Rapley methode, tips en ervaringen

31-05-2010 09:49 1319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het werd tijd dat de rapley methode een eigen topic kreeg. Hier kun je ervaringen te delen, hoe gingen de eerste hapjes, nieuwe recepten en reacties van je omgeving. En je vragen stellen en twijfels uitspreken.

Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.

Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.

Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.

Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)

Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.

Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.

Meer informatie hierover:

Borstvoeding.com/vast-voedsel

bijvoedingsforum

Kindje op komst/ rapley

Voedselintroductieschema

FAQ's van het bijvoedingsforum

Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.

Ik ben benieuwd naar alle verhalen!

Cartoon: www.betje.com
Hoera, dochter heeft voor het eerst zelf een banaan gegeten...

Na weken van alleen maar likken en happen en vooral uitspugen heeft ze dan eindelijk in de gaten hoe het moet.

Mijn moeder vind het helemaal geweldig, die vind al die gepureerde meuk ook maar niks...ze heeft echter nog niet gezien wat voor chaos het kan worden...haha

Ik hoor schoonmoeder al zeggen: Wat een gesmeer, waarom doe je het niet met de lepel?

Schoonmoeder gaf man met 2 maanden al sinasappelsap van de lepel...en nu zegt ze niks anders dan dat man vroeger banaan met sinasappel en liga (door elkaar geprakt) zo lekker vond....
he, die heb ik eerder gehoord van beide moeders! Was dat soms het enige dat ze vroeger gaven?

Wat goed dat ze zelf banaan gegeten heeft! Ik zit nog te wachten op de eerste echte hap...

trouwens, das niet helemaal waar... laatst vond ie stukjes zalm heerlijk! al heb ik hem wel een beetje geholpen, want hij kreeg t niet goed in zijn mondje gestopt... dus ik pakte het op, en hij pakte mijn hand en bracht mijn hand naar zijn mond. super!
Even een vraagje hier. Zoontje van acht maanden eet gewoon hapjes. Daarnaast probeer ik hem regelmatig soepstengel, banaan en stukjes brood te geven.

Die brengt hij naar zijn mond, dan kauwt hij erop en spuugt hij het weer uit. Gaat al anderhalve maand zo. Over zijn wang aaien (slikreflex) helpt niet. Iemand een tip?

Ik heb hem vandaag trouwens zelf de lepel met een prakje gegeven en dat ging prima! (Buiten dat het ook op de rest van zijn gezicht belandde).
Dochter heeft het ineens helemaal begrepen...

Zonet peer gegeven en ze pakt nu zelfs de kleinste stukjes van het blad.

De hand-mond coordinatie is nog niet helemaal optimaal maar verder gaat het helemaal super!

@flauwegeit: Ik denk dat je gewoon moet blijven aanbieden, ooit valt het kwartje!

Hallo!

Even een vraagje aan de Rapley-moeders hier! Ik heb op dit moment een tweeling van bijna 6 maanden, en wil strakjes ook met Rapley gaan beginnen. Mijn kindjes zijn wel wat te vroeg geboren, gecorrigeerd zouden ze nu pas 4,5 maand zijn. Zijn hier meer moeders waarvan het kindje te vroeg was, en zo ja, wanneer zijn jullie begonnen met Rapley? Ik kan in het boek van Stefan Kleintjes hier niks over vinden namelijk.

Ze pakken alles om zich heen vast en brengen dit naar hun mond, en zitten ook graag bij ons tijdens het avondeten, zitten dan ook echt te kijken wat wij doen. Ik denk dat ze wat dat betreft al wel 'toe zijn' aan bijvoeding, maar ze zitten nog (lang) niet zelfstandig. Is dit laatste een must, of kun je ze ook zelf op schoot nemen tijdens het eten?

Of moet ik gewoon nog wat meer geduld hebben ?
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Trouwens, over moeders/schoonmoeders/oma's en dergelijke, ik had laatst iets grappigs, een tante van mij vertelde aan mijn moeder dat ze het zo raar vond, mijn nicht (haar dochter) geeft haar dochtertje sinds kort ook bijvoeding via Rapley, en dat vond mijn tante (om nog maar niet te spreken over mijn oma) erg apart. Toen ze vervolgens hoorden van mijn moeder dat ik dat ook zo wilde gaan doen veranderde de toon ineens van: 'joh wat doen ze dat raar' naar 'goh, misschien zijn wij dan wel wat ouderwets daarin...' Toch leuk! Ik denk dat de meeste ouders er gewoon te weinig over lezen/horen, en daarom denken dat het iets heel aparts is. Gelukkig zijn mijn moeder en schoonmoeder niet zo stug/eigenwijs dat ze niet willen voeden op onze manier, ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het niet leuk had gevonden als ze dat hadden geweigerd. Ik ben in veel dingen erg meegaand, maar het blijven mijn kinderen, en als ik (en mijn man overigens ook) ze wil voeden via Rapley, vind ik dat mensen die eventueel gaan oppassen (geldt dus ook voor het kdv) zich daaraan moeten aanpassen.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Mijn dochter wordt volgende week 6 maanden en eet al sinds ze 5 maanden is mee...

Zij was dan wel bijna 2 weken overtijd en kon al goed zitten...

De eerste week hadden we trouwens nog wel een handdoekje bij in de kinderstoel maar daarna was dat niet meer nodig...

Volgens rapley moeten de kindjes zelf kunnen zitten en het eten zelf pakken, maar ik heb haar ook wel eens wat voor gehouden en dan hapte ze er wat af...
Hi Soezie,

Roel was ook twee maanden te vroeg en die is dus pas met 7,5 mnd aan de Rapley gegaan. Ik heb Stefan gemaild hierover en dit was zijn antwoord: (staat al ergens, maar snap dat je dat niet makkelijk terug weet te vinden)

een kind heeft negen maanden in de buik, en daarna gemiddeld zes maanden daarbuiten nodig om voldoende te rijpen [daarom zes maanden exclusief bv] om de start met vast voedsel te kunnen maken

roel heeft besloten 2 maanden eerder te komen, maar hij is daar mee dus nog niet aangekomen op de leeftijd van 9+6=15 maanden!!

nu kan hij wat eerder zijn dan gemiddeld, omdat hij al wat langer in het rond aan het kijken is dus streef naar 5 ½ maand en laat hem rond die tijd beginnen met sabbelen e.d. maar niet veel eerder.

je zult zien dat hij dan ook beter rechtop zit, betere coördinatie heeft de fysiek geeft ook aan: eerst kunnen zitten, dan pas zelf leren eten

ben je er zo uit?

groet, stefan
anoniem_91783 wijzigde dit bericht op 17-03-2011 18:22
Reden: naam kind
% gewijzigd
Fabindia, bedankt voor je antwoord! Hier kan ik wat mee! Heb inderdaad niet eerst het hele topic gelezen, daar kwam ik met mijn tweeling niet aan toe, hahaha! Dank je voor de herhaling. Ik ga dus gewoon nog wat geduld hebben!

Ronkel, jij ook bedankt voor je reactie. Jouw dochter is er dus al vroeg bij!
Vriend kwam dinsdag thuis van zijn ouders en begon ook ineens over geprakte banaan met sinaasappelsap. Zouden wij later allemaal tegen onze kinderen zeggen: "geef gewoon die banaan".

Ik vroeg me af hoe jullie yoghurt rapleyen, want met een lepel lukt hier nog niet. Mijn zoon draait die vlak voor zijn mond om, waardoor alles eraf valt.
Er zitten elf a's in tralalalalalalaaaaa!
haha tav, dochter hier eet nog geen yoghurt maar wil wel de lepel vast houden als ik soms een gepureerd geef...

Ze pakt dan de lepel van me aan en schuift vervolgens met haar andere handje het eten naar binnen...

Ze wil dus hoe dan ook zelf eten...
Tav ik begrijp je eerste verhaal helemaal niet... Maar yoghurt Rapleyen kan op zich wel.... Wij doen er een schep Biobim granen door zodat het wat steviger is.

Kijk en huiver: (let ook op het handige gebruik vd lepel)

Filmpje pap eten a la Rapley
Fabindia, laatste twee postings pag. 47.

Leuk filmpje! En waarom een lepel gebruiken als je het zo goed met je handen kan.

Ik zal eens kijken naar dat Biobim, wilde hem eigenlijk eerst de yoghurt zelf laten proeven en daarna pas dingen toevoegen.

Misschien kan ik het hem ook deels laten drinken, bedenk ik me nu.
Er zitten elf a's in tralalalalalalaaaaa!
Ik heb een vraagje. Wij zijn sinds 2 weken begonnen met bijvoeding. Deels gepureerd, en deels a la rapley. Maar... dochterlief lijkt het niet echt te snappen. Hoe lang duurt het ongeveer voordat ze echt dingetjes zou moeten kunnen eten?

Ze kan trouwens nog niet zelf los zitten, en is 6,5 maand. In een kinderstoel kukelt ze om en om haar te stutten met een handdoek, ik heb begrepen dat dat niet goed is?!
SterreMaud,

Hier duurde het wel even voor ze echt ging eten. Ik denk toch wel een maand of anderhalf voordat je zag dat ze serieus iets binnenkreeg.

Fab, wat een geweldig filmpje! Dat ga ik ook eens proberen. Welke pap is dat? Ik geef nu als toetje biobim rijst maar misschien is het wel tijd voor iets dikkers.
Sterremaud, stutten is niet erg, gewoon niet te lang laten zitten. Het mooie van Rapley is juist dat je je kindje volgt. Is ze er nog niet aan toe, dan komt het later, wanneer ze er wel aan toe is. Niks opdringen, laat haar lekker ontdekken. Komt vanzelf.

Bij sommige kinderen duurt het maanden, anderen konden niet wachten tot ze zelf iets in handen kregen. Mijn zoon keek al een hele tijd mee als wij aten en werd daar heel nieuwsgierig van. Zien eten doet eten! Lekker aan tafel erbij zetten en af en toe iets aanbieden.

Reglisse, ik maak een beetje melk warm en daarin doe ik dan de biobim. Ik varieer tussen de boekweit/rijst en meergranen. Als de pap lekker dik is, doe ik er yoghurt bij. Soms wat fruitmoes maar is niet altijd een hit.
Heeft iemand tips voor mij? We bieden mijn zoon vanaf dat hij zes maanden was eten aan à la Rapley, maar hij heeft nooit veel gegeten. Nu is hij 14 maanden en leeft nog steeds bijna volledig op bv. Alleen yoghurt vindt hij wel lekker en dat eet hij ook min of meer zelf met een lepeltje. Op het kdv, waar hij sinds 2 weken heen gaat, weigerde hij ook te eten. Ze hebben hem op een gegeven moment gepureerd eten aangeboden (hoewel ik van tevoren had aangegeven dat ik dit niet wilde, grrrrr) en toen opeens at hij wel! Dat terwijl hij dat thuis nog nooit heeft gehad. Ik wil thuis geen gepureerd voedsel invoeren, maar zou het wel fijn vinden als zoonlief iets meer zou eten. Alvast bedankt!
@lolalila

Als mijn kind van 14 maanden geen Rapley-methode-voedsel bliefde, maar wel gepureerd eten, dan wist ik het wel. Dan ging ik, ondanks dat ik pro-Rapley ben, toch mooi aan de pureer.

Want het is heel belangrijk dat je kind ander voedsel dan bv leert waarderen. Hoe langer de fase van het niets anders dan bv eten duurt, hoe moeilijker het KAN worden.
Logopediste?? Wat moet ik me daaronder voorstellen?

Ik ben benieuwd naar jouw ervaring, a nick is born?
aangepast
Rapley is een prima methode, maar er zijn ook kinderen die om wat voor redenen dan ook wel varen bij eerst gepureerd eten en langzamerhand de overgang naar eten met stukjes.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord a nick is born! Nooit gedacht dat een logopediste ook iets voor zulke kleine kinderen zou kunnen betekenen! Succes en sterkte in ieder geval met je jongste!!

Morgen maar eens aan de puree dan.

Mijn man wijst me er net trouwens op dat het wel lijkt of onze zoon steeds minder gaat eten. At hij voorheen een heel ikea-bakje yoghurt, nu is dat hooguit de helft. Idem dito met brood (wat hij altijd nog wel eet), Begin nu wel een beetje te twijfelen of er niet meer aan de hand is.
aangepast
Lolalila wat raar dat ze op het kdv voedsel pureren! Wat krijgen ze daar dan ? of ging het om fruithapje?

Ik ben benieuwd of het pureren de (voorlopige) oplossing is. Misschien is hij wel verkouden/ oorontsteking/ griep.

Als je je afvraagt of je kindje genoeg binnenkrijgt, zou ik eerst eens kijken of hij genoeg aankomt voordat je het medische circus ingaat Een logopedist doet wel iets met eetproblemen, maar vooral als die door de mondmotoriek worden veroorzaakt. Dus dat moet dan wel de oorzaak zijn.

En hoeveel is bijna volledige bv? Hoevaak komt hij en hoeveel eet hij wel zelf? Zo te horen valt het wel mee hoor, de bv aan de hoge kant misschien, maar als hij ook brood eet. Ik zou gewoon blijven aanbieden zoveel mogelijk variatie en het hem zelf laten bepalen.
Fabindia, we wonen in Duitsland. Hier krijgen de kinderen tussen de middag warm eten en dat hebben ze dus gepureerd met de staafmixer.

Mijn zoon krijgt nog zo'n 5x per etmaal bv, waarvan 2x 's nachts. Wb 'gewoon' eten: Mijn zoon eet thuis 's ochtends en tussen de middag hoogstens een kwart van een broodje, zonder beleg, anders hoeft ie het al helemaal niet. Verder tussendoor een beetje fruit, misschien een kwart banaan, of een paar druiven. Bij het avondeten niets, het eindigt allemaal op de grond. Na het avondeten dan een half bekertje yoghurt. Ik vind het vrij weinig, helemaal als ik kijk naar wat mijn oudste op die leeftijd al allemaal at. Die woog toen ook bijna twee kilo meer, bij dezelfde lengte. Niet dat mijn jongste zoon te dun is, hij zit qua gewicht op de middenlijn.

Hij heeft vanmorgen een halve gepureerde banaan gegeten waar ik ook wat brinta doorheen had gemengd. Dat is in ieder geval al meer dan anders.

Verkoudheid.. hij is inderdaad al zo'n maand verkouden en had ook oorontsteking. Dat zou inderdaad kunnen verklaren waarom hij momenteel nog minder eet dan anders.

Ik moet wel toegeven dat ik een beetje schrok van het berichtje van a nick is born, met die eetproblemen bij kleine kinderen. Dat wil ik in geen geval voor mijn zoon!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven