Man steekt zichzelf in brand op de dam

06-04-2011 13:48 1145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in mijn lunchpauze mijn boterhammen op te eten als ik onderstaand bericht hoor op de radio. Verschrikkelijk, denk ik, en wat erg voor de omstanders. Je zal het maar zien. Nu kom ik net op nu.nl, en daar staan dus foto's/video's online. En daar wordt ik toch een beetje onpasselijk van. Nieuws, oke, maar ik hoef toch niet geconfronteerd te worden met een meneer die zichzelf in de fik steekt (voorpagina) en 2 minuten blijft branden? (filmpje) (Nee, ik heb het filmpje niet aangeklikt, maar het feit dat het kan maakt me al heel boos).

Ik hoop oprecht dat de meneer hulp krijgt- als hij dit overleefd, en dat voor de omstanders indien gewenst slachtofferhulp wordt aangeboden.

AMSTERDAM - Op de Dam in Amsterdam heeft een man zich woensdagmiddag in brand gestoken. Dat bevestigt de politie. De man, van wie de identiteit onbekend is, is met zeer ernstige verwondingen afgevoerd naar het ziekenhuis.

Hulpdiensten waren snel ter plaatse. De man stond bij het monument op de Dam ten tijde van zijn daad. De omgeving rondom het monument is afgezet met linten.

Een verslaggever van de NOS meldt dat de man schreeuwde voordat hij zichzelf in brand stak.

Verwarde indruk

Volgens omstanders maakte de man een verwarde indruk en sprak hij, met een buitenlands accent, over zijn kinderen. De brand is gedoofd met hulp van omstanders, meldt de politie. Zij bevestigen dat het om een poging tot zelfdoding gaat.

De man stond ongeveer 2 minuten in brand, meldt AT5. Het motief van de man is bij de politie nog niet bekend. De man is inmiddels afgevoerd. Politiewagens staan nog op de Dam.
quote:astrape schreef op 06 april 2011 @ 14:57:

Eh Hanneke, veel van de berichten op nu.nl komen rechtstreeks van de Telegraaf.Kut. Dat had ik eerder moeten weten. Nouja, bedankt voor de waarschuwing, moet ik even overstappen
quote:nessemeisje schreef op 06 april 2011 @ 15:03:

[...]

Nou, ik hoop het eigenlijk niet voor hem, want wat voor leven zou hij nog hebben? Hij heeft 2 minuten in brand gestaan..

Ik wens niemand de dood toe, dus nu ook niet.

Hij had het over kinderen die hij te eten moest geven.” Een andere getuige zei dat de man had geroepen ‘alles kwijt’ te zijn.

Je doet dit niet zomaar, hoor.

Verschrikkelijk...
Als ik nu nu.nl open zie ik twee studenten en als ik de link naar het nieuwsbericht open, zie ik inderdaad ook de foto met het doek.
quote:VivaPepsi schreef op 06 april 2011 @ 14:57:

[...]

Och, ik ben ook weleens filmend langs een ongeluk op de snelweg gereden. Sluit me maar op, ik heb een misdaad begaan!

Ik zeg ook niet dat het niet erg is voor die man.Waarom doe je dat? Dat is een serieuze vraag hoor! Ik vraag me oprecht af waarom je zoiets zou doen.
Ik vind het schokkend en verdrietig dat iemand zo ver heen is dat diegene geen andere uitweg ziet, ongeacht wat de oorzaak is en wat hij er mee wil bereiken.

Verder heb ik er geen oordeel over. Het is al erg genoeg.

M.
quote:hanneke000 schreef op 06 april 2011 @ 15:04:

[...]

Kut. Dat had ik eerder moeten weten. Nouja, bedankt voor de waarschuwing, moet ik even overstappen Nope. Die berichten komen allemaal rechtstreeks van het ANP.
quote:Ksenija schreef op 06 april 2011 @ 15:02:

Verschrikkelijk, zeg.

Hopelijk overleeft hij het.Dat snap je het duidelijk niet. Hij doet zoiets neem ik aan omdat hij dood wil. En bovendien, wat anderen ook al zeggen, hij heeft met zoveel brandwonden echt geen leven meer.
Kan ik NOS.nl nog wel openen zonder meteen een enge foto te krijgen?

Wilde eigenlijk het andere nieuws even checken.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Hanneke, als je geen schokkende beelden wil zien maar toch op internet wil lezen, dan kun je beter de volkskrant oid instellen als nieuwspagina.
quote:Thila schreef op 06 april 2011 @ 15:02:

[...]

Als je www.nu.nl opent, is het eerste wat je ziet een foto van een brandende man.Nee hoor, ik zie een foto met doek
Frankly my dear, I don"t give a damn
NOS kun je zonder problemen openen.
Sorry, mijn fout. Ik zit al op de pagina over die man op de dam. Dus niet de hoofdpagina van nu.nl.
quote:Ksenija schreef op 06 april 2011 @ 15:02:

Verschrikkelijk, zeg.

Hopelijk overleeft hij het.

Dit klinkt misschien heel erg, maar ik weet niet of ik hoop dat hij het niet overleeft. Hij stond twee minuten in de brand, die brandwonden die zijn ontstaan zullen vreselijk zijn. Die man zal vreselijk lijden als hij het wel overleeft.

Misschien is het beter om het in dat geval niet te overleven, hoe erg dat ook zal zijn voor de nabestaanden.
quote:Ste_ schreef op 06 april 2011 @ 15:00:

Ik denk dat ik al weet waarom het me niet zoveel doet. Die man doet het zichzelf aan, het is niet zo dat hij ongewild een slachtoffer ergens van wordt.

Ga je gang dan maar hoor, denk ik dan. Jammer voor de mensen die het moeten aanzien, maar dan loop je maar weg als je het niet kan aanzien.

Hij is zo wanhopig dat hij zichzelf in brand steekt. Ik kan me niet indenken dat dit "een bewuste keuze" is. Iemand die zo wanhopig is, ja, dat vind ik echt heel erg voor die persoon, en zijn familie.

En voor de mensen die het moeten zien vind ik het afschuwelijk. het is niet niks, ongevraagd geconfronteerd worden met zo'n daad. "Even weglopen" doe je niet zomaar!

Ik heb 3x een spinger voor mijn trein gehad. En hoe hard ik me ook probeer in te denken dat iemand dit "heeft gewild", heeft het mij wel degelijk heel erg aangegrepen en schrik ik nog steeds als mijn trein hard remt. Je vergeet zoiets niet snel.
quote:Ksenija schreef op 06 april 2011 @ 15:05:

[...]

Ik wens niemand de dood toe, dus nu ook niet.

Hij had het over kinderen die hij te eten moest geven.” Een andere getuige zei dat de man had geroepen ‘alles kwijt’ te zijn.

Je doet dit niet zomaar, hoor.

Verschrikkelijk...Ik wens niet iemand dood. Ik wens hem geen verder lijden toe. Dat is wat anders.
Ik heb het filmpje en de foto's bekeken en heb compassie met de omstanders die dit hebben moeten aanschouwen. Hulde voor de mensen die getracht hebben het vuur te doven!
Volkskrant had ook een filmpje staan, maar hebben dat verwijderd, omdat het niet mag van you tube.
Geen toevoeging
Misschien omdat er via de tv word opgeroepen om filmpjes te maken al is het dan een oproep als je tegen geweld aanloopt?

Mensen hebben hun redenen die ik nooit zal begrijpen, toch vind ik het goed dat men zoiets doet. Het kan altijd van pas komen in een onderzoek etc
Het gras aan de overkant is niet groen.
quote:Thila schreef op 06 april 2011 @ 15:08:

Hanneke, als je geen schokkende beelden wil zien maar toch op internet wil lezen, dan kun je beter de volkskrant oid instellen als nieuwspagina.Die lees ik inderdaad ook. (heb een aantal als RSS-feed ingesteld staan) Alleen ik ben zo'n muts die ook wel eens (lekker makkelijk leesvoer) de entertainment nieuwtjes wil lezen en dan is nu.nl lekker makkelijk scrollen
En nu, op nu.nl, is het alleen een link. Geen hoofditem meer met foto.
quote:VivaPepsi schreef op 06 april 2011 @ 14:57:

[...]

Och, ik ben ook weleens filmend langs een ongeluk op de snelweg gereden. Sluit me maar op, ik heb een misdaad begaan!

Ik zeg ook niet dat het niet erg is voor die man.

Goh......

En laat je dat dan trots zien aan iemand?

Kneus.

M.
quote:nessemeisje schreef op 06 april 2011 @ 15:09:

[...]

Ik wens niet iemand dood. Ik wens hem geen verder lijden toe. Dat is wat anders.

Ik kan niet bepalen of iemand lijdt of niet.

En als dat al zo is, dan nog vind ik het superlaag om iemand de dood te wensen.

Daar laat ik het bij.

Vind het ook verschrikkelijk dat er commentaar op wordt gegeven in welke zin dan ook..
quote:hanneke000 schreef op 06 april 2011 @ 15:06:

[...]

Waarom doe je dat? Dat is een serieuze vraag hoor! Ik vraag me oprecht af waarom je zoiets zou doen.

Ik denk dat sommige mensen zo met hun telefoon vergroeid zijn dat dat het eerste is waar ze aan denken. Bellen en filmen!

Gaat mijn pet ook vaak te boven hoor.
quote:Demissionair schreef op 06 april 2011 @ 15:10:

Geen toevoegingWat lijkt me dat vreselijk om mee te moeten maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven