Man steekt zichzelf in brand op de dam

06-04-2011 13:48 1145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in mijn lunchpauze mijn boterhammen op te eten als ik onderstaand bericht hoor op de radio. Verschrikkelijk, denk ik, en wat erg voor de omstanders. Je zal het maar zien. Nu kom ik net op nu.nl, en daar staan dus foto's/video's online. En daar wordt ik toch een beetje onpasselijk van. Nieuws, oke, maar ik hoef toch niet geconfronteerd te worden met een meneer die zichzelf in de fik steekt (voorpagina) en 2 minuten blijft branden? (filmpje) (Nee, ik heb het filmpje niet aangeklikt, maar het feit dat het kan maakt me al heel boos).

Ik hoop oprecht dat de meneer hulp krijgt- als hij dit overleefd, en dat voor de omstanders indien gewenst slachtofferhulp wordt aangeboden.

AMSTERDAM - Op de Dam in Amsterdam heeft een man zich woensdagmiddag in brand gestoken. Dat bevestigt de politie. De man, van wie de identiteit onbekend is, is met zeer ernstige verwondingen afgevoerd naar het ziekenhuis.

Hulpdiensten waren snel ter plaatse. De man stond bij het monument op de Dam ten tijde van zijn daad. De omgeving rondom het monument is afgezet met linten.

Een verslaggever van de NOS meldt dat de man schreeuwde voordat hij zichzelf in brand stak.

Verwarde indruk

Volgens omstanders maakte de man een verwarde indruk en sprak hij, met een buitenlands accent, over zijn kinderen. De brand is gedoofd met hulp van omstanders, meldt de politie. Zij bevestigen dat het om een poging tot zelfdoding gaat.

De man stond ongeveer 2 minuten in brand, meldt AT5. Het motief van de man is bij de politie nog niet bekend. De man is inmiddels afgevoerd. Politiewagens staan nog op de Dam.
quote:Thila schreef op 06 april 2011 @ 14:47:

[...]

De bron in de OP is nu.nl en daar is wel een brandende man te zien.Pas als je na de waarschuwing verder klikt! Je hebt dus een keuze!
We kunnen het ook positief bekijken en trots zijn op al die mensen die hem proberen te helpen.
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:Donkeyshot schreef op 06 april 2011 @ 14:49:

Misschien was het een protest, bijvoorbeeld tegen de Koranverbranding ofzo? Ik bedoel: iemand die zichzelf wil doden gaat dat niet doen door zelfverbranding midden op de Dam. Blijkbaar wilde hij een of ander signaal geven.En het speculeren is begonnen.
quote:VivaPepsi schreef op 06 april 2011 @ 14:45:

Het filmpje is niet gelijk te zien, er staat ook een waarschuwing bij. Op de foto zie je alleen een doek. Dus beetje aanstellerig om daar problemen over te gaan maken.

Er zullen altijd mensen zijn die zoiets filmen en die zoiets interessant vinden om te zien.

Je mist het punt. Het gaat er om of je ten eerste zoiets wel moeten filmen, ten tweede wat je zelf vervolgens met zo'n filmpje doet en ten derde of zo'n filmpje wel thuis hoort op een nieuwswebsite. Dat 'aanstellerige' heeft dus betrekking op het ethische aspect van deze berichtgeving en niet direct of dat filmpje wel of niet gelijk zichtbaar is.

En dan heb ik het er nog niet eens over hoe erg het is voor deze man en zijn naasten.
quote:hanneke000 schreef op 06 april 2011 @ 14:42:

[...]

Ja, overal op de wereld gebeuren schokkende dingen. Maar ik vind het wel gek dat jij niet geschokt bent van het feit dat een meneer zichzelf midden op de dam in de hens steekt, dat dat door omstanders wordt gefilmd en binnen een uur op internet staat. Daar hoef ik de beste man niet voor te kennen hoor, om daarvan van slag te zijn. Dat vind ik namelijk gewoon héél erg en gun ik niemand toe.Eens.
Het ontroert mij meer om te zien hoe velen proberen het vuur te doven.
quote:Thila schreef op 06 april 2011 @ 14:47:

[...]

De bron in de OP is nu.nl en daar is wel een brandende man te zien.Ik bedoel: Het is niet dat je, boem, gelijk dat filmpje te zien krijgt. Je moet alsnog op een link drukken. Dus daarom vind ik het aanstellerij om daarover te vallen. Het enige wat je op de link in de OP ziet, is een foto, MET doek. Dus ook niet heel eng. Ja of je moet nergens tegen kunnen natuurlijk.
quote:Donkeyshot schreef op 06 april 2011 @ 14:49:

iemand die zichzelf wil doden gaat dat niet doen door zelfverbranding midden op de Dam. Blijkbaar wilde hij een of ander signaal geven.

Dat vraag ik me af. Was het laatst niet een Nederlander die zichzelf midden in Rome vlakbij Vaticaanstad heeft opgehangen, op klaarlichte dag? Wat voor statement zou dat dan moeten zijn?

Ik denk dat dit soort personen ernstige psychische problemen moeten hebben, om zoiets te doen. Het zal heus niet altijd een politieke of Godsdienstige reden hebben.
quote:calvijn1 schreef op 06 april 2011 @ 14:50:

We kunnen het ook positief bekijken en trots zijn op al die mensen die hem proberen te helpen.

Ja! Dat was ook mijn gevoel toen ik de foto's bekeek. Wat goed dat die mensen hem hebben geprobeerd te helpen, want ik zou niet weten wat ik zou doen als er opeens iemand voor mijn neus in de hens vliegt.

En verder vind ik het vooral erg voor de kinderen van die man en voor de omstanders die ongewild getuige zijn geworden van zoiets.
Eh Hanneke, veel van de berichten op nu.nl komen rechtstreeks van de Telegraaf.
quote:Circulair schreef op 06 april 2011 @ 14:52:

[...]

Je mist het punt. Het gaat er om of je ten eerste zoiets wel moeten filmen, ten tweede wat je zelf vervolgens met zo'n filmpje doet en ten derde of zo'n filmpje wel thuis hoort op een nieuwswebsite. Dat 'aanstellerige' heeft dus betrekking op het ethische aspect van deze berichtgeving en niet direct of dat filmpje wel of niet gelijk zichtbaar is.

En dan heb ik het er nog niet eens over hoe erg het is voor deze man en zijn naasten.

Och, ik ben ook weleens filmend langs een ongeluk op de snelweg gereden. Sluit me maar op, ik heb een misdaad begaan!

Ik zeg ook niet dat het niet erg is voor die man.
quote:VivaPepsi schreef op 06 april 2011 @ 14:54:

[...]

Ik bedoel: Het is niet dat je, boem, gelijk dat filmpje te zien krijgt. Je moet alsnog op een link drukken. Dus daarom vind ik het aanstellerij om daarover te vallen. Het enige wat je op de link in de OP ziet, is een foto, MET doek. Dus ook niet heel eng. Ja of je moet nergens tegen kunnen natuurlijk.

Wanneer je nu op nu.nl klikt krijg je als eerste een foto te zien waarop een man ligt die in brand staat. Mensen proberen de brand uit te slaan.

Dus niet MET doek.
Ja, dat vind ik echt.
quote:VivaPepsi schreef op 06 april 2011 @ 14:57:

[...]

Och, ik ben ook weleens filmend langs een ongeluk op de snelweg gereden.

Ik zeg ook niet dat het niet erg is voor die man.Waarom in hemelsnaam???
Ja, dat vind ik echt.
quote:Ste_ schreef op 06 april 2011 @ 14:42:

[...]

Het is wel erg voor die man en zijn bekenden, maar zo'n hysterische OP als deze vind ik overdreven ja.

Maar misschien ben ik te erg afgestompt door alle ellende overal. Ik kan het niet meer voelen.Het was niet hysterisch bedoeld. Ik zit hier niet jankend achter de PC. Wel vind ik het schokkend dat het schijnbaar 'normaal' wordt gevonden dergelijk beelden op de voorpagina van nu.nl zonder waarschuwing te laten zien, en dat filmpjes ook worden gepubliceerd, binnen een uur. Ik vind het heel erg dat iemand zichzelf in brand steekt, en zo wanhopig zijn dat je tot zo'n daad komt wens ik niemand toe.
quote:VivaPepsi schreef op 06 april 2011 @ 14:57:

[...]

Och, ik ben ook weleens filmend langs een ongeluk op de snelweg gereden.

Ik zeg ook niet dat het niet erg is voor die man.Laat maar. Je snapt het niet.
Ik denk dat ik al weet waarom het me niet zoveel doet. Die man doet het zichzelf aan, het is niet zo dat hij ongewild een slachtoffer ergens van wordt.

Ga je gang dan maar hoor, denk ik dan. Jammer voor de mensen die het moeten aanzien, maar dan loop je maar weg als je het niet kan aanzien.
quote:VivaPepsi schreef op 06 april 2011 @ 14:45:

Het filmpje is niet gelijk te zien, er staat ook een waarschuwing bij. Op de foto zie je alleen een doek. Dus beetje aanstellerig om daar problemen over te gaan maken.

Er zullen altijd mensen zijn die zoiets filmen en die zoiets interessant vinden om te zien.Dan is die foto aangepast. Toen ik nu.nl opende zag ik direct een foto van een brandende meneer op de grond, met omstanders erbij, nog zonder de titel te hebben gelezen.
Bah, wat vind ik jou een naar iemand VivaPepsi.
Ja, dat vind ik echt.
Verschrikkelijk, zeg.

Hopelijk overleeft hij het.
quote:Ste_ schreef op 06 april 2011 @ 14:45:

[...]

En het erg/aso vinden dat er zoiets gefilmd wordt vind ik ook redelijk 2005. Dat gebeurt nu eenmaal. Overal waar iets ergs gebeurd met veel mensen er omheen wordt er gefilmd. Dat vind ik op zich niet eens af te keuren, wie weet heeft de politie nog iets aan de beelden.

Of het dan ook op internet gezet moet worden is een tweede, maar ook dat is nu eenmaal de tendens van tegenwoordig.

Maar goed, ik ben jonger dan de meesten hier, zal wel met meer van dit soort dingen opgegroeid zijn, en het gewend zijn.Ik ben 26. Dat dingen "nu eenmaal gebeuren" betekend niet dat ik het een "niet zo positieve" ontwikkeling in de samenleving vind en bij die 'ontwikkeling' vraagtekens mag plaatsen.
quote:Ste_ schreef op 06 april 2011 @ 15:00:

Ik denk dat ik al weet waarom het me niet zoveel doet. Die man doet het zichzelf aan, het is niet zo dat hij ongewild een slachtoffer ergens van wordt.

Ga je gang dan maar hoor, denk ik dan. Jammer voor de mensen die het moeten aanzien, maar dan loop je maar weg als je het niet kan aanzien.Eens. Daarom vind ik het waarschijnlijk ook niet zo schokkend.
quote:Jippertje schreef op 06 april 2011 @ 14:49:

[...]

Pas als je na de waarschuwing verder klikt! Je hebt dus een keuze!Als je www.nu.nl opent, is het eerste wat je ziet een foto van een brandende man.
Ik vind het juist schokkender, omdat iemand het zelf doet...
quote:Ksenija schreef op 06 april 2011 @ 15:02:

Verschrikkelijk, zeg.

Hopelijk overleeft hij het.Nou, ik hoop het eigenlijk niet voor hem, want wat voor leven zou hij nog hebben? Hij heeft 2 minuten in brand gestaan..
Dan heb ik toch een andere nu.nl...

Ik zie alleen een foto met doek. En daaronder een link met flinke waarschuwing in het zwart, waarna je bij het filmpje komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven