Salarisonderhandeling HBO/MBO
zaterdag 9 april 2011 om 11:43
Ik heb een baan aangeboden gekregen waar ik vrij snel kan gaan starten. Ik ben HBO'er en 28 jaar, het is een MBO-functie. Tot het einde van het jaar is de functie 32 uur, daarna 24 uur.
Voordeel voor mij:
- Het is binnen de richting waar ik me verder in wil ontwikkelen maar nog geen werkervaring in heb, dus mooie kans
- Het is een leuke organisatie, waar ik in de toekomst kan doorgroeien, we hebben besproken dat ik deze functie ongeveer 3 jaar zou kunnen doen om dan door te groeien naar een HBO functie
- Ik ben weer even een jaar onder de pannen, hoef niet verder te solliciteren zoals ik nu aan het doen ben, het is een jaarcontract met evt. verlenging
Nadelen:
- Ik ga er flink qua inkomen erop achteruit, met name als de functie wordt teruggeschroefd naar 24 uur
Voordeel voor de organisatie:
- Ik kan zo goed als per direct starten
De schaal van de MBO functie loopt van 1800 - 2600 euro, mijn huidige brutoloon bij 32 uur is nu 2300 euro bruto. Ik wil wel graag iets terugzien qua beloning dat ik inlever op mijn huidige inkomen en per direct kan starten. Ik zit zelf te denken aan 2100 bruto als start. Is dat redelijk? Of kan ik hoger gaan zitten door bijv. 3 salarisschalen onder 2600 euro te gaan zitten (aangezien we verwachten dat ik ongeveer 3 jaar deze functie zal gaan uitoefenen)
Kan iemand hier een wijs woord over zeggen? Dankjewel alvast.
Voordeel voor mij:
- Het is binnen de richting waar ik me verder in wil ontwikkelen maar nog geen werkervaring in heb, dus mooie kans
- Het is een leuke organisatie, waar ik in de toekomst kan doorgroeien, we hebben besproken dat ik deze functie ongeveer 3 jaar zou kunnen doen om dan door te groeien naar een HBO functie
- Ik ben weer even een jaar onder de pannen, hoef niet verder te solliciteren zoals ik nu aan het doen ben, het is een jaarcontract met evt. verlenging
Nadelen:
- Ik ga er flink qua inkomen erop achteruit, met name als de functie wordt teruggeschroefd naar 24 uur
Voordeel voor de organisatie:
- Ik kan zo goed als per direct starten
De schaal van de MBO functie loopt van 1800 - 2600 euro, mijn huidige brutoloon bij 32 uur is nu 2300 euro bruto. Ik wil wel graag iets terugzien qua beloning dat ik inlever op mijn huidige inkomen en per direct kan starten. Ik zit zelf te denken aan 2100 bruto als start. Is dat redelijk? Of kan ik hoger gaan zitten door bijv. 3 salarisschalen onder 2600 euro te gaan zitten (aangezien we verwachten dat ik ongeveer 3 jaar deze functie zal gaan uitoefenen)
Kan iemand hier een wijs woord over zeggen? Dankjewel alvast.

zaterdag 9 april 2011 om 13:11
Zoek anders eens op intermediair salariskompas wat een redelijk salaris voor je functie is?
http://www.intermediair.n ... s/9650/salariskompas.html
http://www.intermediair.n ... s/9650/salariskompas.html
zaterdag 9 april 2011 om 15:14

zaterdag 9 april 2011 om 15:19
Relevante werkervaring wordt over het algemeen ( tenminste, zo heb ik het tijdens mijn opleiding P&O geleerd) toch gezien als ervaring die je in dezelfde soort werkzaamheden ( en ja, dat is vaak functieafhankelijk) hebt opgedaan. Je kunt in een gesprek wel altijd je competenties benoemen en aangeven waarom jij denkt dat ze van belang zijn en waarom je denkt dat ze je veel hulp kunnen bieden bij het uitvoeren van de werkzaamheden die je nu uit zult moeten gaan voeren.
zaterdag 9 april 2011 om 15:21
zaterdag 9 april 2011 om 16:40
Ik zeg altijd: staar je niet blind op het bruto-salaris. Via loonwijzer.nl kun je op grond van de cao checken wat je netto overhoudt. Ik ben ooit ambtenaar geworden en hield netto veel minder over, terwijl ik bruto meer zou ontvangen. Gelukkig had ik de check gedaan en kon ik hiermee de onderhandelingen in.
zondag 10 april 2011 om 15:12
Ik ben eigenlijk wel geneigd om CaptainObvious te volgen: om niet minder te gaan verdienen dan in mijn vorige baan. Ook al is de baan nog zo leuk, ik vind een goed inkomen ook belangrijk. En ik vind het ook een vorm van mezelf / jezelf serieus nemen. Ik heb bepaalde capaciteiten en kwaliteiten en ze wisten dat ze met een HBO'er in gesprek gingen. En ze hebben al aangegeven dat ze me willen hebben, dus waarom ook eigenlijk lager inzetten?

zondag 10 april 2011 om 16:05
Meidje, op dit moment is de arbeidsmarkt nu niet echt je van het. Voor jou 10 anderen zeg maar. Te hoog inzetten kan zeker in je nadeel werken.
Maar heb je nu wel relevante werkervaring ( in een zelfde soort functie)? Want als dit zo is, kun je altijd iets hoger inzetten, dan wanneer dit niet zo is..
Maar heb je nu wel relevante werkervaring ( in een zelfde soort functie)? Want als dit zo is, kun je altijd iets hoger inzetten, dan wanneer dit niet zo is..
zondag 10 april 2011 om 16:52
Waarom zouden ze voor een MBO-functie een HBO-salaris geven?
Het is een win-win situatie, zij hebben een "blijvertje" met ambitie die er over drie jaar nog is, jij kunt ervaring opdoen en krijgt kansen, begeleiding/tijd om door te groeien in werkervaring naar je HBO-niveau. Daar zullen ze je vast niet voor gaan betalen.
Inleveren is af en toe nodig, zeker als je nu lager geschoold werk gaat doen, en wat Chantilly zegt, voor jou tien anderen, dus wees blij met de kans.
Ik denk dat je eerste gedachte (salaris) vrij aardig is.
Het is een win-win situatie, zij hebben een "blijvertje" met ambitie die er over drie jaar nog is, jij kunt ervaring opdoen en krijgt kansen, begeleiding/tijd om door te groeien in werkervaring naar je HBO-niveau. Daar zullen ze je vast niet voor gaan betalen.
Inleveren is af en toe nodig, zeker als je nu lager geschoold werk gaat doen, en wat Chantilly zegt, voor jou tien anderen, dus wees blij met de kans.
Ik denk dat je eerste gedachte (salaris) vrij aardig is.
zondag 10 april 2011 om 16:55
P.s. ik neem zelf mensen aan, en wanneer ik iemand graag wil hebben en dat uitspreek, verwacht ik wel enig teamwerk om eruit te komen.
Wanneer iemand dan mij een "onderste uit de kan gevoel" geeft, wil ik graag afronden met die persoon, maar als ik erop af knap ligt er nog een hele grote stapel met C.V.'s voor me.
Wanneer iemand dan mij een "onderste uit de kan gevoel" geeft, wil ik graag afronden met die persoon, maar als ik erop af knap ligt er nog een hele grote stapel met C.V.'s voor me.

zondag 10 april 2011 om 16:58
Ik vind het raar. Gezien je post van gisteren om 15.10 uur, ga ik er een beetje vanuit dat je geen relevante werkervaring hebt.
En de zin: "Ik wil wel graag iets terugzien qua beloning dat ik inlever op mijn huidige inkomen" snap ik ook niet. Jij bent toch degene die deze baan graag wil? Voor jou tien anderen, echt hoor. Waarom zouden ze jou tegemoet moeten komen? Dat je direct kan starten vind ik nou ook niets wat je in je salaris terug zou moeten zien. Vreemd dat je dat ziet als iets waarvoor je beloond zou moeten worden.
Als ik met m'n WO-diploma op zak bij AH ga solliciteren, dan ga ik toch ook niet roepen dat ik meer wil verdienen omdat ik WO heb gedaan? Het is jouw keuze om naar een functie van een "lager" niveau te gaan, dan is het toch eigenlijk niet meer dan logisch dat je dus ook minder betaalt krijgt?
En de zin: "Ik wil wel graag iets terugzien qua beloning dat ik inlever op mijn huidige inkomen" snap ik ook niet. Jij bent toch degene die deze baan graag wil? Voor jou tien anderen, echt hoor. Waarom zouden ze jou tegemoet moeten komen? Dat je direct kan starten vind ik nou ook niets wat je in je salaris terug zou moeten zien. Vreemd dat je dat ziet als iets waarvoor je beloond zou moeten worden.
Als ik met m'n WO-diploma op zak bij AH ga solliciteren, dan ga ik toch ook niet roepen dat ik meer wil verdienen omdat ik WO heb gedaan? Het is jouw keuze om naar een functie van een "lager" niveau te gaan, dan is het toch eigenlijk niet meer dan logisch dat je dus ook minder betaalt krijgt?

zondag 10 april 2011 om 19:08
Ik ben het met de laatste reacties eens. Waarom zouden ze jou een hoger salaris geven? Omdat je in je laatste HBO-baan meer verdiende? Dat was een andere functie, dus dat staat los van deze baan. Stel dat je dezelfde functie bij een ander bedrijf zou gaan uitvoeren, dan zou het logisch zijn dat je er in salaris niet op achteruit zou willen gaan. Maar je gaat nu een andere functie vervullen waarin je nog geen ervaring hebt, dus dan lijkt het me ook logisch dat je niet meteen heel hoog ingeschaald wordt, omdat je toevallig bij je vorige baan meer verdiende.
Voor die MBO-functie zijn ze gewoon op zoek naar iemand die aan de functie-eisen voldoet en deze functie goed kan vervullen. Dat je bij je HBO-baan meer verdiende, daar hebben zij geen boodschap aan, want dat was een andere functie.
Je hebt deze keuze gemaakt, omdat het je blijkbaar een leukere baan lijkt dan je huidige fundtie, of omdat je hier in kunt doorgroeien naar wat je wilt doen. Dat je dan wat minder gaat verdienen is jammer, maar dat je toevallig een HBO opleiding hebt gedaan is geen reden om jou meer te betalen.
Ik heb een universitaire opleiding gedaan en ik vervul nu een HBO functie. Het is niet in me opgekomen dat ik meer zou moeten verdienen voor deze functie dan een HBO-er (die dezelfde taken zou vervullen). Als ik meer wilde verdienen had ik maar een WO-functie moeten zoeken.
Voor die MBO-functie zijn ze gewoon op zoek naar iemand die aan de functie-eisen voldoet en deze functie goed kan vervullen. Dat je bij je HBO-baan meer verdiende, daar hebben zij geen boodschap aan, want dat was een andere functie.
Je hebt deze keuze gemaakt, omdat het je blijkbaar een leukere baan lijkt dan je huidige fundtie, of omdat je hier in kunt doorgroeien naar wat je wilt doen. Dat je dan wat minder gaat verdienen is jammer, maar dat je toevallig een HBO opleiding hebt gedaan is geen reden om jou meer te betalen.
Ik heb een universitaire opleiding gedaan en ik vervul nu een HBO functie. Het is niet in me opgekomen dat ik meer zou moeten verdienen voor deze functie dan een HBO-er (die dezelfde taken zou vervullen). Als ik meer wilde verdienen had ik maar een WO-functie moeten zoeken.

maandag 11 april 2011 om 23:14
Dank voor jullie visie en mening, ik wilde ook graag horen hoe anderen deze situatie zien, dat maakt het voor mij makkelijker om een keuze te maken.
Het is absoluut waar dat ik voor de MBO baan kies en het is ook helemaal waar van 'voor jou 10 anderen'. Dit zet me weer even met beide benen op de grond, dank voor de verhelderende input.
Het is absoluut waar dat ik voor de MBO baan kies en het is ook helemaal waar van 'voor jou 10 anderen'. Dit zet me weer even met beide benen op de grond, dank voor de verhelderende input.
dinsdag 12 april 2011 om 14:50
Ik zit nu op een MBO functie in mijn bedrijf. Heb aangegeven door te willen groeien naar HBO niveau.
Bedrijf betaalt voor me voor MBO werkzaamheden, maar betalen mijn HBO opleiding. Is het misschien mogelijk om je studie (schuld) te bespreken? Overnemen of delen ofzo?
Ik weet niet in welke sector je zit, maar in de financiële wereld waar ik in zit is het 'normaal' dat dat gedaan wordt. Uiteraard moet de opleiding dan niet 'Beeldhouwen' zijn als je bv accountant baan aanneemt
Bedrijf betaalt voor me voor MBO werkzaamheden, maar betalen mijn HBO opleiding. Is het misschien mogelijk om je studie (schuld) te bespreken? Overnemen of delen ofzo?
Ik weet niet in welke sector je zit, maar in de financiële wereld waar ik in zit is het 'normaal' dat dat gedaan wordt. Uiteraard moet de opleiding dan niet 'Beeldhouwen' zijn als je bv accountant baan aanneemt