Geld & Recht alle pijlers

Dringend hulp nodig ivm ziektewet en contract dat afloopt.

21-03-2011 19:53 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit dus met een probleem, ik zat in de ziektewet omdat ik een blessure heb en kan maar 4 uur per dag werken. De ARBO-arts heeft zelf tegen mij gezegd dat ik maximaal 4 uur per dag moet werken en alleen lichte werkzaamheden mag verrichten.

Vorige week zei de ARBO-arts ook tegen mij dat ik gewoon ziek uit dienst ga en vervolgens van UWV daar een bericht over krijg. Nou ik denk mooi geen probleem.

Vandaag had ik weer een afspraak met de ARBO-arts om alles op orde te maken zei mijn baas. Toen ik daar aan kwam zag ik dat ik opeens een andere ARBO-arts had en hij maakte een conclusie aan de hand van de hoeveelheid kracht dat ik kon zetten dat ik geen blessure meer heb en weer gewoon 8 uur kan werken.

Zelf vond ik dat hij op zo'n manier geen conclusie kan trekken aangezien hij niet weet hoeveel kracht ik kon zetten voor mijn blessure. Toen ik dat tegen hem zei hij dat hij niet in discussie gaat met iemand die lager is opgeleid. De rest van het gesprek verliep niet echt soepel aangezien hij nergens normaal op antwoorden.

Na het gesprek met de ARBO-arts moest ik weer naar mijn baas toe, hij zei tegen mij dat ik weer 8 uur moet gaan werken. Zelf weet ik zeker dat ik dan weer last ga krijgen van mijn blessure en dat had ik mijn baas toen ook duidelijk gemaakt. Hij zei dat zodra ik last begin te krijgen van mijn blessure dat ik dan in de kantine moet gaan zitten tot de rest van de werkdag en dat ik niet ziek naar huis mag.

Zelf weet ik ook wel dat zoiets niet mag, maar ik weet dus even niet wat ik in deze situatie moet doen. Mijn contract loopt trouwens deze vrijdag (25 maart) af dus het is belangrijk dat ik het deze week geregeld krijg.

Hopelijk kan iemand mij hier helpen.
quote:nummerzoveel schreef op 21 maart 2011 @ 20:14:

Nee, je ziet het verkeerd. Je bent niet ziek als je pijn hebt. Als je bijv staand werk doet en niet meer kunt staan, dan kun je nog prima zitten werk doen.Ik werk in een magazijn, en daar is alleen maar lichamelijk werk, en aangezien ik een peesontsteking heb gaat dat niet goed samen.
quote:zyzz schreef op 21 maart 2011 @ 20:16:

[...]

Het gaat om een peesontsteking in de tricep.

Die zou wel kunnen genezen terwijl ik zoek naar een andere baan, maar dan heb ik dus geen inkomsten.Tsjah, dat is heel sneu en wat ik nu ga zeggen klinkt lullig, maar de ziektewet is er niet voor jouw gemak, om je te voorzien van inkomsten terwijl je eigenlijk niet zo ziek bent.
Ook in de ziektewet moet je naar een 'arbo-arts' en die zal ook concluderen dat je gedeeltelijk hersteld of geheel hersteld bent. Je krijgt alleen een uitkering over de uren die je dan nog ziek zou zijn.
quote:Claudia2010 schreef op 21 maart 2011 @ 20:15:

Zyzz, misschien een rare vraag, maar gaat het jou dan ook om de inkomsten? En waarom heb je geen recht op WW?

Het gaat mij inderdaad ook om de inkomsten.

Omdat je voor WW toch minimaal 1jaar aan een stuk moet hebben gewerkt?

Ik werk nu bij m'n huidige bedrijf 6 maanden en daarvoor heb ik in het totaal rond de 3-4 maanden bij paar verschillende bedrijven gewerkt via een uitzendbureau.

Daarvoor was ik een tijdje werkloos.
Wat zegt je eigen huisarts?

Vraag een second opinion aan bij het UWV.

Werkgever heeft de ARBO-arts niets ingefluisterd want daar mag een arts niet aan mee werken.

Tussen arbeidsongeschikt en ziek zijn zit nog een hele lange weg.

Als je geen recht op een WW-uitkering hebt dan kun je aanspraak maken op een andere uitkering. Je hoeft niet perse ziek uit dienst. De vraag is of het UWV daar in mee gaat voor een peesontsteking.
Nogmaals, denk ik oplossingen. Als je niet in het magazijn kunt werken, misschien kun je de receptie dan helpen met de post, of een uitzoekklusje oppakken voor een andere afdeling, of...

Ziek en arbeidsongeschikt zijn niet hetzelfde. Je eigen werk niet kunnen doen, betekent niet dat je helemaal niet kunt werken.
quote:zyzz schreef op 21 maart 2011 @ 20:20:

[...]

Ik werk nu bij m'n huidige bedrijf 6 maanden en daarvoor heb ik in het totaal rond de 3-4 maanden bij paar verschillende bedrijven gewerkt via een uitzendbureau.

Daarvoor was ik een tijdje werkloos.Google even de voorwaarden voor een ww-uitkering. Naar mijn weten beginnen je rechten vanaf 26 weken arbeid in een jaar.

[...]

Daarvoor was ik een tijdje werkloos.""Als u in de periode voorafgaand aan uw eerste werkloosheidsdag (de eerste dag dat er geen dienstverband meer is) minimaal 26 van de 36 weken hebt gewerkt, voldoet u aan de wekeneis. U hoeft niet fulltime te hebben gewerkt: wanneer u in een week één dag hebt gewerkt, telt die week mee als gewerkte week. Bent u musicus, artiest, filmmaker of ondersteunend technicus? Dan geldt voor u mogelijk de kortere wekeneis van 16 uit 39 weken.""
Sorry alvast voor wat ik nu ga zeggen, maar jouw blessure is een blessure en meer is het ook inderdaad niet.

Dacht eerst even dat het om iets heel ernstigs ging, maar het gelukkig maar een blessure waarbij je zelfs in het magazijn nog handelingen kunnen verrichten die echt jouw tricep met rust laten.

Het lijkt wel op alle manieren alsof je onder werk wilt uit komen, je zou ook kunnen laten zien wat je wel kan en dan zodoende een nieuw contract binnnenslepen?

Maar misschien denk ik wel helemaal verkeerd
@Claudia2010: de zw-periode is inderdaad voor rekening van het UWV. Maar als deze persoon in de WIA komt dan heeft dat toch gevolgen voor het WIA-premiepercentage van het bedrijf. Helaas voor de werkgever, want die heeft in de tussentijd geen enkele mogelijkheid om de persoon te re-integreren.
...

[...]

Daarvoor was ik een tijdje werkloos.

Voor een WW uitkering zou ik dan toch even navraag doen. Globaal is het zo dat je in de laatste 36 weken minimaal 26 weken moet hebben gewerkt. (ziekte telt hierbij niet mee, ook al krijg je loon doorbetaald)

Je hebt trouwens geen recht op WW als je nu niet beschikbaar bent; ziek dus.
claudia2010 wijzigde dit bericht op 21-03-2011 20:27
Reden: 36 dus inderdaad ;-)
% gewijzigd
quote:ankalida schreef op 21 maart 2011 @ 20:25:

@Claudia2010: de zw-periode is inderdaad voor rekening van het UWV. Maar als deze persoon in de WIA komt dan heeft dat toch gevolgen voor het WIA-premiepercentage van het bedrijf. Helaas voor de werkgever, want die heeft in de tussentijd geen enkele mogelijkheid om de persoon te re-integreren.Een Wia uitkering onstaat alleen na 104 weken ziekte bij je eigen werkgever. In dit geval zou het UWV de betaling overnemen en merkt een voorgaande werkgever hier helemaal niets van.
quote:Gravinnetje schreef op 21 maart 2011 @ 20:20:

Wat zegt je eigen huisarts?

Vraag een second opinion aan bij het UWV.

Werkgever heeft de ARBO-arts niets ingefluisterd want daar mag een arts niet aan mee werken.

Tussen arbeidsongeschikt en ziek zijn zit nog een hele lange weg.

Als je geen recht op een WW-uitkering hebt dan kun je aanspraak maken op een andere uitkering. Je hoeft niet perse ziek uit dienst. De vraag is of het UWV daar in mee gaat voor een peesontsteking.Mijn huisarts die weet het niet, ben in behandeling bij een fysio.
quote:Kier_V schreef op 21 maart 2011 @ 20:24:

Sorry alvast voor wat ik nu ga zeggen, maar jouw blessure is een blessure en meer is het ook inderdaad niet.

Dacht eerst even dat het om iets heel ernstigs ging, maar het gelukkig maar een blessure waarbij je zelfs in het magazijn nog handelingen kunnen verrichten die echt jouw tricep met rust laten.

Het lijkt wel op alle manieren alsof je onder werk wilt uit komen, je zou ook kunnen laten zien wat je wel kan en dan zodoende een nieuw contract binnnenslepen?

Maar misschien denk ik wel helemaal verkeerdIk probeer helemaal niet onder het werk uit te komen en een nieuwe contract kan ik wel vergeten. :P
Wat ik hier nog niet voorbij zie komen is de rapporten van de Arbo arts. Krijg jij niet na ieder bezoek een brief met de gemaakte afspraken? Want in jouw brief over het bezoek van vorige week moet dan staan dat je nog steeds 4 uur inzetbaar bent. Je zou dus van je gesprek van vandaag ook een brief moeten krijgen. Deze kun je meenemen naar het UWV en uitleggen dat jij er niets van snapt.

Daarnaast ben je in behandeling ergens? Fysio, dokter? Wat zeggen die over het herstel van je blessure? En hebben die een advies voor het UWV. Als extra naast de Arbo.

Heeft de Arbo-man ook gezegd dat je het werk in eigen functie kan hervatten? Zo nee dan moet er aanpassend werk komen en dat is niet zitten in een kantine.
quote:zyzz schreef op 21 maart 2011 @ 20:29:

[...]

Mijn huisarts die weet het niet, ben in behandeling bij een fysio.Sorry, maar dit vind ik echt heel vreemd. Je hebt een peesontsteking en gaat niet naar de huisarts maar maakt gewoon een afspraak bij een fysiotherapeut. Daar sla je m.i. toch een stap over.
Dan moet je in dit geval je goed voor laten lichten door de instanties en als de sodemieter een 2nd opinion aanvragen zoals velen hier zeggen.

Succes~!
quote:Tikker schreef op 21 maart 2011 @ 20:33:

Wat ik hier nog niet voorbij zie komen is de rapporten van de Arbo arts. Krijg jij niet na ieder bezoek een brief met de gemaakte afspraken? Want in jouw brief over het bezoek van vorige week moet dan staan dat je nog steeds 4 uur inzetbaar bent. Je zou dus van je gesprek van vandaag ook een brief moeten krijgen. Deze kun je meenemen naar het UWV en uitleggen dat jij er niets van snapt.

Daarnaast ben je in behandeling ergens? Fysio, dokter? Wat zeggen die over het herstel van je blessure? En hebben die een advies voor het UWV. Als extra naast de Arbo.

Heeft de Arbo-man ook gezegd dat je het werk in eigen functie kan hervatten? Zo nee dan moet er aanpassend werk komen en dat is niet zitten in een kantine.

Ik heb nooit iets gekregen van de ARBO-arts over de gemaakte afspraken.

Ja ik ben in behandeling bij een fysio, hij zei tegen mij dat ik gewoon alles mag doen zolang ik maar onder de pijngrens blijf.

Zodra ik er last van begin te krijgen is het al te ver, dus ik moet voorkomen dat het bij doet.

De ARBO-arts zei dat ik gewoon weer 8 uur moet werken, en dan het werk wat er is.
quote:Gravinnetje schreef op 21 maart 2011 @ 20:33:

[...]

Sorry, maar dit vind ik echt heel vreemd. Je hebt een peesontsteking en gaat niet naar de huisarts maar maakt gewoon een afspraak bij een fysiotherapeut. Daar sla je m.i. toch een stap over.Dit omdat mijn huisarts mij dan toch door zal sturen naar een fysio/sportarts.
quote:Kier_V schreef op 21 maart 2011 @ 20:34:

Dan moet je in dit geval je goed voor laten lichten door de instanties en als de sodemieter een 2nd opinion aanvragen zoals velen hier zeggen.

Succes~!Dank je wel, ik zal morgen gelijk naar het UWV bellen.
Dat weet je niet... Wie weet schrijft hij je ook nog ontstekingsremmers voor of iets dergelijks.

Ben je serieus eerst naar de fysio gegaan en niet naar de huisarts?
quote:plops schreef op 21 maart 2011 @ 20:41:

Dat weet je niet... Wie weet schrijft hij je ook nog ontstekingsremmers voor of iets dergelijks.

Ben je serieus eerst naar de fysio gegaan en niet naar de huisarts?Ja, de kans dat ik ontstekingsremmers of andere soort medicijnen krijg is heel klein aangezien ik een leverafwijking heb en daardoor bijna geen 1 soort medicijnen mag gebruiken.
Dat is heel vreemd een Arbo moet naar jou en de werkgever bevestigen welke afspraken gemaakt zijn. Daarnaast ben je als werkgever én werknemer een reintegratieplan te maken en deze om de zoveel weken te evalueren.

Hoe lang zit je al in de ziektewet en hoeveel gesprekken heb je gehad met de Arbo? Ik zou de Arbo morgen bellen en zeggen dat je alle gemaakte afspraken op papier wilt ontvangen.

Stel dat het UWV je in het gelijk stelt dan willen ze alle brieven en documenten zien. Als je deze niet kan overleggen dan krijg jij geen uitkering en het bedrijf een enorme boete.
quote:Tikker schreef op 21 maart 2011 @ 20:45:

Dat is heel vreemd een Arbo moet naar jou en de werkgever bevestigen welke afspraken gemaakt zijn. Daarnaast ben je als werkgever én werknemer een reintegratieplan te maken en deze om de zoveel weken te evalueren.

Hoe lang zit je al in de ziektewet en hoeveel gesprekken heb je gehad met de Arbo? Ik zou de Arbo morgen bellen en zeggen dat je alle gemaakte afspraken op papier wilt ontvangen.

Stel dat het UWV je in het gelijk stelt dan willen ze alle brieven en documenten zien. Als je deze niet kan overleggen dan krijg jij geen uitkering en het bedrijf een enorme boete.Zit al zo'n 1.5/2 maanden in de ziektewet en heb 3 gesprekken gehad
Raar dat je niet naar je huisarts bent geweest. Weleens gedacht aan dossieropbouw? Dit verhinder je nu.

Welke pees is ontstoken? Wat voor belemmeringen neemt dit met zich mee qua fysieke arbeid. Waaruit bestaan je normale taken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven