Geld & Recht alle pijlers

Controle belastingdienst

30-03-2011 14:46 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net 2 brieven binnen voor mij en mijn partner. We moeten aanvullende stukken opsturen over 2008. Helaas, ik kan het merendeel niet vinden (betreft aftrekposten studiekosten). Het grootste probleem zit hem in de aanschafkosten van materialen.

Wat zou de consequentie hiervan kunnen zijn? Krijgen we nu een boete, komen we voor de rechter? We kunnen nooit meer bewijzen dat we die uitgaven gedaan hebben. Gaan we nu verder door de molen en moeten we de afgelopen 5 jaar gaan verantwoorden? Ik ben redelijk in paniek nu.
Kan je geen kopie facturen opvragen bij de leverancier waar je de studiematerialen hebt gekocht?
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
geen idee wat de consequenties kunnen zijn (zeker terugbetaling en mogelijk boete)

heb je geen bonnetjes/facturen meer van die aankopen? (natuurlijk altijd verstandig om die te bewaren als je iets voor de belastingaangifte gebruikt, maar daar heb je nu niks aan)

misschien kun je de aankopen aantonen op basis van bankafschriften (als je gepint hebt)? of kun je aantonen dat dit het opgevoerde bedrag 'redelijk' is voor de gevolgde opleiding? (denk bijv. aan studiegids waarin staat: collegegeld x euro, boeken circa y euro en materiaal circa z euro. Met andere woorden, kun je aannemelijk maken dat je die materialen hebt aangeschaft en gebruikt hebt t.b.v. de opleiding?
Geen Paniek!!!! Het zijn echt geen monsters daar.

En ja, misschien moet je terug betalen en zelfs een boete is mogelijk. Maar als alles wat jij hebt opgevoerd gewoon klopt zal het allemaal wel meevallen.
Heb je die spullen cash betaald? Nee toch zeker? Je zult vast wel op je bankafschriften het een en ander hebben staan.
Of ze nu alles bij je ondersteboven gaan halen weet ik niet..

Maar er wordt niet voor niets gezegd belangrijke papieren tenminste 5 jaar te bewaren.. Tenminste de boekhouder van mijn ouders heeft hen dat altijd ge-adviseerd en ze hebben het wel eens aan de hand gehad. geen erge dingen gelukkig.

Ik hoop voor je dat het ten goede uitdraait.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Tja, er is veel cash betaald, dus dat is niet meer te traceren. Door een verhuizing is er veel weg, ik weet niet of we dat weggegooid hebben of niet, maar ik mis dus hele mappen.

Dat wordt dus vast sparen, want er zal wel een fikse naheffing plus boete komen.

Weet iemand of er dan ook meteen naar de afgelopen 5 jaar gekeken gaat worden? Kan ik mezelf vast voorbereiden.

God, wat voel ik me dom zeg.
Nogmaals, je hebt toch facturen hiervan gekregen?
quote:dertigmin schreef op 30 maart 2011 @ 15:08:

Nogmaals, je hebt toch facturen hiervan gekregen?

Ze is hele mappen kwijt, dus wss ook de mappen met de facturen en wellicht ook de bankafschriften....

Ik zou toch ff goed zoeken, liggen ze echt nergens meer? Die mappen dan. Kan je niets meer via internetbankieren terugvinden?
Nope
Kun je wel aantonen dat je de opleiding hebt gevolgd? Dan is de suggestie van Mugske misschien een goede: aan de hand van studiegids oid duidelijk maken dat bepaalde aanschafkosten inherent zijn aan de studie.
Als je weet waar je de spullen hebt aangeschaft (en het is een groot bedrag met factuur geweest) zou je dat bedrijf kunnen bellen en een kopie factuur op kunnen vragen.

Ik werk zelf bij een bedrijf waar nog wel eens facturen worden opgevraagd van bijvoorbeeld 5 jaar geleden voor zoiets en meestal kan ik het wel vinden.
Als je hele mappen mist, lijkt het me best waarschijnlijk dat er nog ergens een doos staat waar die in zitten (tenminste, bij míj zou dat heel goed kunnen )

Zo niet, probeer het dan iig aannemelijk te maken: zoek de lijst met welke literatuur je voor de studie nodig had, zoek de boeken erbij op uit je kasten, en de prijzen (Bol.com printscreentjes of zo).
Nee, die mappen liggen nergens. Ik heb al het hele huis overhoop gehaald. Mijn gok is dat we te enthousiast hebben opgeruimd of er zijn met verhuizen per ongeluk dingen weggegooid.

Off, ik ben geen fraudeur, maar zo voelt het nu wel even. Tja, in de studiegids staan wel zaken als collegegeld etc. Het gaat nu meer om materialen die noodzakelijk waren, boeken die ik contant heb afgerekend (via marktplaats ook bijvoorbeeld) etc. Al met al gaat het om zo'n 3000 euro die ik niet kan verantwoorden.
Pff lastig lijkt me dit. Ik ben hier ook altijd nog eens bang voor. Probeer alles ook altijd bij te houden, maar toch. Je zult net iets belangrijks kwijt zijn. Succes in elk geval!
Maar wat heb je dan gekocht voor ongever 3000 euro dat je niet kunt verantwoorden? Gaat het bijvoorbeld om boeken, een laptop etc?
3000 euro naast het collegegeld voornamelijk cash afgerekend? Poeh, dat is een fors bedrag, en ik denk dat de Belastingdienst daar inderdaad niet zomaar mee akkoord zal gaan.
oh gut, ik geef ook altijd van die bedragen op, uit de losse pols

zo van: 1500 college geld, 100 euro boeken.. etc.

bij kleine bedragen controleren ze vaak niet, dus dat risico durfde ik wel te nemen.
Maak een lijst van alle objecten waar die 3000 euro uit bestaan. Zoek vervolgens per object uit hoe je het zou kunnen verantwoorden: boekenlijst uit je studiegids, afschriften uit 2008, emails van Marktplaatsverkopers met de prijs van het boek erin, track and trace codes die je eventueel nog kunt opdiepen uit je mail.

Bekijk waar die 3000 euro uit bestaan en werk per object, dat maakt het overzichtelijker. Sterkte meid, niet stressen, even diep ademhalen en ga aan de bak. Dingetje voor dingetje
Maar Biobitch, dat is toch op z'n minst heel erg onhandig? Je weet toch dat ze kunnen gaan controleren en dat je dan bonnetjes nodig hebt? Kwijtraken is één ding, maar bewust uit de losse pols werken vind ik echt niet slim. Zodra je dan controle krijgt kun je op je vingers natellen dat je dan onbetrouwbaar overkomt op een inspecteur, en dan gaan ze vast verder zoeken.

Of misschien ben ik wel te precies met dit soort dingen hoor, ik ben als de dood dat ik controle krijg en geef niets op wat ik niet kan verantwoorden met een bon die in het mapje zit. (waardoor ik bij controle juist weer niets te vrezen zou hebben )
Het gaat o.a. om schildermaterialen, tweedehands boeken en dat soort zaken.
Op zich goed dat ze dit controleren, er zijn natuurlijk horde mensen die zo maar voor honderden euro's aan studiematerialen opgeven die ze nooit hebben aangeschaft. Vandaar dat men ook om bewijs vraagt.

Als TO nu dat bewijs niet kan aanleveren dan is het ook niet meer dan terecht dat er nu controle volgt. Zulke dingen hoor je gewoon te bewaren.
Je mag alleen studieboeken en software enz toch aftrekken? Ik heb een lijstje aangeleverd bij de boekhouder van de boeken die ik heb gekocht en de software, van 2e hands is het belangrijk om de correspondentie te bewaren, en idd bonnetjes bewaren.
Ik ben het er trouwens volledig mee eens dat ik alle kosten moet onderbouwen. Anders kan iedereen zomaar wat opvoeren. Helaas word ik nu de dupe van mijn eigen slordigheid. Jammer, maar ik zou het vervelend vinden als ik hierdoor iets van een strafblad zou oplopen. Het is geen kwade opzet geweest.
Je zult bewijzen moeten hebben... logsich toch?

Studiekosten zijn aftrekbaar (drempel 500 euro) maar je zult wel nota's enz. moeten hebben

Hoe heb je destijds die artikelen betaald?

Van wie heb je ze overgenomen?
Een strafblad zal wel een beetje meevallen denk ik hoor. Je kunt vast aantonen dát je studeerde, dan krijg je hooguit terugbetaling en mogelijk een boete. Voor een strafblad moet je wat ergers doen denk ik

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven