Zomertijd

16-03-2011 08:53 274 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie er nu al tegen op. Ik ben jaarlijks vaak 1 a 2 weken van slag door die rottige regeling. Dit jaar hoop ik dat het beter gaat door melatonine in te nemen.

Volgende week ga ik al proberen om dagelijks bijna alles een half uur vroeger te doen. (eerder naar m'n werk, vroeger naar sporten)

Wie heeft er ook zo'n last van en hebbe jullie nog tips?
quote:elninjoo schreef op 16 maart 2011 @ 09:01:

Ik kijk er naar uit! Eindelijk weer van die rotte wintertijd af, eindelijk weer langer licht 's avonds!

Dit dus! Heerlijk! Nog even en het is heel erg licht wanneer ik naar mijn werk ga en heel erg licht wanneer ik weer thuis.

Terrasjes, strand...niet doorhebben dat het al 22.00 uur is want het is nog zo licht. Heeerlijk!

Vervelend voor diegenen die er niet van kunnen genieten. Ben blij dat ik uit dat winterse depressieve gedoe ben!
tip: neem een week vakantie op als de zomertijd ingaat.
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 16 maart 2011 @ 09:19:

[...]

, maar dan lig ik dus gewoon uren wakker, slaap slecht, ben bang me te verslapen, waardoor je nog slechter slaapt... en voor je het weet zit je dus in een cirkeltje.Daarom ben ik nu al melatonine aan het proberen. Heb jij dat al eens gebruikt?
Leef je normaal gesproken volgens zo'n vast ritme dan? Dan zou je ook zo van slag moeten zijn als je een keer vroeger eet, of juist later naar bed gaat.

Ik heb er alleen de eerste dag een beetje last van. Dan heb ik om etenstijd nog geen trek of juist om 5 uur al honger. Gewoon de normale tijden aanhouden en ik ben zo weer gewend.
Jammer dat als mensen geen problemen hebben met de omschakeling, dat een ander dat dan ook niet mag hebben.

Ik herken het, de moed zonk me weer in de schoenen toen ik je topictitel las. "O ja, dat krijgen we straks ook weer". Gebroken nachten is geen probleem voor me, laat er in of vroeg er uit lukt me ook nog wel, maar m'n hele interne klok is van de rel als de zomertijd weer in gaat.

Ik zie buiten absoluut de voordelen, dat je weer echt het gevoel hebt dat het zomer gaat worden. Maar het heeft eerst wel z'n impact op mij persoonlijk.
quote:Maja82 schreef op 16 maart 2011 @ 09:14:

[...]

Geen idee, wel aan gedacht voor in de winter maar ik zou al niet weten waar ik de tijd van daan moet halen om een half uut voor zo'n lamp te gaan zitten. En je hebt daar toch ook iets van een indicatie voor nodig?

Ik had inderdaad een verwijskaart van de huisarts nodig.

De therapie heeft een week geduurd. Ik moest heel vroeg langskomen wat natuurlijk lastig ging omdat ik mijn bed juist niet uit kon komen. Voelde dus even als mezelf flink moeten pesten.

Maar het is het me achteraf wel waard geweest. Mijn stemming verbeterde ook aanzienlijk.

De eerste twee dagen ging ik stuiterend na de therapie de deur uit, kreeg een boost niet normaal meer.
quote:Turkooiss schreef op 16 maart 2011 @ 09:20:

[...]niet doorhebben dat het al 22.00 uur is want het is nog zo licht.

Moet jij niet ook al tegen die tijd naar je bed doordeweeks? Ik wel. Om half 6 gaat de wekker.

En ja ik heb een behoolijk vast ritme. Anders past het niet.

@kikker: waar zat dat slaapcentrum? (kan je me anders mailen: majadebij82@gmail.com)
Ik heb 's zomers minder slaap nodig als 's winters. 's Winters probeer ik echt om 22.00 in bed te liggen om aan 8 uur slaap te komen maar 's zomers red ik het wel met minder slaap, invloed van zonlicht ofzo.
quote:Maja82 schreef op 16 maart 2011 @ 09:09:

[...]

Je snapt het niet hè. Op vakantie is het minder erg. dan kan ik uitslapen tot 10 uur als ik wil en 's avonds tot half 2 opblijven. Dat is nu eenmaal de voorkeur voor mijn lichaam maar dat kan nu eenmaal niet als je gewoon moet werken.Maar, (en dit bedoel ik niet vervelend), dan is je ritme toch ook ontregeld? T.o.v. je reguliere ritme bedoel ik dan.
quote:zoovie schreef op 16 maart 2011 @ 09:27:

[...]

Maar, (en dit bedoel ik niet vervelend), dan is je ritme toch ook ontregeld? T.o.v. je reguliere ritme bedoel ik dan.Ja klopt, in de vakantie raak ik ook ontregelt. Maar dat is mijn eigen keus en ik krijg genoeg slaap en dan zijn de gevolgen minder erg.
Ik geloof best dat er mensen zijn die het zichzelf aanpraten dat dat ene uurtje slaap allerlei andere klachten verklaart. Ik geloof er niet in en kan wel lachen om zoveel overgevoeligheid. En dat is maar beter toch, want als ik erover nadenk vind ik het volledig buiten proportie.

Wát een luxepositie om je zorgen te maken om twee keer per jaar een beetje aanpassen. En daar moet dan lichttherapie, pillen, huisartsen, stoornissen en de hele medische molen bijgehaald worden? Ik vind het van de zotte. Kijk eens naar het journaal en bedenk wat andere mensen allemaal doorstaan wat hun leven ontregelt. Misschien leert dat een beetje te relativeren. Dat is meestal het beste medicijn bij zoveel gevoeligheid.
quote:Maja82 schreef op 16 maart 2011 @ 09:23:

[...]

Moet jij niet ook al tegen die tijd naar je bed doordeweeks? Ik wel. Om half 6 gaat de wekker.

En ja ik heb een behoolijk vast ritme. Anders past het niet.

Ben jij mij ofzo? Mijn wekker gaat ook om 5.30u en dat voor een avondmens

Ik heb al vanalles geprobeerd. Melatonine, lichttherapie, ritme proberen te veranderen door een maand vantevoren al te beginnen met stapjes eerder naar bed en wekker eerder af laten lopen. Tot uiteindelijk slaappillen. Die laatste hielpen wel wat, want ik viel als een blok beton in slaap, maar juist door die pillen werd ik ook weer moeilijker wakker en had ik overdag wel geen hoofdpijn, maar wel een raar, zwaar gevoel in mijn hoofd de eerste uren na wakker worden.

Dit jaar ga ik voor het eerst maar weer eens blanco het gevecht aan en probeer me niet te druk te maken erover en zie ik wel hoe het loopt. En focus ik me idd vooral op langer licht zijn en dat we richting zomer = de goeie tijd gaan.
Nope
quote:Spinster schreef op 16 maart 2011 @ 09:31:

Ik geloof best dat er mensen zijn die het zichzelf aanpraten dat dat ene uurtje slaap allerlei andere klachten verklaart. Ik geloof er niet in en kan wel lachen om zoveel overgevoeligheid. En dat is maar beter toch, want als ik erover nadenk vind ik het volledig buiten proportie.

Wát een luxepositie om je zorgen te maken om twee keer per jaar een beetje aanpassen. En daar moet dan lichttherapie, pillen, huisartsen, stoornissen en de hele medische molen bijgehaald worden? Ik vind het van de zotte. Kijk eens naar het journaal en bedenk wat andere mensen allemaal doorstaan wat hun leven ontregelt. Misschien leert dat een beetje te relativeren. Dat is meestal het beste medicijn bij zoveel gevoeligheid.Gelukkig ben jij mijn HA niet, die me wel serieus neemt....
Nope
quote:Maja82 schreef op 16 maart 2011 @ 09:09:

[...]

Je snapt het niet hè. Op vakantie is het minder erg. dan kan ik uitslapen tot 10 uur als ik wil en 's avonds tot half 2 opblijven. Dat is nu eenmaal de voorkeur voor mijn lichaam maar dat kan nu eenmaal niet als je gewoon moet werken.nog maar een keer dan: neem een week vakantie op als de zomertijd ingaat.
lees ik nou goed:

Jij komt de winter uit met een winterdip en halverwege de zomer zit je bij de huisarts?, oververmoeid?

Maar is er dan niet mee (iets anders) aan de hand?
Ochtendmens

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Een ochtendmens is een persoon die meestal vroeg opstaat en dan al direct actief aan de dag kan beginnen. Deze mensen zijn vooral in de ochtend en eerste helft van de middag actief. Daarentegen zijn ze 's avonds vaak al vroeg moe en blijven maar zelden tot laat in de avond op. De tegenpool van een ochtendmens is een avondmens.

Avondmens

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Een avondmens is een persoon die meestal laat naar bed gaat en vooral actief is in de avonduren. Deze mensen hebben vaak ook meer last van een ochtendhumeur.

De biologische klok die onder andere het slaap-waakritme regelt loopt niet bij iedereen gelijk. Die individuele afwijkingen bepalen of iemand een ochtendmens of een avondmens is. Het hormoon melatonine speelt niet alleen bij dieren maar ook bij mensen een belangrijke rol, evenals het hormoon cortisol.

Misschien dat het dan wat beter te begrijpen is.

Ik ben een echt avondmens en TO ook. En dan heeft als je gedwongen door je werk al heel vroeg op moet staan, zo'n uurtje heel veel invloed.

Maar ik ben blij voor diegenen die nergens last van hebben!
Nope

Wát een luxepositie om je zorgen te maken om twee keer per jaar een beetje aanpassen. En daar moet dan lichttherapie, pillen, huisartsen, stoornissen en de hele medische molen bijgehaald worden? Ik vind het van de zotte. Kijk eens naar het journaal en bedenk wat andere mensen allemaal doorstaan wat hun leven ontregelt. Misschien leert dat een beetje te relativeren. Dat is meestal het beste medicijn bij zoveel gevoeligheid.

Blijkbaar heb je er geen last van. Wees blij. Het is geen aanstelleritus het is een feit! Zullen we als jij thuis zit met een burn-out ook maar zeggen dat je je aanstelt, of als je na een zwangerschap depressief wordt. Of laten we zeggen dat alle psychische aandoeningen aanstelleritus zijn. Fijn. Er is niets aan de hand. we functioneren prima.

wiki:In West-Europa loopt de klok normaal gesproken al voor op de zonnetijd (in de Benelux circa 35 minuten). Gedurende de zomertijd wordt dit nog een uur meer. Dit extra uur wordt door sommige mensen als te groot ervaren.

Een belangrijker bezwaar zijn de moeizame omschakelingen tussen zomer- en wintertijd. Planten hebben als de zon het hoogst staat meer water nodig. Door het verzetten van de klok is dit in de zomer niet meer tussen 12.00 en 13.00 maar een uur later. Kwekers en verzorgers van planten moeten hier gedurende de zomertijd rekening mee houden. In de tuinbouw wordt de regelapparatuur in de zomermaanden hierop aangepast, zodat de klimaatstrategie voor het gewas niet verandert. Ook dieren passen zich niet vanzelf aan. Als ze dat al doen, dan alleen na verloop van tijd en als ze afhankelijk zijn van mensen. Dit kan problemen veroorzaken, zoals bijvoorbeeld in de veeteelt waar koeien niet opeens een uur eerder op zullen staan. Ook mensen hebben moeite zich aan te passen aan wijzigingen in het dagritme. Vooral kinderen, ouderen en avondmensen hebben hier last van, waardoor ze in de week na de aanpassing oververmoeid kunnen raken. In 2007 hebben wetenschappers van de Rijksuniversiteit Groningen, in samenwerking met de Ludwig-Maximilians-Universiteit München, aangetoond dat de zomertijd een langdurig en behoorlijk groot effect heeft op de biologische klok van de mens.[bron?]

Voorstanders beweren echter dat de zomertijd meer voor- dan nadelen heeft. Daarbij haalt men vooral energiebesparing als voordeel aan, waarschijnlijk omdat dit in geld uit te drukken valt, dit in tegenstelling tot sommige andere voordelen zoals lekker lange zomeravonden. Tegenstanders trekken in twijfel of de lagere verlichtingskosten de hogere airconditioningskosten wel compenseren.
maar hebben jullie dan ook zo'n ontregeld bioritme als je in het weekend eens een uurtje uitslaapt? Of als je een feestje hebt en je gaat eens wat later naar bed?

Wát een luxepositie om je zorgen te maken om twee keer per jaar een beetje aanpassen. En daar moet dan lichttherapie, pillen, huisartsen, stoornissen en de hele medische molen bijgehaald worden? Ik vind het van de zotte. Kijk eens naar het journaal en bedenk wat andere mensen allemaal doorstaan wat hun leven ontregelt. Misschien leert dat een beetje te relativeren. Dat is meestal het beste medicijn bij zoveel gevoeligheid.Laten we hopen dat dat relativeringsvermogen jou niet in de steek laat op een moment dat jij het een keer nodig hebt.
quote:Starshine schreef op 16 maart 2011 @ 09:39:

maar hebben jullie dan ook zo'n ontregeld bioritme als je in het weekend eens een uurtje uitslaapt?Dat is iets anders dan voor vast de tijd verzetten.
Willen jullie nou met alle geweld over de praktische tips heenlezen ofzo?

Starshine (what's in a nick :-))) geeft al meerdere malen de tip om een week vakantie te nemen als de zomertijd ingaat. Lijkt me een briljante en eenvoudige oplossing.
quote:Starshine schreef op 16 maart 2011 @ 09:39:

maar hebben jullie dan ook zo'n ontregeld bioritme als je in het weekend eens een uurtje uitslaapt?

Een weekje vakantie werkt bij mij niet, mss alleen om bij te slapen dan, halverwege de zomer

Mijn lijfritme is (in de zomertijd): zo rond 1u 's nachts val ik in slaap en ben tot een uur voor ik naar bed nog actief bezig. Dat kan tv kijken, bezoek hebben/ op bezoek zijn, lezen, computeren, sporten, etc zijn...

Om 8u 's morgens word ik uit mezelf wakker en sta ik ook rustig op. Dus ik blijf dan meestal nog tot een uurtje of 9 een beetje nadutten. Sta op, douche en ontbijt met een kopje koffie en rommel een beetje aan. Ik kan 's morgens ook niet tegen drukke gesprekken, drukke activiteiten en heb echt ff nodig om op te starten.

Mijn man zegt altijd da tik een dieselmotortje ben, die moeten ook altijd ff voorgloeien en kunnen niet koud wegrijden.
Nope
quote:Maja82 schreef op 16 maart 2011 @ 09:41:

[...]

Dat is iets anders dan voor vast de tijd verzetten.je zal het wel het beste weten, maar wat is het verschil met om 9 uur ontbijten omdat de klok verzet is of om 9 uur ontbijten omdat je uitgeslapen heb?
Ik sluit me helemaal aan bij Spinster.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:MissSissy schreef op 16 maart 2011 @ 09:42:

Willen jullie nou met alle geweld over de praktische tips heenlezen ofzo?

Starshine (what's in a nick :-))) geeft al meerdere malen de tip om een week vakantie te nemen als de zomertijd ingaat. Lijkt me een briljante en eenvoudige oplossing.Dat kan niet werktechnisch gezien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven