Vrijgezellenfeest

13-04-2011 18:44 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij gaat trouwen en heeft mij gevraagd om ceremoniemeester te zijn. Ik vind het hartstikke leuk ceremoniemeester te zijn en zo nauw bij de bruiloft betrokken te zijn.

Nu is het enige waar ik tegenaan loop, het vrijgezellenfeest. Dit is 1 van de eerste vriendinnen die gaat trouwen, dus erg veel ervaring heb ik niet. Ik ben er zelf pas naar 1 geweest (en dat wat niet zo'n succes)

Hoe plan je bijvoorbeeld zo'n dag in? Maak je er een hele dag van of alleen een avond? Hoeveel dingen plan je op die dag (activiteit, eten etc)?. Wat is een normale prijs voor een vrijgezellenfeest, ik wil mensen niet onnodig op kosten jagen.

En de belangrijkste vraag is natuurlijk, wat te doen op die dag?

Ik zie door de bomen het bos niet meer namelijk.

Heeft iemand misschien bruikbare tips en dingen waar ik absoluut aan moet denken?

Alvast bedankt!
Ik zou beginnen met 'n hightea, dan borrelen in 'n cocktailbar en daarna ergens 'n pizza gaan eten. Geen suffe workshops en toch niet al te duur.
Jullie dossen jezelf belachelijk uit en gaan gezellig op kroegentocht. Hier in Rotterdam breek ik regelmatig mijn nek over dat soort groepen en ze hebben altijd de grootste lol.
wat ook leuk en niet duur is,laat alle meiden een cadeautje kopen,en dan moet zij raden van wie dit afkomt.

Bijvoorbeeld dat het cadeau staat voor het werk wat je doet,of waar je haar van kent,zo heb je bij ieder cadeau een verhaal en leer je ook een beetje wie haar waar van kent.

Dit hebben wij afgelopen weekend op een terras gedaan tussen de activiteiten door en was goed bevallen bij de bruid to be.
We hebben inderdaad leuke attributen voor het vrijgezellenfeest en uiteindelijk willen we ook in de kroeg belanden, maar ik ben toch op zoek naar iets meer invulling.
wij hadden ervoor een buikdans workshop en daarna zijn we wezen eten en dansen bij crazy piano,s
@xandora, dat is leuk ''activiteit" bedankt.
Wat elninjoo zegt. Ik vind die vrijgezellenfeesten vaak zo overdreven, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat volgepland met activiteiten en dus loeiduur, en wie het niet kan of wil betalen wordt boos aangekeken, want 'diegene trouwt maar één keer, hoor'. Het gaat uiteindelijk gewoon om de gezelligheid, dus je hoeft niet én een champagneontbijt, én een fotoshoot, én een workshop lingerie maken, én lunchen in een luchtballon, én naar de Efteling, én dineren in het donker en dan nog eens stappen. Gewoon ergens lekker eten, uit en misschien daarvoor nog iets.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
@ Cateautje: Hebben ze werkelijk de grootste lof of doen ze vooral heel hard alsof?

Ik hou niet van vrijgezellenfeestjes, dus ik zou gewoon uiteten gaan, maar iets doen schijnt tegenwoordig een must te zijn.

Passend bij het karakter vande toekomstige bruid:

- dierenliefhebber: werken bij een zorgboerderij;

- modeliefhebber: grote verkleedpartij bij een modemuseum;

- waterliefhebber: boottochtje met picknick;

- sportief type: kiten met zo'n wagentje over het strand.

enz.
Het ligt heel erg aan je groep en budget. Informeer vrij vroeg naar het budget, du sspreek niets vast af voordat je weet dat de meeste mensen ermee akkoord gaan.

Het leukste vrijgezellenfeest wat ik heb gedaan bij ene bruid met verschillende vriendengroepjes die elkaar niet kenden, was een kookworkshop. Klinkt suf, maar je leert zo wel veel mensen in een omgeving waar je gewoon kunt praten kennen. Niemand hoeft enge of vieze dingen te doen en je eet nog eens erg lekker. Kroegentochten, spelletjes, paaldansworkshops, high tea kan ook allemaal, maar de activiteit is erg afhankelijk van wat voor soort groep je hebt.

De basis is meestal wel: lekker eten. Daarvoor of daarna kun je activiteiten doen. Hou het liever simpel, de hele dure dag van activiteit naar activiteit moeten met mensen die je niet even goed kent, is niet altijd leuk.
Waarom bespreek je dit niet met de andere genodigden? Misschien hebben zij ook leuke ideeen? Kun je ook meteen bespreken welk budget de anderen in gedachten hadden.

En houd bij je planning ook rekening met het weer. Iets buiten doen is leuk, maar niet als het regent. Iets binnen doen is ook leuk, maar niet als het bloedheet is. Probeer dus iets te bedenken wat zowel binnen als buiten kan. (bijv een BBQ die omgezet kan worden in een gewoon diner oid).
Ik zou in ieder geval iedereen aanschrijven en vragen wat het budget is wat ze willen én kunnen betalen voor het feest.

Ga daarna met een aantal personen samen zitten om te gaan brainstormen, zodat je het niet alleen hoeft te doen.

Tips om te doen:

Fietstocht

High tea

Lekker eten

Stappen

Workshop
Met mijn vrijgezellenfeestje heb ik opdrachtjes moeten doen, variërend van een hinkelbaan doorlopen tot spijkerpoepen enz., eerst zijn we een high tea wezen nuttigen. Daarna naar een drag-dinnershow waarbij we wel een paar uur onder de pannen waren. Ik heb zelf GELUKKIG niet hoeven verkleden of beschamende opdrachten hoeven uitvoeren. Voel zelf aan of jouw bruid daar wel voor in is of niet.

Mijn man is eerst gaan paintballen en vervolgens ook een dinnershow, erotisch dineren in Rotterdam. Dat is bij mij niet erg goed gevallen toen ik hoorde wat dat inhield, maar wederom, voel bij je bruid(spaar) aan of ze het leuk zou vinden (je kunt daar terecht als mannen- of vrouwengroep).

Ander vrijgezellenfeest waar ik bij ben geweest: er waren allemaal envelopjes met wèl beschamende opdrachten gemaakt. Wij gingen op kroegentocht en op tijden dat wij, de vriendinnen, vonden dat er weer wat moest gebeuren moest ons als oma verkleed bruidje een envelopje openen. De opdrachten waren van onschuldig (laat je make-up verzorgen door de leukste barman van de kroeg) tot iets hitsiger (laat de meest dronken kerel een lapdance bij je uitvoeren). Tevens zijn we het ruilspel begonnen. Heb je vast wel eens van gehoord? Een man is begonnen met een luciferdoosje of een pen ofzo en heeft dat steeds omhoog geruild tot hij een ferrari en een landhuis bezat. Wij zijn begonnen met een pen en zijn geëindigd met een shirt van een bar, een speelgoedgitaar, een cowboyhoed en een plastic roos.

Tot zover mijn inspiratie, ik vind zulke dingen echt verschrikkelijk!
Wat vind je vriendin leuk? Er is zo ontzettend veel dat je kunt doen...maar verplaats je in je vriendin. Vind zij het leuk om een workshop te doen, iets creatiefs? Is ze in voor iets geks?

Ik ben een keer met een heel stel meiden naar de Efteling geweest. De bruid wilde geen echt vrijgezellenfeest, maar gewoon er gewoon een gezellig dagje van maken. Was ook hartstikke leuk!

Het idee van Elninjoo vind ik ook leuk. Het is toch al leuk om met een stel meiden samen te zijn en lekker iets te gaan eten!
Mail eerst eens naar alle mensen die ze erbij wil hebben met de vraag wat hun max. kunnen missen en of er iemand een super idee heeft of bijzonderheden.

Ik weet dat dit bij het vrijgezellenfeest van mijn zus haar vriendin niet gedaan is. Op het laatste moment werd er pas bekend gemaakt wat ze gingen doen en het gevolg was dat mijn zus zwanger stond te paaldansen. Laat mensen dus direct weten dat je ermee bezig bent.

Jij kent je vriendin beter dan wij op het forum. Wat voor de 1 geweldig lijkt vind de ander een ramp.
Eens met ikbenik: vraag een lijst aan je vriendin met namen en mailadressen van de genodigden. Had eens drie vrijgezellenfeesten in één maand en was erg blij met een beetje aandacht voor het budget.

Afhankelijk van het jaargetijde een picknick op het strand/in het bos. Laat alle dames hun favoriete hapjes meenemen en zorg voor wijn en sapjes en that´s it. Je kunt er een activiteit aan vastplakken zoals tandems huren of iedereen persoonlijke cadeautjes mee laten nemen, een quiz bedenken of iets dergelijks. ´s Avonds lekker uit eten en eventueel op stap. Ook nog lekker budget!
Bedankt voor alle reacties. Ik wil inderdaad niet heel de dag vol

plannen, maar gewoon een aantal leuke activiteiten.

@Nummerzoveel, ik heb al aantal keer ideeën gevraagd aan de groep, maar er komt niet zo veel uit.

Ik wil in ieder geval in de avond een hapje eten en daarna naar een leuke kroeg (cocktailbar) ofzo met de groep.
Aan vriendin zelf vragen wat voor iets ze zelf leuk vindt en dat in de groep gooien.

Doe suggesties via mail en laat iedere deelnemer antwoorden waar ze absoluut niet of wel aan mee willen doen en hoeveel ze er voor over hebben.

Zelf zou ik bijv. niet zo nodig de kroeg in hoeven, dus na 't diner zou ik 't aftrappen.
@ Elninjoo, ze wilt zich laten verrassen. De enige wens die ze heeft is om na afloop te gaan stappen, dit doet ze namelijk haast nooit meer.
wat je ook kiest om te doen, laat alle vriendinnen het geld van te voren naar jouw overmaken, zodat je niet tijdens al de dingen/activiteiten staat te klungelen met geld.
Een stripper laten komen? Moet zeggen dat ik dat toch best opwindend vond om te zien bij het feestje van 'n vriendin van me.
Hou inderdaad rekening met de andere gasten, dus vraag of ze bijzonderheden hebben. Ik heb ooit een vrijgezellenfeest gehad waarbij ik had aangegeven niet lang te kunnen lopen ivm bekkeninstabiliteit. Dat zou geen probleem zijn, toen bleek ineens dat we een soort speurtocht met opdrachten door Amsterdam gingen doen, 3 uur door de stad rennen en lopen. En bedankt!

Met mijn eigen vrijgezellenfeest zijn we in Amsterdam een workshop cocktailshaken gaan doen (superleuk), toen lekker tapas gegeten en uitgegaan.
Ik denk dat het heel persoonlijk is wat iemand een leuk vrijgezellenfeest zou vinden. Ik zou echt niet verkleed als kip of zoiets door de stad willen gaan lopen.

Bij het vrijgezellenfeest van mijn zusje hadden we voor haar allemaal een klein cadeautje gekocht. Het moest iets zeggen over de relatie die je met haar hebt. Kwamen heel leuke dingen uit en zij mocht raden wat van wie was.
Misschien beetje off-topic, maar m.b.t. geld overmaken: bankrekeningnummer in de mail zetten zonder puntjes: er zijn namelijk mensen die knippen/plakken, niet goed controleren en dan wordt het geld naar een verkeerde rekening overgemaakt, doordat er één of twee cijfers wegvallen (écht gebeurd!)
Wij gaan meestal eerst inventariseren wie er mee wil helpen regelen. Dan een richting van het budget opgeven en vragen of er mensen zijn die daar moeite mee hebben ( te duur of goedkoop). Dan een datum prikken voor bij-een komen om te overleggen, en hopen dat een aantal mensen kunnen. Dan goede ideeen zoeken op internet. Dan rondmeelen en alles definitief maken.

Vraag de bruid wie ze er bij wil hebben. Wat ze zelf leuk vind: actief of juist relaxen. Luxe eten of simpel. Wel of niet stappen. En daar de dag op afstemmen. Soms is het handig om te weten of de bruid het heel erg jammer vind als niet iedereen met een activiteit mee kan doen, bijv zwangeren. Of iemand met een lichamelijke beperking (zoals bij ons; er waren 4 kreupelen..... en de bruid vond het erg jammer als niet iedereen mee kon doen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven