
ongepaste relatie, wat kan ik doen?
maandag 4 april 2011 om 22:44
Beste dames en heren,
Ik weet even niet meer wat ik moet doen en wat wijsheid is, maar ik zit er vreselijk mee. Ik weet ook niet op welke pijler dit hoort, maar omdat op deze pijler vaak werk gerelateerde topics staan zet ik het hier maar bij.
Ik ben een docent in opleiding en samen met andere stagiaires loop ik nu stage. Een van deze stagiaires is op een andere dependance begonnen en heeft daar, toen deze stagiaire een leerling op stap tegenkwam, met de leerling gezoend. Deze stagiaire is toen naar mijn dependance overgeplaatst.
Het is dus uitgekomen. Mijn school (waar ook de stagiaire vandaan komt) en mijn stageschool zijn op de hoogte, maar er wordt totaal geen issue van gemaakt. Mijn andere mede-stagiaires zijn ook op de hoogte gebracht en reageren precies hetzelfde; er is een fout gemaakt, het is nu goedgemaakt want het zal nóóit meer voorkomen. Ik ben dus de enige die hier een big deal van maakt. Ik snap er namelijk niets van, ik vind het een gróte fout en ik snap niet hoe je nu nog je stage kan halen als je zo'n grote inschattingsfout maakt. Ik vind dit zelfs genoeg grond voor een opleiding om een student te weigeren.
Wat mis ik? Zijn er nog andere kanten aan dit verhaal? Kan ik nog wat anders doen? Ik geef erg veel om mijn leerlingen maar zou ze nooit als iets anders zien als kinderen en je neemt geen voorbeeldrol aan om die 's avonds weer af te leggen. Ik begrijp het gewoon niet en zit er erg mee in mijn maag. Ik hoop op goed advies van jullie.
Ik weet even niet meer wat ik moet doen en wat wijsheid is, maar ik zit er vreselijk mee. Ik weet ook niet op welke pijler dit hoort, maar omdat op deze pijler vaak werk gerelateerde topics staan zet ik het hier maar bij.
Ik ben een docent in opleiding en samen met andere stagiaires loop ik nu stage. Een van deze stagiaires is op een andere dependance begonnen en heeft daar, toen deze stagiaire een leerling op stap tegenkwam, met de leerling gezoend. Deze stagiaire is toen naar mijn dependance overgeplaatst.
Het is dus uitgekomen. Mijn school (waar ook de stagiaire vandaan komt) en mijn stageschool zijn op de hoogte, maar er wordt totaal geen issue van gemaakt. Mijn andere mede-stagiaires zijn ook op de hoogte gebracht en reageren precies hetzelfde; er is een fout gemaakt, het is nu goedgemaakt want het zal nóóit meer voorkomen. Ik ben dus de enige die hier een big deal van maakt. Ik snap er namelijk niets van, ik vind het een gróte fout en ik snap niet hoe je nu nog je stage kan halen als je zo'n grote inschattingsfout maakt. Ik vind dit zelfs genoeg grond voor een opleiding om een student te weigeren.
Wat mis ik? Zijn er nog andere kanten aan dit verhaal? Kan ik nog wat anders doen? Ik geef erg veel om mijn leerlingen maar zou ze nooit als iets anders zien als kinderen en je neemt geen voorbeeldrol aan om die 's avonds weer af te leggen. Ik begrijp het gewoon niet en zit er erg mee in mijn maag. Ik hoop op goed advies van jullie.

dinsdag 5 april 2011 om 22:39
quote:_avril_ schreef op 05 april 2011 @ 13:24:
Niet te hard, gewoon de normale gevolgen van een dergelijke fout. Jij hangt echt de vlag niet uit als de leraren op de school van jouw kinderen, iets aanknopen met jouw 15 jarige dochter. Dan zou je echt een hardere toon aanslaan.
Met dat eerste is lang niet iedereen het er in alle gevallen mee eens, lang leve de levenslange TBS.
Pek en veren, tja, dan moet je maar niet zulke grote fouten maken. Ik zeg niet dat hij zijn loopbaan als docent direct kan vergeten, maar hij is die loopbaan wel begonnen met een Grote Fout. Daar zitten nou eenmaal consequenties aan vast. Kan bijna niet geloven dat sommigen daar zo luchtig over denken.Helemaal mee eens!
Niet te hard, gewoon de normale gevolgen van een dergelijke fout. Jij hangt echt de vlag niet uit als de leraren op de school van jouw kinderen, iets aanknopen met jouw 15 jarige dochter. Dan zou je echt een hardere toon aanslaan.
Met dat eerste is lang niet iedereen het er in alle gevallen mee eens, lang leve de levenslange TBS.
Pek en veren, tja, dan moet je maar niet zulke grote fouten maken. Ik zeg niet dat hij zijn loopbaan als docent direct kan vergeten, maar hij is die loopbaan wel begonnen met een Grote Fout. Daar zitten nou eenmaal consequenties aan vast. Kan bijna niet geloven dat sommigen daar zo luchtig over denken.Helemaal mee eens!
dinsdag 5 april 2011 om 22:43
quote:cosmopolitan2208 schreef op 05 april 2011 @ 20:01:
[...]
Meen je niet . Was ik je mentor geweest had je met je zogenaamd puur informatieve verzoek absoluut minpunten gescoord. . Laat ik nog even benadrukken dat die jongen een foute actie heeft begaan, daar ben ik het helemaal mee eens hoor maar het was met wederzijdse toestemming dus zonder dwang en in de kroeg, hij heeft zijn straf al gehad en jij bent gelijkwaardig aan hem, niet zijn leidinggevende.
Eens.
Als mentor zou ik zelfs kunnen denken dat je even wilt laten zien hoe "integer" jij wel niet bent.
(ik zeg niet dat dat jouw bedoeling is, maar dat het op mij zo over zou kunnen komen.)
[...]
Meen je niet . Was ik je mentor geweest had je met je zogenaamd puur informatieve verzoek absoluut minpunten gescoord. . Laat ik nog even benadrukken dat die jongen een foute actie heeft begaan, daar ben ik het helemaal mee eens hoor maar het was met wederzijdse toestemming dus zonder dwang en in de kroeg, hij heeft zijn straf al gehad en jij bent gelijkwaardig aan hem, niet zijn leidinggevende.
Eens.
Als mentor zou ik zelfs kunnen denken dat je even wilt laten zien hoe "integer" jij wel niet bent.
(ik zeg niet dat dat jouw bedoeling is, maar dat het op mij zo over zou kunnen komen.)
dinsdag 5 april 2011 om 22:47
quote:ninon schreef op 05 april 2011 @ 22:29:
http://www.vosabb.nl/werk ... ws/item/artikel/16122/18/
Allemaal even lezen of terugkijken? Misschien wordt dan duidelijk hoe in het onderwijs omgegaan wordt hiermee.Heb ik iets gemist? Dit artikel gaat over seksuele relaties tussen leraar en leerling. TO had het toch over zoenen in de kroeg? Ook beslist fout, maar toch wel iets anders dan een seksuele relatie
http://www.vosabb.nl/werk ... ws/item/artikel/16122/18/
Allemaal even lezen of terugkijken? Misschien wordt dan duidelijk hoe in het onderwijs omgegaan wordt hiermee.Heb ik iets gemist? Dit artikel gaat over seksuele relaties tussen leraar en leerling. TO had het toch over zoenen in de kroeg? Ook beslist fout, maar toch wel iets anders dan een seksuele relatie
dinsdag 5 april 2011 om 22:57
quote:Snormel schreef op 05 april 2011 @ 22:47:
[...]
Heb ik iets gemist? Dit artikel gaat over seksuele relaties tussen leraar en leerling. TO had het toch over zoenen in de kroeg? Ook beslist fout, maar toch wel iets anders dan een seksuele relatie
Het gaat om het principe, je overschrijdt een grens die je niet kan maken als stagiair / leraar zijnde, welk lichaamsdeel hij dan ook in welk gat heeft gestoken maakt voor mij geen enkel verschil. Een andere relatie dan leraar / leerling is gewoon not done.
