Gezondheid alle pijlers

Bevallen in Belgie

28-03-2011 19:15 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames,

Ik wil geen discussie ontlokken maar gewoon wat info hebben over bevallen in Belgie.

Ik ben als de dood voor de bevalling, ik ben haast uitgerekend en een ruggenprik is zeker niet gegarandeerd in NL, zeker na het horen van persoonlijke verhalen in kennissenkring, annestesist die niet komt opdagen, tijd rekken en geen tijd meer hebben om ruggenprik te geven, ik wil rust in mijn hoofd en zekerheid.

Is het mogelijk om in Belgie te bevallen? In nederland betaal je ook zelf de bevalling in het ziekenhuis.

Is het dan ook mogelijk om je te laten inleiden(heb gehoord dat hier in sommige ziekenhuizen de vrije keus is vanaf 38 weken)

Iemand ervaring?

Bedankt alvast.
Ik ben zelf belgische en dus bevallen in Belgie.

Het inleiden van de bevalling gebeurt enkel wanneer de gynaecologe dat nodig vindt. Bij mij is de bevalling ingeleid omdat ik meer dan 42 weken ver was!

In de ziekenhuizen in Belgie is er altijd een anesthesist aanwezig! Ik wou mijn epidurale verdoving en nog geen 5 minuten later was hij er! Supergoed gedaan trouwens heb er helemaal niets van gevoeld!

Bij mij is het na meer dan 2x klokje rond uiteindelijk wel een keizersnede geworden!
Pop wat ontzettend naar dat je zo bang voor de bevalling bent. Ik denk ook dat nu niet meer de beste tijd is om daar nog aan te gaan werken, je moet al bijna bevallen. En wat vervelend ook dat je je niet serieus genomen voelt door je verloskundige, dat lijkt me erg frustrerend!

Ben je puur bang voor de pijn of speelt er meer?

Ik denk wat je later schrijft over het aankijken wanneer je gaat bevallen best een goede is. Is het het 's avonds laat of 's nachts ga dan naar het ziekenhuis waar de anesthesist in huis is, is het overdag ga dan lokaal. In principe is ieder ziekenhuis verplicht om je een ruggenprik te geven als jij erom vraagt, maar de praktijk is idd soms anders. Wel is het stukken minder moeilijk dan ca 3-4 jaar geleden.

In het geval dat je bevalling zo snel gaat dat er geen tijd is voor een ruggenprik kan je vaak nog wel iets anders krijgen, maar meestal als het zo snel gaat is de behoefte ook minder zeg maar.

Om de kans te verkleinen dat het evt te laat zou zijn kan je ervoor kiezen vroegtijdig aan te geven dat je echt die ruggenprik wil. Dus zodra jij een uur (of eerder, die keuze ligt aan jou) weeën hebt er om vragen, niet wachten tot je helemaal wanhopig bent zeg maar. Ze moeten je dan serieus nemen.

Inleiden is trouwens geen pretje hoor, je gaat je lichaam echt tot iets dwingen als je pech hebt. Dat zou ik alleen doen als het echt niet anders kon (tenzij na 41 weken dan heb ik er een andere mening over).

Succes!

Floortje (verloskundige)
Pop,

Ik zou het inderdaad ook afwachten tot wanneer de bevalling op gang komt, zoals Floortje aangeeft.

Snelle bevallingen in de familie zegt niks, mijn moeder is dan wel in nog geen twee uur van mij bevallen, maar bij mijn broertje duurde het weer bijna 24 uur. Ik ben zelf in 5 uur bevallen, ik wilde naar het ziekenhuis omdat ik dan om een ruggeprik kon vragen als dat nodig zou zijn, maar het ging zo snel dat ik toen de VK kwam (3 uur na de allereerste wee) ik al op 9 cm zat. Het ging zo snel allemaal dat ik tot dat moment nog niet eens aan pijnstilling had gedacht, was ook helemaal niet nodig. Ben uiteindelijk thuis bevallen ipv in het ziekenhuis. Ik weet dat ik een makkelijke bevalling heb gehad, daar ben ik ook heel blij mee, maar jij lijkt nu alleen nog maar uit te kunnen gaan van doemscenarios. En echt, dat is niet nodig! Waarom zou het niet mee kunnen vallen? Je kunt zoals Ert ook zegt het best zo relaxed mogelijk je bevalling in gaan, stress (en met name de verwachting van pijn) maakt het ook pijnlijker, dat denk ik echt.

Verwacht niks en verwacht alles: je weet gewoon niet hoe het gaat lopen, wat heeft het dan voor zin om te gaan stressen?

Heel veel succes meid, ik hoop dat je snel gaat bevallen, dan hoef je je daar niet meer druk over te maken.
Meid, je hebt er waarschijnlijk niets aan maar ik heb persoonlijk nul pijn gehad bij mijn bevalling. Ik voelde de weeen wel, maar echt pijn deden ze niet, meer een soort golvende ongesteldheid: niks-niks-niks-beetje ongesteld-nog meer ongesteld-ongesteld-iets minder ongesteld-beetje ongesteld-niks-niks-niks.

De eerste uren had ik helemaal niet door dat ik aan het bevallen was, en toen ik de verloskundige belde had ik al 9cm. Vier keer persen en hop, daar was het kind. Bijna teleurstellend eenvoudig.

Sterkte, ik hoop dat je minder bang kunt worden
Naar allemaal TO. Ik was niet extreem bang voor de bevalling maar verwachte wel helse pijnen en was vooral bang dat ik het niet aankon. ik was voorbereid op het ergste.

daardoor heb ik uren gedacht dat ik aan het rommelen was. Voorweeen had. Weeen waren namelijk zo ontzettend pijnlijk dacht ik; dat kon dit niet zijn. Want dit was heel goed te doen. Toen het echt wel goed pijn ging doen VK gebeld. Ik in paniek; want dit was het. En dit nog iets van 15 uur...dat zou ik niet trekken. VK kwam en ik mocht gaan persen. Al volledige ontsluiting.

Natuurlijk heeft het even goed pijn gedaan, maar bovenal vond ik het te doen.

Hiermee wil ik zeggen dat het je ook mee kan vallen allemaal. Je angst is misschien niet helemaal gegrond. En ik zou zorgen dat je naar een ZH gaat waar ze 24/7 een anesthesist hebben. Ga op tijd naar het ZH en zorg ervoor dat je VK goed op de hoogte is van je wens voor een ruggeprik.

Het komt allemaal goed. Ook een bevalling gat voorbij.

ToiToiToi!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven