krolse kat. zwanger?

30-03-2011 22:17 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien een rare omschrijving, maar hoe weet ik of mijn poes (nog maar net) zwanger is?

Ik heb een kater en een poes die ongeveer even oud zijn. Allebei uit een asiel, maar niet hetzelfde asiel en met ongeveer 2 weken ertussen gehaald.

Loop al sinds ik ze heb, juli 2010, bij dezelfde dierenarts. Zeer tevreden over, maar nou is de beste man ziek geworden en moest ik naar een andere dierenarts uitwijken.

2 weken geleden is de kater geholpen, maar de poes kon nog niet, want volgens de dierenarts nog te jong. Nou is ze echt heel klein, ze heeft het postuur van een grote kitten, een beetje een dwergkat dus. Dat heb ik de dierenarts uiteraard uitlegd, maar die hield voet bij stuk.

Van de week begon zij zich ineens krols te gedragen, heel hard miauwen en ze lag te kronkelen op de vloer. 24 uur per dag had ik twee vieze likkebaardende katers voor de deur zitten.

uiteindelijk is ze de deur uitgesprongen toen ik thuis kwam en de katers besprongen haar direct. verschrikkelijk om te zien, want genieten doen ze er niet van.

Maar nu is het hele krolse gedrag van mijn poes verdwenen.

Vraag ik mij af: is dat omdat ze zwanger is? of is haar eisprong weer voorbij?

Is er hier iemand die dit weet?
Als ze gedekt is, is de kans dat ze niet zwanger is wel heeeelll klein. Ik zou er dus vanuit gaan dat ze zwanger is.

Mocht je dit niet willen: Er zijn dierenartsen die bereid zijn te steriliseren terwijl de kat net drachtig is, dan ben je in een klap van alles af; geen kittens en ook geen krolsheid en kans op kittens meer.

Als je dat niet kunt of wilt zou ik er rekening mee houden dat je over pakweg negen weken kittens hebt.
Heel goed mogelijk, als je poes volgende week kan laten steriliseren zou ik het zeker laten doen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
De eisprong bij poezen komt tot stand door de dekking. Iedere keer dat de poes door een kater gedekt wordt komen er eitjes vrij. Zo kan het bij "buitenpoezen" gebeuren dat in 1 nest kittens van meerdere vaders zitten!

Een succesvolle dekking is te herkennen aan een typisch gedragspatroon: De kater beklimt de poes en houdt haar vast in de nek. De echte dekking duurt maar kort en gaat met een hoop herrie gepaard. Vervolgens springt de kater aan de kant, krijgt eventueel nog een mep na en dan begint de poes hoerig over de grond te rollen. Als je dit gedrag niet ziet na een dekking, is hij meestal niet succesvol geweest. Voor een succesvolle bevruchting moeten dekkingen vrij kort na elkaar plaatsvinden; b.v. 1x per dag de kater toelaten is dus vaak te weinig.

Soms kan het echter gebeuren dat domweg door veel te aaien over de rug of steriele dekkingen door gecastreerde katers of andere poezen uit de omgeving eisprongen optreden. Deze worden dan niet bevrucht en leiden tot schijndracht: De poes wordt niet meer krols, de speentjes zetten op en ze worden wat voller in de buik.
99% zeker zwanger, laten helpen, en als je eigen DA het niet wil dan naar een ander gaan. Er zijn er genoeg die het wel doen ook al zijn ze net zwanger/drachtig.

Zoals je de poes beschrijft is ze te jong en te klein/niet volgroeid om nu al een nestje te hebben. Om nog maar niet te spreken van het overschot aan kittens wat er weer aan zit te komen de komende maanden...

Dus zsm laten helpen.
bedankt voor alle reacties!

Ze heeft inderdaad nadat die kater haar besprongen heeft (en haar idd onder luid protest in de nek vasthad) heel hoerig over de grond liggen rollen. Werd er akelig van want ze liet zich gewoon op de grond vallen en ik hoorde gewoon een soort van klap.

Ik ga morgen naar een andere DA, ze is tenslotte ook al minimaal 8 maanden oud. ze is wel klein, maar niet piepjong.

voel me er zo lullig over, weet dat er altijd een teveel aan kittens is.

Is het erg om, als ze drachtig is, alsnog te steriliseren? Tot hoe lang nadat ze bevrucht is zou dat kunnen?

Vind het ook zo'n luguber idee om de hele boel te aborteren.
quote:mayfair schreef op 30 maart 2011 @ 23:05:

bedankt voor alle reacties!

Ze heeft inderdaad nadat die kater haar besprongen heeft (en haar idd onder luid protest in de nek vasthad) heel hoerig over de grond liggen rollen. Werd er akelig van want ze liet zich gewoon op de grond vallen en ik hoorde gewoon een soort van klap.

Ik ga morgen naar een andere DA, ze is tenslotte ook al minimaal 8 maanden oud. ze is wel klein, maar niet piepjong.

voel me er zo lullig over, weet dat er altijd een teveel aan kittens is.

Is het erg om, als ze drachtig is, alsnog te steriliseren? Tot hoe lang nadat ze bevrucht is zou dat kunnen?

Vind het ook zo'n luguber idee om de hele boel te aborteren.

Ik heb het gehad met een poes, ze was 5 maanden toen ze bevrucht werd.

Met 6 maanden is ze gesteriliseerd, de DA wist er van.

Ze was zwanger van 4 kittens. Het is natuurlijk nooit leuk, maar de DA vond haar ook te jong om de kleintjes te laten komen.
Ik lees net dat kittens levensvatbaar zijn vanaf 58 dagen.

En de dracht is tussen de 62 en 67 dagen, dus vrij laat.
ben benieuwd wat de DA morgen zegt, woon in een zwaar katholiek land, kan wel eens een gevoelig onderwerp zijn.

Heel erg bedankt voor alle info.

Gelukkig wonnen we op een boerderij dus als er kittens komen is het niet het einde van de wereld, maar heb mijn lesje wel geleerd.
Welk land woon je?
Ierland.
Maak een afspraak voor volgende week!

De zwangerschap is de eerste weken niet te zien bij de poes.

Hooguit door verandering van gedrag, maar dat weet je dierenarts niet

Oh dit alles heb ik van kattensites hoor.

Maar bij mijn poes zag je het er ook niet aan af dat ze een maand zwanger was.
Geen weken wachten natuurlijk, dan ziet de DA het wel degelijk!
natuurlijk is ze zwanger en ze heeft ook een risico op SOA,s en andere nare ziekten. Daarnaast is ze te jong. Je kan haar nu bog laten sterriliseren dan wordt de zwangerschap afgebroken moet je wel meteen naar de dierenarts, morgen bellen en meteen afspraak maken voor operatie
Heb toevallig, nou ja niet toevallig, vandaag een poes laten steriliseren.

Heb haar wel binnen gehouden al die tijd, en maar goed ook, want er loopt een geile kater hier in de buurt.
Heb morgen een afspraak bij een andere DA.

Loop ook even langs mijn oude DA, zijn vriendin is de assistente eens kijken wat zij zegt.

Had zo'n goede DA, net nieuw in het dorp en hele lieve warme mensen waar je atijd en met alles terecht kan.

De dierenarts waar mijn kater geweest was vond ik ook minder. Zag er vies uit en dierenarts nam niet echt de tijd iets uit te leggen.

Voel me nog te jong om oma te worden ;)
Veel succes Mayfair, en zeker niet uitstellen hoor!
Thanks Tickel! Stel het zeker niet uit, hou echt van mijn poezen, mijn poes is vernoemd naar de koningin: Trixie.
Ik neem eigenlijk aan dat je haar gesteriliseerd van het asiel hebt meegekregen :-S .. anders is dat wel slordig van ze.. Dat is toch een standaardprocedure?
Niet bij kittens SweetSummer. Die krijg je mee met de verplichting ze voor een bepaalde leeftijd te laten steriliseren.

En als poes nu acht maanden is en vanaf juli bij TO in huis, dan was het dus een hummel toen ze haar kreeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven