Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Ok! Thanx

Hier wederom een beruchte periode tijdens een sprongetje (8mnd) en het liefst wil ze de hele avond, lees van 18u tot 23u,bij mama aan de tiet En toch kolf ik s'morgens tijdens het voeden, al tijden 100cc dus dat is gelijk. Of ik nu om 19u de laatste voeding geef, of om 23u.

Ben benieuwd hoe het gaat zonder de 12u voeding! Geeft mij veel vrijheid overdag, iets wat ik wel prettig vind!

@ Ananas: Hier ook geen speentje hoor! Ik vind het ideaal (maar weet natuurlijk niet hoe het is met)
Miffy, Ko ging nog niet naar het KDV toen. Maar de kans dat hij nu nog zo ziek wordt is inderdaad kleiner. Toch bewaar ik het liever nog wel. Ik las op borstvoeding.com dat baby's melk weigeren die niet goed meer is en dat de 6 maanden bewaren minimaal is. Het kan dus wel langer. Het is ook meer voor mijn eigen gevoel. En als het dan bederft en ik het weg moet gooien dan zou dat wel jammer zijn maar aan de andere kant is er hier al best veel melk door de gootsteen verdwenen.....
Zuster, jou meisje is precies even oud als de mijne (vrijdag acht maand) en hier ook iets van een sprongetje (of fase, zo je wilt) alleen de mijne wil niet alleen de hele avond continu aan de tiet, maar ook de hele nacht.. Afgelopen nacht was het weer feest, ben bijna de hele nacht wakker geweest want als ze één kant helemaal leeggedronken had begon ze te jammeren en werd ik weer wakker om haar weer aan de andere kant aan te leggen, enzovoort. Ik zit sowieso nog op min. 8 voedingen maar de afgelopen dagen is het wel weer (veel) meer, pfff hoop dat dit niet een hele lange fase is...
Hier toch een wat labiele productie gehad tot lang na het jaar, dat verschilt nogal per persoon. Maar dan kost het hooguit meer moeite om weer op niveau te komen.

Keeprunning, vijf maanden alweer? Joh, wat vliegt de tijd! In mijn hoofd was hij nog maar een maand of twee

Gek genoeg heb ik Allis' Uk dan weer ouder in mijn hoofd. Van harte Allis en Snowy en Miffy, met 9 maanden!
Ja het gaat echt heel snel! Wanneer ik naar hem kijk denk ik soms: wat ben jij al ontzettend snel groot aan het worden. Vooral wanneer hij aan de borst ligt en die lange benen er aan de andere kant zo'n stuk uitsteken. een mini is hij eigenlijk maar zo kort geweest.
Keeprunning, dat heb ik ook met Kootje. Hij is al zo groot! Maar soms lijkt hij ineens ook weer heeeeeel klein. In het grote bad bijvoorbeeld. Of als hij in zo'n pyjamaatje uit 1 stuk in zijn ledikantje ligt. Dan is hij echt nog een baby.
Ik heb dat als ik hem ophaal bij het kdv en hij in een hangmatje ligt te slapen, wat een ukkie is het dan. En ik prop hem nog in zijn wiegje als hij straks dan overgaat naar een ledikantje is hij weer helemaal een kleine baby. En het is ook erg vertederend dat hij steeds meer wil, dan ligt hij op zijn rug op mijn schoot (dat past nog ) en dan doet hij veel moeite om overeind te komen zodat hij om zich heen kan kijken.

Hoe groot en zwaar is kootje inmiddels?

Twee vriendinnen van mij zijn binnenkort uitgerekend, met een kraambezoek zal B. wel weer groot lijken
Mijn UK doet ook net of ze groter is. Staat al, heeft een hele bos haar, kan aan twee handjes lopen, maakt rondjes door de box aan de spijlen, gaat zelf zitten, kruipt, babbelt. Maar met drinken is ze dan nog weer klein. Ze drinkt nog steeds elke 4 uur, ook als er met moeite wat bijvoeding in is gegaan. Doorslapen is wat mij betreft een mythe, dat zal nog wel een jaar of 6 gaan duren denk ik. Vannacht weer, om 7 uur naar bed, om half tien drinken, om half 1, en om half 5 weer wakker, maar die hebben we gesust en gerekt naar 6. Niet dat je daar zelf nou zo veel meer van slaapt, maar wellicht krijgen we haar zo aan een wat langere slaap.

Maar! negen maanden borstvoeding, met een aantal flessen kv dat je op één hand kan tellen. jippie!
Bedankt voor jullie tips! M. had altrijd 1 kruikje in z'n wiegje, vannacht heb ik er twee ingelegd en hij sliep inderdaad beter. Crisis, wat schaam ik me zeg.... Blijkbaar had ie het gewoon koud. Nou ja, gelukkig laten we 'm nooit huilen en mag hij altijd direct weer drinken of warm bij z'n vader of moeder liggen...

Ook blijkt hij een echte buikslaper te zijn. Als hij overdag slaapt en niet in de draagdoek zit, dan leg ik 'm op zijn buikje in de kinderwagenbak en dan slaapt hij ook gewoon goed.

Samen slapen lijkt me ook een optie, maar dat gaat alleen werken als hij tussen ons in mag liggen. En dat durf ik alleen als hij wat groter is.

Vannacht heb ik maar drie keer gevoed, en het voelde heerlijk om zolang te kunnen slapen

Vraagje aan moeders van kindjes die ook vaak/veel drinken: hoe hebben jullie in vredesnaam een voorraadje bij elkaar gekolfd?? M. drinkt zo vaak dat er echt niets te kolven valt (qua tijd niet, maar ook qua melk niet!). Over 5 weken moet ik weer werken en zie er nu al spoken van...
@Surface... al is het maar 5 ml die je na elke voeding kolft, dan zit je per dag al op 40 ml. Dan heb je in een week 280 ml, dus dan heb je over 5 weken echt wel genoeg.

Als je dan werkt, dan kolf je op je werkdag weer genoeg voor de volgende werkdag. Dus in principe hoeft je voorraad ook maar voor 1 dag te zijn. Maar het is natuurlijk altijd lekker om iets achter de hand te hebben.

Verder is je melkproductie 's nachts optimaler, dus wellicht een keertje de wekker zetten?
De wekker zetten is 's nachts echt geen optie, dat ga ik niet trekken. M. is zes weken ml of 20 gekolft. Maar als hij dan kwam was hij zo hongerig dat ikken oud, en al die tijd drinkt hij gemiddeld 3-6 keer per nacht. Waarvan die drie voor het eerst vannacht was, en voor de rest was het vaker 6 dan 4.

Ik heb al een aantal keer na een voeding gekolft, en dan komt er dus niets meer :(.

Een paar keer heeft M. er overdag langer tussen laten zitten, en toen heb ik telkens e dat er gelijk bij moest geven.
Gefeliciteerd Miffy, Allis en Snowy met jullie negenmaandenjubileum! Nog een paar weekjes en dan mag ik me er ook bij aansluiten! *trots*

Zuster: Jij met je 8 mnd jubileum!

En KR: Jij met je 5 mnd! Nog een maandje en dan zit je al op een half jaar!

Tijd gaat echt heel heel snel!

Allis: Hier precies hetzelfde hoor! M. zat al heel vroeg, kruipt al met z'n buik van de vloer, staat en loopt rondjes in de box. Ik stond vanochtend bij de bakker en dan staat er zo'n klein mannetje zich vast te houden aan de stang van de vitrine. Zo schattig!

Hij drinkt trouwens ook nog minimaal 6 keer bij mij. Ik zou dus ook niet weten hoe ik ooit zou moeten stoppen/afbouwen. En dat hoeft trouwens ook nog helemaal niet van mezelf.

Bij dezelfde bakker had ik het met de winkelmevrouw over haar kleindochter. Die kreeg ook nog bv (7 mnd). Ik vertelde dat M. ook nog steeds kreeg. Hoor ik een mannelijke klant achter me: "Goed zo! Mooi doorgaan! Die van ons kregen ook tot zo'n 14 mnd. En dan hoor je allemaal vrouwen zeggen dat ze niet genoeg hebben. Nou ze moeten gewoon vaker aanleggen!"

Kijk, dat is nou een man naar mijn hart!

Surface: Ik kolfde in het begin een uur na de ochtendvoeding. Zo heb ik een voorraad opgebouwd.

Ik ga mijn voorraad trouwens ook maar weer even verjongen. Alle versgekolfde melk vries ik in en dan pak ik de oudste melk voor mee. Die is nu ook ongeveer een half jaar (of ouder) dus die moet nu ook maar eens op.
weet je surface, als je moet werken is je kindje al weer twee keer zo oud als nu. In die tijd kan er een heleboel veranderen hoor...

pff, net een lang gesprek met Brit gehad, over voeden, bijvoeden, slapen. Hij wil eigenlijk naar meer structuur, en vind dat ze meer moet binnenkrijgen aan bijvoeding, en wil dus rapley en voeden op verzoek gedeeltelijk de deur uit doen. En ik snap hem wel, we zijn beiden een beetje klaar met de zaak. Geen avonden voor onszelf, gebroken nachten, constant een kindje bezig houden overdag (want dan slaapt ze ook hoogstens 3 keer een half uurtje a uurtje)... Misschien moeten we wel wat gaan afdwingen... Iemand suggesties?
quote:allis schreef op 13 april 2011 @ 13:54:

en vind dat ze meer moet binnenkrijgen aan bijvoeding, e

Ik pik deze er even uit hoor Allis. Dat kan hij wel vinden, maar wil Uk dat ook? Die moet het tenslotte opeten. Eten tegen je zin lijkt me niet wat je wil, maar hoe dacht je dat dan te doen?

Uk is nu negen maanden, da's gewoon ook een moeilijke tijd. Tandjes, verlatingsangst, leren kruipen/staan, misschien eerste voorzichtige woordjes. Enorme sprongen worden er gemaakt. Daar slapen jullie niet meer van, en je krijgt er ook geen avonden voor jezelf van, maar van afdwingen ga je dat ook niet krijgen. Overschat ook niet de invloed van voeding op slapen, die relatie is er heel vaak niet.

Kun je in haar eigen patroon een structuur vinden waar je iets mee kunt? Misschien kan ze met een slaapje minder toe, overdag? Bloem ging toen al vrij snel naar één keer slapen, en dan een lange ruk. Misschien kan Uk met twee slaapjes toe?

Waarom houden jullie haar overdag constant bezig als ze wakker is? Je bent geen vermaakmachine toch? Neem haar bv. in de doek/Beco op je rug, ga dingen doen voor jezelf, dan kan ze meekijken.
Allis: Wij zijn een tijdje terug gestopt met rapley. In de hoop dat als M. meer bijvoeding (koolhydraten) binnen zou krijgen hij ook eindelijk eens zou doorslapen. Helaas is dat niet het geval, maar wel hebben ineens wel meer ritme (maar of dat nou door het stoppen met Rapley komt....)

Wij bieden steeds op hetzelfde tijdstip eten aan. Dus bij het ontwaken bv en dan om 7.30 broodje met boter (kleine stukjes die hij zelf in zijn mond stopt), rond 9.30 fruit (geprakt, geen 'soep') en bv. Daarna gaat hij op bed. Rond 12.00 krijgt hij wederom brood, rond 13.30 bv n weer op bed. Rond 15.00 rijstwafel/cracotte/soepstengel en wat diksap. Om 17.30 warm eten (geprakt), 18.30 bv en naar bed.

Meestal wordt hij rond 22.00 weer wakker voor een voeding en dan nog ergens midden in de nacht (of een paar keer)

Eerst wisselden de tijden nog wel eens, afhankelijk van de slaapjes, maar na een week of 2, 3 merkte ik ineens dat we een rimte gevonden hadden! Zoals je misschien nog wel weet was/is M. ook een hele slechte slaper. Hazeslaapjes van een half uur tot max. 45 min. Nu merk ik steeds vaker dat ze tussen de 1 en de 2 uur duren en soms langer.

Ik hoop dat jullie ook snel wat rimte vinden. Baby's zijn helaas niet altijd zo gemakkelijk in een schema te drukken.
*leest nu de reactie van Wen pas*quote:wen schreef op 13 april 2011 @ 14:38:

[...]

Overschat ook niet de invloed van voeding op slapen, die relatie is er heel vaak niet.

Zie, wij zijn daar dus ook ingetuint....

Ik vind het knap hoor, Wen, hoe relaxt jij in het ouderschap staat!
Hier was 9 maanden ook een hele moeilijke tijd. Veel voedingen, niet zo veel eten, moeilijk slapen. En bovendien weer naar kdv na een tijdje samen naar het buitenland. Verlatingsangst, huilen! Wekenlang steeds ophalen bij het kdv. En opeens ging ze toen veel meer eten. Van af en toe een hapje naar 3-5 boterhammen per dag, fruit, avondeten. En minder bv. Op het kdv weigert ze zelfs helemaal en krijgt ze diksap ipv melk. We zijn gewoon blijven rapleyen want reglibaby wilde ook niets anders. Lepels waren leuk maar er mocht vooral geen eten op zitten. Op het kdv hebben ze haar wel gepureerd leren eten, dus nu krijgt ze thuis soms een bakje pap, of zelfgemaakte appelmoes (=gekookte appel). Misschien kun je dat eens proberen?

Laatst hadden we een drukke middag, verjaardag, nog even een cadeautje kopen. uiteindelijk heb ik ongemerkt 7 uur niet gevoed! Als ze dat nu 's nachts eens deed!
Vriend en ik voeren vaak dezelfde discussies. Als we dan dingen gaan zeggen als "ze moet toch echt eens...." (in haar eigen bed slapen, minder drinken, etc.) probeer ik altijd te vragen: waarom dan? Moet dat ook echt? Van wie dan?

(dit heb ik vast niet zelf bedacht, ik vermoed copyright wen)
Ik probeer dat in ieder geval ook altijd te bedenken Reglisse maar ik heb dat dan weer geleerd van wijze moeders op het Dragen en Voedenforum.

En ik ben in grote lijnen wel relaxed, maar heb ook wel eens (wat zeg ik, regelmatig... ) gefrustreerd bij het bedje gestaan 'kind ga nou toch eens slapen!' omdat ik op dát moment wilde dat ze ging slapen. Alleen weet ik dan in mijn achterhoofd ook wel weer hoe onredelijk het is wat ik wil. Dat helpt (en is tegelijk ook weer frustrerend, haha, want ik wil dan natuurlijk wel nog steeds dat ze gaat slapen)

Maar inderdaad, van wie moet dat? Waarom precies? Omdat ik werk wil doen op dat moment. Maar wat heeft zij daar voor boodschap aan? Het helpt me ook wel relativeren, wat is nu belangrijker, mijn werk of mijn baby. Bij de vraag, mijn slaap of mijn baby, wordt het wél wat lastiger. Dan moet ik gaan langetermijndenken: ik kan bedenken dat het over een half jaar vast beter gaat, baby niet. Toch ben je denk ik tot meer in staat dan je zelf denkt, baby's in volken met weinig westerse invloeden slapen tot een jaar of twee gewoon niet door over het algemeen, tenminste, ze drinken váák 's nachts, de moeder merkt er weinig van. Als dat ondoenlijk zou zijn, dan zouden er veel moeders in jager/verzamelaarsvolken met wallen tot op hun knieën lopen. Valt toch reuze mee, terwijl dat toch best een zwaar leven is. Kennelijk is het over het algemeen te doen als je je er bij neerlegt, alles zo gemakkelijk mogelijk maakt voor jezelf (samen slapen, borstvoeden, niet bij nadenken). Hoe meer barrières je hebt (apart slapen, niet voeden in de nacht, nachtelijk piekeren over nachtvoedingen) hoe zwaarder het is, denk ik. Los van hoe je het persoonlijk aankunt om 's nachts én overdag dingen te moeten.

Dus ik pleit inderdaad voor relaxed ouderschap dat maakt het leven voor iedereen makkelijker.
wen is er al een topic geopend over relaxed ouderschap Goed plan.

Over dat slapen ja klopt, in India is het heel gek dat je vertelt dat je baby in een andere kamer slaapt. Echt ontaard vinden ze dat. Maar daar staat tegenover dat moeders overdag ook veel meer slapen. Dat wij in één keer acht uur slapen en dan hele dag niet meer, vinden ze daar ook maar gek.
anoniem_121205 wijzigde dit bericht op 13-04-2011 22:39
Reden: interpunctie
% gewijzigd
Biologisch gezien schijnt de mens twee keer te moeten slapen op een dag, las ik een tijdje geleden. Ik kan het niet (meer?), overdag slapen werkt niet voor mij.

Een topic over ouderschap? Dank je de koekoek, heb ik één keer gedaan en dat wérd me toch een topic
Hallo allemaal,

Ik ben 2,5 week bevallen van een zoontje, en dus nu druk met BV geven. Dat gaat goed, dus ga ik maar op zoek naar een kolf, want ook al is het nu nog ver weg, ooit zal ik weer moeten gaan werken! (al heb ik daar nu nog geen zin in)

Wat voor kolf raden jullie mij aan? (er staan vast wel wat aanraders in dit 80blz tellende topic, maar dat is zoveel om door te lezen! Zou ik extra verlof voor op moeten nemen)

Ik heb nog uit de kraamweek de Medela Symphony dubbele pomp-set, die ik toen aansloot op een gehuurde kolf, omdat ik in eerste instantie niet voldoende melk aanmaakte. Die kan volgens de Medela-website op verschillende kolven, maar ik weet niet welke het beste/handigste is...? Of raden jullie iets anders aan?

Bedankt!
Van harte Mapex met jullie zoontje!

Ik heb zelf in de kraamweek twee keer moeten kolven met de Medela Symphony en daar ook dat setje voor gekocht. Later heb ik zelf de Medela Pump in Style Advanced gekocht, waar je die set ook op kunt aansluiten. Deze kolf is ook dubbelzijdig, en ik vind ´m erg prettig in gebruik. Maar dit zal vast ook gelden voor een andere kolf.

Ik denk dat je voor jezelf moet bekijken hoe frequent je de kolf wil gebruiken (hoeveel dagen ga je werken?) en of je van plan bent lang bv te geven. Ik werk drie dagen in de week en wil voorlopig nog niet stoppen (zoontje is vijf maanden) en vind voor mijzelf een goede kolf onmisbaar.
Die pump in style is wel een dure kolf, zelfs als je meeneemt dat je het setje al hebt. Andere dubbelzijdige kolven zijn een stuk goedkoper. Ik heb zelf goede ervaringen met de ameda lactaline, maar er is er nog 1 op de markt die ook niet zo duur is, en waar ik de naam altijd van vergeet.

Als je op je werk wilt gaan kolven, is een dubbele wel fijn: scheelt de helft van de tijd.

Aanvulling: sommige kolven kun je ook tweedehands kopen. Let er dan goed op of je alle onderdelen die met de melk in aanraking komen, kunt vervangen (of op zijn minst: uitkoken). Bij de lactaline is dat wel zo, bij de pump in style weet ik het niet.
Van harte met je zoontje! Mijn ervaring is dat je beter wat meer kunt investeren in een goede kolf. Helemaal als je 3 dagen (of meer) gaat werken en als je eventueel meer kinderen wilt. Je hebt al goede ervaringen met een electrische. Een dubbelzijdige is idd heel erg fijn. Scheelt een boel tijd. Qua merken heb ik niet veel ervaring. Ik heb een medela swing ( en dan de dubbele) ik heb hem overgenomen van een collega die niks kon met een electrische. Ik ben er erg blij mee. Nieuwere medela's hebben een 2 fase systeem wat ook weer fijn schijnt te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven