Zomertijd

16-03-2011 08:53 274 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie er nu al tegen op. Ik ben jaarlijks vaak 1 a 2 weken van slag door die rottige regeling. Dit jaar hoop ik dat het beter gaat door melatonine in te nemen.

Volgende week ga ik al proberen om dagelijks bijna alles een half uur vroeger te doen. (eerder naar m'n werk, vroeger naar sporten)

Wie heeft er ook zo'n last van en hebbe jullie nog tips?
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 16 maart 2011 @ 09:43:

[...]

Een weekje vakantie werkt bij mij niet, mss alleen om bij te slapen dan, halverwege de zomer

Mijn lijfritme is (in de zomertijd): zo rond 1u 's nachts val ik in slaap en ben tot een uur voor ik naar bed nog actief bezig. Dat kan tv kijken, bezoek hebben/ op bezoek zijn, lezen, computeren, sporten, etc zijn...

Om 8u 's morgens word ik uit mezelf wakker en sta ik ook rustig op. Dus ik blijf dan meestal nog tot een uurtje of 9 een beetje nadutten. Sta op, douche en ontbijt met een kopje koffie en rommel een beetje aan. Ik kan 's morgens ook niet tegen drukke gesprekken, drukke activiteiten en heb echt ff nodig om op te starten.

Mijn man zegt altijd da tik een dieselmotortje ben, die moeten ook altijd ff voorgloeien en kunnen niet koud wegrijden.Maar dan heb je dus een nachtrust van 7 uur en je hoeft 's ochtends niet eens erg vroeg je bed uit?
en ik zie jullie al meerdere keren beweren dat je met tijdsverschillen op vakantie minder moeite heb omdat je dan alles in je eigen tijd kan doen (langer slapen, rustig opstarten etc)
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 16 maart 2011 @ 09:43:

[...]

Mijn man zegt altijd da tik een dieselmotortje ben, die moeten ook altijd ff voorgloeien en kunnen niet koud wegrijden.lol. Dat heb ik ook. ik moet echt een uur voor dat ik weg ga 's ochtends op staan. Ik neem me weleens voor om er maar een halfuurtje over te doen ofzo maar dat lukt nooit.
quote:stuiterbal96 schreef op 16 maart 2011 @ 09:40:

[...]

Laten we hopen dat dat relativeringsvermogen jou niet in de steek laat op een moment dat jij het een keer nodig hebt.

Dat hoeven we niet alleen te hopen, al vind ik het aardig van je dat jij het voor me hoopt, dat weet ik gelukkig zeker.

Ik steek ondertussen nog even een kaarsje voor Japan aan.

Nemen jullie het Midden-Oosten?
quote:Maja82 schreef op 16 maart 2011 @ 09:44:

[...]

Dat kan niet werktechnisch gezien.tja, dat kon ik aan de OP niet zien hè
quote:Maja82 schreef op 16 maart 2011 @ 09:44:

[...]

Dat kan niet werktechnisch gezien.

Een weekje vrijnemen kan niet? Huh?

Dat lijkt me volstrekt ongeloofwaardig.
quote:MissSissy schreef op 16 maart 2011 @ 09:47:

[...]

Een weekje vrijnemen kan niet? Huh?

Dat lijkt me volstrekt ongeloofwaardig.kan best hoor, als je in het onderwijs werkt bv.
quote:Starshine schreef op 16 maart 2011 @ 09:44:

[...]

je zal het wel het beste weten, maar wat is het verschil met om 9 uur ontbijten omdat de klok verzet is of om 9 uur ontbijten omdat je uitgeslapen heb?

Ochtendmensen zijn bijopstaan, meteen ready to go. Avondmensen niet. Uit jezelf wakker worden is velen malen beter, dan gedwongen (wekker) wakker worden. En dat gedwongen is wat mij nekt, mijn lijf heeft dan niet het gevoel uitgerust te zijn. Ook al lig al meer dan 10 uur in bed, bij wijze van spreken.

Ochtendmensen hebben ook heel veel moeite met langer opblijven, vechtend tegen de slaap. Nou, waar die het 's avonds hebben, als het weer wintertijd wordt, daar heb ik het 's morgens als het zomertijd wordt.
Nope
Als ik op reis ga dan sta ik daar 's ochtends ook vroeg op, ongeacht of ik nu 6 of 10 uur tijdsverschil heb.

Ik pas me gelijk aan aan de lokale tijd door vroeg naar bed te gaan (21-22 uur) en dan kan ik er om 7 uur dus ook weer uit.

En ja, in 't begin lig ik dan ook wel 'ns opeens midden in de nacht wakker, maar door toch vroeg uit bed te komen en actief de dag te besteden ben je daar op 'n paar dagen wel doorheen.
quote:Spinster schreef op 16 maart 2011 @ 09:31:

Ik geloof best dat er mensen zijn die het zichzelf aanpraten dat dat ene uurtje slaap allerlei andere klachten verklaart. Ik geloof er niet in en kan wel lachen om zoveel overgevoeligheid. En dat is maar beter toch, want als ik erover nadenk vind ik het volledig buiten proportie.

Wát een luxepositie om je zorgen te maken om twee keer per jaar een beetje aanpassen. En daar moet dan lichttherapie, pillen, huisartsen, stoornissen en de hele medische molen bijgehaald worden? Ik vind het van de zotte. Kijk eens naar het journaal en bedenk wat andere mensen allemaal doorstaan wat hun leven ontregelt. Misschien leert dat een beetje te relativeren. Dat is meestal het beste medicijn bij zoveel gevoeligheid.halleluja.
dit gezeur zit écht tussen je oren en praat je jezelf aan. Mijn hemel zeg. Inderdaad, een UURTJE. Da's met n paar dagen bijgetrokken.

Je zal maar in Japan wonen inderdaad. Ofzo.
Geen kinderen zeker?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Starshine schreef op 16 maart 2011 @ 09:47:

[...]

kan best hoor, als je in het onderwijs werkt bv.Ok, daar heb je gelijk in. Maar als je zo van de leg bent vanwege een uurtje tijdsverschil dat je er later in het seizoen "ziek" van wordt, dan lijkt me een gesprek met een werkgever zinniger dan er maar vanuit gaan dat er geen vrij genomen kan worden.
quote:julia_van_henegouwen schreef op 16 maart 2011 @ 09:50:

dit gezeur zit écht tussen je oren en praat je jezelf aan. Mijn hemel zeg. Inderdaad, een UURTJE. Da's met n paar dagen bijgetrokken.

Je zal maar in Japan wonen inderdaad. Ofzo.
quote:Spinster schreef op 16 maart 2011 @ 09:46:

[...]

Dat hoeven we niet alleen te hopen, al vind ik het aardig van je dat jij het voor me hoopt, dat weet ik gelukkig zeker.

Nemen jullie het Midden-Oosten?Doen we. Mail jij Viva even dat ze dit onnozele forum uit de lucht halen terwijl de halve wereld in brand staat?
quote:stuiterbal96 schreef op 16 maart 2011 @ 09:51:

[...]

Doen we. Mail jij Viva even dat ze dit onnozele forum uit de lucht halen terwijl de halve wereld in brand staat?
quote:nouschi schreef op 16 maart 2011 @ 09:44:

Ik sluit me helemaal aan bij Spinster.Dat verbaast me niet.
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 16 maart 2011 @ 09:47:

[...]

Ochtendmensen zijn bijopstaan, meteen ready to go. Avondmensen niet. Uit jezelf wakker worden is velen malen beter, dan gedwongen (wekker) wakker worden. En dat gedwongen is wat mij nekt, mijn lijf heeft dan niet het gevoel uitgerust te zijn. Ook al lig al meer dan 10 uur in bed, bij wijze van spreken.

Ochtendmensen hebben ook heel veel moeite met langer opblijven, vechtend tegen de slaap. Nou, waar die het 's avonds hebben, als het weer wintertijd wordt, daar heb ik het 's morgens als het zomertijd wordt.

Naar aanleiding hiervan. Al geprobeerd wakker te worden met een wake up light?

Kamer is helemaal goed verduisterd doormiddel van verduisteringsgordijnen?
quote:Spinster schreef op 16 maart 2011 @ 09:46:

[...]

Nemen jullie het Midden-Oosten?

En dus nu halen we Japan en het midden oosten erbij om de rest van het 'leed' te bagatelliseren?

Tuurlijk is het velen malen erger, die mensen hebben niets meer, hebben familie verloren, leven in een dictatuur.

Maar dan is elk aangesneden probleem/topic hier onbenullig.

Dus ik vind deze opmerking een beetje goedkoop...
Nope
quote:stuiterbal96 schreef op 16 maart 2011 @ 09:52:

[...]

Dat verbaast me niet.En dat jij het er niet mee eens bent verbaast mij dan weer niet.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:julia_van_henegouwen schreef op 16 maart 2011 @ 09:50:

Je zal maar in Japan wonen inderdaad. Ofzo.Moet jij je niet druk maken om 'Wel/ niet/ bijna/al lang zwanger en bevallen in showbizzland'.
quote:julia_van_henegouwen schreef op 16 maart 2011 @ 09:52:

[...]

Niet zo naar doen tegen Spinster. Die heeft het beste met de wereld voor.
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 16 maart 2011 @ 09:47:

[...]

Ik kan me er helemaal niks bij voorstellen en ben net als Spinster en Elninjoo van mening dat een uurtje niet zoveel verschil kan maken, maar goed, dat komt vooral doordat ik zelf absoluut geen last van heb (ook niet van jetlags).

Hier een stukje over ochtendmens zijn en zomertijd:

"Aanpassen aan een ander slaapritme is altijd lastig. Bijvoorbeeld bij de overgang van winter- naar zomertijd. Dit vindt altijd plaats in de nacht van zaterdag op zondag. Op zondag gaat het nog wel, maar op maandagochtend als je weer naar je werk moet, sta je ineens minder makkelijk op. Je biologische klok staat dan nog steeds niet goed.

Overgang winter- naar zomertijd

Slaapdeskundige prof. dr. Kerkhof weet wat je eraan kunt doen. "Om de overgang van winter- naar zomertijd wat te vergemakkelijken, kun je op zondagochtend alvast wat eerder je bed uitkomen. Je moet dan wel zo'n twee uur vroeger opstaan."

"Op deze manier laat je de biologische klok al vervroegd wennen. De blootstelling aan daglicht is hierbij ook belangrijk. 's Avonds ben je dan slaperiger, doordat je langer op bent. Hierdoor ga je wat makkelijker eerder naar bed. Deze tips werken trouwens ook bij een jetlag." (http://www.gezondheidsnet ... n/522/ochtendof-avondmens)

Ik zit zelf te denken aan een baan waarbij jullie niet zo vroeg op hoeven te staan! Is dat niet veel logischer? Dan kan je, volgens je biologische klok, rond twaalf uur naar bed en rond half acht/acht uur opstaan. Als je in een stad woont en werkt bij een kantoor waar je rond 9 uur verwacht wordt, is dit goed te doen. Jullie gaan me toch niet vertellen dat jullie met je uberstrakke bioritme ervoor hebben gekozen om de vroege dienst in een ziekenhuis te draaien..? Ander werk dat goed bij je past is de horeca.
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 16 maart 2011 @ 09:55:

[...]

En dus nu halen we Japan en het midden oosten erbij om de rest van het 'leed' te bagatelliseren?

Tuurlijk is het velen malen erger, die mensen hebben niets meer, hebben familie verloren, leven in een dictatuur.

Maar dan is elk aangesneden probleem/topic hier onbenullig.

Dus ik vind deze opmerking een beetje goedkoop...

Precies!

Dus: wie mailt Viva dat ze de stekker uit dit forum trekken? Zoveel stelt het toch niet meer voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven