Geld & Recht alle pijlers

Hoe komen jullie rond? (Of: Wat doe ik verkeerd??)

05-04-2011 17:34 301 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Ik ga mijn huishoudboekje hier toch maar eens op tafel gooien, want ik zie even niet meer hoe ik hier uit moet komen...

Ik ben alleenstaand, leef momenteel van een WW (maar baan is wellicht binnenkort in zicht) van 1100 euro netto. Ik woon anti-kraak voor een huur van 160 all-inn en tóch kom ik niet rond. Ik zie wel waar het probleem zit, maar ik zie niet hoe ik dit op ga lossen (op korte termijn) met een baan.

Misschien zie ik nog een slimme bezuiniging over het hoofd?

Het probleem zit 'm bij mij vrees ik in een aantal leningen...

Bij de DUO heb ik een schuld van 13.000 en die betaal ik 205 euro pm af. (Draagkrachtmeting is verworpen, dus geen lager bedrag helaas).

Daarnaast heb ik van mijn oude koophuis nog een schuld van 8000 euro openstaan die ik met 125 euro pm afbetaal.

En last but not least: ik heb een (diesel)auto die me per maand alles bij elkaar rond de 250-300 euro kost. De auto is dus duur...maar helaas wel nodig, want ik woon in een dorp waar maar twee bussen per uur gaan, die er een dik uur over doen om in de stad te komen. De auto staat wel te koop om ingeruild te worden voor een kleine benzine (maar het wil niet vlotten met kopers )

Verder betaal ik ook zo'n 70 euro pm aan m'n creditcard aflossing (ja stom natuurlijk, maar ik moest achterstallige rekeningen betalen en had geen andere keus meer)

Dus:

Huur: 160

DUO: 205

Bank: 125

Auto: 250

Creditc: 70

Verzekeringen: 30

Zorgverz.: 127

Tv/internet/mobiel: 45

Totaal: 1012 euro

Over: 88 euro

Kortom: ik kom structureel zo'n 200 pm tekort.

En dan heb ik nog niet eens een regulier huurhuis.

De lening en de creditcard zijn volledig mijn eigen schuld en dat neem ik ook voor mijn rekening, maar ik zie geen uitweg meer...

Ik solliciteer me suf, maar in mijn sector is nauwelijks werk. Op een kantoor oid nemen ze me niet aan, dus er blijft over: BSO. Alleen daar kan ik maximaal 28 uur draaien. Met veel geluk kom ik dan uit op een salaris van rond de 1400 netto. Met mijn huidige huur red ik het dan wel...maar dan zal ik anti-kraak moeten blijven wonen.

Een gewoon huurhuis kan ik niet betalen, ook niet met dat salaris.

Ander werk zoeken is dus erg lastig. Met m'n HBO ben ik meestal zogenaamd overgekwalificeerd óf ik heb te weinig ervaring.

Zijn er meer mensen hier in een dergelijke situatie??

Ik weet echt niet meer wat ik nog kan doen
-auto niet meer gebruiken. Een auto is praktisch, maar in feite kan alles zonder auto. Waarschijnlijk super vervelend, maar laat de auto nu staan en ga op de fiets.

-auto prijzen voor elk aannemelijk bod. Bedenk voor jezelf dat het voor jou voordeliger is je auto nu te verkopen voor 500 euro minder dan je wil, dan dat je nog twee maanden moet wachten en je vraagprijs krijgt. Dus zelfs al zou je m bijna gratis weggeven ben je nog voordeliger uit.

-je verzekeringen zijn erg hoog: 30 euro, wat voor verzekeringen zijn dit? En zijn die wel nodig? Dingen als een overlijdensrisico verzekering of een uitvaartverzekering zijn nu niet logisch voor jou.

-ga praten met je bank of je die creditcardschuld bij de bankschuld kan samenvoegen. Check even je rentes, maar deze zal waarschijnlijk veel hoger zijn op de creditcard. Dan kun je dit tesamen aflossen.

-neem die baan waar je 1400 mee verdient! Dat lijkt me een no-brainer natuurlijk. Mocht er iets beters op je pad komen (blijf soliciteren!) kun je altijd nog overstappen.

en zoals al eerder door anderen gezegd: -neem andere bijbaantjes erbij: kranten bezorgen, in de kroeg, restaurant, auto's wassen van buren... en bekijk je tv/internet/mobiel abo's: je moet bereikbaar zijn per telefoon, maar tv heb je niet nodig, en internet kun je misschien wel gratis doen op je gemeentehuis, of in de bibliotheek?

En verder: hoe hoog zijn je huidige schulden nog? Je creditcard schuld? en je bankschuld? Hoe lang moet je deze nog afbetalen in dit tempo? Zo gauw je ook maar één euro over hebt in de maand moet je deze leningen extra aflossen.
ik snap dat niet, mijn huur is 510 all incl. en ik verdien ook maar 1100 euro per maand, en toch heb ik nooit geld te kort.. ik heb een schuld van 13.000 bij DUO
Die ¤30,- verzekering, waar is dat voor?

En iemand noemde het al, maar kan je de schuld waaraan je de hoogste rente betaalt sneller aflossen?

En je aflossing aan DUO lijkt me vrij hoog, wanneer je maar 13000 euro schuld hebt. Ze kijken naar 2009, verdiende je toen veel? Anders kun je idd even kijken of je 't peiljaar kan verleggen ofzo. Ik denk namelijk dat je DUO schuld de meest gunstige rente van de 3 leningen heeft.
Je moet echt kijken of je de schulden goedkoper kunt krijgen. Een creditcardschuld is bijvoorbeeld heel onvoordelig, daar rekenen ze woekerrentes voor.

En zo snel mogelijk een goedkopere auto. Waarom is deze zo duur? Of anders verhuizen naar een plek waar je geen auto nodig hebt en meer werk beschikbaar is.
Nou, er staan hier beduidend meer suggesties dan alleen maar dat TO meer toeslagen kan aanvragen. En wat is er mis mee als ze dat doet en ze op basis van haar lage inkomen krijgt? Andere mensen krijgen ze ook en zij heeft er ook gewoon recht op.
Heb je al gekeken naar call-centerwerk? Daar zoeken ze altijd mensen, ook voor de klantenservices bijvoorbeeld en vaak kun je daar 40 uur per week aan de slag.
Heftig hoor TO. Vooral omdat je gewoon NU wat extra ruimte nodig hebt. En helaas is veel van datgene wat je kunt doen niet NU realiseerbaar zo te lezen. Maar dat moet toch een kwestie van tijd zijn. Dat werk komt er natuurlijk gewoon aan, misschien heb je volgende week wel een woning in de stad...

Heb je een back-up? Ouders bijvoorbeeld? Ik heb ook ooit een heel lastig gezeten financieel en ben toen een half jaar bij mijn ouders gaan wonen. Ik was toen 26, was verre van makkelijk; maar gaf me wel de financiele lucht die ik nodig had...

Nogmaals sterkte!
Heb je nog oude spullen en kleding liggen die je via Marktplaats kunt verkopen?
die tv eruit, ook al is het maar een tientje per maand, toch weer een paar avonden eten. tv kijken kan ook VIA internet.

zorgverzdkering kan goedkoper heb je een collectiviteit? weet niet waar je zit maar mss kom je wel in aanmerking voor een collectief VIA je gemeente?
Wat een hoop reacties trouwens! Bedankt voor jullie steun en het meedenken, echt super!

Ik krijg trouwens zorgtoeslag (60 pm), was ik vergeten erbij te zetten. Dus die heb ik al.

Ben afgestudeerd als docent beeldende kunsten. Nu zoek ik gericht op bso's, omdat ik daar redelijk makkelijk aan werk kan komen.
Kun je met jouw opleiding lessen thuis geven of aan de Volksuniversiteit?
quote:Valesca C schreef op 05 april 2011 @ 18:00:

Wat werk betreft (ik ben overigens 33): Horeca heb ik geprobeerd (verdient overigens geen kloot maar dat terzijde). Heb er nauwelijks ervaring in, dus dat liep niet zo best.

Brieven schrijven en gesprekken gaan vaak juist erg goed, daar ligt het niet aan. Ik zat ook te denken maar voor TNT ofzo te gaan werken. Post bezorgen op de fiets...

Kijk hier zit de crux. Wat is dit nou voor instelling? Je hebt horeca geprobeerd maar dat liep niet zo best? En toen ben je ontslagen? Of ben je zelf opgestapt? Er zijn toch wel meer horeca gelegendheden? Er zijn nog genoeg andere manieren genoemd om geld te verdienen. Je komt een beetje slachtofferig over hier. Je moet alles, ALLES wat je kan doen aanpakken, en daar dan ook actief naar op zoek gaan. Als je al zat te denken bij de tnt te soliciteren, waarom heb je dat nog niet gedaan? Volgens mij heb je vooral een schop onder je kont nodig.

Ik zou kunnen overwegen m'n tv af te laten sluiten... maar dat zou me niet heel veel schelen per maand.Ja, en met zo'n instelling wordt het helemaal niets. Heel veel kleine beetjes samen maken wel een miljoen! Dus afsluiten, meteen. Iedere euro is er één!
quote:plops schreef op 05 april 2011 @ 18:05:

Heb je al gekeken naar call-centerwerk? Daar zoeken ze altijd mensen, ook voor de klantenservices bijvoorbeeld en vaak kun je daar 40 uur per week aan de slag.
En PGB-werk? Een vriendin van me (kunstacademie gedaan>moeilijk baan te vinden) doet 1 dag per week PGB-werk met een meervoudig gehandicapte jongen, daar verdient ze zo'n 450 euro per maand mee. Dat is volgens mij ook prima te combineren met als je op een BSO komt te werken.
Hoeveel km moet je rijden? Kan je dan niet een scooter aanschaffen? Veel goedkoper per maand.
Of kan je op je oude school lesgeven ofzo?

En wat vind je van de brommer suggestie? (tot je in de stad kunt gaan wonen)
quote:Valesca C schreef op 05 april 2011 @ 18:09:

Wat een hoop reacties trouwens! Bedankt voor jullie steun en het meedenken, echt super!

Ik krijg trouwens zorgtoeslag (60 pm), was ik vergeten erbij te zetten. Dus die heb ik al.

Ben afgestudeerd als docent beeldende kunsten. Nu zoek ik gericht op bso's, omdat ik daar redelijk makkelijk aan werk kan komen.Ik weet niet waar je talenten liggen (tekenen, schilderen?) maar kun je misschien freelance wat bijverdienen? Een mooi portret van kinderen/kleinkinderen maken? (kado, moederdag komt eraan, opa's en oma's). Of straks op de vrijmarkt op 30 april als kunstenaar wat bijverdienen?
mystery shoppen? Verdient niet een volwaardig salaris, maar wel goed voor erbij en makkelijk te combineren met werk, en nu helemaal als je niet werkt. Ik combineer dit met mijn werk en ik vind het goed te doen. Je moet denken aan bedragen van 7,50 tot 15,00 per shop. Wel moet je bij sommige shops een aankoop doen en die moet je dan wel eerst betalen voordat je je geld krijgt. (duurt soms vier weken).
Met de zorgtoeslag heb je dus 88+60= 146 euro over. Dat is bijna 5 euro per dag. Dat moet te doen zijn per maand. Zeker geen vetpot, weinig ruimte voor leuke dingen en geen ruimte voor onvoorziene omstandigheden, maar wel genoeg. Met de paar genoemde aanpassingen zou je dus je schuld met de hoogste rente (creditcardschuld?) versneld af kunnen lossen. En als je vakantiegeld krijgt moet dat dan ook direct naar deze schuld, zodat je maandelijkse lasten iets minder zullen worden.

Eigenlijk is je probleem dus dat je niet van 5 euro per dag kunt rondkomen. Eventueel met behulp van een voedsel bank en met eten koken in bulk moet dat echt wel lukken.
Ja, of misschien iets van een soort workshop geven? Via marktplaats kun je een gratis advertentie zetten.
Bijstandniveau voor alleenstaanden is ca 950,-. Dus ik ben bang dat je voor de meeste voorzieningen niet in aanmerking komt, maar niet geschoten is altijd mis.

Je kunt ook al zovast kijken op www.berekenjerecht.nl ( of uwrecht dat weet ik niet meer)

En die suggestie van omscholen via het UWV. Je moet tegenwoordig echt goede redenen hebben om dat gedaan te krijgen, daar zijn ze ook behoorlijk aan het bezuinigen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Krijg je vakantiegeld als je in de WW zit?
Ik ben echt stomverbaasd dat je met een HBO diploma geen werk kan vinden dat beter betaalt dan 1400 per maand. Ik heb geen HBO, werk parttime en verdien nog meer dan dat.

Je HBO leidt toch niet alleen op in een bepaalde richting, het geeft ook een bepaalde intelligentie en ontwikkeling aan. Ik denk dat je nu de luxe even niet hebt om in je eigen vakgebied te blijven zoeken.

Dus ik zou als ik jou was gaan solliciteren naar administratieve en secretariële functies. Moet te doen zijn!!!
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:nlies schreef op 05 april 2011 @ 18:22:

En die suggestie van omscholen via het UWV. Je moet tegenwoordig echt goede redenen hebben om dat gedaan te krijgen, daar zijn ze ook behoorlijk aan het bezuinigenJe moet minimaal 1 jaar werkeloos zijn, wil je daarvoor in aanmerking komen.
quote:Janna_ schreef op 05 april 2011 @ 18:23:

Krijg je vakantiegeld als je in de WW zit?Ja. De hoogte is gerelateerd aan de hoogte van je uitkering.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven