Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
"" Teigetje een gerichte boekentip is eigenlijk pas te geven al ik weet wat zijn huidige kennis en ervaring op het hardlopen momenteel is. Uit boeken is veel te leren maar veel meer zal je man hebben aan persoonlijke begeleiding bij een atletiekvereniging of een andere loopgroep.

Welke marathon wil hij gaan lopen?""

Bedankt voor je snelle reactie, baukje. Man is al zijn hele leven een sporter geweest, had een goede basis conditie, tennissen 3 x per week. Liep 1 x in de week hard. Sinds juni 2010 3 maal per week hard. 10km en 15 km wedstrijdjes gelopen. En heeft nu in zijn hoofd dat die de marathon wil gaan lopen als doel. Hij zou eigenlijk de marathon van amsterdam willen lopen maar ik denk dat die het doel naar 2012 moet zetten. Ik weet of je hier iets mee kunt? Hij wil het eigenlijk echt alleen doen. als doel.

Alvast bedankt voor je advies
teigetje je man heeft dus toch al wel redelijk lang loopervaring al was het aanvankelijk maar een keer in de week. Maar gezien de ervaring reeds met 15km wedstrijden zou amsterdam 2011 in princiepe wel kunnen.

Wil hij echt voor een goede tijd gaan dan zou hij zich beter eerst kunnen richten op een paar goede halve marathons en dan in 2012 gericht trainen naar een haalbare tijd.

Indien hij toch voor 2011 kies is het denk ik goed om nu al toe te werken na een halve marathon. Een beetje redelijke marathon schema's gaan ook altijd uit van dat je gemakkelijk twee uur aaneengesloten kunt lopen.

Na de halve marathon zou je dan weer even rusitg aan kunnen doen om dan vervolgens weer op te bouwen tot de hele marathon.

Een eenvoudig maar heel duidelijk boek met ook wel goede schema's (gericht op een bepaald eindtijd die je aan de hand van bij andere afstanden behaalde tijden kunt bepalen) is het 'pracktisch handboek marathn training van Herbert Seffny/Ulrich Pramann.

Om echt goed inzicht te krijgen in duursport en op die manier ook kritisch schema's te kunnen beoordelen maar ook inzicht te krijgen in het belang van herstelperiodes ed vind ik 'Duurtraining" van Fritz Zintl een absolute aanrader. Maar dat is geen boek dat je zomaar even wegleest en beperkt zich niet alleen tot het hardlopen.
he baukje,

bedankt voor je uitgebreidde antwoord. Ik ga het zeker meenemen en doorgeven aan hem en day 1e boek gaat er komen.

Thanks, ik vind trouwens juliie verhalen altijd erg motiverend en leerzaam.
Charlar alvast succes voor zaterdag.Dat was ik al weer vergeten, jij had die mooie halve marathon in de planning.

Dit weekend is ook de halve van drunen. Gaat door de drunense duinen maar dan over asfalt. Is dus en heel mooi en toch heel snel. Ik vind het wel jammer dat ik die aan me voorbij moet laten gaan. Maar ja ik moet keuzes maken.

Heb zelf vanavond een kort snel programma gedaan omdat bijna iedereen van mijn groep een wedstrijd heeft zondag. Maar doordat ik hardlopend heen en terug ben gegaan toch nog een acht km extra gepakt. Omdat D4 voor mij nu niet echt zinvol is ben ik maar met de laatste van de groep meegelopen. Maar nu ik de gegevens op de computer heb gezet zie ik dat het toch nog blokjes van 14km/hr zijn geworden.
Vandaag 30 min. gelopen met tempowisselingen. Ging heel lekker!
Het gaat goed hè, Tijgermeisje? Goed zo! Elke keer loop je langer, voordat je het weet ben jij hier bezig voor een of andere (halve) marathon .

Ik zit nu aan het ontbijt, als voorbereiding op mijn loopje zo. Heb 2 uur op de planning staan. Ik neem mijn horloge mee .

Loop ze allemaal vandaag en dit weekend!
Vanmiddag ga ik trouwens schaamteloos hardloopkleding kopen. Werkgever vindt het leuk om me voor Londen te sponseren in ruil voor een leuk sukje in de maandelijkse nieuwsbrief. Goede deal dacht ik zo . Maar vooral leuk!
shopze driewieler :D

Werd vanmorgen wakker met pijn aan/in/om linkerknie, argh! En ik had nog zo'n lange en uitgebreide warming up gedaan gister! Grrr...
driewieler wie weet! Lijkt me supergaaf om ook zulke afstanden te lopen. Denk wel dat de marathon n 3 a 4 jarenplan is met mijn opbouwtempo. Misschien zelfs wel n 5 jaren plan, maar ik droom er al wel van.
@ diewieler: ah leuk renkleding kopen. heb je al een idee wat je gaat aanchaffen? ik zit ook te kijken naar van die nieuwerwetse broeken maar die zijn hier (nog) slecht te krijgen. wacht nu op bericht uit de VS

@ tijgermeisje: hoe gaat het nou met je knie? voorzichtig aan dan breekt het lijntje niet

@ charlar: succes!! ben benieuwd naar jouw ervaringen

@ baukje: ik heb moeite met de langzame duurlopen. ik weet natuurlijk van hartslagen, zones etc. maar het kost me moeite om 'langzaam' te lopen. ik krijg mijn ademhaling dan niet onder controle en mijn benen voelen niet lekker. ik merk dat ik dan toch weer sneller ga lopen misschien ook door de chi running dingen die ik las en probeer (die volgt een hogere cadans, dat is voor mij ook wennen waardoor ik sneller loop dan normaal maar wel lekkerder). heb jij suggesties?
Charlar, heel veel succes zaterdag!!

Driewieler:wat zalig, lekker shoppen op kosten van een ander .

Hier gisteren lekker groepstraining gehad, vond het behoorlijk pittig, loopscholing, 4x 800m met 2 herstel, piramideloop met 1 herstel en 3x 500m. Ik begin te merken dat ik door de gericht en vaker trainen meer kracht krijg en het ook steeds makkelijker wordt om in de goede zones te lopen.

Max, ik vind het ook lastig om langzaam te lopen, wat mij wel helpt is relaxte muziek en me concentreren op mijn ademhaling en benen. Het gaat me nu steeds beter af.
Gisteren toch weer naar de training gekunt, gaat goed deze week. Het scheelde wel een jas met afgelopen dinsdag!! We hadden weer interval: 10 min d1, 6 min d2 en 3 min. d3. Het lukte me deze keer goed om mijn hartslag vast te houden. 145 op d1, 155 op d2 en ong. 165 op d3. ( weet wel niet of dat goed is maar vond het wel goed van mezelf) Totaal 16 km! En dat voor een doordeweekse training, heerlijk! Heb ik echt gemist die trainingen.

Charlar, veel sucses morgen!! Gaat vast goed komen morgen.

Tijgermeisje, vervelend dat de dag erna je knie dan weer pijn doet. Zeker omdat je zo fijn hebt gelopen.

Max, ik las op een ander topic dat je hartslag wel ok was, maar dat je te snel ging. Volgens mij is dat wel goed. hoe lager je hartslag en hoe sneller je kunt lopen hoe beter de conditie. Maar langzaam lopen valt ook erg tegen vind ik. Het verschil bij mijn hartslagen tussen wandelen en rustig lopen is erg groot.
kniepijn is gelukkig langzaam weggetrokken!
Driewieler geen mij ook zo'n baas.

Max volgens mij kampt bijna iedereen met dat probleem. Nu heb ik zelf geen last van de ademhaling. Maar ik loop gewoon niet lekker in een heel rustig tempo. Het idee dat ik mijn benen niet echt doorstrek en dus niet echt aan het rennen ben.

Ik vraag me bovendien af of het de eerste jaren uberhaupt zit heeft om op 75% (of op een nog lager percentage) te lopen. Want volgens mij is het pas mogelijk om goed in de duurloopzones te lopen na een pakeweg 3 jaar echte loopervaring. De zones twee , drie en vier vormen voor mij geen enkel probleem. Met zone een smokkel ik zelf een beetje. Zit altijd boven in de marge. Maar mijn lange duurlopen loop ik ook meestal met clubmaatjes die bijna allemaal veel sneller zijn dan ik. Maar ik zit ruim een minuut per km onder mijn marathon tempo met mijn lange duurlopen dus ik heb daar zelf gewoon vrede mee.

Een hartslag meter moet een hulpmiddel/richtlijn zijn. Het moet geen beperkende factor gaan worden. Maar begrijp ik nu (uit het antwoord van lauwe) dat je percentages van de maximale hartslag wel in de zone zitten maar dat jij het te snel vind gaan? Want als jij je hartslag met een horger tempo in de duurloop 1 zone kunt houden dan is dat dus niet te snel maar dan is dat jou D1 tempo.

Je bent weer helemaal in de running he lauwe.

Gelukkig valt het mee met de knie tijgermeisje.

Vandaag een rustdag. Morgenochtend moet ik al vroeg aan de bak. Want de 4 oudste hebben om half 10 al een 1500m baanwedstrijd en de twee jongste hebben die dag (gelukkig op dezelfde baan) een meerkamp. Zelf moet ik dan de hele dag jureren dus tussendoor gaan lopen zit er niet in. 's ochtends moet ik bij de c pupillen alle onderdelen jureren en 's middags bij de junioren en senioren het speerwerpen. Probeer er wel onderuit te komen dat ik in het veld moet staan om te bepalen waar de speren neerkomen. Want dat vind ik eerlijk gezegt doodeng. Zeker als je dan nog afgeleid wordt door de omgeving.
Vanochtend heerlijk in mijn uppie gelopen, er waren nog maar weinig mensen onderweg ook. Heb toch een kwartier langer gelopen dan de planning was. Daarna heb ik mezelf gedwongen weer naar huis te gaan. Ging lekker.

Net in de hardloopwinjel geweest, ze hadden nog niet zoveel binnen van de zomercollectie. Volgende week zaterdag zou er al meer hangen, dan nog maar eens een poging wagen.

Wat is dat, die nieuwerwetse broek Max? Nooit van gehoord namelijk.

Vanavond ga ik een hele zak chips eten, heb ik al de hele week zin in. Gek, heb ik niet vaak, zou ik vorige week zondag zou veel zout verloren zijn dat ik er honger naar heb?
Baukje, ja ik ben weer zo blij met mezelf. Niet alleen omdat het hardlopen weer lekker gaat, maar ook omdat ik het echt heb gemist om met andere te lopen. (zie er nu wel meer tegenop op om straks weer alleen te gaan lopen) Maar heb misschien een clubgenote gevonden om de lange duurlopen mee te gaan doen.

Dat lijkt me ook echt doodeng, zit je op je kinderen te letten zoeft er een speer langs je af. brr.

En max, zoiets als wat baukje, zegt bedoelde ik dus. Dat je dan gewoon al in je d1 zit! (bedankt baukje) Ik wilde dat niet in het andere topic zomaar inbreken, maar ik dacht ze komt vast wel weer hier langs, maar toen was ik het eigenlijk vergeten wat ik wilde zeggen!! Moeilijk verhaal misschien sorry.

Chiki, leuk dat je al zo vooruit gaat. Het is fijn als de trainingen zo voor je worden gemaakt dat je alleen maar hoeft te doen wat de trainer zegt.
Aaah, paar uur voor de wedstrijd: begint mijn kuit weer moeilijk te doen.

Hopelijk heb ik er vanmiddag geen last van. Hier in het zuiden schitterend loopweer, daar kan het niet aan liggen.

Man (die een grondige hekel heeft aan sporten) en kinderen komen me vanmiddag aanmoedigen. Ik heb er zin in!
Ow jee das rot van die kuit, beetje masseren? Extra uitgebreide warming up? Succes iig!
ben ook wel benieuwd wat nieuwerwetse broeken uit Amerika zijn Max
even een snel verslagje: vandaag halve marathon gelopen in 1:48:29, een halve minuut onder oude pr.

Begin ging heel goed, met nog 6km te gaan ben ik gaan versnellen, helaas was dat té snel en kreeg ik de laaste 3km last van kramp, stortte echt in. Wel jammer maar ik ben tevreden.

Nu net de kinderen in bed gelegd, ben heeeeeeel moe, ga zo ook lekker slapen. Zal morgen nog even terugkomen...
Slaap lekker Charlar, vooral na zo'n heerlijke dag
He wat goed charlar een halve minuut van je pr af.Gefeliciteerd met je mooie tijd en je pr natuurlijk. Jammer dat het laatste stukje dan niet de schoonheidsprijs verdient maar soms moet je risico's nemen. Soms pakt het heel goed uit, soms wat minder. Maar hoe dan ook je hebt een schitterende tijd gelopen. Geen last gehad van je kuit.

Sinds ik besloten heb pijntjes een dag voor een wedstrijd niet meer serieus te nemen blijven ze overigens achterwege. Denk dat het vaak ook de angst is dat er iets ineens de kop op komt zetten.

Vanmorgen al vroeg mijn rondje gedaan. Zo heerlijk in een nog maar net wakker bos te lopen. Verder dus de hele dag op de baan gebivakeerd. Twee oudste zonen zijn eerste en tweede geworden op de 1500m allebei net boven hun pr. Maar een mooie start voor de eerste baanwedstrijd van het seizoen.

Op de meerkamp zijn er ook weer wat pr'jes gesneuveld. zelf het speerwerpen overleefd. Alleen wat snijwondjes in mijn handen. Het gevaar zat hem niet in de rondvliegende speren maar in een heel scherp meetlint. De volgende keer dus werkhandschoenen meenemen.

Heb zin in mijn trainingsloop van morgen. Het was vorige keer een hele gezellige groep en ik verwacht nu veel dezelfde mensen. En met het zonnetje en de voorspelde temperaturen van zo rond de 10 graden kan het niet mis gaan. Nou ja 45km is natuurlijk een heel eind waarin vanalles mis kan gaan. maar ga er niet van uit.
Ik was gisteravond zo moe... Heb ik nog tot 2 uur 's nachts wakker gelegen helaas. Vandaag een drukke dag met veel bezoek dus die vliegt om. Vanavond maar weer een nieuw poging om vroeg naar bed te gaan.

De uitslagen van gister staan op internet. In de leeftijdscategorie -40 (waar ik nog net toe behoor) was heel snel gelopen. Top 3 dames allemaal onder de anderhalf uur!

Ik ben uiteindelijk 10de van de 28 geworden. Met dezelfde tijd in de categorie 40-45 zou ik 3de zijn geweest, dat schept moed voor volgend jaar!

Veel succes voor diegene die vandaag gaan lopen, ben benieuwd Baukje hoe het vandaag zal gaan.
ha meiden. dank voor jullie suggesties over de hartslagzones etc. ik heb eergisteren weer geprobeerd wat rustiger gelopen (ook al deed ik een klein rondje ik wilde het een proberen) en ik geloof dat ik nu weer een beetje het gevoel heb op welke manier ik welke snelheid loop. was teveel gericht op het cadans gebeuren (uit de chi running) geloof ik dus ik ga weer lekker even terug aar mijn eigen 'ding'. heb wel mijn trainingen zitten bekijken en volgens mij doe ik het goed... langere lopen langzaam met lagere hartslag en de korte sneller. overigens zit mijn hartslag dan nog steeds wel in de goede zones maar misschien zit ik net op een randje qua 'gevoel' ik weet het niet. ik rommel wel even door msischien deed ik ook wat veel interval trainingen.

@ charlar: hahaha zo zie je maar... het wordt nog leuk om net ouder te worden, dan zit je in een andere categorie prachtige tijd! doe het je nog niet na

@ baukje: sterkte vandaag met de 45 km ronde. het is een heel eind!

@ driewieler: niks gekocht dus nog? wel lekker om te kijken. waar ben je naar op zoek? ik bedoelde natuurlijk de... compressie tights heb jij trouwens een shirtje gezien toevallig voor de zomer met een zak(je) achterop? gore heeft er eentje maar die zitten hobbezakkerig. niks an. nike had er eentje met een klein zakje waar je niks aan hebt

hoe doen jullie dat in de zomer? ik heb altijd wel een sleutel die ik kwijt moet en eigenlijk ook mijn ventolin (helaas). in de winter is dat makkelijker, dat past wel in mijn jack aar van de zomer.... hahaha in de compressietights past natuurlijk helemaal niks nada noppes.

ik ga straks een klein rondje doen, dinsdag en woensdag ga ik in hoenderloo lopen, lijkt me weer erg leuk. hoop dat de hond (weer) helemaal fit is. ik neem haar straks voor de zekerheid maar niet mee. en dan volgende week terschelling. daar heb ik een mooie route van 28 km uitgezet en opgeslagen op de garmin, maar ook een 6, 11 14 en 16 km rondje dus ik kan nog kiezen wat ik ga doen (ook afhankelijk van de wind) ik denk dat ik ook deze maand weer boven de 200 km uit kom dus dat is best een eind (jajaja niet vergeleken met baukje natuurlijk he).

fijne dag allemaal het is prachtig weer en.... zagen jullie de maansopkomst gisteren?
Charar op zich al bijzonder dat er een aparte catagorie 40-45 was. Bij de dames is het meestal alleen senioren en 35 plus en met een beetje geluk is er ook nog een 45 plus. Maar vaak is op een enkele hel snelle senior na de catogorie 45 plus op de langere afstanden als halve marathons en verder het snelste.

Maar in dit geval dus bijna een podium plaats. Zou toch leuk geweest zijn he. Wie weet volgend jaar.

Ga zo richting carpool plaats voor mijn lift naar de start. Heerlijk loop weer dus daar kan het niet aan lukken.

O ja en max de heren van mijn clubje maken hun autosleutel altijd vast aan hun schoenveters. En heb je achterin geen zakje. En voor langere afstanden neem je ook drinken mee neem ik aan, in je drinkgordel of rugzak kun je ook het een en ander kwijt.

Ik ga vandaag op pad met een liter sportdrank (er zijn nog 6 drankposten onderweg), een kleine energie gel, twee marsjes, telefoon een wc papier)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven