Werk & Studie alle pijlers

Kan dit?

01-04-2011 19:03 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben per direct op non-actief gesteld door mijn werk...

Nu loopt mijn contract nog 2,5 maand door. Ik neem aan dat ze mij moeten uitbetalen tot einde looptijd contract. Ik moet dan dus wel beschikbaar blijven voor werk voor hen. Niet dat dat in de praktijk gaat gebeuren; maar toch.

Kan ik in die tussentijd dan wel een andere baan aannemen? Of kan en mag dat pas na einde looptijd van mijn contract?

Dank jullie wel alvast!
Volgens mij ligt dat ook aan de reden van het op non-actief stellen, maar dat weet ik niet zeker.
Een andere baan aannemen wel, daar al gaan werken voor je huidige contract is beeindigd waarschijnlijk niet.

Hangt er vanaf: mag je volgens je arbeidscontract nevenwerkzaamheden verrichten?

Overigens: ben je een afkoopsom overeengekomen? Is dat onder voorbehoud van het nog niet hebben van een andere baan? Dan dus maar niets zeggen over nieuwe kansen he...
quote:hatseklats schreef op 01 april 2011 @ 19:09:

Volgens mij ligt dat ook aan de reden van het op non-actief stellen, maar dat weet ik niet zeker.Ik ben al wel zover dat de reden van het op non-actief stellen geen geldige reden is. Ze hebben informatie verkregen op een manier die wettelijk gezien niet mag. Maarja, hierdoor is het allemaal wel onhoudbaar geworden. Dus mag/moet ik thuisblijven.
quote:naara schreef op 01 april 2011 @ 19:11:

Een andere baan aannemen wel, daar al gaan werken voor je huidige contract is beeindigd waarschijnlijk niet.

Hangt er vanaf: mag je volgens je arbeidscontract nevenwerkzaamheden verrichten?

Overigens: ben je een afkoopsom overeengekomen? Is dat onder voorbehoud van het nog niet hebben van een andere baan? Dan dus maar niets zeggen over nieuwe kansen he...

Bedankt voor je reactie. Nee, ik mag volgens mijn contract geen nevenwerkzaamheden verrichten inderdaad. Daar zeg je wat.

Je laatste alinea snap ik niet zo goed eerlijk gezegd. Zou je dat wat meer uit willen leggen? Dank je wel!
Ja, dat mag. Je kunt gewoon een andere baan aannemen. Echter als je elders start moet je dat wel doorgeven aan je huidige werkgever. Hij zal je contract dan per die datum beëindigen. Je bent op non-actief gesteld. Ze zullen dus geen beroep meer op je doen. Het is voor hen alleen maar voordelig als je iets anders vind. Ze kunnen je dan van de loonlijst halen.
Wat een kutsituatie! Ik weet er niet zoveel vanaf, maar een vriendin van mij heeft wel hetzelfde meegemaakt zoals jij beschrijft - ook op non-actief op basis van onrechtmatig verkregen informatie. Zij heeft toen acht (!) maanden betaald thuisgezeten en had aansluitend aan de afloop van haar contract een nieuwe baan. Maar betaald moet je dus m.i. wel worden.

Of je niet bij een andere werkgever in dienst mag zijn, weet ik niet... je zou zeggen van niet maar ik twijfel toch. Zou het navragen bij het juridisch loket (wellicht mag het niet, maar zijn er ook geen dramatische consequenties aan verbonden; in dat geval zou ik het gewoon doen).

Sterkte, lijkt me erg vervelend allemaal.
quote:Lunax schreef op 01 april 2011 @ 19:17:

Ja, dat mag. Je kunt gewoon een andere baan aannemen. Echter als je elders start moet je dat wel doorgeven aan je huidige werkgever. Hij zal je contract dan per die datum beëindigen. Je bent op non-actief gesteld. Ze zullen dus geen beroep meer op je doen. Het is voor hen alleen maar voordelig als je iets anders vind. Ze kunnen je dan van de loonlijst halen.

Dan neem ik gewoon eerder ontslag natuurlijk... Stom, nog gewoon nog even niet aan gedacht. Het duizelt me ook allemaal een beetje. Wat een gedoe allemaal! Bedankt in ieder geval.

Ik denk alleen dat mijn werkgever gaat proberen om van de laatste 2,5 maand loon af te komen (dus ontslag op staande voet). Het ging allemaal niet zo gezellig zeg maar... Nouja, ik ga het meemaken. Ik ga me in ieder geval goed voorbereiden
Dank je Aureel! Is inderdaad wel een gedoe. Inderdaad maar even juridisch advies inwinnen.
Op non actief betekent dat je wel doorbetaald krijgt. Je kunt ook niet zomaar ergens anders beginnen of een andere baan aannemen. Dan heb je te voldoen aan je eigen opzegtermijn van een maand. Je kunt natuurlijk in overleg met je werkgever.
quote:Noerie schreef op 01 april 2011 @ 19:20:

[...]

Ik denk alleen dat mijn werkgever gaat proberen om van de laatste 2,5 maand loon af te komen (dus ontslag op staande voet). Het ging allemaal niet zo gezellig zeg maar... Nouja, ik ga het meemaken. Ik ga me in ieder geval goed voorbereidenDan wordt het wel een ander verhaal. Zoals de situatie nu ligt moet hij gewoon je loon doorbetalen tot einde contract. Als hij je per direct wil ontslaan ligt het anders. Maar dan worden andere details van belang voordat we er iets zinnigs over kunnen zeggen
Een werkgever heeft geen geldige reden nodig om iemand op non-actief te stellen. Wel om iemand te ontslaan.
Ik denk dat hij je nu niet ineens op staande voet kan ontslaan. Dan had hij dat meteen moeten doen en niet eerst op nonactief... lijkt me. Tenzij er een onderzoek loopt en een onderzoek iets moet bevestigen.
-
Ah, balen joh!

Geen adviezen ofzo, maar kan me helemaal indenken dat je soms compleet gefrustreerd even lekker van je af wil mailen.

Maarre.. als ze gedelete mails gevonden hebben, dan hebben ze wel echt heel erg zitten spitten in je werkmail zeg! Da's toch eigenlijk niet normaal?
quote:Zaza_zebra schreef op 01 april 2011 @ 19:42:

Ah, balen joh!

Geen adviezen ofzo, maar kan me helemaal indenken dat je soms compleet gefrustreerd even lekker van je af wil mailen.

Maarre.. als ze gedelete mails gevonden hebben, dan hebben ze wel echt heel erg zitten spitten in je werkmail zeg! Da's toch eigenlijk niet normaal? Nee, vind ik ook niet normaal. En ik snap het ook niet. Maar wergever is echt een rare. En is sowieso enorm wantrouwig. Maar heel raar inderdaad. Als ik nou gestolen zou hebben of iets; maar daar was allemaal geen sprake van. Ze noemden dat ze twijfelden aan mijn werkhouding en toen mijn mail zijn gaan doorspitten en 'bewijs' vonden.
quote:Noerie schreef op 01 april 2011 @ 19:14:

[...]

Bedankt voor je reactie. Nee, ik mag volgens mijn contract geen nevenwerkzaamheden verrichten inderdaad. Daar zeg je wat.

Je laatste alinea snap ik niet zo goed eerlijk gezegd. Zou je dat wat meer uit willen leggen? Dank je wel!Ik ben ook een keer op non-actief gesteld. Kreeg een afkoopsom aangeboden, maar die kreeg ik alleen als ik nog geen zicht had op een andere baan. Volgens mij is dat niet toegestaan, maar je kan maar beter geen slapende honden wakker maken.
quote:Noerie schreef op 01 april 2011 @ 19:20:

[...]

Dan neem ik gewoon eerder ontslag natuurlijk... Stom, nog gewoon nog even niet aan gedacht. Het duizelt me ook allemaal een beetje. Wat een gedoe allemaal! Bedankt in ieder geval.

Ik denk alleen dat mijn werkgever gaat proberen om van de laatste 2,5 maand loon af te komen (dus ontslag op staande voet). Het ging allemaal niet zo gezellig zeg maar... Nouja, ik ga het meemaken. Ik ga me in ieder geval goed voorbereidenNEE! Nooit zelf ontslag nemen. Je ontneemt daarmee jezelf het recht op de afkoopsom. Een nieuwe werkgever die jou echt heel graag in dienst wil nemen wacht die 2 maanden wel hoor.
quote:Noerie schreef op 01 april 2011 @ 19:47:

[...]

Nee, vind ik ook niet normaal. En ik snap het ook niet. Maar wergever is echt een rare. En is sowieso enorm wantrouwig. Maar heel raar inderdaad. Als ik nou gestolen zou hebben of iets; maar daar was allemaal geen sprake van. Ze noemden dat ze twijfelden aan mijn werkhouding en toen mijn mail zijn gaan doorspitten en 'bewijs' vonden.

Mail doorspitten is tegen de privacy wetgeving, daar kan je ze voor aanklagen.

Wat ik jou kan adviseren: ga eens praten bij de rechtswinkel:

http://www.rechtswinkel.info/

Die kunnen je adviseren en desgewenst namens jou onderhandelingen voeren.
@ naara

Als een contract van rechtswege afloopt, dan hoeft er niets afgekocht te worden.
quote:nummerzoveel schreef op 01 april 2011 @ 19:58:

@ naara

Als een contract van rechtswege afloopt, dan hoeft er niets afgekocht te worden.Daar heb ik overheen gelezen, je hebt gelijk.
quote:naara schreef op 01 april 2011 @ 19:54:

[...]

Mail doorspitten is tegen de privacy wetgeving, daar kan je ze voor aanklagen.

Op je werk prive zitten te mailen in sommige bedrijven ook

Wat ik jou kan adviseren: ga eens praten bij de rechtswinkel:

http://www.rechtswinkel.info/

Die kunnen je adviseren en desgewenst namens jou onderhandelingen voeren.Waarom? Contract loopt toch gewoon af?
Overigens is ontslag nemen bij een contract met vaste looptijd volgens mij wettelijk niet mogelijk. De rit uitzitten is het enige dat rest.
quote:naara schreef op 01 april 2011 @ 20:03:

Overigens is ontslag nemen bij een contract met vaste looptijd volgens mij wettelijk niet mogelijk.Wel als er een opzegtermijn in het contract opgenomen is. No offence Naara maar zit jij in dit werkveld?
quote:Suze02 schreef op 01 april 2011 @ 20:05:

[...]

Wel als er een opzegtermijn in het contract opgenomen is. No offence Naara maar zit jij in dit werkveld?In een contract voor bepaalde duur zit nagenoeg nooit een opzegtermijn opgenomen. Dat dat hier ook ontbreekt kan je afleiden uit het feit dat de werkgever de werknemer niet ontslaat...

(heb "iets"van een studie met rechten gedaan, al is dat niet mijn werkveld. Dat, EN mijn eigen vervelende ervaring op dat vlaak waarbij ik mij door deskundigen heb laten bijstaan, enz enz enz)

https://www.werk.nl/werk_ ... rbepaaldeenonbepaaldetijd

Contract voor bepaalde tijd

Een werkgever en een werknemer kunnen afspreken hoe lang de werknemer gaat werken, bijvoorbeeld voor een paar maanden of een paar dagen. Er is dan een tijdelijk contract. Dit contract eindigt automatisch. Dit wordt 'van rechtswege' genoemd. Soms is de precieze einddatum niet bekend, maar stopt het contract bijvoorbeeld na afloop van een project.

Het contract kan niet voor het einde worden opgezegd door werkgever of werknemer. Dit mag alleen als hier van te voren afspraken over zijn gemaakt. De werkgever moet dan wel eerst een ontslagvergunning aanvragen bij UWV WERKbedrijf. Pas als UWV WERKbedrijf toestemming geeft, mag de werkgever opzeggen. Het is wel mogelijk om met wederzijds goedvinden uit elkaar te gaan.

Let op: bij opzegging gelden bepaalde regels zoals een opzegtermijn.

Let op: sinds 9 juli 2010 is het tijdelijk mogelijk om jongeren tot 27 jaar een vierde tijdelijk contract te geven. Verderop meer informatie hierover.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven