het ook nog een belediging voor mij. Ik heb dat aan haar verstand proberen te brengen, maar na nog wat beledigingen (o.a. over dragen) was ik er klaar mee.

Gelukkig was dit het extreemste... De rest was milder.
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 14 maart 2011 @ 16:07:

Maar waar mijn haren van overeind gingen staan was het volgende wat gezegd werd: 'ik snap dat gesabbel aan de tiet niet, dat is achterhaald. Flesvoeding is veel beter tegenwoordig.'

Ik denk dat ik geantwoord had dat ik dat gedoe met die piemel niet snap, tegenwoordig heb je toch KI ?

Ik vond dat gesabbel aan mijn tieten trouwens heerlijk (had gelukkig geen last van kloven en dergelijke) en ik miste het wel een beetje toen ik stopte.

Overigens denk ik dat BV of de huidige FV qua gezondheid niet zoveel meer uitmaakt, behalve voor sommige kinderen (bijv. als ze allergisch zijn voor koemelk). Maar FV gezonder dan BV lijkt me toch ook niet, als je als moeder gezond eet en leeft.
Calvijn, ik vind het rot voor je dat je er steeds tegenaan loopt dat het niet ging zoals je had gewild. Hopelijk gaat het de volgende keer (ik duim voor je dat die er snel komt) beter. Misschien een tip om al vóór de bevalling een gesprek met een lactatiekundige (IBCLC) te hebben, over wat er misging de vorige keer. En om te praten over wat er deze keer anders zou kunnen/moeten gaan.Ik gun je (alvast ) een mooie kraamtijd

Smol, wat een mooi plaatje moet dat zijn!
quote:Reiger100 schreef op 14 maart 2011 @ 16:20:

[...]

Overigens denk ik dat BV of de huidige FV qua gezondheid niet zoveel meer uitmaakt, behalve voor sommige kinderen (bijv. als ze allergisch zijn voor koemelk). Maar FV gezonder dan BV lijkt me toch ook niet, als je als moeder gezond eet en leeft.

Zelfs als je niet gezond eet en leeft (bv. bij roken) wordt BV aangeraden als eerste (live), tweede (kolven) en derde (donormelk) keus, pas als vierde keus komt FV aan bod. De gezondheidsnadelen van flesvoeding zijn niet enorm, maar ze zijn er wel (en daarom is het ook de keus na alle vormen van moedermelk)

Wat ik typerend vind in het gezondheidsgebeuren: flesvoedingsfabrikanten proberen natuurlijk de goede aspecten van moedermelk na te maken. Prima, goede zaak voor iedereen die geen BV kan geven. Maar dat immunofortis waar zo mee gepocht werd door een fabrikant, dat was pas de eerste gezondheidsclaim in de richting van borstvoeding die ze konden doen, en die is genadeloos van tafel geveegd door de EU-organisatie die dit soort claims onderzoekt.
quote:Supersmollie schreef op 14 maart 2011 @ 12:36:

Ik had een tijdje forumpauze, maar ik zie dat er helemaal niets veranderd is... vooral die schilderspalet is zo grappig, die duikt al jaren en jaren met dezelfde reactie op in bv-topics. Echt, get a life...

Anyway, ik heb mijn tweede inmiddels alweer 10 maanden aan de borst, time flies when you're having fun. We zijn voor mijn gevoel nog maar net begonnen, we zullen zien. Zijn grote zus heeft tot 16 maanden bij mij gedronken en is het nu weer aan het herontdekken. Ze is 2,5, oh schrik, een heuse peuter aan de tiet, die er gewoon om kan vragen. Of kan stellen dat links voor haar is en rechts voor Dennis. Samen tegelijk aan de borst is ook heel leuk, dan houden ze elkaars handje vast en hebben diepgaand oogcontact.

Voor wat betreft alcohol drinken:

http://eurolac.blogspot.com/2010/12/proost.htmlDit vind ik echt schattig!!
Ik was de eerste vrouw in de familie die haar kind borstvoeding gaf. Steeds kreeg ik de vraag: Hoe lang ga je nog door? Eerst zei ik één jaar, maar na dat jaar waren we er nog niet klaar mee. Toen vroegen ze: Je zou toch met een jaar stoppen? Waar bemoeien ze zich mee? Niemand zag mij voeden, want hij kreeg 1 à 2 keer per dag. Ik zag het al helemaal zitten om te gaan tandemvoeden, lekker shokkerend! Maar helaas heb ik het voeden met 18 maanden moeten staken vanwege medicijngebruik tijdens deze zwangerschap :(
quote:poldervrouw schreef op 14 maart 2011 @ 13:06:

Het is r wel een gegeven dat BV eigenlijk altijd wel lukt , soms is het "opstarten" wel lastig maar met de juiste hulp (en dat is waar het hier in NL nog vaak aan ontbreekt..eeen goede lactatiekundige) komt het wel goed. Nou ik hoor toch vaak dat de BV toch niet loopt in mijn omgeving. Ik heb zelf met veel moeite 8 weken BV kunnen geven in combinatie met FV. BV kwam bijna niet op gang, mijn baby viel veel te veel af. Ik heb 8 weken lang na elke voeding moeten kolven om haar maar zoveel mogelijk BV te kunnen geven. Kolven zelf ging ook niet zo fantastisch, mijn 'record' was 40cc.. Mini hapte eerst niet goed aan en werd later 'lui' door het flesje. Maar ja na 2 dagen proberen de BV weer op te pakken zit je er echt doorheen met een huilende baby..En ja ik heb zoveel verschillende mensen gehad die zich er mee bemoeiden: verloskundige, kraamverzorgster 1, 2 en 3, de GGD mevrouw en 2 lactatiedeskundigen. Maar het bleef aanmodderen. En dan nog besluit je met pijn in je hart te stoppen omdat voedingen van 1,5 uur per keer je op een gegeven moment gewoon echt opbreken. En mijn verhaal staat echt niet op zichzelf hoor.
En juist omdat BV 'zo natuurlijk' zou moeten verlopen voelt het toch als falen, als je dan na 8 weken 'opgeeft'.
quote:Maleficent schreef op 14 maart 2011 @ 15:16:

Mijn ervaring is dat mensen heel snel bij problemen roepen dat de fles beter is. Ook super irritant.

En mensen waarbij het mislukt krijgen weer te horen dat BV veel beter is dan FV

als mensen zich gewoon lekker met zichzelf bemoeien zitten er veel minder verse moeders met rot gevoelens.Amen!
quote:calvijn1 schreef op 14 maart 2011 @ 14:40:

Maar het is toch vreemd om te gaan posten dat langvoeders hier niet mogen vertellen hoe lang ze BV hebben gegeven omdat dat kwetsend is voor de mensen waar het niet is gelukt? Dan denk ik inderdaad dat je niet in het goede topic zit.

Hier heb je wel gelijk in,

Ik dacht dat ik het een plek had gegeven, geaccepteerd dat het niet gelukt is, maar ik merk toch dat het niet zo is.

ik hoop dat je een fijne 2e zwangerschap mag gaan beleven, met een dito bevalling en een fijne voedingsperiode (hoe dan ook hè.. je kan niet meer doen dan je best..)
quote:Loeszie schreef op 14 maart 2011 @ 17:35:

[...]

Nou ik hoor toch vaak dat de BV toch niet loopt in mijn omgeving. Ik heb zelf met veel moeite 8 weken BV kunnen geven in combinatie met FV. BV kwam bijna niet op gang, mijn baby viel veel te veel af. Ik heb 8 weken lang na elke voeding moeten kolven om haar maar zoveel mogelijk BV te kunnen geven. Kolven zelf ging ook niet zo fantastisch, mijn 'record' was 40cc.. Mini hapte eerst niet goed aan en werd later 'lui' door het flesje. Maar ja na 2 dagen proberen de BV weer op te pakken zit je er echt doorheen met een huilende baby..En ja ik heb zoveel verschillende mensen gehad die zich er mee bemoeiden: verloskundige, kraamverzorgster 1, 2 en 3, de GGD mevrouw en 2 lactatiedeskundigen. Maar het bleef aanmodderen. En dan nog besluit je met pijn in je hart te stoppen omdat voedingen van 1,5 uur per keer je op een gegeven moment gewoon echt opbreken. En mijn verhaal staat echt niet op zichzelf hoor.

maar dat heeft domweg te maken met een slechte begeleiding.. BV is op zich niet moeilijk maar als je bijv. verkeerd aanlegt krijg je kloven.. dat is maar 1 voorbeeld.. maar kloven zorgt voor een bijzondere pijnlijjke ervaring bij het voeden.. als dit neit goed aanleert blijf je modderen.. En niet iedereen doet dat direct goed.. Ik bij mijn 1e dus ook niet.. de kloven schoten erin als je er naar keek.. au... dus na tig kloven, borstontsteking kwam er iemand op het heldere idee om eens een lactatiedeskundige te bellen.. Jee.. wat een verademing.. krijg je gewoonweg les in borstvoeden !! Er ging een wereld voor mij open.. en daarna heb ik geen problemen meer gehad.. het liep, voeding was voldoende, kindje groeide goed etc.. en dat is mede voor mij dan het succes geweest voor het borstvoeden en heb ik dus bij alle 3 mijn kinderen met veel plezier borstvoeding gegegeven..

Maar goed.. al heel snel een flesje bijgeven is al neit goed, maar 9 van de 10 kraamverzorgsters EN in het ziekenhuis weten ze dit niet.. Ze douwen er direct een flesje suikerwater in.. ik heb bij mijn 2e gevraagd om dit suikewater met een lepeltje te geven.. ik wilde geen fles in de buurt.. dit ivm tepel-speen verwarring.. Ik lees bij jou ook over BV samen met FV.. dat is al niet handig.. je voeding komt dan niet goed op gang.. en te weinig voeding komt eigenlijk niet voor.. het is meer de stress die ervoor zorgt dat je melk niet goed toeschiet en je nervositeit merkt je kindje ook, en zal dan ook onrustiger gaan drinken.. Al met al werd je volgens mij helemaal gek van alle adviezen door elkaar.. en dat is geen falen.. dat is gewoon jammer.. bij een 2e probeer je het toch gewoon weer ? (mocht je dat willen/kunnen)

Nou ja.. ik zal verder niet in BV details treden maar ik ben inmiddels behoorlijk ervaren en zou het morgen zo weer doen..
Poldervrouw Loeszie vertelt dat ze 2 lactatiekundige over de vloer heeft gehad.
Aan de begeleiding schiet inderdaad het nodige tekort. Zelfs in BV-gecertificeerde ziekenhuizen, daar hoor ik soms verhalen van waar mij de broek (bh?) van afzakt. En standaard een lactatiekundige aanbieden aan elke kraamvrouw zal bij de huidige stand van zaken mbt zorgverzekering vast geen optie zijn.

Natuurlijk kan elke vrouw in principe borstvoeding geven, anders zouden we vreemde zoogdieren zijn. Alleen gaat het in de eerste dagen/weken heel vaak mis met begeleiding, adviezen e.d., en sommige vrouwen kunnen door operaties of afwijkende borsten überhaupt geen borstvoeding geven.

Overigens nog een interessant onderzoek in het kader van dit topic, toevallig van vandaag: link
Oudste 8 maanden. De jongste krijgt vandaag op de kop af 3 maanden.

Ik heb bij de oudste flink zitten kolven in de kolfkamer. Wat een ellende, kwam ik de kolfkamer uit om mijn kolf af te spoelen (geen stromend water in de kolfkamer) stonden er kerels die vroegen wat het was. En dat elke dag, gewoon als grap... Tja, ik werk inderdaad in een mannenbedrijf.

Of (en achteraf is dat eigenlijk best grappig...) ik zat expres naar het raam toe te kolven, want hoewel de deur van binnen uit op slot kon, kon je met een sleutel de deur open doen. Erg hoog boven in een gebouw aan het water, dus geen inkijk. Tot ik op een gegeven moment het bakje met de glazenwasser zo naar beneden zie zakken.... bloos...

Uiteindelijk werd mijn productie steeds minder (denk door het kolven en de ongemakken door omheen) en ik was dus "leeg" met 8 maanden. Tranen met tuiten tijdens die laatste voeding... Ik heb met alle liefde toch steeds zitten kolven, de dagen dat ik namelijk niet werkte kon ik heerlijk mijn meisje zelf voeden. En ik vind niets fijner dan de wetenschap dat mijn meiden groot zijn geworden of nog aan het worden zijn op mijn BV.

Nu zie ik wel hoe lang het goed gaat, maar ik geniet van elke druppel die mijn jongste nu drinkt!

Succes ermee.
Bedankt voor jullie lieve woorden, doet me goed

De tip om bij de volgende keer al voor de bevalling een deskundige te raadplegen vind ik een hele goede!

Thnx
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:calvijn1 schreef op 14 maart 2011 @ 20:14:

Bedankt voor jullie lieve woorden, doet me goed

De tip om bij de volgende keer al voor de bevalling een deskundige te raadplegen vind ik een hele goede!

ThnxIk zou het melden als je zwanger bent bij de eerste afspraak bij de VK. Dan kan zij met je meedenken wat goed bij jou zou passen. Je bent niet de enige die dit heeft meegemaakt. Mij helpt de Pop-poli goed. En ze maken ook steeds een echo als ik naar het ziekenhuis ga, dat is wel fijn, om te zien dat het binnen allemaal goed gaat.
Ik heb 10 maanden en 10 dagen borstvoeding gegeven
quote:Maleficent schreef op 14 maart 2011 @ 20:18:

[...]

Ik zou het melden als je zwanger bent bij de eerste afspraak bij de VK. Dan kan zij met je meedenken wat goed bij jou zou passen. Je bent niet de enige die dit heeft meegemaakt. Mij helpt de Pop-poli goed. En ze maken ook steeds een echo als ik naar het ziekenhuis ga, dat is wel fijn, om te zien dat het binnen allemaal goed gaat.Goede tip!
Frankly my dear, I don"t give a damn
Bij mijn 1e kind 6 weken, toen gaan afbouwen ( waarom deed ik dat in vredesnaam , oh ja ik moest weer werken gelijk na verlof en had een bruiloft v m'n zus ...). Mijn oudste was direct verzot op flesvoeding, heeft 4 jaar geduurd.

Bij 2e kind 14 maanden borstvoeding gegeven ,ideaal!!! Ik had ouderschaps verlof en hoefde pas te werken toen ze 5 mnd oud was.

De jongste weigerde elke fles en ik begon gewoon wat later en ging iets eerder weg v werk en kolfde 1 x. Ze heeft dus nooit uit fles gedronken ging met 5 mnd op tuitbeker over. Met handkolf moet je wel leren duurt paar weken...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven