Hulp met tuin!

24-03-2011 07:51 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar weken geleden had ik een tuin-topic geopend, daar kwamen een aantal goede tips en na aanleiding daarvan heb ik een heel mooi tuinplan gemaakt.

Echter nu ik (eindelijk) eenmaal bezig ben, blijkt het veel meer werk te zijn dan ik had gedacht en ook nog eens veel duurder.

Heb dus besloten, meer te werken met wat er al is.

Mijn tuin is ongeveer 10 bij 10 en ligt pal op het noorden. Er is alleen aan de achterlant (laatste 4/5 meter) veel zon. De eerste 4/5 meter aan het huis vrijwel alleen schaduw.

Achter in de tuin had ik een oprit over de breedte van de tuin (verschrikkelijk, maar goed) Daar heb ik nu de helft uitgehaald, zeg maar ongeveer een stuk van 5 bij 5. Daar leg ik gras neer, aan de zijkanten (waar de schutting loopt, komt ook een border). De andere helft van de oprit laat ik zitten als terras (wanneer ik wat meer geld heb, leg ik er wel mooiere terrasstenen in, maar voor nu laat ik het even zo)

Nu zit ik vooral met de rest van de tuin; wat daarmee te doen. In het midden van de tuin ligt een terras cirkel (van 2,5m breed ofzo) met een smal paadje naar de oprit en naar het huis. Nu heb ik dus alleen aan de linkerzijde van die cirkel en de rechterzijde een heel stuk grond over. Aan beide zeiden iets van 20m2 (gokje). Wat hiermee te doen??? Ligt bijna altijd in de schaduw, maar ik wil wel graag wat kleur (meer dan alleen bijv. varens ofzo).

Iemand tips wat ik hier zou kunnen planten (of andere tips over wat ik ermee zou kunnen doen?

Daarnaast nog een andere vraag, heb een schutting op het oosten staan (en krijgt dus ook bijna nooit zon) en wil daar graag wat tegen aan laten groeien. Maar wat? Wil niet iets dat ontzettend woekert, maar een paar keer per jaar bijhouden vind ik geen probleem.
Ik heb ook zo'n stukje in de tuin. Nog niet aangeplant maar het zijn planten die schaduw kunnen hebben.

er komt o.a.:

Tiarella (schuimbloem)

Geranium phaeum 'Album' (geranium)

Blechnum spicant (dubbelloof, varen)

Epimedium (elfenbloem)

Brunnera macrophylla (kaukasisch vergeet-me-nietje)

Pulmonaria (longkruid)

Als heesters komen er een hybiscus en een hortensia. beide blauwbloeiend.

Ook komt er een haagje van taxus en nog een varen soort waar ik de naam van kwijt ben.

Je kan op de site esveld.nl kijken hoe ze er uit zien.

Je kan ook bij een hovenier vragen welke planten het goed doen in de schaduw. Planten die van nature in het bos groeien zullen er goed kunnen. (bosanemoon is ook erg lief)
Dank je, daar heb ik wel wat aan.

Zonder nog op de website te hebben gekeken, hoe alle planten eruit zien (dat doe ik wel na m'n werk). Zijn het meer dan alleen groene bladeren? Want in een bos zie ik eigenlijk vooral verschillende kleuren groen, weinig andere kleur.

Maar ja, als dat het enige wat mogelijk is in de schaduw, dan moet dat maar.
Hier zitten ook wat bloeiers bij:

http://huis-en-tuin.infon ... lijvende-tuinplanten.html

Ik heb zelf een helleborus staan, die is erg mooi en bloeit in het voorjaar.

De ster/toscaanse jasmijn is ook groenblijven en kan als klimplant of kruipplant geplaatst worden.

“Don’t look back – you’re not going that way.”
Nog een paar linkjes

http://www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=2951

Schaduwplanten:

http://www.lavendelkweker ... gi?-db=Bastin&-loadframes

Als het linkje het niet doet, kun je zoeken op schaduw.
Die Toscaanse Jasmijn vind ik erg mooi, die stond volgens mij ook in het vorige topic.

Ik ben echt nogal een beginner op dit gebied en zie alles nu echt voor me als een gigantische *en onmogelijke* taak.

Straks heb ik zeg maar een aantal plantjes gekocht/gekregen en dan... gewoon willekeurig in de grond drukken? Ik vind het zo'n groot stuk grond voor alleen planten, wat moet waar, of maakt dat niet uit?

Nog een domme vraag, als ik die toscaanse jasmijn tegen mijn schutting wil laten groeien, hoe doe ik dat? Hoe (groot) koop je zo'n plant? Ik bedoel istie dan al een beetje groot of is het nog een mini-plantje
quote:Missprincesa schreef op 26 maart 2011 @ 07:34:

Die Toscaanse Jasmijn vind ik erg mooi, die stond volgens mij ook in het vorige topic.

Ik ben echt nogal een beginner op dit gebied en zie alles nu echt voor me als een gigantische *en onmogelijke* taak.

Straks heb ik zeg maar een aantal plantjes gekocht/gekregen en dan... gewoon willekeurig in de grond drukken? Ik vind het zo'n groot stuk grond voor alleen planten, wat moet waar, of maakt dat niet uit?

Nog een domme vraag, als ik die toscaanse jasmijn tegen mijn schutting wil laten groeien, hoe doe ik dat? Hoe (groot) koop je zo'n plant? Ik bedoel istie dan al een beetje groot of is het nog een mini-plantje

Kijk eens op websites van kwekers, daar staat meestal wel bij hoevel planten je per 4m² nodig hebt.

Hou rekening met de hoogte van de plant en de zon/schaduw in je tuin.

Voor je gaat planten dompel je de kluit (met bakje) in een emmer water tot de luchtbelletjes weg zijn.

Ik heb de laatste keer een lijstje gemaakt met de hoogte van de plant, en de standplaats.

Aan de hand van het lijstje heb ik ze eerst los uitgezet in de tuin om een goede verdeling te krijgen, daarna defintief geplaatst.

Bij een tuincentrum kun je volgens mij wel kiezen uit verschillende formaten.

Het leiden langs je schutting kun je doen door er wat gaas tegenaan te spijkeren/schroeven.
Ik ben inmiddels een heel stuk verder met mijn tuin, en een fortuin armer... Ik heb wel gelet op zon/schaduw en me gehouden aan minimum afstanden. nou was dat niet zo moeilijk, want ik had veel tuin en toch wat minder plantjes (ook al leek het in de winkel ontzettend veel. Op kleur heb ik wat minder gelet en hoewel ik wel een beetje een eerlijke verdeling heb proberen te maken qua grootte van planten, heb ik er ook veel willekeur in gehouden. het zal niet zo'n mooie volle engelse border worden waar alle planten op elkaar zijn afgestemd, maar ik ben toch al heel tevreden. Overal waar ik kijk is wel wat groen te zien, al is het allemaal wel op de groei gekocht ik wil er nog een paar klimmers bij zetten en er moeten nog graszoden in, en dat vind ik het voorlopig wel even goed... Ik zit nu lekker buiten in het zonnetje en heb nu echt het gevoel dat ik in een *mijn* tuin zit ipv een industrie terrein. 4 weken geleden had ik me dat niet voor kunnen stellen!
Pff, kan eindelijk weer inloggen..

Als je een klimplant zoekt voor op het oosten, kan je altijd een clematis nemen. Wel de voet van de plant afdekken tegen zonlicht en liefst niet met een tuintegel (wordt te heet). Als je een aparte klimmer zoekt met mooi blad en je wilt eens geen klimop, neem dan een Akebia. Mooi blad en als je er twee plant, heb je zelfs kan op vruchten.

Ga verder langs familie en vrienden en vraag om stekjes. Vooral bodembedekkers zijn relatief duur.
Dansen is leuker dan lopen
Foto! Maakt advies geven tig keer makkelijker.
ik zal wel eens kijken of ik een foto kan maken en hem erop kan zetten, maar heb het meeste werk nu geloof ik wel af. Heb helaas geen goede 'voor' foto. Ben nu niet thuis, dus kan nu geen foto maken/posten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven