Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Bedankt voor je reactie Allis.

Ze slaapt nu eindelijk even maar zodra ze weer komt zal ik haar de borst aanbieden.

Vooral als het ook nog pijnstillend werkt lijkt het mij wel fijn voor haar!
lekker dat ze slaapt! En echt, zeker met zo'n kleintje, kun je niet verwennen, dus als aanleggen haar rustig maakt, gewoon doen.
Surface2, is t een optie om samen in één bed te slapen? Ik voed mij dochter 's nachts altijd liggen en val zelf eerder in slaap dan zij. Doordat ze tegen me aan ligt, heeft ze toch de geborgenheid die die kleintjes gewoon nodig hebben. En daardoor zijn de nachtvoedingen voor jullie zelf ook veel minder zwaar.

Proberen waard?
Misschien toeval Surface, maar toch mooi meegenomen! Je kunt ook proberen om, als het in de kinderwagenbak goed gaat, zelf ernaast even op de bank gaan liggen, of in bed. Elk uurtje slaap is meegenomen!

Hier vind je tips over veilig samen slapen Link

@ Lente: gewoon aanleggen! Kan geen kwaad! Zeker als ze nog zo klein zijn en krampjes hebben. Wat hier goed hielp was bij krampjes, dragen op je onderarm

Venkelthee hielp hier ook goed.

anoniem_30186 wijzigde dit bericht op 11-04-2011 16:47
Reden: 1 keer is genoeg!
% gewijzigd
Dat dragen op de arm heb ik inderdaad ook al geprobeerd, hielp (nog) niet zoveel.

Venkelthee heb ik nog niet geprobeerd, is een goede optie. Verder ga ik dus gewoon lekker aanleggen.

Bedankt
Tegen krampjes schijnt het drinken van pure rooibosthee ook heel goed te helpen. (Bijv. van Annique's of kruidvat) Ik heb er ook sloten van gedronken en had wel het idee dat het wat hielp.

Toa: Fijn zo'n fijne cb-dame!

KR: heeft B. een speentje? Als M. niet wil slapen en niet wil drinken heb ik hem vaak vast in de bv-houding, speentje er in en dan wiegen tot hij (bijna) in slaap valt. Dan kan ik hem meestal wel rustig weg leggen.

Surface: Dat lijkt me inderdaad erg zwaar! Is samen slapen iets voor jullie? Zit hij misschien in zo'n oei-ik-groei-sprongetje? Sterkte, ikh oop dat het snel weer beter gaat!
Wat een lief plaatje...

Surface, ik zou zeggen: niet moeilijk doen en lekker bij jullie in bed laten slapen na de voeding dekbed tot je middel, lekkere babydeken over je bovenlichaam heen, zelf een pyjama aan (en verder de tips van de link van Woesel natuurlijk). Als je dat wilt, natuurlijk.

En: is het bedje nog wel warm na de voeding? Dat was hier ook een tijdje een probleem (wat we niet wisten uiteraard): bedje was koud en dat slaapt niet lekker. Kruikje hielp, slaapzakje hielp ook.

Krampjes: Juist aanleggen (niet de volste borst) werkt fijn. Pijnstillend inderdaad, en de samenstelling van die melk is prettig voor de maag en darmen (minder suikers te verteren, meer vetten die rustgevend werken op de darmen)
@Lenthe,tegen die tijd kon ik het verschil ook al wel horen.Bij krampjes was het meer gillen, bij honger meer huilen.

Maar ik leg ook gewoon aan bij gillen, werkt toch rustgevend. Als hij echt niet wil, begint hij niet te drinken. Wat er teveel aan melk in gaat, spuugt hij wel weer uit. (ooh, wat maakt die wasmachine overuren).

Dat op de onderarm op de buik liggen was hier geen succes, kindje wil rechtop gedragen worden, lang leve de draagdoek en bondolino!
ik hoop dat jullie mij (weer) kunnen helpen.

Zoontje is nu 6,5 maand en krijgt nog steeds bv. Nu aangevuld met een groente of fruit hapje en een papje s avonds (hier moeten dan medicijnen voor hem door).

Ik ben nog steeds niet ongesteld geweest, maar loop nu al meer dan een week met krampen. het voelt alsof ik elk moment ongesteld ga worden. Maar het zet dus niet door. man zegt, dat ik daar mee naar de huisarts moet gaan, maar ik denk, ik kijk het nog even aan. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
het gevaar is, dat je met borstvoeding enzo ook denkt dat alles wat je mankeert borstvoeding-gerelateerd is. Ik denk dat, als je normaal ook niet met krampen zou blijven doorlopen, je het nu ook neit moet doen. Ik zou dus wel even de dokter bellen, wellicht ligt je buikpijn heel ergens anders aan...
hmmm ja dat heb je wel een punt. Morgen maar even bellen
Bedankt voor jullie ideeen over het wel/niet bewaren van de melk. Ik heb besloten dat ik het wel nog even ga bewaren. Gewoon voor mijn eigen gevoel. Als hij dan weer ziek lijkt te worden maken we het op. De afweerstoffen waren de vorige keren dat hij zo verkouden was (en waarschijnlijk RS heeft gehad) ook niet actueel maar de huisarts en de arts bij het consultatiebureau zeiden beide dat hij er waarschijnlijk door de melk uit de vriezer zo goed door is gekomen. Het "first in first out" systeem ben ik met 30 liter in de vriezer een beetje uit het oog verloren. Maar onze vriezer is echt heel goed en ijskoud en het gaat hier dus puur om de melk die ik gekolfd heb toen Ko een paar dagen tot 14 dagen oud was. De rest is zo goed als op jammergenoeg...
30 liter??!! Hoe krijg je toch zoveel?? Ik vond 5 liter al aardig wat
Toa wat goed dat jullie CB vpk pro bv is!! (wat een hoop afko's )

Surface, op bv.com staan ook veel tips over veilig samen slapen. Ik heb heel lang gedacht dat het beter was dat Roel in zijn eigen bed leert slapen, maar we slapen tegenwoordig allebei langer als ik daar niet moeilijk over doe. (en wat is het heerlijk hoe hij naast me slaapt met zijn armen wijd )

FF leuk om te melden: knip en plak uit februari-topic

---- Roel (1,5 jr) kwam vandaag zijn babypop aan me brengen en voor de grap deed ik haar aan de borst, ook om te zien of hij het begreep en hoe hij dat vond. Hij keek even, zakte op zijn knieen en kroop weg. Ik dacht dat hij iets voor zichzelf ging doen, maar hij kwam terug met zijn tuitbeker om die in popjes gezicht te duwen ---------
Haha, die Roel, die weet wat poppen willen!

Ben je anoniem geworden Fab?
wen, tijd voor een nieuwe avatar, maar er is een bug, dus probeer al maanden te wijzigen en besloot meteen ook maar opnieuw te beginnen. Verse start!
Kaetje, ik zou de melk zelf toch liever gewoon nu gebruiken. Meer dan een half jaar bewaren, ook in een goede vriezer, lijkt me toch wel erg lang, de winter is voorbij dus het aantal voorbijkomende virussen gaat nu drastisch afnemen, en ik heb mijn vraagtekens bij het RS verhaal: van de kinderen die naar een kdv gaan, krijgt het overgrote deel in het eerste levensjaar RS (ik zou het moeten nazoeken, maar ik meen ongeveer 90%). Veruit de meesten komen er zonder al te grote problemen doorheen, BV of niet, dus de kans dat Kootje ook zonder BV niet al te ziek geworden was, is aanzienlijk. Nogal speculatief van je CB dat de BV doorslaggevend geweest is.

Ik zou het liever nu opmaken dan bewaren en het risico lopen dat je straks melk moet weggooien.

Bij krampjes droegen wij precies andersom als in het plaatje van zuster: gezicht naar je elleboog, en hand bij het buikje, zodat je daarmee wat druk kon geven.

Vandaag mijn eerste werkdag zonder kolven (zoon is negen maanden). Scheelt toch wel een boel tijd! In de vriezer ligt nog een liter of 5 à 6, dus zoon krijgt nog wel even BV als ik er overdag niet ben.

Zuster, hoe gaat het met afbouwen? Ik zou niet zo moeilijk doen, en gewoon een voeding laten vervallen, en een week (of iets minder) nog een. Na acht maanden kan dat wel. Genoeg moeders die dan de ene dag veel vaker voeden dan de andere, zonder problemen.
ik vergeet wel eens hoe weinig onze kinderen schelen, miffy morgen is mijn UKje ook alweer 9 maanden. Ik kolf nog 1 keer op een dag, in mijn pauze, maar ik moet zien hoe lang ik dat nog volhoud. Zeker in de zomer is even naar buiten ook wel lekker.
Allis, ik dacht eigenlijk ook dat onze kinderen iets meer scheelden dan een halve week.

Kolven in mijn pauze doe ik niet. Omdat de nachten hier nog steeds echt bagger zijn, heb ik halverwege een werkdag best even behoefte aan echt pauze, en niet aan hard heen en weer rennen om nog even te kolven. 't Is dus zijn eigen schuld, had hij maar moeten gaan doorslapen
Onze P is vandaag precies 9 maanden en ik geef dus ook al 9 maanden bv!

Ik mag op mijn werk nog 1 keer op een dag blijven kolven en daar ben ik heel blij mee, want mijn vriezervoorraad is erg beperkt ( ik ben niet zo'n goede kolver). Dus hierbij ook even een voor mijn baas!
Gefeliciteerd voor alle 9-maanden jublea

Ik ga vandaag en morgen nog 5min kolven en laat de voeding van 12u vrijdag definitief vervallen, ze is dan precies 8 maand. Krijgt dan nog 3 voedingen per dag. Ze komt s'nachts nooit meer voor een voeding. Ik dacht dat van snel afbouwen je productie ook snel kon kelderen? Dat je nu dus 1 week over het afbouwen van 1 voeding moet doen en minstens 2 weken tussen de volgende laten vervallen? Heb ik dat dan mis?

Ik mag nog zo lang kolven als nodig aardige baas!

Nu de 12u voeding er af gaat, hoef ik tijdens vroege diensten niet meer onder werktijd te kolven en kolf ik in avonddiensten nog 2x (16u en 20u) Hoop met 9 maand op 2x per dag te zitten.

quote:mango82 schreef op 11 april 2011 @ 19:55:

Tegen krampjes schijnt het drinken van pure rooibosthee ook heel goed te helpen. (Bijv. van Annique's of kruidvat) Ik heb er ook sloten van gedronken en had wel het idee dat het wat hielp.

Toa: Fijn zo'n fijne cb-dame!

KR: heeft B. een speentje? Als M. niet wil slapen en niet wil drinken heb ik hem vaak vast in de bv-houding, speentje er in en dan wiegen tot hij (bijna) in slaap valt. Dan kan ik hem meestal wel rustig weg leggen.

Surface: Dat lijkt me inderdaad erg zwaar! Is samen slapen iets voor jullie? Zit hij misschien in zo'n oei-ik-groei-sprongetje? Sterkte, ikh oop dat het snel weer beter gaat!

B. heeft geen speentje... het leek mij zo ideaal een speenvrije baby maar misschien was het wel makkelijker geweest met het in slaap vallen overdag.

Gefeliciteerd voor de 9 maanden baby's Hier morgen een vijf maanden baby, wat gaat het toch hard.
Zuster, als je al snel gaat afbouwen, moet je dat inderdaad voorzichtig doen, maar na een maand of acht, negen kan je productie wel wat hebben. Allebei mijn kinderen halveerden kort voor ze acht maanden waren het aantal voedingen, de een van zes naar drie, de ander van acht naar vier. Leverde wel een dag stuwing op, maar geen productieproblemen. (de jongste werd kort daarna ziek en besloot toen dat hij weer meer bv wilde en minder vaste voeding, en is daar niet meer op terug gekomen, maar dat is wat anders)

Zo drastisch minderen als mijn kroost deed, gaat niet bij iedereen goed, maar je hoeft nu niet meer zovoorzichtig te zijn als in het begin.
quote:zuster25 schreef op 12 april 2011 @ 20:11:

30 liter??!! Hoe krijg je toch zoveel?? Ik vond 5 liter al aardig wat Ko heeft vanaf het begin de borst geweigerd dus de dag na de bevalling zat ik al te kolven met een dubbele kolf. Uiteindelijk kolfde ik 5 keer per dag en bleef er elke dag een halve liter over. Toen de vriezer vol zat ben ik af gaan bouwen want ik wist niet waar ik er anders mee naar toe moest, met al die melk. En toen was het eigenlijk ook heerlijk om te stoppen want er ging veel tijd in zitten. Maar 5 liter is ook veel hoor!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven