Geld & Recht alle pijlers

Dringend hulp nodig ivm ziektewet en contract dat afloopt.

21-03-2011 19:53 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit dus met een probleem, ik zat in de ziektewet omdat ik een blessure heb en kan maar 4 uur per dag werken. De ARBO-arts heeft zelf tegen mij gezegd dat ik maximaal 4 uur per dag moet werken en alleen lichte werkzaamheden mag verrichten.

Vorige week zei de ARBO-arts ook tegen mij dat ik gewoon ziek uit dienst ga en vervolgens van UWV daar een bericht over krijg. Nou ik denk mooi geen probleem.

Vandaag had ik weer een afspraak met de ARBO-arts om alles op orde te maken zei mijn baas. Toen ik daar aan kwam zag ik dat ik opeens een andere ARBO-arts had en hij maakte een conclusie aan de hand van de hoeveelheid kracht dat ik kon zetten dat ik geen blessure meer heb en weer gewoon 8 uur kan werken.

Zelf vond ik dat hij op zo'n manier geen conclusie kan trekken aangezien hij niet weet hoeveel kracht ik kon zetten voor mijn blessure. Toen ik dat tegen hem zei hij dat hij niet in discussie gaat met iemand die lager is opgeleid. De rest van het gesprek verliep niet echt soepel aangezien hij nergens normaal op antwoorden.

Na het gesprek met de ARBO-arts moest ik weer naar mijn baas toe, hij zei tegen mij dat ik weer 8 uur moet gaan werken. Zelf weet ik zeker dat ik dan weer last ga krijgen van mijn blessure en dat had ik mijn baas toen ook duidelijk gemaakt. Hij zei dat zodra ik last begin te krijgen van mijn blessure dat ik dan in de kantine moet gaan zitten tot de rest van de werkdag en dat ik niet ziek naar huis mag.

Zelf weet ik ook wel dat zoiets niet mag, maar ik weet dus even niet wat ik in deze situatie moet doen. Mijn contract loopt trouwens deze vrijdag (25 maart) af dus het is belangrijk dat ik het deze week geregeld krijg.

Hopelijk kan iemand mij hier helpen.
Je kunt een second opinion aanvragen bij het UWV. Morgen even het UWV bellen en je situatie uitleggen. Je zult wel tot vrijdag gewoon moeten werken.
Hij moet passende werkzaamheden voor je zoeken, dus 4 uur werken en dan misschien 4uur iets anders.

Ik zou gewoon doen wat hij zegt, voor die 4 dagen zou ik me zoiezo niet uit de naad gaan werken je bent er zo weg. En als je het er echt niet mee eens ben een gesprek met je oude arbo arts regelen
quote:nummerzoveel schreef op 21 maart 2011 @ 19:56:

Je kunt een second opinion aanvragen bij het UWV. Morgen even het UWV bellen en je situatie uitleggen. Je zult wel tot vrijdag gewoon moeten werken.

Bedankt voor je reactie.

Maar wat moet ik doen als ik dan last krijg van mijn blessure? Ik had vorige week er last van gekregen en toen moest ik dus naar huis dus ik verwacht dat ik deze week ook weer last van ga krijgen, nu al helemaal nu ik weer 8 uur moet werken.

Wat kan ik dan het beste doen als mijn baas tegen mij zegt dat ik maar in de kantine moet gaan zitten tot het einde van de werkdag?
quote:Weekend schreef op 21 maart 2011 @ 19:58:

Hij moet passende werkzaamheden voor je zoeken, dus 4 uur werken en dan misschien 4uur iets anders.

Ik zou gewoon doen wat hij zegt, voor die 4 dagen zou ik me zoiezo niet uit de naad gaan werken je bent er zo weg. En als je het er echt niet mee eens ben een gesprek met je oude arbo arts regelenEr is geen aangepast werk, en van de nieuwe 'ARBO-arts' (heb persoonlijk m'n twijfels of hij wel een echte ARBO-arts was) moet ik weer normaal 8 uur werken.
Je bent beter gemeld en dus moet je gewoon werken. Een blessure is vervelend, maar misschien kun je wat meer pauzes nemen of wat anders gaan doen als het echt niet meer gaat? Probeer te denken in oplossingen ipv in problemen.
Neem maar gewoon aan dat je een arbo-arts hebt gesproken. Iemand mag zich alleen zo noemen als hij ook echt arts is.
quote:zyzz schreef op 21 maart 2011 @ 19:53:

..... Toen ik daar aan kwam zag ik dat ik opeens een andere ARBO-arts had en hij maakte een conclusie aan de hand van de hoeveelheid kracht dat ik kon zetten dat ik geen blessure meer heb en weer gewoon 8 uur kan werken.

Zelf vond ik dat hij op zo'n manier geen conclusie kan trekken aangezien hij niet weet hoeveel kracht ik kon zetten voor mijn blessure......

Wat een rottige situatie! Vraag inderdaad zoals nummerzoveel zegt een second opinion aan.

Bovenstaande viel me alleen nogal op in je OP. Wat je hier aandraagt als argument, dat hij niet weet hoeveel kracht je hiervoor had, is een non-argument. Ten eerste kan geen enkele arts dat weten en ten tweede maakt het niet uit hoeveel kracht je hiervoor had. Als je nu genoeg kracht hebt om je werk te doen, dan is dat relevant. Ook al is dat minder kracht dan dat je er eerst in had.
Ze willen je niet ziek uit dienst. Stel dat je twee jaar ziek blijft en je komt in de WIA, dan krijgen ze een verhoging van hun premie aan hun broek. Maar in de tussentijd hebben ze geen enkele grip op eventuele re-integratie.

Last krijgen van je blessure is NIET hetzelfde als arbeidsongeschikt zijn. Niet werken omdat je mogelijk last krijgt is ook geen reden om niet te werken.

Wat kun je doen als jij echt niet kunt werken? Een second opinion vragen bij het UWV.
...
quote:nummerzoveel schreef op 21 maart 2011 @ 20:01:

Je bent beter gemeld en dus moet je gewoon werken. Een blessure is vervelend, maar misschien kun je wat meer pauzes nemen of wat anders gaan doen als het echt niet meer gaat? Probeer te denken in oplossingen ipv in problemen.

Ik ben weer beter gemeld omdat waarschijnlijk mijn baas tegen de ARBO-arts heeft gezegd dat hij tegen mij moet zeggen dat ik weer 8 uur moet werken.

Week geleden had ik namelijk ook een gesprek met een ARBO-arts (m'n oude) en hij zei dat ik 4 uur moet blijven werken tot het einde van mijn contract en dat ik daarna ziek word gemeld bij het UWV.

Als het echt niet meer gaat betekend dat hun of aangepast werk moeten geven of mij weer ziek moeten melden.

Mijn baas wilt geen van die 2 doen en zei dat als het niet gaat ik niet naar huis mag, maar in de kantine moet gaan zitten.
Geen advies, maar ik haat die denigrerende opmerkingen over lager opgeleiden. Zielig mannetje.
Enne, je contract loopt eind van de week af. Wil je eigenlijk gewoon in de ZW omdat je dan niet hoeft te solliciteren? Of omdat je geen recht op WW hebt?
...
quote:ankalida schreef op 21 maart 2011 @ 20:04:

Ze willen je niet ziek uit dienst. Stel dat je twee jaar ziek blijft en je komt in de WIA, dan krijgen ze een verhoging van hun premie aan hun broek. Maar in de tussentijd hebben ze geen enkele grip op eventuele re-integratie.

.

Dit is niet van toepassing, Ze heeft inmers een contract. Het UWV zou dan ziektegeld moeten uitbetalen.

Ik zou een second opinion aanvragen.

Dat een arts zegt niet met mij in discussie te gaan omdat ik lager opgeleid zou zijn, zou me overigens doen stijgeren.
Ik weet niet wat voor werk je doet of wat je blessure inhoudt, maar in het algemeen kan er vaak meer dan gedacht wordt. Probeer het dus gewoon. En ga in die kantine zitten als het niet gaat. Als je weggaat, dan hoeft je baas je niet door te betalen en ben je verder van huis.
quote:ankalida schreef op 21 maart 2011 @ 20:04:

Last krijgen van je blessure is NIET hetzelfde als arbeidsongeschikt zijn. Niet werken omdat je mogelijk last krijgt is ook geen reden om niet te werken.

Wat kun je doen als jij echt niet kunt werken? Een second opinion vragen bij het UWV.Als je last krijgt van een blessure en het doet gewoon echt pijn, dat valt het volgens mij op dat moment wel onder arbeidsongeschikt, want je kan je werk op dat moment dus niet normaal meer doen.
Idd, zoals Claudia zegt maakt het voor de werkgever niet uit als je ziek uit dienst gaat wegens een contract dat afloopt.
morgen UWV bellen, situatie voorleggen en een spoed second opinion vragen!

Je kan het UWV ook op je werk bellen in je pauze!
quote:ankalida schreef op 21 maart 2011 @ 20:07:

Enne, je contract loopt eind van de week af. Wil je eigenlijk gewoon in de ZW omdat je dan niet hoeft te solliciteren? Of omdat je geen recht op WW hebt?Heb geen recht op WW en zou de ZW in willen zodat mijn blessure eindelijk kan genezen.
@zyss

Arbeidsongeschikt zijn en pijn hebben zijn 2 verschillende dingen. Ik verga al 3 jaar van de pijn en ben nog steeds meer dan fulltime aan het werk. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel kan.
quote:nummerzoveel schreef op 21 maart 2011 @ 20:09:

Ik weet niet wat voor werk je doet of wat je blessure inhoudt, maar in het algemeen kan er vaak meer dan gedacht wordt. Probeer het dus gewoon. En ga in die kantine zitten als het niet gaat. Als je weggaat, dan hoeft je baas je niet door te betalen en ben je verder van huis.

Ik vind het ook niet erg om te proberen, maar als het niet gaat, dan gaat het niet. Op dat moment ben ik dus 'ziek' dus ik mag dan ziek naar huis.

Alleen mijn baas wilt mij dan niet naar huis laten gaan, terwijl ik dat wel mag.. Wat moet ik dan in zo'n situatie doen?
Je krijgt sowieso geen volledige ziektewet omdat je in elk geval al gedeeltelijk arbeidsgeschikt bent, dus zie het maar niet als een manier om rustig te herstellen.
quote:zyzz schreef op 21 maart 2011 @ 20:11:

[...]

Heb geen recht op WW en zou de ZW in willen zodat mijn blessure eindelijk kan genezen.

Om wat voor blessure gaat het eigenlijk? En kan die niet gewoon genezen tijdens je zoektocht naar een nieuwe baan?

Zoals nummerzoveel al zegt, er zit een groot verschil tussen pijn hebben en arbeidsongeschikt zijn. Ik heb zelf al tijden last van behoorlijke hoofdpijn, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om me daarom maar de ziektewet in te gaan. Soms moet je gewoon even een beetje doorzetten.
Nee, je ziet het verkeerd. Je bent niet ziek als je pijn hebt. Als je bijv staand werk doet en niet meer kunt staan, dan kun je nog prima zitten werk doen.
Zyzz, misschien een rare vraag, maar gaat het jou dan ook om de inkomsten? En waarom heb je geen recht op WW?
quote:plops schreef op 21 maart 2011 @ 20:14:

[...]

Om wat voor blessure gaat het eigenlijk? En kan die niet gewoon genezen tijdens je zoektocht naar een nieuwe baan?

Zoals nummerzoveel al zegt, er zit een groot verschil tussen pijn hebben en arbeidsongeschikt zijn. Ik heb zelf al tijden last van behoorlijke hoofdpijn, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om me daarom maar de ziektewet in te gaan. Soms moet je gewoon even een beetje doorzetten.

Het gaat om een peesontsteking in de tricep.

Die zou wel kunnen genezen terwijl ik zoek naar een andere baan, maar dan heb ik dus geen inkomsten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven