Rijles!!

30-03-2009 21:24 2967 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alle lessers verzamelen!

Op deze topic kunnen we ons ei kwijt over alles wat met (rij)lessen en theorie te maken heeft

Ik trap af met mijn ervaringen van vanmiddag.

Arrg wat was dat een hel!

De motor is wel 10 keer afgeslagen,stond zelfs midden op de weg stil.

Ik en de koppeling zijn nog geen goede vrienden

Gelukkig gaat het met theorie wel voortvarend

xx
Zo, da's nog es een lapje tekst
Vind ik best gezellig hoor, Indigo .

Ow, was nog wel grappig vandaag, ik maak altijd een beetje een probleem van inparkeren, dan schiet ik in de stress. De psycholoogrijleraar heeft dus de parkeerplaats afgeschaft, we parkeren nu langs de openbare weg. Dan heb ik niet zo veel stresstijd vantevoren.

Goed, vandaag verlieten we de grote weg en zei ik zelf al: achter die witte? Nee, dat is te makkelijk, doe maar achter die zwarte! Dus toen ik wilde beginnen te parkeren achter de zwarte zei hij: nee, wacht, rij nog maar even door, zet hem maar achter die rooie! Een klein rotgat, met voor en achter een auto dus... Nou ja, ik begon niet op de juiste plek, maar met hangen en wurgen kreeg ik hem er toch in. Haha. Ik vond het wel grappig.

Verder ons analysegesprekje na afloop:

Psycholoog: wat vond je ervan?

Ik: Wel OK. Rustig, onder controle, bla. Parkeren maakt nerveus, maar niet nodig, ik kan het toch, bla.

*hij schrijft rekening*

*ik zet handtekeing*

*ik betaal*

*hij vult zijn zakcomputer in*

*we lullen nog een beetje over andere mensen*

Ik: heb jíj eigenlijk nog een mening over hoe ik heb gereden?

Psycholoog: Het is niet slecht, anders meld ik je toch niet aan om af te rijden?!

Grrr…
Heb ook weer gereden vanmiddag, ben niet zo'n trouwe schrijver hier.

Voelde me kut en gespannen en had het idee dat het ruk ging maar volgens de instructeur ging het wel goed.

Dinsdag theorie-examen en daar haalt hij me op voor rijles.

Weet ik meteen hoe het er daar bijligt zoals iemand hiervoor ook al schreef.

Ik ga wel vooruit merk ik maar af en toe gaat het ook nog even helemaal mis en schaam ik m evoor m'n domme fouten.

Parkeren blijft mijn zwakke punt dus daar moet ik nog even heel goed op oefenen.

Komt vast goed.

Ooit...
Komt wel goed mamalief

Iedereen maakt fouten tijdens het lessen, als je het al kon hoefde je niet te lessen! Enne, luister naar je instructeur, hij vond het goed gaan en hij heeft er verstand van
na het aanschaffen van een aifoon, nooit meer op de laptop.... Maar vandaag weer eens bijgelezen. Super dat er weer een paar bestuurders bij zijn gekomen !! En uiteraard duim ik voor de rest die met plezier of tegenzin die lesauto weer instapt.

Ik heb deze week weer 2 nieuwe leerlingen gekregen.... en helaas... het zijn geen hoogvliegers. Maar ja, zucht.... Het is tegenwoordig al bijna een wonder als je er snel mee klaar bent. Dus...... eigenlijk is iedereen hier (die denkt meer als gemiddeld nodig te hebben) gemiddeld !! wbt het gemiddelde aantal lessen, daar wordt nogal over gelogen. (door rijscholen EN geslaagde leerlingen) Dus niet teveel zorgen maken !! Veilig leren autorijden staat op nummer 1 !!
Mijn toets ging redelijk. Ik moest met een auto waar ik nog niet eerder in gereden had en dat was wel even aankloten(rem was veel minder gevoelig, aangrijpingspunt lager en de versnelling en snelheidsmeter zaten op een andere plek) maar dat wist de instructeur die de toets af nam ook en op die paar foutjes ivm sndere auto heeft hij verder ook niet gelet. Hij vond zelf dat het prima ging dus dat is mooi.

Net weer 2 uur gereden. Ging opzich prima. Ik snap het allemaal wel maar ben soms te laat met mijn plannetje maken(op het laatste moment remmen, terugschakelen, koppeling op laten komen, kijken, richting geven, werr kijken en bochtje nemen...dat lukt dan nog wel maar niet zoals het hoort) en ik moet nog iets meer de rechter buitenspiegel gebruiken. Maar dat komt met wat meer oefenen allemaal goed.

Indigo: zo'n toets is ook fijn, het is toch een uurtje rijden(altijd goed meegenomen) en gewoon wennen aan de wijze van examineren dus ik ben er blij mee!

@mama, kop op! Ook jij komt er. En verder wat jipsel ook zegt..het is belangrijker om goed te rijden dan om snel je papiertje te hebben.
Ik heb het echt superleuk gehad tijdens mijn eerste rijles! Het is mij echt 100% meegevallen en ik kan niet wachten tot de volgende les! Ik heb het zeker niet slecht gedaan voor een eerste rijles, zei de instructeur, dus ik ben best een beetje trots op mijzelf :D.
Mooi pimpelpaars!
Pimpelpaars, zie je wel dat de eerste les hartstikke leuk is! Mooi zeg dat het goed ging, je mag best trots zijn ;) veel succes!

Indigo, mooi verhaal! Ik mag afrijden eind april, dus dat schiet al lekker op :D
Dank je wel!

Ik was eerst geeneens zo heel zenuwachtig voor de eerste les, had er gewoon heeeeeel veel zin in, maar iedereen om mij heen vroeg of ik al zenuwachtig was en toen werd ik dus tóch zenuwachtig :-D.

Ooh, lekker dat je volgende maand kan afrijden, rwoanne!
Haha pimpelmees! Ik moet toegeven, elke keer als ik net in die auto zit ben ik een beetje zenuwachtig. Maar zodra ik ben weggereden is dat voorbij.

En ik word ook zenuwachtig van grote 3baans rotondes. En dan zie ik mijn instructeur naar me kijken en denken 'eens kijken wat er nu gebeurt' en ik met giga zenuwen die rotonde over(en dan in de goede baan alstublieft ) en als het dan lukt die instructeur: Heul goed Ruza!

En dan is alles weer goed
Ik heb maandag al meerdere rotondes gehad en ook dubbele (?). Ik wist niet waar ik moest rijden, raakte bijna in de stress, maar gelukkig ging het toch goed.

3baans rotondes ken ik niet, klinkt wel heel ingewikkeld, hihi.

Morgen mag ik weer rijden. Even kijken hoe ik mij morgen voel als ik in de auto zit :-D

Ruza, heb jij al veel lessen gehad? Misschien staat het hier wel ergens, maar heb niet heel t topic doorgelezen, vond ik een beetje veel :D.
anoniem_122313 wijzigde dit bericht op 16-03-2011 17:44
Reden: ff een paar witte regels ertussen gezet
% gewijzigd
pimpelpaars, ik herinner me mijn eerste les ook nog en dan de rotonde haha. Vond het doodeng maar de instructeur praatte me er gewoon dooorheen. Nu doethij dat dus niet meer en vorige week ging dat bijna fout op de 3 baans rotonde(.klik en let niet op die banen die ze erin gepaint hebben)(kon echt net op het laatste moment nog uitwijken) dus werd er vandaag een beetje zenuwachtig van.

Ik ben nu iets verder dan halverwege denk ik(heb het niet echt bijgehouden eerlijk gezegd) denk dat ik ongeveer 25 uur heb gehad nu.
Mijn instructeur laat mij heel veel dingen meteen zelf ervaren en als het mis dreigt te gaan, dan corrigeert hij meteen in daden en woorden. Het is een pittige, maar ik heb er wel heel veel aan denk ik.

Ik hoop niet dat ik een 3baans rotonde krijg, daar zou ik echt gek van worden! *duimt dat die niet in in mijn lesroutes valt*

Ik snap dat je een beetje zenuwachtig bent geworden van die rotonde. Hopelijk gaat t volgende keer weer een beetje beter en voel je je minder zenuwachtig.

Mijn instructeur denkt dat ik 37,5 rijlessen nodig heb van 90 minuten... Ik ben benieuwd of het gaat lukken.
Dat is vrij normaal dat hij je je gang laat gaan en pas ingrijpt als het mis dreigt te gaan. Dat is juist goed want dan kun je het zelf uitvogelen. Laatst liet mijn instructeur me gewoon de verkeerde afslag nemen op de rotonde(hij zag het al gebeuren en zag dat er geen gevaarlijke situatie zou ontstaan) en ik kwam er net te laat achter dat ik naar rechts was gegaan ipv rechtdoor(beetje vage rotonde is dat). Daar leer je juist van.

Waar neem je (ongeveer) lessen? Die leuke rotonde die ik liet zien is in Utrecht lijkt heeel erg lastig, maar als je er eenmaal een paar keer bent geweest dan lukt ook dat. Ik heb tot nu toe zo vaak gedacht 'holy shit, hoe ga ik dit weer leren?' en 2 lessen later gaat het dan opeens vanzelf!

37,5x90min=ongeveer 55 uur? Betaal je per les of heb je een pakket genomen?
Ik denk dat Utrecht wel in mijn straatje ligt...We zullen zien of ik de rotonde tegen ga komen.

En je hebt gelijk, als je een paar keer iets doet, wordt t steeds makkelijker en vanzelfsprekender. Maar het begin he... Das lekker stressen dan.

Ik zei t verkeerd, ik bedoel 25 lessen van 90 minuten, dat komt neer op 37,5 uur. Sorry.

Ik heb idd wel een pakket genomen.

Heb jij losse lessen of ook een pakket?
Nee ik heb ook een pakket. Voor 40 uur.

Zou best kunnen dat je die rotonde gaat tegenkomen ja! Er zijn er nog een paar van dat soort hier in de stad. In het begin even eng maar alleen handig eigenlijk, je zou het maar nooit gedaan hebben en er dan opeens op moeten als je je rijbewijs al hebt.

Ik vond het begin eigenlijk helemaal niet stressen. Dat kwam pas toen ik echt moest gaan kijken en op alles moet gaan letten. (En nu hoor ik mijn instructeur door mijn hoofd galmen 'Blijven scannen he! Dat is het moeilijkse maar ook het belangrijkste van het rijden' ja, ik denk dat ik die straks met rijbewijs nog door mijn hoofd hoor gaan.)
quote:Ruza schreef op 16 maart 2011 @ 19:04:

Zou best kunnen dat je die rotonde gaat tegenkomen ja! Er zijn er nog een paar van dat soort hier in de stad. In het begin even eng maar alleen handig eigenlijk, je zou het maar nooit gedaan hebben en er dan opeens op moeten als je je rijbewijs al hebt.

Daar heb je zeker gelijk in!

quote:Ruza schreef op 16 maart 2011 @ 19:04:

(En nu hoor ik mijn instructeur door mijn hoofd galmen 'Blijven scannen he! Dat is het moeilijkse maar ook het belangrijkste van het rijden' ja, ik denk dat ik die straks met rijbewijs nog door mijn hoofd hoor gaan.)

Qua lesuren zitten we dan aardig op een lijn. Mij lijkt 25 lessen van 90 minuten zo weinig, maar dat zal wel aan mij liggen, hihi. Ik moet nu niet onzeker gaan worden... :D
Nee dat is niet weinig. Dat is gewoon gemiddeld volgens mij(maar wat is gemiddeld? Genoeg mensen die het met 5 lessen doen(die bijv. al een rijbewijs hebben maar er in NL niet mee moge rijden) en ook mensen die er 70 of 80 nenem) dus het zegt niet zoveel. Dan zijn er ook nog mensen die best 50 lessen kunnen hebben maar met geluk na 40 hun examen halen.

En het gaat snel!! Ik kan echt niet geloven dat ik al over de helft ben.
Yeaaaah!

Mijn instructeur vond de 2 rijlessen na mijn TTT zo goed gaan dat hij morgen het examen voor mij aanvraagt. Zal wel pas in april zijn ivm wachttijden, maar ben blij dat het einde in zicht is. Heb nog iets van 8 lessen staan voor mijn examen, maar mijn instructeur denkt dat ik daar wel genoeg aan heb. Zolang ik de rust maar bewaar rijd ik volgens hem heel netjes.

Vind het alleen wel eng want bij mijn TTT zat ik echt heel erg schokkerig te schakelen door de zenuwen. De examinator zei wel dat je niet daarop kunt zakken, tenzij je echt schakelfouten maken (in zn 2 zetten ipv in zn 4 ofzo zonder te corrigeren).

Vandaag gewoon lekker gereden, ben heel blij dat ik niet meer bezig hoef met de bijzondere verrichtingen. Dus lekker gecrosst op de snelweg.

En wat betreft hoeveel lessen. Als ik mijn examen ga doen heb ik er 45 opzitten. Als ik em niet in 1 keer haal worden het er wel meer, maar het maakt me niet uit. Ik wil niet de druk op mezelf zetten door geld, ook al wordt het wel lastig, want ik had maar iets van 2000 gespaard. Maar dat gaat wel goedkomen, volgens mij kan ik ook wel wat regelen met mn rijinstructeur als ik even een paar weken moet wachten op geld

@ Pimpel

Fijn dat je eerste rijles zo leuk was, vond ik ook! Had er ook echt zin in om lekker te beginnen. Veel plezier verder!

@ Ruza

Hoeveel van die toetsen heb je? Wat vaag dat het in een andere auto was, lijkt mij ook wel voor wat extra spanning zorgen. Gelukkig hielden ze rekening daarmee. Heb je toch even ervaren hoe het een beetje eraan toe gaat.
Alweer een tijdje geleden dat ik aanwezig was op het forum.

Helaas weer niet zo goed nieuws. Ben in februari weer begonnen met lessen schakelen. Dit ging voor geen meter. Uiteindelijk toch maar gekozen voor automaat. Alle lessen en examen konden gewoon doorgaan. Voordeel van mijn rijschool.

Wat een opluchting die automaat. Rijden ging eigenlijk hardstikke goed. Tot het moment dat die examinator in de auto stapte. Ik was zo gespannen dat het allemaal weer niet goed ging. Dus weer gezakt! Hetgene wat ik waarneem verwerkte ik niet goed genoeg. Wel terecht overigens.

Maar nu dus behoorlijk met mezelf in de knoop. Kan ik het echt gewoon niet? Ik heb geen gedragstoornissen als ADHD, autisme. Heb geen dyslexie. Geen gezondheidsproblemen. Havo in 5 jaar gehaald. HBO in 4 jaar. Nooit faalangst o.i.d gehad.

4x binnen een jaar. Dat betekent dus dat ik af moet rijden met een BNOR examen. Schijnt allemaal een minder vervelende sfeer te zijn aldus mijn huidige rij-instructeur.

Maar mijn humeur is gezakt tot een drastische diepte punt.

-35 lessen gehad gestopt

-38 lessen examen 1

-5 lessen examen 2

-5 lessen examen 3

-3 lessen overstap automaat

-7 lessen automaat

-examen 4

Kosten zeker 7000 euro. Maar de stress en frustraties zijn misschien nog wel het ergste. Ik zou onderhand een burn-out krijgen van autorijden.

Ik hoor het woord auto nog maar en eigenlijk raak ik dan al in mineur.

Bah.
Vergeet trouwens nog iets.

Drie rijscholen gehad. 6 instructeurs. Lijkt me sterk dat het daaraan ligt.

Maar zeker met de automaat ben ik van mening (en instructeur) dat ik gewoon kan rijden. Alleen dus blijkbaar niet op examen.
Zusjevos wat balen allemaal!

Elastiekje, ik heb in totaal 4 toets momenten.

1: eerste deeltoets

2: tweede deeltoets

3: TTT

4: examen.

Die andere auto was idd even balen, het was ook de bedoeling dat ik in hetzelfde model auto zou rijden als ik in les, maar die had pech gehad ach, ik heb die toets goed gedaan en ik weet nu meteen hoe het voelt om een andere auto te rijden.
oooh zusjevos wat naar! ik ga over 2 weken voor de 2e x op ben nu al zenuwachtig :p
Zusjevos, vervelend dat autorijden bij jou zo veel stress veroorzaakt...

Ken je het faalangstexamen? (Ik niet echt, maar wellicht dat je er eens naar kan googelen, als het je helpt).

Wat maakte je gespannen tijdens je examen? Rijden? Mensen? Het verkeer?

Ruza, goed dat je het ondanks een andere auto zo goed hebt gedaan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven