Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Dikke mensen daar denk ik verder nooit zo over na, maar veel te dikke kinderen wekken bij mij altijd toch medelijden op. Als de baisis zo verkeerd is dan weet je dat ze de rest van hun leven zullen moeten worstelen tegen het overgewicht.

Hier geen succes verhalen van zoveel kilo kwijt (maar ik vind het ontzettend knap van jullie). Maar ik heb tussen mijn 20ste en 30ste wel een jarenlange worsteling doorstaan om er 16kilo bij te krijgen.

Chiki hoe hebben de hondjes het gedaan?

Charlar toch goed neiuws. Misschien nu de fysio weet dat het geen breuk is durft hij wat meer de manipuleren en kan wel een diagnose stellen. Waarschijnlijk echt het zekere voor het onzekere willen nemen en dat is natuurlijk toch verstandig.

Misschien valt de schade achteraf mee en kun je al weer eerder aan de slag.

Heb zelf de hele dag ook binnen moeten vertoeven helaas. Maar vanavond weer een paar uurtjes buiten voor de training.

Tijgermeisje je zegt wel geen echt doel te hebben maar ik krijg toch echt het idee dat jij heel serieus aan een goed hardloopfundement aan het werken bent.

Tja driewieler dar zeg je me wat. Dikke mensen lijken in het algemeen veel jonger. Terwijl bij mij de rimpels gestaag toenemen. Want er zijn nog best locaties waar ik voorraden vet hebben die aangesporken mogen worden. Maar helaas altijd wordt eerst het gezichtvet bij mij verbrand.

En inderdaad vivamies is er tegenwoordig van alles aan te doen. Maar dan heb ik weer het geluk dat ik ook gewoon gelukkig kan zijn met een kop met rimpels. Wel zo goedkoop en ook wel zo gezond.

Ooglid correctie is het enigste wat ik misschien ooit serieus zal overwegen. Want behalve dat het er heel vermoeid uitziet wordt het op een gegeven moment ook echt vermoeiend en heeft daardoor invloed op het zicht. Maar het meeste wat me nog weerhoudt is het feit dat je 3 weken niet mag hardlopen. Nou ja en de kosten natuurlijk.
Fiekes tijdens trianingen heb ik geen last van competatief gedrag. Dan loop ik de tijden die ik moet lopen. Zit samen met nog een vrouw met alleen maar mannen in de groep. En die krijgen bij de laatste interval altijd last van hun hormonen. Dus dat wordt dan een ware wedstrijd tussen die mannen. Maar dan zeg ik altijd als ik aankom 'wacht maar bij de eerstvolgende wedstrijd; kijken wie er dan als eerste over de finish komt'. Daarbij komt dat ik de intervallen helemaal niet veel sneller kan. Daar zit dan toch het verschil tussen de mannen in dezelde tijdsgroep en ik. Op de hele korte afstand zijn ze veel sneller, op de 10km serieuze concurenten en alles daarboven ben ik meestal in het voordeel.

Maar tijdens wedstrijden komt dus die onderlinge strijd heel erg naar boven. En dan is het mooiste om vanuit achteruit het veld zo kort voor de finish je clubgenoot voorij te komen en te roepen pik aan. (terwijl je weet dat die dat helemaal niet meer kan)

Wat betreft afvallen zorg ik soms ook te goed voor mezelf bij martathon training. Kom ik inderdaad wat gewicht bij ipv het te verliezen.
@ simoon.. dat lusje bovenaan bij de tong bedoel ik inderdaad! Dat van de middelste lus en de strik is mij niet bekend..

Rimpels e.d. is bij mij nog niet echt aan de orde. Ik maak me alleen soms zorgen over hoe mijn benen er over een aantal jaar uit zien. Nu met 23 heb ik al aardig wat zeer oncharmante adertjes.. Hoop dat dat niet elk jaar erger wordt!

(ben je slank, heb je niet al te veel sinaasappelhuid en dan durf je nog niet met blote benen in rokjes te lopen!)
leuk nieuws van Baukje over vrouwen/Baukje versus de mannen op de langere afstanden :-)
quote:Vivamies schreef op 29 maart 2011 @ 16:58:

leuk nieuws van Baukje over vrouwen/Baukje versus de mannen op de langere afstanden :-)

Ha, ha tijdens wedstrijden maak ik altijd ontzettend misbruik van mannen. Vaak is er wel iemand uit een snellere tijdgroep die haasje wil spelen. Dat is dan heel gemakkelijk. Maar anders probeer ik tijdens de wedstrijden toch altijd wel een man te vinden waar ik aan kan pikken. En als ik dan op koppositie gedwongen wordt dan vraag ik altijd of er nu echt geen stoer , sterke .knappe man met mooie benen is die me uit de wind wil houden. Meestal is er dan wel iemand die zich aangesproken voelt.

Vrouwen raken meestal geïrriteerd als je in hun kielzog mee gaat. .
Waarom lopen vrouwen langzamer dan mannen?

Het hart en de longen zijn kleiner. De hoeveelheid bloed is minder. De longen zijn kleiner. Het gehalte hemoglobine (nodig voor het zuurstoftransport) is kleiner. De hoeveelheid spiermassa is kleiner: zo'n 30 procent. Het maximale zuurstofopname is bij mannen 15 tot 25 procent hoger. Vrouwen hebben een lagere anaërobe drempel.

Ook de maximale spierkracht is minder. Het vetpercentage bij vrouwen is hoger: extra lichaamsgewicht dat nadelig is voor de hardloopprestatie. Vrouwen zijn over het algemeen kleiner waardoor de paslengte korter is.

Gedeeltelijk worden deze aspecten gecompenseerd doordat vrouwen minder lichaamsgewicht hebben. Ook bezitten vrouwen over het algemeen een beter coördinatievermogen. Bovendien zijn vrouwen vaak de leniger. Daarom verloopt de hardloopbeweging bij vrouwen is efficiënter: ze draaien minder met hun heupen, armen en schouders. Ook de energieverbranding (vrouwen schakelen sneller over op vetbranding) verloopt bij vrouwen efficiënter.

Dit laatste betekent dat hoe langer de afstand hoe dichter de tijden van de mannen worden benaderd. Omdat de hardloopsport bij vrouwen nog volop in ontwikkeling is zullen de verschillen in eindtijden kleiner worden. Dat is vooral de laatste jaren bij de marathon wel duidelijk geworden! Dat het wereldrecord op de marathon ooit in handen komt van een vrouw zullen de mannen zich waarschijnlijk geen zorgen over moeten maken. Bij ultralange afstanden is dat nog maar af te wachten!

En het record Kanaalzwemmen staat al sinds 1973 op naam van een vrouw: de Amerikaanse zwemster Lynne Cox (9 uur en 36 minuten).

(geknipt en geplakt van een of andere site, weet niet of alles even waar is maar dat van dat record kanaalzwemmen in ieder geval wel!)

Ik gooi ook regelmatig mijn charmes in de strijd om een heer het kopwerk te laten verrichten.. vooral op de racefiets :D

Maar nu ga ik naar de clinic!
Ja, sinds ik ben afgevallen zit mijn gezicht wel vol met rimpels maar om daar nu weer 20kg voor aan te komen vind ik ook weer zo iets. Oogleden laten liften zou ik eigenlijk best willen, alleen man vindt het echt overdreven en zou denk ik best boos worden wanneer ik dat zou doen.

Mocht ik de komende weken niet zoveel schrijven, komt dat dat ik minder mag lopen en een beetje jaloers word van jullie verhalen..

Baukje: Ga je nog in Zwitserland lopen?
@ dikke mensen, heb niets tegen mensen die te zwaar zijn ( naar mijn mening) maar dan niet lopen zeuren en klagen graag haha.. Heb zo'n vriendinnetje wat liever lui als moe is, 20 kg te zwaar en afvallen wil maar niet lukken. Wordt daar kriebelig van! Als ik het kan, dan kan iedereen het!!

@ knutselen.. een nieuw stel borsten zeg ik geen nee tegen. Van rimpels en spataders nog geen last van met mijn bijna 27 jaar jong :D

Chiki.. zowel te dik als te dun is niet gezond. Maar goed eten, lekker bewegen en ook genieten is belangrijk!

Fiekes.. De 1 zweert bij stretchen en de ander zegt, ik doe het niet. Vandaar mijn vraag. Ik heb afgelopen zondag voor het eerst langer als 32 minuten gelopen. In totaal 40 achter elkaar en dit is toch te veel geweest in 1 x. Ik had zondagavond en gisteren een zeurende pijn onder mijn enkel en vandaag ging het al weer beter. Tijdens het voetballen met de kleine meid deed de zijkant van mijn voet ( zool) pijn. Jou theorie , het verschil tussen mannen en vrouwen tijdens hardlopen heb ik van de week gelezen in het boek " loop" van Gerard Nijboer & Kees Kooman. Grappig! Jij doet buiten hardlopen ook nog aan fitness en fietsen? Lekker bezig dus. Wat zou jij qua top aanraden tijdens het hardlopen. Wil dan denk ik een tanktop ( zit wel zo straks dat ik met mijn kleine b cup geen extra bh nodig heb haha)

Simoon.. Jij bent ook weer lekker bezig, 2x 8 is toch prima?!

Charlar.. Hopenlijk mag je binnen redelijke termijn weer lekker lopen.

Baukje.. Prachtig om je verhalen over hardlopen en het competitie gedrag van mannen te lezen. Ik zie je al zo lopen haha.. Lekker getraind?

Heb mijn loopkleding voor morgen klaargehangen, Ga meteen als Esmee op de psz is. Hopenlijk krijg ik geen last van mijn enkels.
driewieler ja ik ben geloof ik echt n solo loper, ik heb iig nog niet de behoefte gevoeld aan met anderen lopen.
charlar ik heb besloten de jungfrau marathon in ieder geval een jaar op te schuiven. Dit jaar zou ik het ertussen moeten proppen terwijl ik me dit jaar al een aantal uitstapjes gegund heb (texel, mont ventoux). Daarnaast al voor de zeeuwse kust ingeschreven. En die twee zouden dan maar 3 of 4 weken uit elkaar liggen terwijl ik 4 weken na de zeeuwse kust marathon al weer de mont ventoux gepland heb. Zou te zwaar worden allemaal.

En nu ik me verder verdiept heb om het voor komend jaar wel tijdig te plannen begin ik te twijfelen of het de jungfrau of de swissalpine gaat worden. Heb inmiddels van mensen die de jungfrau gelopen hebben gehoord dat het wel erg massaal is. Dat je op het stuk dat voor de meeste te zwaar is om te rennen sowieso moet wandelen omdat het opstroopt. En van de swiss alpine hoor ik wel heel enthousiaste verhalen. Alleen heb ik daar nog geen georganiseerde reis voor gevonden.

Dat laatste kan dan weer een doorslaggevende reden zijn als ik toch helemaal alleen ga.

Vanavond inderdaad lekker getraind. We hebben vaartspel gedaan. Is eigenlijk altijd wel pittig. En als toetje een 4x400 estafette. (dus de mannen konden hun competitie gedrag weer helemaal in al zijn glorie tonen.)
@ juudje.. ik doe aan hardlopen, wielrennen, zwemmen en schaatsen en combinaties daarvan. Het liefst doe ik wintertriathlons (hardlopen, wielrennen, schaatsen) en duathlon (hardlopen, wielrennen, hardlopen) en in de winter mountainbike ik. Sinds dit jaar volg ik speciaal voor mij gemaakte schema's en daar staat ook krachttraining in.

Over het algemeen zijn er steeds meer bewijzen van dat rekken niet zo goed is. Kort gezegd: je spieren zijn eigenlijk elastiek en tijdens hardlopen gebruik je die elasticiteit. Als je vooraf gaat rekken, haal je die elasticiteit er uit. Een warming up is wel belangrijk maar dat kan ook prima zonder stretchen. Rekken na het lopen zou (aldus sommige bronnen) de spieren alleen nog maar zwaarder belasten. Opzich moet je gewoon doen waar je je lekker bij voelt.. er zijn altijd wel artikelen die het bevestigen of juist tegenspreken. Wat wel belangrijk is, is dat je altijd binnen de pijngrens rekt.

Als de pijn aan je enkel nu minder wordt, valt het wel mee.. Maar bedenk wel dat opbouw tijd vraagt.. Je merkt snel genoeg waar je grenzen liggen!

Wat betreft topjes.. Ik heb slechts een cup A dus bij mij geven die topjes nooit genoeg stevigheid. En een goede sportbh is echt heel belangrijk! (hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik die sporttopjes van de H&M ook als sportbh gebruik) Ik weet dat op dit moment Saucony en Adidas wel topjes met ingebouwd topje hebben. Vorig jaar had brooks ze ook, maar de nieuwe zomercollectie van Brooks hebben we nog niet binnen..

Vanavond een leuke clinic met duurloopje gehad van Saucony over hun nieuwe schoenen. Zit hier mooi met een paar nieuwe schoenen aan mn voeten
naja het zal wel net als met roken zijn? Dat ex-rokers een hardere mening over rokers hebben dan mensen die zelf nooit gerookt hebben. Ik wil zelf nooit zo gaan denken. Vanaf 13e eetproblemen, altijd net ietsje mollig geweest, doorgeslagen met lijnen, gezeik met n zweem van hatelijkheid en afgunst van 'waar zijn je borsten gebleven', 'word je niet te dun, das ook niet mooi hoor', 'aangeklede spijker', ook zo'n vriendelijke.

En dan X jaar later met n hoop depri emo eten word je kledingwinkels uitgekeken omdat je daar duidelijk nix zult vinden wat past.

Al die jaren was ik toch echt een en dezelfde persoon, mijn issues waren alleen op een andere manier zichtbaar. Don't judge a book by its cover.
Fiekes dank vd tip! Ga het morgen meteen uitproberen.

Simooon leuk je weer eens hier te 'zien'
Fiekes.. Jeetje jij bent echt sportief zeg. En, ik heb onder mijn runningshirts wel netjes een sportbh aan, maar die tops zitten al zo strak. Heb je de schoenen gekregen of kon je het niet laten ze te kopen haha..

Tijgermeisjes.. Wat goed dat je zo zonder vooroordelen bent. Kan ik nog wat van leren. Ik kijk dan naar mijn eigen referentie kader en dat doe jij natuurlijk ook, alleen is die van ons zooo verschillend.

Vanmorgen zitten twijfelen of ik toch zou lopen. Ben begonnen en na 15 minuten kon ik niet meer, steeds een stekende pijn in mijn voet. Na 5 minuten wandelen weer een stukje gelopen en toen ging ik er door heen. Nog zo'n 2 km naar huis gelopen. Onder tussen de huisarts gebeld. Kan vanmiddag om half 2 gelukkig al. Nu aan het koelen met een koud compres :(
Dankjewel Tijgermeisje! Ik vind het nog steeds knap hoe die knop bij jou toentertijd is omgegaan en hoeveel voldoening je nu haalt uit het hardlopen. Je bent echt ontzettend goed bezig! Ik hoop dat bij mij de knop ook eindelijk eens omgaat en dat ik na mijn laatste Renateles blijf lopen. Wie weet kom ik dan weer meeschrijven hier. De reden van mijn vertrek was toch wel dat ik te onregelmatig liep en het niks aan vond om dat dan te komen melden Na die enkele keer 30 minuten vol te hebben gehouden is het mij daarna nooit meer gelukt waardoor mijn motivatie naar een dieptepunt daalde, tel daar vervolgens de gladde wegen tijdens de winter bij op en ik was weer totaal uit het beetje ritme dat ik nog had. Maar ik werk er weer aan!

Wie weet tot binnenkort!
@Juudje: Pijn = NIET lopen.

Daar ben ik vorig jaar wel achter gekomen. Vooral in het begin ga je in al je enthousiasme al snel te ver. Wanneer je pijn voelt, direct stoppen met hardlopen en gaan wandelen. Mocht je een tijdlang niet kunnen hardlopen, dan kun je je conditie op pijl houden dmv fietsen.

Simooon: Gewoon je schoenen weer onderbinden en gaan! Het is super mooi loopweer!
Charlar je hebt gelijk hoor. En ik loop dan ook alweer 2 a 3 keer per week Sterkte met je blessure!
quote:tijgermeisje schreef op 29 maart 2011 @ 22:00:

driewieler ja ik ben geloof ik echt n solo loper, ik heb iig nog niet de behoefte gevoeld aan met anderen lopen.Ik begrijp goed dat je een solo loper bent. Ik loop samen met mijn vriend maar meer dan dat kan ik niet handelen. Me my self and I wat lopen betreft.
quote:tijgermeisje schreef op 29 maart 2011 @ 22:16:

Al die jaren was ik toch echt een en dezelfde persoon, mijn issues waren alleen op een andere manier zichtbaar. Don't judge a book by its cover.

Wat beschrijf je dit mooi Tijgermeisje.

Ik vind je een schatje!

Ik heb gisteren weer mijn rondje gelopen. Bij thuiskomst was mijn blaar toch weer gevuld met vocht. Wederom leeg laten lopen. Erg vervelend want ik wil vanavond weer.

Werd vanochtend erg moe wakker nadat ik gisterenavond om 10.00 uur mijn ogen nauwelijks open kon houden.

Is het de zomertijd of begint het vele lopen nu zijn tol te eisen?

As vrijdag 2,5 uur lopen en zondag voor de laatste keer 3,5 uur lopen. Daarna ga ik afbouwen en rust nemen voor de marathon.

Jammer wel want het tempo zit er nu goed in. Wil helemaal niet rustig aan gaan doen maar is volgens mij wel zo slim.

Loop ze allemaal.
driewieler wb betreft blaren: ik had er n maandje geleden twee, op mn hielen (te kleine laarzen en pantykousjes en veel lopen, tja ijdelheid he ;)

En deze keer heb ik er voor de verandering eens niets aan gedaan. (voorheen prikken/Compeed)

Dat ging uitstekend! Kon gewoon doorrennen met mn friction free Hema hardloopsokken, voelde er niets van. Langzaam trekt ie weg en is de dunne huid onder het losse vel weer 'aangedikt' en het vocht helemaal weg. Ik denk dat de bovenste laag huid vd blaar dik genoeg was om als 'natuurlijke Compeed' te dienen ofzo.

(Niet dat je het ook zou moeten proberen hoor, maar ik stond verbaasd van het resultaat van lekker laten zitten, dat wou ik toch ff delen
Simoon laat het onregelmatige lopen geen reden zijn dat niet met ons te delen. Wij horen je verhalen graag en misschien is het voor jou toch een extra motivatie.

Hier met blaren ook gewoon een blarenpleiter ervoverheen. Niets niet doorprikken ofzo alleen wel eerst goed schoonmaken. Dan kun je gewoon zonder pijn verder lopen en na een dag of 5 laat de blarenpeister los en zit er weer een nieuw huidje op de plek van de blaar.

Zelf heb ik alleen te kampen met blaren op mijn teentoppen en daar is geen blarenpleister op te plakken. Alleen ik heb continu blauwe teennagels, loswapperende nagels dat ik die paar blaren erbij niet eens meer voel.

Twee weken voor de marathon een drie uursloop , dat zou ik zeer zeker niet doen driewieler. Dat je nu vermoeid begint te raken is waarschijnlijk de tol van al de trainingen. Is ook niet erg. Maar dan moet je wel serieus 3 weken de tijd nemen af te bouwen. Je behoudt je duurvermogen vollledig gedurende die weken, rust uit waardoor je lichaam al die trainingen goed kan verwerken. En als het goed is begin je dan zo'n twee weken voor de marathon te stuiteren. De vermoeiheid die er langzaam ingeslopen is, zo langzaam dat je het nauwelijks merkte verdwijnt en zo sta je dan extra energiek aan de start.

Hier vandaag een extra rustdag. Ik was zondag na de duurlopen van zaterdag en zondag toch behoorlijk stram. En zondag had ik behoorlijk wat tijd nodig voordat ik echt lekker liep. Gelukkig maandag nergens meer last van en gisteren avond zonder problemen lekker getraind. Maar voor mij een waarschuwing dat ik aan mijn limiet zat. En omdat ik zaterdag toch wel een beetje wil knallen wil ik wel goed uitgerust zijn. Want oververmoeidheid en snelheid combineren is vragen om blessures. En zoals mijn texel maatje me ooit vertelde; "Bij twijfel of het verstandig is om te trainen, niet doen. Je zult een wedstrijd niet minder lopen omdat je een training hebt overgeslagen maar je loopt wel het risico niet aan de start te kunnen verschijnen als je een keer teveel hebt getraind"

Fiekes gekregen de schoenen? Geef mij ook zo'n clinic waar ik een paar mooie loopschoenen aan overhoud.
Juudje, ik mag dan te dun zijn, neem van mij aan dat ik zo gezond ben als ut spreekwoordelijke visje. Je uitspraak gaat dus niet altijd op

Driewieler, ik heb zelden blaren, maar als ze de kop opsteken zweer ik bij Compeed. En wb die zomertijd: heb ik ook behoorlijk last van, die gaat blijkbaar boven je 30e zijn tol eisen...

Baukje, wat een wijze uitspraak van je texelmaatje over die trainingen, ik ga hem onthouden :-).

Hier 2 dagen rust gehad, wil eind van de middag mijn training doen, loopje in D1, 2 en 3 in tijden van resp 15, 10 en 20 min. Dat moet goed te doen zijn. Jammer dat het zonnetje niet zo uitbundig schijnt. Zit op dit moment nog in de studieboeken, maandag staan er tentamens voor de deur, en helaas moet ook daarvoor gewerkt worden.
Chiki.. Mijn excuses.. Mag ik vragen hoe licht je bent en wat je lengte is ? Veel plezier met je training vanmiddag.

Baukje.. Wat voor wedstrijd heb je zaterdag? En hoeveel ga je lopen?

De huisarts vermoed een spiertje wat verrekt is, mijn enkel was wat verdikt maar niet ernstig. Heb een week rust voorgeschreven gekregen. Baal er behoorlijk van. Kan er verder ook niets aan doen. Hoeft ook niet door het hardlopen te komen. Je kunt je voet 1x verkeerd zetten en dan de pech hebben dat je wat bezeerd.
Excuses niet nodig hoor juudje . Was ook geen kattig bedoelde opmerking terug.

Overigens ben ik ongeveer 55 kg bij 1.73 m.

Doe maar rustig aan met je enkel, goed herstellen en niet te vroeg weer van start anders is er kans dat je last blijft houden.

Btw Baukje: het is goed gegaan afgelopen weekend. Op een haar na door vette pecht net geen 1e plaats, maar dat is wat sport ook mooi maakt, het bleef tot einde toe spannend welke kringgroep er beste van nl zou worden. Dit jaar voor ons dus een 2e plek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven