Geld & Recht alle pijlers

Dringend hulp nodig ivm ziektewet en contract dat afloopt.

21-03-2011 19:53 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit dus met een probleem, ik zat in de ziektewet omdat ik een blessure heb en kan maar 4 uur per dag werken. De ARBO-arts heeft zelf tegen mij gezegd dat ik maximaal 4 uur per dag moet werken en alleen lichte werkzaamheden mag verrichten.

Vorige week zei de ARBO-arts ook tegen mij dat ik gewoon ziek uit dienst ga en vervolgens van UWV daar een bericht over krijg. Nou ik denk mooi geen probleem.

Vandaag had ik weer een afspraak met de ARBO-arts om alles op orde te maken zei mijn baas. Toen ik daar aan kwam zag ik dat ik opeens een andere ARBO-arts had en hij maakte een conclusie aan de hand van de hoeveelheid kracht dat ik kon zetten dat ik geen blessure meer heb en weer gewoon 8 uur kan werken.

Zelf vond ik dat hij op zo'n manier geen conclusie kan trekken aangezien hij niet weet hoeveel kracht ik kon zetten voor mijn blessure. Toen ik dat tegen hem zei hij dat hij niet in discussie gaat met iemand die lager is opgeleid. De rest van het gesprek verliep niet echt soepel aangezien hij nergens normaal op antwoorden.

Na het gesprek met de ARBO-arts moest ik weer naar mijn baas toe, hij zei tegen mij dat ik weer 8 uur moet gaan werken. Zelf weet ik zeker dat ik dan weer last ga krijgen van mijn blessure en dat had ik mijn baas toen ook duidelijk gemaakt. Hij zei dat zodra ik last begin te krijgen van mijn blessure dat ik dan in de kantine moet gaan zitten tot de rest van de werkdag en dat ik niet ziek naar huis mag.

Zelf weet ik ook wel dat zoiets niet mag, maar ik weet dus even niet wat ik in deze situatie moet doen. Mijn contract loopt trouwens deze vrijdag (25 maart) af dus het is belangrijk dat ik het deze week geregeld krijg.

Hopelijk kan iemand mij hier helpen.
Hierbij een link over de wet verbetering poortwachter. Zou ik maar gaan lezen als ik jou was. Dan weet je meteen wat je rechten en plichten zijn. Uiteraard ook die van je werkgever.

Poortwachter
@claudia2010: het gaat niet om die 104 weken (die zitten inderdaad bij UWV), maar om de boete (premieverhoging) daarna.

Overigens gaat het om 104 weken ZW minus de tijd dat je al ziek geweest bent binnen het dienstverband.

@TO: zou je niet eens heel gauw naar de huisarts. Blijkbaar zit je al weken thuis en is de Arbo-arts de eerste arts die je ziet. Daar zou ik als werkgever erg pissig over worden.
...
quote:Gravinnetje schreef op 21 maart 2011 @ 20:54:

Raar dat je niet naar je huisarts bent geweest. Weleens gedacht aan dossieropbouw? Dit verhinder je nu.

Welke pees is ontstoken? Wat voor belemmeringen neemt dit met zich mee qua fysieke arbeid. Waaruit bestaan je normale taken?

Bij mijn tricep.

Als ik bijv veel moet tillen dan gaat het altijd pijn doen.

Ordes-picken en karton dat op de grond op ligt opruimen. (moet dan hele tijd het karton in een container gooien en zo ben ik dus hele tijd met m'n arm aan het 'zwaaien'. Dus zo gebruik ik hele tijd mijn tricep.)
quote:plops schreef op 21 maart 2011 @ 20:41:

Ben je serieus eerst naar de fysio gegaan en niet naar de huisarts?

Een huisarts zal jou ook gewoon doorsturen naar de fysio. En bij de fysio mag je aankloppen zonder verwijzing van de huisarts, dus het is inderdaad het handigste om daar direct aan te kloppen. Zeker als je al langer onder behandeling bent en het terug komende klachten zijn kun je de huisarts prima overslaan. Helemaal niet raar dus.

Begrijp TO op zich wel, waarom zou ze van de week 8 uur per dag gaan werken terwijl ze een peesontsteking heeft. Ookal kan ze wel van 4 naar 8 uur, dat is een dubbele belasting van haar pezen en dan is het verstandig om dat op te bouwen. Als het met 4 uur al zeer doet, dan doet het met 8 uur nog zeerder. Wat heeft ze er aan om deze week over haar grens te moeten gaan, volgende week thuis te zitten en daarna nog meer last van haar peesontsteking te hebben. Iedereen weet toch dat je met een ontsteking niet over je grens heen moet gaan?
quote:ankalida schreef op 21 maart 2011 @ 21:07:

@claudia2010: het gaat niet om die 104 weken (die zitten inderdaad bij UWV), maar om de boete (premieverhoging) daarna.

Overigens gaat het om 104 weken ZW minus de tijd dat je al ziek geweest bent binnen het dienstverband.

@TO: zou je niet eens heel gauw naar de huisarts. Blijkbaar zit je al weken thuis en is de Arbo-arts de eerste arts die je ziet. Daar zou ik als werkgever erg pissig over worden.Ik zit niet weken thuis, ik werkte hiervoor 4 uur per dag.
quote:Boarn schreef op 21 maart 2011 @ 21:09:

[...]

Een huisarts zal jou ook gewoon doorsturen naar de fysio. En bij de fysio mag je aankloppen zonder verwijzing van de huisarts, dus het is inderdaad het handigste om daar direct aan te kloppen. Zeker als je al langer onder behandeling bent en het terug komende klachten zijn kun je de huisarts prima overslaan. Helemaal niet raar dus.

Begrijp TO op zich wel, waarom zou ze van de week 8 uur per dag gaan werken terwijl ze een peesontsteking heeft. Ookal kan ze wel van 4 naar 8 uur, dat is een dubbele belasting van haar pezen en dan is het verstandig om dat op te bouwen. Als het met 4 uur al zeer doet, dan doet het met 8 uur nog zeerder. Wat heeft ze er aan om deze week over haar grens te moeten gaan, volgende week thuis te zitten en daarna nog meer last van haar peesontsteking te hebben. Iedereen weet toch dat je met een ontsteking niet over je grens heen moet gaan?Dat snap ik dus ook niet, daarom denk ik dat mijn baas bij de ARBO-arts heeft ingefluisterd dat hij tegen mij moet zeggen dat ik weer 8 uur per dag moet werken.
Maar wat moet ik nou doen als ik pijn begin te krijgen en mijn baas die zegt dat ik de rest van de werkdag maar in de kantine moet zitten?

Hij moet dan op dat moment mij aangepast werk geven maar dat is er dus niet. Hij mag mij dan toch niet in de kantine laten zitten?
Je zit dus al bijna twee maanden halve dagen thuis. En je bent alleen nog maar bij een fysiotherapeut geweest in die twee maanden? Nadat je zelf de diagnose gesteld hebt?
...
quote:Boarn schreef op 21 maart 2011 @ 21:09:

[...]

Een huisarts zal jou ook gewoon doorsturen naar de fysio.Zoals ik al heb gezegd kan een huisarts hier ook ontstekingsremmers of andere medicijnen voor voorschrijven. Een fysio mag dat niet. Misschien vindt de huisarts medicijnen niet nodig, maar misschien ook wel. Vandaar dat ik vind dat je dus eerst even daar moet langs gaan.
quote:zyzz schreef op 21 maart 2011 @ 21:14:

[...]

Dat snap ik dus ook niet, daarom denk ik dat mijn baas bij de ARBO-arts heeft ingefluisterd dat hij tegen mij moet zeggen dat ik weer 8 uur per dag moet werken.Je baas kan fluisteren wat hij wil, maar zo werkt het niet. Een arbo-arts stelt een onafhankelijke diagnose.
Ja, hij mag je in de kantine laten zitten.
...
quote:ankalida schreef op 21 maart 2011 @ 21:32:

Je zit dus al bijna twee maanden halve dagen thuis. En je bent alleen nog maar bij een fysiotherapeut geweest in die twee maanden? Nadat je zelf de diagnose gesteld hebt?Klopt.
quote:ankalida schreef op 21 maart 2011 @ 21:34:

Ja, hij mag je in de kantine laten zitten.Op basis van wat? Als je verder ziek bent hoef je toch ook niet op je werk te blijven zitten de hele dag?

Ja, hij mag je in de kantine laten zitten.Waarom zou dat mogen?
quote:plops schreef op 21 maart 2011 @ 21:34:

[...]

Je baas kan fluisteren wat hij wil, maar zo werkt het niet. Een arbo-arts stelt een onafhankelijke diagnose.

Ja oke, maar toch vind ik het heel erg vreemd dat hij opeens vind dat ik weer beter ben.

Het enigste wat hij heeft gedaan is eventjes gekeken hoeveel kracht ik kan zetten en naar m'n tricep gekeken (letterlijk alleen naar gekeken)

Aan de hand van die informatie kun je toch geen goede conclusie trekken.

Ja, hij mag je in de kantine laten zitten.

Noem je dat aangepast werk?

Als dat zou mogen zou het wel heel erg makkelijk zijn voor alle werkgevers.

Dan zouden alle bedrijven hun zieke werknemers gewoon hele dag in de kantine laten zitten in de hoop dat ze ontslag nemen uit verveling.
Als de arbo-arts concludeert dat je 8 uur kunt werken, dan mag je baas verwachten dat je dat ook doet. Zo simpel is het. Als het niet gaat en je baas laat je bijkomen in de kantine, dan is dat alleen maar goed van je baas.

En ja, je mag best weg blijven of na 4 uur naar huis gaan. Maar dan hoeft je baas je dus niet uit te betalen.
Als de arbo-arts concludeert dat je 8 uur kunt werken, dan mag je baas verwachten dat je dat ook doet. Zo simpel is het. Als het niet gaat en je baas laat je bijkomen in de kantine, dan is dat alleen maar goed van je baas.

En ja, je mag best weg blijven of na 4 uur naar huis gaan. Maar dan hoeft je baas je dus niet uit te betalen.
quote:zyzz schreef op 21 maart 2011 @ 21:46:

[...]

Ja oke, maar toch vind ik het heel erg vreemd dat hij opeens vind dat ik weer beter ben.

Het enigste wat hij heeft gedaan is eventjes gekeken hoeveel kracht ik kan zetten en naar m'n tricep gekeken (letterlijk alleen naar gekeken)

Aan de hand van die informatie kun je toch geen goede conclusie trekken.Vertel, wat had deze arts nog meer moeten doen dan?
quote:zyzz schreef op 21 maart 2011 @ 21:46:

[...]Ja oke, maar toch vind ik het heel erg vreemd dat hij opeens vind dat ik weer beter ben.

Aan de hand van die informatie kun je toch geen goede conclusie trekken.

Het is hier inmiddels al minstens 6x benoemd, dan vraag je toch met spoed een second opinion aan!

Is er anders een mogelijkheid dat je nog in contact kan komen met de vorige bedrijfsarts? Of dat zijn bevindingen er nog eens bij worden gehaald?
quote:nummerzoveel schreef op 21 maart 2011 @ 21:54:

Als het niet gaat dan duurt het wel iets langer dan 5 minuten voordat de pijn weer weg is.

Ik snap niet hoe hij dat heeft kunnen concluderen terwijl ik vorige week donderdag nog eerder naar huis moest omdat het niet meer ging en vrijdag moest ik ook nog thuis blijven.

Vind het knap dat het dan in eens over is.

Als ik naar huis ga omdat ik niet meer kan('ziek' dus) dan moet hij mij als nog uitbetalen, werk namelijk op 40 uren contract.
quote:plops schreef op 21 maart 2011 @ 22:00:

[...]

Vertel, wat had deze arts nog meer moeten doen dan?

Weet ik veel, ik ben geen arts.

Maar ik weet wel dat als je eventjes naar de buitenkant van de tricep kijkt en even voelt hoeveel krach ik kan zetten dat je dan geen goede conclusie kan trekken of ik nog een peesontsteking heb of niet.
quote:zyzz schreef op 21 maart 2011 @ 22:02:

[...]

Weet ik veel, ik ben geen arts.

Maar ik weet wel dat als je eventjes naar de buitenkant van de tricep kijkt en even voelt hoeveel krach ik kan zetten dat je dan geen goede conclusie kan trekken of ik nog een peesontsteking heb of niet.

Je zegt het zelf, je bent geen arts. Hoe weet je dan dat wat hij heeft gedaan niet genoeg is?

Nogmaals, als je het niet met hem eens bent dan vraag je een second opinion aan en tot die tijd moet je gewoon naar je werk.
quote:Boarn schreef op 21 maart 2011 @ 22:00:

[...]

Het is hier inmiddels al minstens 6x benoemd, dan vraag je toch met spoed een second opinion aan!

Is er anders een mogelijkheid dat je nog in contact kan komen met de vorige bedrijfsarts? Of dat zijn bevindingen er nog eens bij worden gehaald?

Ik zei al dat ik morgenvroeg gelijk naar het UWV daarvoor ga bellen.

Weet ik niet, zal het morgen aan mijn baas vragen.

Heb trouwens nog een vraag.

De ARBO-arts van vanmiddag zei tegen mij dat mijn vorige ARBO-arts zijn 'rechterhand' was en dat hij (die van vanmiddag) de definitieve beslissing neemt.

Bestaat zo iets?
Nee zyss, dat is hoe jij graag zou willen dat het gaat. Als je je ziekmeld, dan vraag je inprincipe ziekteverlof aan. En dat verlof hoeft je werkgever je niet te geven, in het bijzonder niet als een arbo-arts heeft gesteld dat het niet nodig is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven