Geld & Recht alle pijlers

Controle belastingdienst

30-03-2011 14:46 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net 2 brieven binnen voor mij en mijn partner. We moeten aanvullende stukken opsturen over 2008. Helaas, ik kan het merendeel niet vinden (betreft aftrekposten studiekosten). Het grootste probleem zit hem in de aanschafkosten van materialen.

Wat zou de consequentie hiervan kunnen zijn? Krijgen we nu een boete, komen we voor de rechter? We kunnen nooit meer bewijzen dat we die uitgaven gedaan hebben. Gaan we nu verder door de molen en moeten we de afgelopen 5 jaar gaan verantwoorden? Ik ben redelijk in paniek nu.
Ja, ik weet niet. Ben behoorlijk in paniek nu. Het is een beetje mijn schrikbeeld, ben ook bang dat ik nu volledig door de mangel gehaald word. Ik ben alles t/m 2009 kwijt namelijk, zat in 1 map (belastingen). Stom hoor, voortaan ga ik dat soort dingen in de kluis bij de bank bewaren. Dit overkomt me niet nog een keer, is een duur grapje zo.

Maar goed, ik neem dus aan dat ik voor de andere jaren ook de klos ben. Ik snap ook wel dat niemand kan voorspellen hoe dit af gaat lopen en of er een rechter aan te pas gaat komen.
quote:wieweethet schreef op 30 maart 2011 @ 15:54:

Ja, ik weet niet. Ben behoorlijk in paniek nu. Het is een beetje mijn schrikbeeld, ben ook bang dat ik nu volledig door de mangel gehaald word. Ik ben alles t/m 2009 kwijt namelijk, zat in 1 map (belastingen). Stom hoor, voortaan ga ik dat soort dingen in de kluis bij de bank bewaren. Dit overkomt me niet nog een keer, is een duur grapje zo.

Maar goed, ik neem dus aan dat ik voor de andere jaren ook de klos ben. Ik snap ook wel dat niemand kan voorspellen hoe dit af gaat lopen en of er een rechter aan te pas gaat komen.

Waarom bel je niet met de belastingdienst...? Gewoon verhaal uitleggen: jij hebt kosten opgegeven en er wordt gevraagd om 'bewijsmateriaal'. Je kunt niet alles terugvinden, hoe erg is dit, en wat kunnen eventuele gevolgen zijn?

Dan weet je waar je aan toe bent (volgens mij valt het met die rechter wel mee hoor, geloof dat je bv een terugbetaling + boete zou kunnen krijgen, en als jij die gewoon betaalt, is er verder niets aan de hand, behalve dan dat je de komende jaren extra gecontroleerd zult worden -> maar weet dit niet zeker!)
Wieweethet, via internetbankieren kun je vaak nog een heel eind terug afschriften opvragen / uitprinten. Misschien heb je daar iets aan? En wat al gezegd werd, kijk of je e-mails e.d. hebt die aantonen wat je gekocht hebt.

Heb je de brieven vandaag binnengekregen? Kan het dan zijn dat je gewoon nog even héél goed moet zoeken naar die map en niet in paniek alles overhoop gooien? Systematisch je huis doorzoeken, in alle hoeken en gaten.

Wat je als back-up misschien ook nog kunt doen: vraag een studiegenoot of die nog de bonnen bewaard heeft. Nee, niet om te frauderen met andermans bonnen maar om aan te kunnen tonen dat het een reëel bedrag is geweest wat je hebt opgevoerd.
quote:wen schreef op 30 maart 2011 @ 15:29:

Maar Biobitch, dat is toch op z'n minst heel erg onhandig? Je weet toch dat ze kunnen gaan controleren en dat je dan bonnetjes nodig hebt? Kwijtraken is één ding, maar bewust uit de losse pols werken vind ik echt niet slim. Zodra je dan controle krijgt kun je op je vingers natellen dat je dan onbetrouwbaar overkomt op een inspecteur, en dan gaan ze vast verder zoeken.

Of misschien ben ik wel te precies met dit soort dingen hoor, ik ben als de dood dat ik controle krijg en geef niets op wat ik niet kan verantwoorden met een bon die in het mapje zit. (waardoor ik bij controle juist weer niets te vrezen zou hebben )Haha, maar ik geef dan ook geen bedragen op van 3000 euro. mijn studiefinanciering die ik dit jaar als lening kon aftrekken (omdat het een definitieve lening is) kan ik bewijzen, collegegeld kan ik bewijzen, en multomappen en printpapier, pennen en schriften voor 50 euro gaan ze niet controleren :-D
Jaja, wacht maar! Ik heb echt visioenen van een meneer (waarom een meneer?) die al mijn parkeerbonnetjes één voor één komt uitpluizen. (ben zelfstandige dus iets meer bonnetjes en meer kans op controle vermoedelijk)
Wat is nu wijsheid denken jullie?

Gewoon een brief sturen met de spullen die ik nog wel heb en daarin zetten dat een deel zoek geraakt is? Dan kan de inspecteur zelf wel beoordelen waar ik recht op heb gehad.

Dikke kans natuurlijk dat er dan meer brieven gaan komen...

Jeetje, dat wordt een baantje erbij nemen, want ik heb als arme student (met studerende partner) geen 3000 euro (laat staan meer) rondslingeren.
Ik zou nog even wachten met die brief, en nog verder zoeken naar eigen bewijs of van anderen (kun je wat met die tip over een collega-student?). En als het echt niet anders kan, eerlijk opbiechten.
@biobitch.

Je studieschuld aftrekken kan je toch niet meer ? Dat is toch een paar jaar geleden afgeschaft? Of bedoel je gewoon je box3 vermogen er mee verlagen?

@to

Kan je geen ook nergens een boekenlijst ofzo meer vinden? Dan kan je in ieder geval bewijzen dat je die spullen nodig had en tweede hands is altijd goedkoper dan nieuw.

Volgens mij krijg je trouwens alleen een correctie (met rente) als ze het idee hebben dat je het niet express hebt gedaan. Heb je wel rekening gehouden met eventueel ontvangen studiefinanciering?
Je hebt 3000 euro gedeclareerd en daarvan hooguit 52% terug gekregen. Dus zul je niet meer dan 1500 terug moeten betalen. Toch? Of reken jij al met een boete?

Nog steeds veel geld, maar uiteindelijk toch wel te overzien? Je mag sowieso in 24 termijnen betalen lijkt mij.
.
Ik reken inderdaad op een forse boete.

Maar goed, als er sprake is van een foutje blijft het daar dus waarschijnlijk bij? Dat is alweer een pak van mijn hart.
Dat jij zo in paniek bent, heeft dat er misschien niet toch mee te maken dat je stiekem de bedragen wat hoger gemaakt hebt dan ze waren en je daarom bang bent niet aannemelijk te kunnen maken dat het voor de studie was?

Ik snap die totale paniek namelijk niet. Je lijkt helemaal niets met de suggesties (internetbankieren, medestudenten vragen etc.) te willen doen.
Ik heb niks aan internetbankieren es, zoals ik al uitgelegd heb kan ik die posten gewoon terughalen. Het gaat mij erom dat ik de bonnetjes van contante betalingen niet meer heb en die zijn juist lastig te verantwoorden.
Even kijken of ik het nu goed snap. Jij had zoveel onkosten dat je naast je collegegeld en sommige dingen waarvan je wel een rekeningafschrift hebt nog 3000 euro aan studiekosten gemaakt in 2008.

Eerlijk gezegd snap ik wel dat de belastingdienst dan bij je komt controleren. De meeste studenten (fulltime, dus geen mensen die al een significant inkomen hebben en daarnaast studeren) kunnen niet meer dan 2000 euro aftrekken.

Maar bel nou gewoon even met de belastingdienst daar zitten namelijk de enige mensen die je echt kunnen helpen.

Overigens verwacht ik niet dat ze hier een boete gaan eisen op basis van bewust frauderen dus het zal allemaal nog wel los lopen.
Oeps!

Zelf heb ik lang gestudeerd en ook de kosten opgevoerd. Maar ik heb alle bewijzen nog. Alhoewel, ik ben bang dat de bonnetjes van de studieboeken, die ik dus nog wel heb, inmiddels verbleekt zijn (slecht papier), maar dan heb ik ook de rekeningafschriften nog.

Mijn man kreeg een paar dagen geleden ook zo'n brief over 2008 maar dan over extra inkomsten. Hij schrijft namelijk wel eens een artikel voor een tijdschrift of doet een losse opdracht. Maar ook bij herhaald aandringen van mijn kant (ik doe de aangifte altijd) bleef hij telkens zeggen dat hij dat jaar niets extra's verdiend had. Tja, dan houdt het op hoor, ik ga het niet voor hem uitzoeken. Hij bewaart dat soort dingen ook niet op één plek, dus te vinden is het ook niet.

Toen deze brief dus kwam, had ik de aangifte voor 2010 nog niet ingestuurd. Ik heb hem dus weer gemaand het nu even uit te zoeken voor 2010. Maar hij wou niet. Je kunt er donder op zeggen dat ze hem nu in de gaten gaan houden, en daar heb ik hem voor gewaarschuwd. Hij zal het bedrag dat hij terug heeft gekregen over 2008 wel moeten terugbetalen denk ik. En als ik iets terug moet betalen van wat IK teruggekregen heb, mag hij dat ook voor zijn rekening nemen.
Oh, mijn bonnetjes leven nog, zelfs die van 2001. Fjieuw! Want nu gaan ze mij vast ook onder de loupe nemen.
Ik geloof dat de hoogste boete 25% van het bedrag is. Heeft een familielid van mij wel eens gehad omdat ze een levensverzekerings-uitkering (van overleden partner) in de verkeerde box had ingevuld. Dan zijn het wel echt monsters hoor....dat je moet betalen OK, dat er een boete aan vast zit...mwoah, maar dat ze zulke heftige brieven schrijven over"grove nalatigheid, boete van de hoogste categorie, schending van burgerplicht etc....dat vond ik wel erg heftig! Zo vaak maak je dit soort dingen (levensverzekering) niet mee in je leven...
Volgens mij moet je idd wel wat ergens doen voor een strafblad dan onbedoeld de belastingdienst 'oplichten'
Dit is duidelijk een gevalletje van tegen de lamp lopen. Ik geloof er nml helemaal niks van dat ze hele mappen kwijt is. Dan voer je die bedachte bedragen toch ook niet op als je er niks zwart op wit over hebt, en hoezo heb je die gemaakte kosten cash betaald? Natuurlijk geloven ze dat niet. Je had niet gedacht dat jullie een onderzoek zouden krijgen en nu krijg je die wel en is dat kut want je heb gejokt. Tja wat zeggen ze in zulke gevallen ook al weer: eigen schuld, dikke bult, ofzo?
@mariamena Hahaha duidelijk hoor. Toch kan ik me, als slechte administrateur, voorstellen dat je eens een bon kwijt raakt! Gebeurt mij altijd. Tja pech dat er cash is betaalt!
je krijgt helemaal niet zomaar een boete....

Wat e niet aannemelijk kunt maken wordt gecorrigeerd en herberekend en dat verschil moet je terug betalen.

hier kun je een betalingsregeling voor treffen
Ervaring mee Liselore?
quote:liselore schreef op 12 april 2011 @ 19:50:

je krijgt helemaal niet zomaar een boete....

Totaal niet mee eens. Mijn man en zijn broer en zus hebben mega gedoe gehad met de belastingdienst over het huis van hun moeder dat op hun naam stond.

Meteen een boete.

Tot bleek dat er bij de BD geen eensgezindheid was over de toepassing van de regels en men daar ook tot verschillende bedragen kwam.

En zelfs toen wilde men in 1e (en 2e!) instantie de boete niet ongedaan maken.
Ja ervaring aan de andere kant van de tafel.

Je kan het er niet mee eens zijn maar jouw situatie is niet te vergelijken met een normale aftrekposten controle zoals TO doet omschrijven in haar OP.

Je krijgt een boete als je willens en wetens frauduleuze aangifte doet,

Als je iets hebt afgetrokken en je kunt dat bij controle niet helemaal meer aannemelijk maken dan zal er heus geen boete opgelegd worden, een correctie zal plaatsvinden en over het te betalen bedrag ben je rente verschuldigd.

Dat is wat anders dan een huis niet opgeven wat op je naam staat.
Heb je misschien ex-studiegenootjes die nog wel de "bestellijsten" van boeken e.d. hebben ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven