Borstvoedingsvragen
donderdag 18 november 2010 om 12:29
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
woensdag 23 maart 2011 om 22:44
Oh dat doet mijn kind de hele dag overdag haha. Ik heb soms het idee dat ik de hele dag mijn tiet eruit heb hangen. Ben gewoon bang dat ik een keer zo de deur uit ga
Overdag wil hij veel en kort drinken, vanaf 19.00 of 19.30 slaapt hij pas lang door, tot ik hem wakker maak om 23.30 en dan slaapt hij door tot 5.30.
Overdag wil hij veel en kort drinken, vanaf 19.00 of 19.30 slaapt hij pas lang door, tot ik hem wakker maak om 23.30 en dan slaapt hij door tot 5.30.
woensdag 23 maart 2011 om 22:49
Als je kindje op een bepaald moment vd dag snel achter elkaar komt (om t uur, 1,5, 2 uur) is hij aan t cluseren. Veel kindjes hebben dit aan het einde vd dag.
Ik drink niet vaak alcohol. M. Heeft nl niet echt ritme en ik heb niet zo'n zin om te kolven voor een wijntje. Ik heb afgelopen weekend wel een alcoholvrije wijn gehaald. Die was ook erg lekker! Zit boordevol voordelen: geen kater én een stuk minder calorieën.
Gewoon lekker je wijntje drinken als jij daar zin in hebt! Dat maakt dat je t ook beter vol houdt.
Surface: duim met je mee wbt t groeien! Als jij voedt op verzoek moet t wel goedkomen. Die kleine van jou heeft natuurlijk ook heel wat in te halen!
Goede nacht allemaal!
Ik drink niet vaak alcohol. M. Heeft nl niet echt ritme en ik heb niet zo'n zin om te kolven voor een wijntje. Ik heb afgelopen weekend wel een alcoholvrije wijn gehaald. Die was ook erg lekker! Zit boordevol voordelen: geen kater én een stuk minder calorieën.
Gewoon lekker je wijntje drinken als jij daar zin in hebt! Dat maakt dat je t ook beter vol houdt.
Surface: duim met je mee wbt t groeien! Als jij voedt op verzoek moet t wel goedkomen. Die kleine van jou heeft natuurlijk ook heel wat in te halen!
Goede nacht allemaal!
donderdag 24 maart 2011 om 10:40
Overdag clusteren is volgens mij een stuk relaxter dan 's avonds of 's nachts
Afgekolfde wijnmelk kan ook nog in een badje toch?
Vanmorgen naar het CB geweest. Was fijn want erg positief over dat ik nog voed na 8 maanden Niks geen gezeur over groei (want die is minimaal) of wat dan ook. Mooi dat het ook zo kan
Afgekolfde wijnmelk kan ook nog in een badje toch?
Vanmorgen naar het CB geweest. Was fijn want erg positief over dat ik nog voed na 8 maanden Niks geen gezeur over groei (want die is minimaal) of wat dan ook. Mooi dat het ook zo kan
donderdag 24 maart 2011 om 11:14
@ Surface: gefeliciteerd nog zorg dat je zelf ook genoeg drinkt en vooral ook je rust pakt. Daar kan je kindje ook regeldagen van krijgen, als jij op een bepaald moment wat actiever wordt. Dan kan het zijn dat je productie wat terug loopt en dat je kindje dat bij-regelt.
@ Wen: ik dacht Hot Milk (als in de zon voeden) maar snap m nu
@ Mikske: ik ken die tijden, voor je gevoel krijg je de hele dag nog geen tijd om een douche te pakken. Alleen maar met je tiet eruit en kind op schoot en net als je denkt dat je er helemaal flauw van wordt, klaart de lucht dus er is hoop!
Ik drink nagenoeg geen alcohol. Ook geen moeite mee trouwens. Wat wel scheelt is koffie....zo dat maakt een verschil! Mijn meisje had laatst toen ik heen werken was, een afgekolfde fles melk uit Barcelona (zo'n 500ml fles vol) en dat waren dus 3 voedingen voor haar. Maar in Barcelona zat zo'n lekkere tent van Starbucks met Mega Lekkere Latte Machiato's toen ik van mijn werk thuis kwam, zat dochterlief te stuiteren bij papa op de arm (23u30 nog wakker) omdat er in haar melk waarschijnlijk iets meer caffeine zat dan ze gewend is van mij
@ Fussie: wat heerlijk dat je geen preek hebt gekregen en dat het gewoon goed was! Super dat je de 8mnd al vol hebt! Ik ook bijna
@ Wen: ik dacht Hot Milk (als in de zon voeden) maar snap m nu
@ Mikske: ik ken die tijden, voor je gevoel krijg je de hele dag nog geen tijd om een douche te pakken. Alleen maar met je tiet eruit en kind op schoot en net als je denkt dat je er helemaal flauw van wordt, klaart de lucht dus er is hoop!
Ik drink nagenoeg geen alcohol. Ook geen moeite mee trouwens. Wat wel scheelt is koffie....zo dat maakt een verschil! Mijn meisje had laatst toen ik heen werken was, een afgekolfde fles melk uit Barcelona (zo'n 500ml fles vol) en dat waren dus 3 voedingen voor haar. Maar in Barcelona zat zo'n lekkere tent van Starbucks met Mega Lekkere Latte Machiato's toen ik van mijn werk thuis kwam, zat dochterlief te stuiteren bij papa op de arm (23u30 nog wakker) omdat er in haar melk waarschijnlijk iets meer caffeine zat dan ze gewend is van mij
@ Fussie: wat heerlijk dat je geen preek hebt gekregen en dat het gewoon goed was! Super dat je de 8mnd al vol hebt! Ik ook bijna
donderdag 24 maart 2011 om 11:30
mijn meiske is ziek... hoesten, koorts, zielug... Heeft de hele nacht door slokjes lopen drinken, gewoon als troost en als smeermiddel voor een zere keel. Arm popje. Nu is ze thuis bij Brit, die op zich best aardig is, maar een grote tekortkoming heeft, nl gebrek aan tietuh. Dus ik ga zo maar naar huis, een dagje met een plakkerig klein meisje op de bank doorbrengen.
donderdag 24 maart 2011 om 12:38
Fussie: fijn dat t goed was op t cb!
Allis: lekker naar huis zo en lekker plakken met je meisje!
Zus: wat grappig dat dat zo duidelijk te merken is!
Ik ben voor t eerst sinds m'n verlof weer aan t invallen op een vreemde school. Zit nu dus ineen vreemd kolfhok. Er zou iemand om 12.00 in de groep komen om t over te nemen. Komt er dus niemand. Om 12.45 gaan ze weet los hier (continurooster) tijd gebrek. Zit nu dus in m'n pauze te kolven. neem mijn tijd en straks ook nog en kopje thee. Lekker puh
Allis: lekker naar huis zo en lekker plakken met je meisje!
Zus: wat grappig dat dat zo duidelijk te merken is!
Ik ben voor t eerst sinds m'n verlof weer aan t invallen op een vreemde school. Zit nu dus ineen vreemd kolfhok. Er zou iemand om 12.00 in de groep komen om t over te nemen. Komt er dus niemand. Om 12.45 gaan ze weet los hier (continurooster) tijd gebrek. Zit nu dus in m'n pauze te kolven. neem mijn tijd en straks ook nog en kopje thee. Lekker puh
donderdag 24 maart 2011 om 12:46
Heet t al clusteren als ze om de 2 uur komen? Dan clustert mijn Chiquita tussen 7 en 19 ongeveer, haha. Maar écht clusteren (dus zo ongeveer elk kwartier aan de tiet), doet ze tussen 17 en 19.30.
Maar dat vind ik helemaal niet erg, al is mijn eten meestal koud, want daarna slaapt ze door tot de volgende ochtend! Ik ben er nog steeds verbaasd over, maar het is echt al een paar nachten zo. Ze is pas 10 weken!
Al die mensen die zeiden dat mijn oudste niet doorsliep door de BV, kan ik dat nu mooi inwrijven, lekker puh! (Chica, de oudste sliep namelijk toen ze 10 maanden was pas voor het eerst zo lang en slaapt nog steeds vaak slecht)
Ik drink trouwens ook geen alcohol, maar ik dronk sowieso al haast nooit, dus ik mis er niks aan.
Zuster, dat van die koffie is erg herkenbaar, haha!
Surface, hoe was het bij het CB?
Allis, beterschap met je meisje!!
Fussie, fijn zo'n CB!!
Mikske, ik ben daar ook altijd bang voor.. Ik merk heel vaak dat mijn shirt nog omhoog zit, en dat n uur na de voeding ofzo, haha!
Maar dat vind ik helemaal niet erg, al is mijn eten meestal koud, want daarna slaapt ze door tot de volgende ochtend! Ik ben er nog steeds verbaasd over, maar het is echt al een paar nachten zo. Ze is pas 10 weken!
Al die mensen die zeiden dat mijn oudste niet doorsliep door de BV, kan ik dat nu mooi inwrijven, lekker puh! (Chica, de oudste sliep namelijk toen ze 10 maanden was pas voor het eerst zo lang en slaapt nog steeds vaak slecht)
Ik drink trouwens ook geen alcohol, maar ik dronk sowieso al haast nooit, dus ik mis er niks aan.
Zuster, dat van die koffie is erg herkenbaar, haha!
Surface, hoe was het bij het CB?
Allis, beterschap met je meisje!!
Fussie, fijn zo'n CB!!
Mikske, ik ben daar ook altijd bang voor.. Ik merk heel vaak dat mijn shirt nog omhoog zit, en dat n uur na de voeding ofzo, haha!
donderdag 24 maart 2011 om 13:23
M is in anderhalveweek bijna 200 gram gegroeid. Netjes dus! Op het CB stelden ze voor om fles en borstvoeding om en om te geven omdat hij zo vaak komt en vaak niet tevreden is na het voeden. Dat is toch helemaal niet handig??? Voor je het weet heb ik helemaal geen melk meer en wordt M er ook niet blij van. Dus nog maar eerst even aankijken hoe het de komende dagen gaat.
donderdag 24 maart 2011 om 13:33
Volgens mij hebben die CB's aandelen in Nutrilon ofzo.. Altijd maar aandringen om fv te gaan geven. Hij is hartstikke goed gegroeid!
Een vriendin van mij had ook zo'n licht mannetje dat de eerste maand ontzettend vaak dronk. Toen hij eenmaal de 4 kg was gepasseerd merkte ze dat er langzaam maar zeker meer tijd tussen de voedingen kwam.
Zolang jij het nog trekt, zou ik niet gaan afwisselen met fv hoor!
Een vriendin van mij had ook zo'n licht mannetje dat de eerste maand ontzettend vaak dronk. Toen hij eenmaal de 4 kg was gepasseerd merkte ze dat er langzaam maar zeker meer tijd tussen de voedingen kwam.
Zolang jij het nog trekt, zou ik niet gaan afwisselen met fv hoor!
donderdag 24 maart 2011 om 16:29
Juist Surface, je denkt het goed Aanleggen als je kindje erom vraagt, zeker nu nog in het begin. Is niet altijd leuk, handig of grappig maar ja, wel noodzakelijk als je graag BV wilt geven.
Ik blijf het toch raar vinden hoor, die CB's. Al die adviezen altijd maar. Blergh.
Allis, beterschap met het meisje.
Ik blijf het toch raar vinden hoor, die CB's. Al die adviezen altijd maar. Blergh.
Allis, beterschap met het meisje.
donderdag 24 maart 2011 om 17:43
Allis: beterschap voor je meisje zielig hè, zo'n ziek kleintje...
Zuster: Noppiea heeft sinds deze maand hun collectie voorgevormde voedingsbh's uitgebreid. Ze hebben ze nu ook met kant, stipjes en streepjes. Wel alleen in de kleuren zwart, wit en bruin. Maar ze zitten heerlijk!
Hier check ik ook echt 3 keer m'n kleding voor ik m'n kolfkamer uitstap. En ik merk regelmatig op thuismomenten dat m'n bh-clipjes al heel lang loszitten
Zuster: Noppiea heeft sinds deze maand hun collectie voorgevormde voedingsbh's uitgebreid. Ze hebben ze nu ook met kant, stipjes en streepjes. Wel alleen in de kleuren zwart, wit en bruin. Maar ze zitten heerlijk!
Hier check ik ook echt 3 keer m'n kleding voor ik m'n kolfkamer uitstap. En ik merk regelmatig op thuismomenten dat m'n bh-clipjes al heel lang loszitten
donderdag 24 maart 2011 om 20:13
Surface, Goed nieuws!!! Lekker gegroeid dus!! Goed bezig Gewoon zo doorgaan dus, je zal zien dat er vanzelf meer tijd tussen komt.
Echt, ik zou wel een vlieg op de muur willen zijn in die CB's. Ik zou ook graag weten waarom er zo gretig fv aangeprezen wordt. Dat klopt toch niet?
Als je twijfelt, ga dan liever naar een lactatiekundige ofzo. Ik heb toen onze zoon nog geen 3 kilo was wel bijgekolfd en bij erge honger / vaak komen een flesje gegeven. Dat moest ik wel afbouwen op den duur om mijn productie niet in het gedrang te brengen, maar het kan dus wel even helpen de groei te bevorderen.
Echt, ik zou wel een vlieg op de muur willen zijn in die CB's. Ik zou ook graag weten waarom er zo gretig fv aangeprezen wordt. Dat klopt toch niet?
Als je twijfelt, ga dan liever naar een lactatiekundige ofzo. Ik heb toen onze zoon nog geen 3 kilo was wel bijgekolfd en bij erge honger / vaak komen een flesje gegeven. Dat moest ik wel afbouwen op den duur om mijn productie niet in het gedrang te brengen, maar het kan dus wel even helpen de groei te bevorderen.
donderdag 24 maart 2011 om 20:26
Hier lijkt de borstvoeding over te zijn na ruim 13 maanden...vanmorgen werd Bengelien pas wakker toen ik al lang en breed op de fiets zat. Ze heeft mij niet gemist en de BV al helemaal niet (en ik heb nergens last van gehad, kolf ligt al op zolder in een doos sinds ze 10 maanden is).
Morgenochtend misschien nog een keer voeden als ze wakker is en bewust de laatste keer meemaken. Ik had al een beetje afscheid genomen, maar wil eigenlijk wel echt bewust de laatste keer doen - gek misschien, maar ik heb behoefte aan afsluiten.
Morgenochtend misschien nog een keer voeden als ze wakker is en bewust de laatste keer meemaken. Ik had al een beetje afscheid genomen, maar wil eigenlijk wel echt bewust de laatste keer doen - gek misschien, maar ik heb behoefte aan afsluiten.
donderdag 24 maart 2011 om 21:28
Surface, wat een achterlijk advies van het CB. Hij groeit toch goed?
Het kan trouwens wel zijn dat er iets zit achter het ontevreden zijn na het drinken, maar daarvoor zou ik met een lactatiekundige overleggen. En het eerst houden op regeldagen, als je het idee krijgt dat het langer duurt dan dat kun je altijd nog kijken.
Het kan trouwens wel zijn dat er iets zit achter het ontevreden zijn na het drinken, maar daarvoor zou ik met een lactatiekundige overleggen. En het eerst houden op regeldagen, als je het idee krijgt dat het langer duurt dan dat kun je altijd nog kijken.
donderdag 24 maart 2011 om 22:51
@ Surface: wat een kul-advies! Daar kun je toch niks mee?? En 200gr is toch super goed! Ik zou bij twijfel ook overleggen met een LK ipv die dames bij het consternatieburo
@ Woesel: die BH die ik heb is ook van Noppies en zit idd heerlijk! Heb gister in een Noppies-winkel de nieuwe collectie mogen aangschouwen maar vond het vrij basic.....misschien heb ik wat gemist?
Ik heb vandaag een verhelderen telefonisch consult gehad met dhr kleintjes kan nu met een gerust gevoel mijn eigen plan trekken mbt de BV. Hij vertelde er wel bij dat het "beste" was om tot haar 3e of zelfs 4e jaar BV te geven....
Wij hebben hier in DL geen CB en gaan alleen naar de kinderarts. Veel onduidelijkheden dus van mijn kant mbt voeding en hoe lang hoe veel enz. En omdat de meeste info wat op het net te vinden is, gebaseerd is op belangen van de KV industrie dus het telefonische consult.
Heb trouwens gister erwtjes geprobeerd was nog een klein brugje te ver voor madam maar wel erg vermakelijk voor papa en mama tuinboontjes kan ze wel pakken, dus het was het proberen waard
Goede nacht allemaal!
@ Woesel: die BH die ik heb is ook van Noppies en zit idd heerlijk! Heb gister in een Noppies-winkel de nieuwe collectie mogen aangschouwen maar vond het vrij basic.....misschien heb ik wat gemist?
Ik heb vandaag een verhelderen telefonisch consult gehad met dhr kleintjes kan nu met een gerust gevoel mijn eigen plan trekken mbt de BV. Hij vertelde er wel bij dat het "beste" was om tot haar 3e of zelfs 4e jaar BV te geven....
Wij hebben hier in DL geen CB en gaan alleen naar de kinderarts. Veel onduidelijkheden dus van mijn kant mbt voeding en hoe lang hoe veel enz. En omdat de meeste info wat op het net te vinden is, gebaseerd is op belangen van de KV industrie dus het telefonische consult.
Heb trouwens gister erwtjes geprobeerd was nog een klein brugje te ver voor madam maar wel erg vermakelijk voor papa en mama tuinboontjes kan ze wel pakken, dus het was het proberen waard
Goede nacht allemaal!
donderdag 24 maart 2011 om 23:46
quote:zuster25 schreef op 24 maart 2011 @ 22:51:
Fijn dat je er wat aan had!
Fijn dat je er wat aan had!
vrijdag 25 maart 2011 om 10:51
Ik bewaar de lege flesjes (met dopjes) in een kom op het aanrecht, afgedekt met een hydrofiel. Ivm geen ruimte in de keukenkastjes (ik heb een tijdje fulltime gekolfd en dus heel veel spulletjes). Kolf zit nu meestal in kolftas klaar voor werk, met een setje afkolfspullen in een hydrofiel erbij en wat reservedingen zoals een briefje met "niet storen" en batterijen voor het geval ik een keer onderweg ergens moet kolven. Maar toen ik ook thuis nog kolfde stond hij in een hoekje van de boekenkast, klaar voor gebruik (wel wegzetten bij bezoek ).
Na iedere keer goed afspoelen, een keer per dag heet afwassen en dan in de magnetronsterilisator (geweldig ding!). Alle hydrofielen ook verschonen.
Maar mijn kolftas is nu al weken niet gebruikt. Dus ik denk dat ik de hele kolftoestand maar symbolisch op ga ruimen als reglibaby binnenkort 1 wordt. En dan ga ik ook alle oude melk (van voordat ik op dieet ging) weggooien. liters!
Na iedere keer goed afspoelen, een keer per dag heet afwassen en dan in de magnetronsterilisator (geweldig ding!). Alle hydrofielen ook verschonen.
Maar mijn kolftas is nu al weken niet gebruikt. Dus ik denk dat ik de hele kolftoestand maar symbolisch op ga ruimen als reglibaby binnenkort 1 wordt. En dan ga ik ook alle oude melk (van voordat ik op dieet ging) weggooien. liters!
vrijdag 25 maart 2011 om 11:22
Geen idee wat helpt tegen hooikoorts....geen tips. Jeetje wat naar!
@ Reglisse: wat jammer van de melk! Zonde zeg....pijn in je hart zeker....
Ik kook nog steeds (bijna) dagelijks het gebruikte spul uit. Geen magnetron sterillisator maar gewoon ouderwets met een pannetje water op het vuur Dit omdat wij veel huisdieren hebben (2 katten en 2 honden) waardoor er wel eens een haartje op het aanrechtblad verdwijnt. Na uitkoken doe ik de dopjes op de flesjes en zet ze in de kast. Na gebruik omspoelen om te kunnen uitkoken. Flesjes doe ik vaak ook in een sopje met afwasmiddel om te ontvetten want jeetje wat slaat die vette melk aan in de flesjes!
Mijn kolfspulletjes bewaar ik in een schone theedoek in mijn kolftas. Na gebruik afspoelen en in de theedoek voor volgend gebruik. De slangen van de kolf kook ik 1x per week goed uit, de borstschelpen om de dag.
@ Reglisse: wat jammer van de melk! Zonde zeg....pijn in je hart zeker....
Ik kook nog steeds (bijna) dagelijks het gebruikte spul uit. Geen magnetron sterillisator maar gewoon ouderwets met een pannetje water op het vuur Dit omdat wij veel huisdieren hebben (2 katten en 2 honden) waardoor er wel eens een haartje op het aanrechtblad verdwijnt. Na uitkoken doe ik de dopjes op de flesjes en zet ze in de kast. Na gebruik omspoelen om te kunnen uitkoken. Flesjes doe ik vaak ook in een sopje met afwasmiddel om te ontvetten want jeetje wat slaat die vette melk aan in de flesjes!
Mijn kolfspulletjes bewaar ik in een schone theedoek in mijn kolftas. Na gebruik afspoelen en in de theedoek voor volgend gebruik. De slangen van de kolf kook ik 1x per week goed uit, de borstschelpen om de dag.
vrijdag 25 maart 2011 om 11:58
oké, dus de flesjes hoeven niet iedere keer afgedroogd te worden? nat wegzetten mag ook?
ik spoel de flesjes nu uit met heet water omdat de melk inderdaad zo vet is, krijg ik het met koud water niet schoon. 1x per dag in een sopje en om de dag kook ik het uit in een pannetje water met een klein scheutje azijn tegen de kalk (proef je niet). maar de boel hoeft dus niet in de koelkast bewaard te worden?
wat een fijn topic is dit trouwens, zoveel ervaringsdeskundigen!
ik spoel de flesjes nu uit met heet water omdat de melk inderdaad zo vet is, krijg ik het met koud water niet schoon. 1x per dag in een sopje en om de dag kook ik het uit in een pannetje water met een klein scheutje azijn tegen de kalk (proef je niet). maar de boel hoeft dus niet in de koelkast bewaard te worden?
wat een fijn topic is dit trouwens, zoveel ervaringsdeskundigen!