Mijn punt is daarnaast dat scholen dit soort gevallen vaak in de doofpot stoppen zoals in de docu wordt vermeld.
[...]
Heb ik iets gemist? Dit artikel gaat over seksuele relaties tussen leraar en leerling. TO had het toch over zoenen in de kroeg? Ook beslist fout, maar toch wel iets anders dan een seksuele relatie
Het gaat om het principe, je overschrijdt een grens die je niet kan maken als stagiair / leraar zijnde, welk lichaamsdeel hij dan ook in welk gat heeft gestoken maakt voor mij geen enkel verschil. Een andere relatie dan leraar / leerling is gewoon not done.
Mijn punt is daarnaast dat scholen dit soort gevallen vaak in de doofpot stoppen zoals in de docu wordt vermeld.
dinsdag 5 april 2011 om 23:00
Ik vind niet dat een stagiair die zo grensoverschrijdend gedrag vertoont kan slagen voor zijn stage. En vind ik ook niet dat hij op de opleiding kan blijven met "sorry, ik zla het nooit meer doen". Walgelijk.
Maar het vervelende is: jij beslist niet. Jij bent mede-stagair van die jongen en that's it. Was jij de beoordelaars van die jongen, dan was het anders. En ik snap je gevoel van onrecht volledig en je kunt best met je mentor bespreken dat het je niet lekker zit, maar je hebt hier geen zeggenschap in. Balen, maar helaas, meer kun je niet doen.
Maar het vervelende is: jij beslist niet. Jij bent mede-stagair van die jongen en that's it. Was jij de beoordelaars van die jongen, dan was het anders. En ik snap je gevoel van onrecht volledig en je kunt best met je mentor bespreken dat het je niet lekker zit, maar je hebt hier geen zeggenschap in. Balen, maar helaas, meer kun je niet doen.
donderdag 7 april 2011 om 13:01
quote:The_Jets schreef op 05 april 2011 @ 00:17:
Eleonora, wij krijgen hier ook les in. Zelfs in zoverre wat er moet gebeuren als je zelf verliefd wordt op een leerling. En daar snap ik het ook niet, want als je de gemiddelde puber voor ogen haalt vind ik die dus totaal niet aantrekkelijk. En ik vind de leerlingen onder mijn hoede nog steeds kinderen. Ook al weten ze een stuk meer dan de gemiddelde zevenjarige, kunnen ze ook een stuk meer en kunnen ze enigzins voor zichzelf zorgen, ik heb er nou niet veel kunnen betrappen op het maken van verstandige, overwogen en doordachte beslissingen. Het zijn geen volwassenen. En dat maakt ook niet uit, daar ben je 15 voor. Maar de volwassenen om je heen moeten het dus wel beter weten.
Het was blijkbaar inderdaad opgelost met de overplaatsing naar een andere dependance. Maar dan heb je een van de factoren die het probleem veroorzaakt verplaatst, naar mijn mening.
Wat wil je nu eigenlijk?
Hij is overgeplaatst en gewaarschuwd, de ouders van het meisje weten het ook.
Waarom er nu nog over doorgaan? Heb je redenen te denken dat het hem wel weer zal gebeuren? En alsnog, wat gaat het jou eigenlijk aan? Mag je hem persoonlijk ook niet ofzo?
Eleonora, wij krijgen hier ook les in. Zelfs in zoverre wat er moet gebeuren als je zelf verliefd wordt op een leerling. En daar snap ik het ook niet, want als je de gemiddelde puber voor ogen haalt vind ik die dus totaal niet aantrekkelijk. En ik vind de leerlingen onder mijn hoede nog steeds kinderen. Ook al weten ze een stuk meer dan de gemiddelde zevenjarige, kunnen ze ook een stuk meer en kunnen ze enigzins voor zichzelf zorgen, ik heb er nou niet veel kunnen betrappen op het maken van verstandige, overwogen en doordachte beslissingen. Het zijn geen volwassenen. En dat maakt ook niet uit, daar ben je 15 voor. Maar de volwassenen om je heen moeten het dus wel beter weten.
Het was blijkbaar inderdaad opgelost met de overplaatsing naar een andere dependance. Maar dan heb je een van de factoren die het probleem veroorzaakt verplaatst, naar mijn mening.
Wat wil je nu eigenlijk?
Hij is overgeplaatst en gewaarschuwd, de ouders van het meisje weten het ook.
Waarom er nu nog over doorgaan? Heb je redenen te denken dat het hem wel weer zal gebeuren? En alsnog, wat gaat het jou eigenlijk aan? Mag je hem persoonlijk ook niet ofzo?

donderdag 7 april 2011 om 21:38
Ik snap het ook niet hoor.
Heb als stagiaire vorige week nog een leerling (18 jr) eruit gestuurd omdat hij 'schat' tegen me zei. Dacht toen nog: hoe komt zo'n snotneus dáár nou op! terwijl hij toch meer richting onze leeftijd gaat dan een 15-jarige. Dat het een leerling is, maakt ze voor mij juist nog 'kleiner' dan ze zijn, omdat je als stagiair, en dus voor hen als leraar, een machtspositie hebt - en ik kan me dus écht niet voorstellen dat ik ooit met een leerling zou zoenen of zo... Het idee alleen al! :puke:
Heb als stagiaire vorige week nog een leerling (18 jr) eruit gestuurd omdat hij 'schat' tegen me zei. Dacht toen nog: hoe komt zo'n snotneus dáár nou op! terwijl hij toch meer richting onze leeftijd gaat dan een 15-jarige. Dat het een leerling is, maakt ze voor mij juist nog 'kleiner' dan ze zijn, omdat je als stagiair, en dus voor hen als leraar, een machtspositie hebt - en ik kan me dus écht niet voorstellen dat ik ooit met een leerling zou zoenen of zo... Het idee alleen al! :puke:
donderdag 7 april 2011 om 21:53
quote:Alynia schreef op 07 april 2011 @ 21:38:
Ik snap het ook niet hoor.
Heb als stagiaire vorige week nog een leerling (18 jr) eruit gestuurd omdat hij 'schat' tegen me zei. Dacht toen nog: hoe komt zo'n snotneus dáár nou op! terwijl hij toch meer richting onze leeftijd gaat dan een 15-jarige. Dat het een leerling is, maakt ze voor mij juist nog 'kleiner' dan ze zijn, omdat je als stagiair, en dus voor hen als leraar, een machtspositie hebt - en ik kan me dus écht niet voorstellen dat ik ooit met een leerling zou zoenen of zo... Het idee alleen al! :puke:
Meen je dat? Stuur je daar iemand er voor uit?
Ik snap het ook niet hoor.
Heb als stagiaire vorige week nog een leerling (18 jr) eruit gestuurd omdat hij 'schat' tegen me zei. Dacht toen nog: hoe komt zo'n snotneus dáár nou op! terwijl hij toch meer richting onze leeftijd gaat dan een 15-jarige. Dat het een leerling is, maakt ze voor mij juist nog 'kleiner' dan ze zijn, omdat je als stagiair, en dus voor hen als leraar, een machtspositie hebt - en ik kan me dus écht niet voorstellen dat ik ooit met een leerling zou zoenen of zo... Het idee alleen al! :puke:
Meen je dat? Stuur je daar iemand er voor uit?
Frankly my dear, I don"t give a damn
vrijdag 8 april 2011 om 08:57
quote:Alynia schreef op 07 april 2011 @ 21:38:
Ik snap het ook niet hoor.
Heb als stagiaire vorige week nog een leerling (18 jr) eruit gestuurd omdat hij 'schat' tegen me zei. Dacht toen nog: hoe komt zo'n snotneus dáár nou op! terwijl hij toch meer richting onze leeftijd gaat dan een 15-jarige. Dat het een leerling is, maakt ze voor mij juist nog 'kleiner' dan ze zijn, omdat je als stagiair, en dus voor hen als leraar, een machtspositie hebt - en ik kan me dus écht niet voorstellen dat ik ooit met een leerling zou zoenen of zo... Het idee alleen al! :puke:Stel je niet zo aan. Ben je altijd zo snel op de kast?
Ik snap het ook niet hoor.
Heb als stagiaire vorige week nog een leerling (18 jr) eruit gestuurd omdat hij 'schat' tegen me zei. Dacht toen nog: hoe komt zo'n snotneus dáár nou op! terwijl hij toch meer richting onze leeftijd gaat dan een 15-jarige. Dat het een leerling is, maakt ze voor mij juist nog 'kleiner' dan ze zijn, omdat je als stagiair, en dus voor hen als leraar, een machtspositie hebt - en ik kan me dus écht niet voorstellen dat ik ooit met een leerling zou zoenen of zo... Het idee alleen al! :puke:Stel je niet zo aan. Ben je altijd zo snel op de kast?

vrijdag 8 april 2011 om 09:34
quote:Beauke schreef op 07 april 2011 @ 13:01:
[...]
Wat wil je nu eigenlijk?
Hij is overgeplaatst en gewaarschuwd, de ouders van het meisje weten het ook.
Waarom er nu nog over doorgaan? Heb je redenen te denken dat het hem wel weer zal gebeuren? En alsnog, wat gaat het jou eigenlijk aan? Mag je hem persoonlijk ook niet ofzo?
Ik denk niet dat het zo persoonlijk is voor The Jets, maar dat het haar om het principe gaat, dus los van die jongen.
[...]
Wat wil je nu eigenlijk?
Hij is overgeplaatst en gewaarschuwd, de ouders van het meisje weten het ook.
Waarom er nu nog over doorgaan? Heb je redenen te denken dat het hem wel weer zal gebeuren? En alsnog, wat gaat het jou eigenlijk aan? Mag je hem persoonlijk ook niet ofzo?
Ik denk niet dat het zo persoonlijk is voor The Jets, maar dat het haar om het principe gaat, dus los van die jongen.

vrijdag 8 april 2011 om 09:39
quote:calvijn1 schreef op 07 april 2011 @ 21:53:
[...]
Meen je dat? Stuur je daar iemand er voor uit?
Door dit soort opmerkingen laat hij duidelijk zien dat hij geen respect voor je heeft als zijn hierarchisch meerdere en hij trekt je hiermee naar zijn eigen niveau en daarnaast heeft het ook iets neerbuigend seksisch waarmee hij eigenlijk zegt dat hij je niet serieus neemt als zijn lerares en dus al lijkt het maar een simpel woordje toch impliceert hij er veel meer mee en is het dus handig om snel zoiets de kop in te drukken voordat leerlingen het idee krijgen dat je dit soort dingen wel zal pikken.
[...]
Meen je dat? Stuur je daar iemand er voor uit?
Door dit soort opmerkingen laat hij duidelijk zien dat hij geen respect voor je heeft als zijn hierarchisch meerdere en hij trekt je hiermee naar zijn eigen niveau en daarnaast heeft het ook iets neerbuigend seksisch waarmee hij eigenlijk zegt dat hij je niet serieus neemt als zijn lerares en dus al lijkt het maar een simpel woordje toch impliceert hij er veel meer mee en is het dus handig om snel zoiets de kop in te drukken voordat leerlingen het idee krijgen dat je dit soort dingen wel zal pikken.
vrijdag 8 april 2011 om 09:42
quote:Alynia schreef op 07 april 2011 @ 21:38:
Ik snap het ook niet hoor.
Heb als stagiaire vorige week nog een leerling (18 jr) eruit gestuurd omdat hij 'schat' tegen me zei. Dacht toen nog: hoe komt zo'n snotneus dáár nou op! terwijl hij toch meer richting onze leeftijd gaat dan een 15-jarige. Dat het een leerling is, maakt ze voor mij juist nog 'kleiner' dan ze zijn, omdat je als stagiair, en dus voor hen als leraar, een machtspositie hebt - en ik kan me dus écht niet voorstellen dat ik ooit met een leerling zou zoenen of zo... Het idee alleen al! :puke:
Ben je zelf ook nog zo'n snotneus dan?
Vooral zo door blijven gaan, dan word je vanzelf een lerares die de leerlingen niet uit kunnen staan.
Zit je op je 40e met een burn-out thuis.
Zie een balans te vinden. Die is bij jou net zo zoek als de zoenende stagiaire.
Ik snap het ook niet hoor.
Heb als stagiaire vorige week nog een leerling (18 jr) eruit gestuurd omdat hij 'schat' tegen me zei. Dacht toen nog: hoe komt zo'n snotneus dáár nou op! terwijl hij toch meer richting onze leeftijd gaat dan een 15-jarige. Dat het een leerling is, maakt ze voor mij juist nog 'kleiner' dan ze zijn, omdat je als stagiair, en dus voor hen als leraar, een machtspositie hebt - en ik kan me dus écht niet voorstellen dat ik ooit met een leerling zou zoenen of zo... Het idee alleen al! :puke:
Ben je zelf ook nog zo'n snotneus dan?
Vooral zo door blijven gaan, dan word je vanzelf een lerares die de leerlingen niet uit kunnen staan.
Zit je op je 40e met een burn-out thuis.
Zie een balans te vinden. Die is bij jou net zo zoek als de zoenende stagiaire.
Ja, dat vind ik echt.
vrijdag 8 april 2011 om 09:43
quote:iris1969 schreef op 08 april 2011 @ 09:39:
[...]
Door dit soort opmerkingen laat hij duidelijk zien dat hij geen respect voor je heeft als zijn hierarchisch meerdere en hij trekt je hiermee naar zijn eigen niveau en daarnaast heeft het ook iets neerbuigend seksisch waarmee hij eigenlijk zegt dat hij je niet serieus neemt als zijn lerares en dus al lijkt het maar een simpel woordje toch impliceert hij er veel meer mee en is het dus handig om snel zoiets de kop in te drukken voordat leerlingen het idee krijgen dat je dit soort dingen wel zal pikken.
Net of de klas uitsturen de enige manier is om te laten merken dat je het niet tolereert.
Volgende keer roept de hele klas in koor 'schat!'
Altijd leuk, een lerares die zo snel op de kast is.
[...]
Door dit soort opmerkingen laat hij duidelijk zien dat hij geen respect voor je heeft als zijn hierarchisch meerdere en hij trekt je hiermee naar zijn eigen niveau en daarnaast heeft het ook iets neerbuigend seksisch waarmee hij eigenlijk zegt dat hij je niet serieus neemt als zijn lerares en dus al lijkt het maar een simpel woordje toch impliceert hij er veel meer mee en is het dus handig om snel zoiets de kop in te drukken voordat leerlingen het idee krijgen dat je dit soort dingen wel zal pikken.
Net of de klas uitsturen de enige manier is om te laten merken dat je het niet tolereert.
Volgende keer roept de hele klas in koor 'schat!'
Altijd leuk, een lerares die zo snel op de kast is.
vrijdag 8 april 2011 om 09:43
quote:iris1969 schreef op 08 april 2011 @ 09:39:
[...]
Door dit soort opmerkingen laat hij duidelijk zien dat hij geen respect voor je heeft als zijn hierarchisch meerdere en hij trekt je hiermee naar zijn eigen niveau en daarnaast heeft het ook iets neerbuigend seksisch waarmee hij eigenlijk zegt dat hij je niet serieus neemt als zijn lerares en dus al lijkt het maar een simpel woordje toch impliceert hij er veel meer mee en is het dus handig om snel zoiets de kop in te drukken voordat leerlingen het idee krijgen dat je dit soort dingen wel zal pikken.
Het is het leger niet.
Ze had het op een laconiekere manier aan moeten pakken/negeren.
[...]
Door dit soort opmerkingen laat hij duidelijk zien dat hij geen respect voor je heeft als zijn hierarchisch meerdere en hij trekt je hiermee naar zijn eigen niveau en daarnaast heeft het ook iets neerbuigend seksisch waarmee hij eigenlijk zegt dat hij je niet serieus neemt als zijn lerares en dus al lijkt het maar een simpel woordje toch impliceert hij er veel meer mee en is het dus handig om snel zoiets de kop in te drukken voordat leerlingen het idee krijgen dat je dit soort dingen wel zal pikken.
Het is het leger niet.
Ze had het op een laconiekere manier aan moeten pakken/negeren.
Ja, dat vind ik echt.
vrijdag 8 april 2011 om 09:44
vrijdag 8 april 2011 om 10:26
quote:Alynia schreef op 07 april 2011 @ 21:38:
Heb als stagiaire vorige week nog een leerling (18 jr) eruit gestuurd omdat hij 'schat' tegen me zei.
Ziedaar het probleem in een notedop: je constateert gedrag dat niet door de beugel kan, en je bent zó verontwaardigd dat je disproportioneel reageert.
Je laat daarmee zien dat je niet in staat bent om het probleem ter plekke op te lossen. Je had ook met een streng gezicht hem van repliek kunnen dienen en daarmee was de kous af. Wegsturen is een uiterste middel als iemand het werkklimaat in de klas verziekt, niet de eerste optie als iemand zich al te familiair gedraagt.
Maar goed, ik vind in dit topic (en in andere topics waar het over wandaden en straf gaat) wel meer reacties disproportioneel. Een beroepsverbod voor een stagiair die met een leerling heeft gezoend vind ik ook overdreven. Viva lijkt soms net een marktplein waar de omstanders het hardste hun verontwaardiging uitschreeuwen en meteen de maximumsanctie willen uitdelen.
Heb als stagiaire vorige week nog een leerling (18 jr) eruit gestuurd omdat hij 'schat' tegen me zei.
Ziedaar het probleem in een notedop: je constateert gedrag dat niet door de beugel kan, en je bent zó verontwaardigd dat je disproportioneel reageert.
Je laat daarmee zien dat je niet in staat bent om het probleem ter plekke op te lossen. Je had ook met een streng gezicht hem van repliek kunnen dienen en daarmee was de kous af. Wegsturen is een uiterste middel als iemand het werkklimaat in de klas verziekt, niet de eerste optie als iemand zich al te familiair gedraagt.
Maar goed, ik vind in dit topic (en in andere topics waar het over wandaden en straf gaat) wel meer reacties disproportioneel. Een beroepsverbod voor een stagiair die met een leerling heeft gezoend vind ik ook overdreven. Viva lijkt soms net een marktplein waar de omstanders het hardste hun verontwaardiging uitschreeuwen en meteen de maximumsanctie willen uitdelen.

vrijdag 8 april 2011 om 10:35
Met dat laatste ben ik het wel eens Snormel, maar ik zou hem niet wegsturen uit straf, maar als school tot de conclusie komen dat hij niet de juiste persoon voor dit soort werk is, omdat hij een fundamentele gedachtengang in deze kwestie heeft gemist. Je bent in mijn ogen geen eikel als je dit soort missers maakt, maar gewoon ongeschikt voor dit soort werk.
vrijdag 8 april 2011 om 12:28
quote:[message=8835467, omdat hij een fundamentele gedachtengang in deze kwestie heeft gemist.
Dat heeft ie zeker. Maar 20-jarigen zijn nog lang niet allemaal in staat om te reflecteren op hun eigen gedrag (bij jongens komt dat doorgaans nog later dan bij meisjes) en hun eigen beroepsvaardigheden en -houding onder de loep te nemen.
Dat wil nog niet zeggen dat dat nooit kan komen. Misschien zou hij een prima leraar kunnen worden, en het maken van fouten is onderdeel van dat leerproces.
Een andere student zal een verschrikkelijke pedagogische blunder begaan in de klas, waarvan je denkt 'hoe kún je zo stom zijn als leraar'. Dat beschouwen we als onderdeel van het leerproces. Maar als het om zoenen gaat is het kennelijk uitgesloten dat hij daar ooit nog op terug kan kijken als 'sjonge, wat heb ik me dáár verschrikkelijk vergaloppeerd'.
Pas als een fout écht totaal onvergeeflijk is, en je acht het volkomen uitgesloten dat iemand van zijn fouten leert, is een levenslang beroepsverbod op zijn plaats.
Dat vind ik in dit geval niet aan de orde. Zeker, hij heeft een flinke fout gemaakt en mag eens even goed op zijn bek gaan. En dat mag best pijn doen. Als hij er maar van leert. Iemand bij de eerste fout afserveren als 'voorgoed ongeschikt', en dan ook nog in de leeftijd dat hij zijn beroepshouding nog aan het ontwikkelen is, vind ik disproportioneel.
Dat heeft ie zeker. Maar 20-jarigen zijn nog lang niet allemaal in staat om te reflecteren op hun eigen gedrag (bij jongens komt dat doorgaans nog later dan bij meisjes) en hun eigen beroepsvaardigheden en -houding onder de loep te nemen.
Dat wil nog niet zeggen dat dat nooit kan komen. Misschien zou hij een prima leraar kunnen worden, en het maken van fouten is onderdeel van dat leerproces.
Een andere student zal een verschrikkelijke pedagogische blunder begaan in de klas, waarvan je denkt 'hoe kún je zo stom zijn als leraar'. Dat beschouwen we als onderdeel van het leerproces. Maar als het om zoenen gaat is het kennelijk uitgesloten dat hij daar ooit nog op terug kan kijken als 'sjonge, wat heb ik me dáár verschrikkelijk vergaloppeerd'.
Pas als een fout écht totaal onvergeeflijk is, en je acht het volkomen uitgesloten dat iemand van zijn fouten leert, is een levenslang beroepsverbod op zijn plaats.
Dat vind ik in dit geval niet aan de orde. Zeker, hij heeft een flinke fout gemaakt en mag eens even goed op zijn bek gaan. En dat mag best pijn doen. Als hij er maar van leert. Iemand bij de eerste fout afserveren als 'voorgoed ongeschikt', en dan ook nog in de leeftijd dat hij zijn beroepshouding nog aan het ontwikkelen is, vind ik disproportioneel.

vrijdag 8 april 2011 om 19:31
Er zijn door het jaar heen al meer van dat soort opmerkingen van die leerling geweest hoor, laconiek reageren helpt bij hem echt niet en verder, inderdaad wat Iris zegt. Het gaat niet eens om dat ene woordje, maar om de hele houding die er uit spreekt. En ik weet, iemand er uit sturen is een soort laatste redmiddel als je iemand echt niet meer kan handhaven, maar door die houding was dat echt wel het geval - het was überhaupt de eerste keer dat ik iemand er uit stuurde, om een indruk te geven dat ik dat écht niet zo snel doe.
Waar mijn post om draaide is, als je jezelf op hetzelfde niveau zet als de leerlingen, door bepaald gedrag te accepteren óf ze te gaan zoenen in het trappenhuis of wat dan ook, dan zullen ze niets meer van je aannemen. Nee, een school is geen leger, en er hoeft ook in de klas geen drillmentaliteit te zijn. Maar als docent heb je nog altijd een voorbeeldfunctie, en in die zin sta je niet gelijk aan de leerlingen. Hoe gezellig het in de klas ook kan zijn, dat is gewoon iets dat je als leraar in je achterhoofd moet houden.
Waar mijn post om draaide is, als je jezelf op hetzelfde niveau zet als de leerlingen, door bepaald gedrag te accepteren óf ze te gaan zoenen in het trappenhuis of wat dan ook, dan zullen ze niets meer van je aannemen. Nee, een school is geen leger, en er hoeft ook in de klas geen drillmentaliteit te zijn. Maar als docent heb je nog altijd een voorbeeldfunctie, en in die zin sta je niet gelijk aan de leerlingen. Hoe gezellig het in de klas ook kan zijn, dat is gewoon iets dat je als leraar in je achterhoofd moet houden.