Borstvoedingsvragen
donderdag 18 november 2010 om 12:29
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
donderdag 14 april 2011 om 10:39
Mag ik even mee jubelen: 6mnd op de kop af!!
Gister op cb geweest waar ze 7 voedingen per dag prima vonden. En ook mocht ik bij Rapley in m'n achterhoofd houden dat t tot 10mnd gewoon een ontdekkingsreis mocht zijn. Daarna werd vast voedsel wel wat belangrijker.
Daarna maar even gevoed in de wachtkamer, dl opgebonden en een moeder richting draagverslaving gekregen (en daarvoor hoefde ik alleen maar te knopen, haar te laten voelen en weg te lopen )
Allis, is combineren van rapley met geprakt een optie voor je man? Mijn zus deed dat ivm weinig melk (gezondheidsproblematiek): eerst Rapley en daarna (nadat je je eigen eten achter de kiezen hebt) dezelfde groentesoort geprakt geven.
Gister op cb geweest waar ze 7 voedingen per dag prima vonden. En ook mocht ik bij Rapley in m'n achterhoofd houden dat t tot 10mnd gewoon een ontdekkingsreis mocht zijn. Daarna werd vast voedsel wel wat belangrijker.
Daarna maar even gevoed in de wachtkamer, dl opgebonden en een moeder richting draagverslaving gekregen (en daarvoor hoefde ik alleen maar te knopen, haar te laten voelen en weg te lopen )
Allis, is combineren van rapley met geprakt een optie voor je man? Mijn zus deed dat ivm weinig melk (gezondheidsproblematiek): eerst Rapley en daarna (nadat je je eigen eten achter de kiezen hebt) dezelfde groentesoort geprakt geven.
donderdag 14 april 2011 om 12:10
Wat ik nu weer heb: mijn borsten zijn ongelijk, en niet zo'n beetje ook! Rechts is een stuk groter dan links! Zoon heeft een tijdje een hekel aan mijn linkerborst gehad. Huilen en worstelen als ik hem links aanlegde, en rechts nergens last van. Het maakte niet uit in welke houding ik hem aanlegde, links was en bleef stom. En nu sinds een paar dagen is links wel een ruime cupmaat kleiner dan rechts, misschien zelfs wel twee maten. Vanochtend na de ochtendvoeding kolfde ik links 50 ml en rechts 150 ml, allebei 7 minuten gekolfd. Zoon heeft nu trouwens geen enkel probleem meer met links, en drinkt aan beide kanten even goed. Alleen ben ik nu dus scheef! Is hier nog wat aan te doen? Ik bied nu steeds eerst links aan, omdat zoon aan rechts vaak al genoeg heeft. Is dat een goede strategie? Misschien links wat vaker kolven of zo? Of moet ik het maar gewoon accepteren en hopen dat het vanzelf bijtrekt?
donderdag 14 april 2011 om 12:21
Mapex, gefeliciteerd met je zoon! Ik heb op advies van de lactatiekundige een Medela freestyle gekocht, ook een dubbelzijdige elektrische kolf. Erg duur, maar ik had nog geld over van de kraamuitkering van mijn zorgverzekering. Ik ga 4 dagen werken, dus ik moet veel kolven. Vond het ook wel fijn dat hij zo klein is. Maar goed, als de verzekering niet had meebetaald dan had ik er nog wel een keer over nagedacht. Ik vind hem wel heel fijn werken en hij is lekker klein en licht. Het 2-fasen systeem is inderdaad ook fijn.
donderdag 14 april 2011 om 13:32
donderdag 14 april 2011 om 14:12
donderdag 14 april 2011 om 14:23
Even een vraagje waar ik het antwoord eigenlijk wel op weet, maar wil graag jullie mening horen..
Ben er ingetuind met de blije doos en krijg nu dus steeds gesponsorde post/mails.
Nu staat er dat kindjes tot 6 maanden oud voldoende hebben aan bv, maar kindjes vanaf 4 maand die smakken/kwijlen/op hun handjes sabbelen behoefte hebben aan vaste voeding.
Ik denk dus dat zij graag wat willen verkopen en dat smakken/kwijlen/op haar handjes sabbelen van dochterlief gewoon bij het ontdekken hoort, maar wil haar natuurlijk niet te kort doen!
Jullie mening hierover?
Ben er ingetuind met de blije doos en krijg nu dus steeds gesponsorde post/mails.
Nu staat er dat kindjes tot 6 maanden oud voldoende hebben aan bv, maar kindjes vanaf 4 maand die smakken/kwijlen/op hun handjes sabbelen behoefte hebben aan vaste voeding.
Ik denk dus dat zij graag wat willen verkopen en dat smakken/kwijlen/op haar handjes sabbelen van dochterlief gewoon bij het ontdekken hoort, maar wil haar natuurlijk niet te kort doen!
Jullie mening hierover?
donderdag 14 april 2011 om 14:47
Je gedachte is goed hoor, Siena. Althans, dat ben ik van mening. Gister zei t cb zelfs nog dat als je bv geeft, het prima is tot 10mnd alleen bv te geven. Alleen bij kv kindjes beginnen ouders vaak eerder met vaste voeding, want ja, (zei de arts), die voeding is natuurlijk wel wat eenzijdig.
Wen, of iemand anders, kan t vast beter omschrijven met wetenschappelijke taal
Madieke & Allis, zijn jullie ook rechtshandig? Ik vroeg me altijd al af of daar n verband tussen zat. Ik (rechtshandig) heb nl ook een minder functionerende rechter.... Heb een tijd lag dochter eerst rechts aangelegd om te kijken of hij daardoor harder ging werken. K had wel t idee dat t iets werkte, maar of dat echt zo is.
En, 'kraamuitkering'? Ik geloof dat ik de verkeerde verzekering gekozen heb. Heb m'n freestyle zelf bekostigd. Wist niet dat een zorgverzekering daarin mee kon betalen.?!
Wen, of iemand anders, kan t vast beter omschrijven met wetenschappelijke taal
Madieke & Allis, zijn jullie ook rechtshandig? Ik vroeg me altijd al af of daar n verband tussen zat. Ik (rechtshandig) heb nl ook een minder functionerende rechter.... Heb een tijd lag dochter eerst rechts aangelegd om te kijken of hij daardoor harder ging werken. K had wel t idee dat t iets werkte, maar of dat echt zo is.
En, 'kraamuitkering'? Ik geloof dat ik de verkeerde verzekering gekozen heb. Heb m'n freestyle zelf bekostigd. Wist niet dat een zorgverzekering daarin mee kon betalen.?!
donderdag 14 april 2011 om 15:41
donderdag 14 april 2011 om 16:16
Woesel: Ik betaal een belachelijk bedrag per maand aan de ONVZ omdat ik een grootverbruiker van fysiotherapie ben (vanwege hypermobiliteit). Blijkt nu dat deze dekking óók geweldig is als je zwanger bent: ¤450,- om alle kosten rond je bevalling te betalen, in te zetten naar eigen inzicht. Daar heb ik de eigen bijdrage kraamzorg van betaald en deels mijn kolf. (ik kreeg extra kraamzorg bijgeïndiceerd dus die bijdrage was best hoog). Ik had er ook bijvoorbeeld een poliklinische bevalling van kunnen betalen. Dat was ook het plan, alleen werd mijn bevalling medisch en dus vergoed. Vandaar dat ik wat geld over had voor de kolf.
Ik ben wel rechts, maar mijn linkerborst is de zwakkere kant. Weet dus niet of dat er iets mee te maken heeft. Rechts had trouwens ook de meeste stuwing op de vierde dag, tot en met tot kippenei-formaat opgezwollen klieren onder mijn rechteroksel aan toe.
Siena: de WHO adviseert zes maanden, en die vertrouw ik toch iets meer dan de fabrikanten die er belang bij hebben dat consumenten zo jong mogelijk hun merk gaan kopen. Dat smakken/handjes kauwen/kwijlen advies vind ik wel grappig, want mijn zoon van 8 weken kauwt regelmatig op zijn handjes, met smakken en kwijl tot gevolg. Dan krijgt hij lekker melk van me, 8 weken lijkt me toch echt heel vroeg om al bijgevoed te worden
Ik ben wel rechts, maar mijn linkerborst is de zwakkere kant. Weet dus niet of dat er iets mee te maken heeft. Rechts had trouwens ook de meeste stuwing op de vierde dag, tot en met tot kippenei-formaat opgezwollen klieren onder mijn rechteroksel aan toe.
Siena: de WHO adviseert zes maanden, en die vertrouw ik toch iets meer dan de fabrikanten die er belang bij hebben dat consumenten zo jong mogelijk hun merk gaan kopen. Dat smakken/handjes kauwen/kwijlen advies vind ik wel grappig, want mijn zoon van 8 weken kauwt regelmatig op zijn handjes, met smakken en kwijl tot gevolg. Dan krijgt hij lekker melk van me, 8 weken lijkt me toch echt heel vroeg om al bijgevoed te worden
donderdag 14 april 2011 om 17:47
hallo allemaal,
Hopelijk kunnen jullie mij helpen met een dringende vraag.
Eergister bevallen van een mooi meisje dat graag aan de borst wil drinken. Mijn tepels zijn het daar alleen niet mee eens en doen enorm veel pijn. Morgen kan er pas een lactatiekundige komen om te kijken waar de pijn precies vandaan komt.
Wat kan ik nu het beste doen?
We zijn al wel begonnen met bijvoeden trouwens, omdat ze al meer dan 10% is afgevallen.
bedankt alvast
Hopelijk kunnen jullie mij helpen met een dringende vraag.
Eergister bevallen van een mooi meisje dat graag aan de borst wil drinken. Mijn tepels zijn het daar alleen niet mee eens en doen enorm veel pijn. Morgen kan er pas een lactatiekundige komen om te kijken waar de pijn precies vandaan komt.
Wat kan ik nu het beste doen?
We zijn al wel begonnen met bijvoeden trouwens, omdat ze al meer dan 10% is afgevallen.
bedankt alvast
donderdag 14 april 2011 om 18:05
Van harte Plukkie!
Voed je bij met moedermelk die je afkolft?
Pijn aan de tepels bij borstvoeding komt meestal van verkeerd aanleggen. Daar kan je LK je het beste mee helpen. Maar ik begrijp dat het je nu zo hoog zit dat je NU hulp wilt (wat ik me goed voor kan stellen!). Heb je een kolf om evt. een voeding af te kolven, zodat je een keer niet live hoeft te voeden?
Gevoeligheid van de tepels is normaal, maar enorm veel pijn niet.
Heb je lanoline of Bepanthen in huis? Dat kun je na de voeding op je tepel smeren. Of, heel effectief: moedermelk! En topless lopen waar mogelijk.
Er zijn ook nog andere mogelijkheden die tepelpijn kunnen veroorzaken, maar die liggen minder voor de hand en zijn voer voor je LK.
Voor goed aanleggen kan ik je nog wel een paar tips geven: heb je je baby horizontaal, buik tegen buik liggen? Neusje op tepelhoogte, zodat ze haar mond goed wijd open moet doen.
En probeer deze houding eens: link dan hapt een baby als het goed is ook automatisch goed aan.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Voed je bij met moedermelk die je afkolft?
Pijn aan de tepels bij borstvoeding komt meestal van verkeerd aanleggen. Daar kan je LK je het beste mee helpen. Maar ik begrijp dat het je nu zo hoog zit dat je NU hulp wilt (wat ik me goed voor kan stellen!). Heb je een kolf om evt. een voeding af te kolven, zodat je een keer niet live hoeft te voeden?
Gevoeligheid van de tepels is normaal, maar enorm veel pijn niet.
Heb je lanoline of Bepanthen in huis? Dat kun je na de voeding op je tepel smeren. Of, heel effectief: moedermelk! En topless lopen waar mogelijk.
Er zijn ook nog andere mogelijkheden die tepelpijn kunnen veroorzaken, maar die liggen minder voor de hand en zijn voer voor je LK.
Voor goed aanleggen kan ik je nog wel een paar tips geven: heb je je baby horizontaal, buik tegen buik liggen? Neusje op tepelhoogte, zodat ze haar mond goed wijd open moet doen.
En probeer deze houding eens: link dan hapt een baby als het goed is ook automatisch goed aan.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
donderdag 14 april 2011 om 21:39
Wenn, bedankt voor je tips.
Bijvoeden is tot nu toe gebeurd met kunstvoeding. Inmiddels is de kolf in huis en wil ik daar mee gaan bijvoeden.
Ik probeer nu elke voeding 1 borst te geven en daarna bijvoeden met een spuitje, zodat ze wel bij eke voeding aan de borst komt. Tegelijkertijd heeft de andere borst dan even pauze.
Is dit handig?
Ga nu nog even je link bekijken.
Bijvoeden is tot nu toe gebeurd met kunstvoeding. Inmiddels is de kolf in huis en wil ik daar mee gaan bijvoeden.
Ik probeer nu elke voeding 1 borst te geven en daarna bijvoeden met een spuitje, zodat ze wel bij eke voeding aan de borst komt. Tegelijkertijd heeft de andere borst dan even pauze.
Is dit handig?
Ga nu nog even je link bekijken.
donderdag 14 april 2011 om 21:45
quote:Madieken schreef op 14 april 2011 @ 16:16:
bij mij precies hetzelfde, inclusief de eieren. Tot mijn zoon flink ziek werd, met een ziekenhuisopname en sondevoeding als gevolg. Toen werd rechts ineens de zwakke kant, en toen ik een maand later zelf goed ziek werd, wisselde het weer.
Inmiddels zijn links en rechts redelijk gelijk getrokken.
Siena, waarom wil je eventueel bijvoeden? Omdat je het leuk vindt, of omdat je denkt dat je kind het nodig heeft?
bij mij precies hetzelfde, inclusief de eieren. Tot mijn zoon flink ziek werd, met een ziekenhuisopname en sondevoeding als gevolg. Toen werd rechts ineens de zwakke kant, en toen ik een maand later zelf goed ziek werd, wisselde het weer.
Inmiddels zijn links en rechts redelijk gelijk getrokken.
Siena, waarom wil je eventueel bijvoeden? Omdat je het leuk vindt, of omdat je denkt dat je kind het nodig heeft?
donderdag 14 april 2011 om 22:31
Plukkie, op zich kan dat, maar dan zou ik wel de andere borst kolven en dat geven als bijvoeding (evt. de volgende voeding geven) Het is de eerste twee weken heel belangrijk dat beide borsten vaak gestimuleerd worden, omdat je nu de basis legt voor de melkproductie de rest van de borstvoedingsperiode. En zeker als je kleintje al wat teveel is afgevallen, moedermelk is beter te verwerken voor je baby dan poedermelk.
Maar het is natuurlijk alleen maar tot de LK komt morgen, dan kun je samen een plan van aanpak opstellen. Als het voor jou beter voelt om vandaag / vannacht één borst te doen, dan moet je dat doen.
Maar het is natuurlijk alleen maar tot de LK komt morgen, dan kun je samen een plan van aanpak opstellen. Als het voor jou beter voelt om vandaag / vannacht één borst te doen, dan moet je dat doen.
donderdag 14 april 2011 om 22:31
Plukkie gefeliciteerd!
Eergisteren bevallen? Wow dat is nog maar heel piep.
Even tips voor de vragen die je hebt, als je je productie goed op gang wilt laten komen (gaat je LK je morgen ook vertellen) dan is het verstandig om op verzoek te voeden. Soms heeft je kindje genoeg aan 1 borst, soms 1,5 borst. Het zal verschillen en dat maakt niet uit, lekker laten komen. Op die manier worden je borsten goed gestimuleerd om genoeg te kunnen maken, ook als ze straks groter is.
Bijvoeding met kv en ook met gekolfde melk zal de LK zeer waarschijnlijk afraden omdat dat je productie afremt. Het is een kwestie van vraag en aanbod, maar ook van in het begin een goed fundament leggen.
Ik heb ook in het begin pijn in mijn tepels gehad. Heel zwaar. Oorzaak: niet goed aanhappen, stress en syndroom van Raynaud Is allemaal net op tijd over gegaan en ik geef nu na 1,5 jaar nog steeds bv. Sterkte!
Eergisteren bevallen? Wow dat is nog maar heel piep.
Even tips voor de vragen die je hebt, als je je productie goed op gang wilt laten komen (gaat je LK je morgen ook vertellen) dan is het verstandig om op verzoek te voeden. Soms heeft je kindje genoeg aan 1 borst, soms 1,5 borst. Het zal verschillen en dat maakt niet uit, lekker laten komen. Op die manier worden je borsten goed gestimuleerd om genoeg te kunnen maken, ook als ze straks groter is.
Bijvoeding met kv en ook met gekolfde melk zal de LK zeer waarschijnlijk afraden omdat dat je productie afremt. Het is een kwestie van vraag en aanbod, maar ook van in het begin een goed fundament leggen.
Ik heb ook in het begin pijn in mijn tepels gehad. Heel zwaar. Oorzaak: niet goed aanhappen, stress en syndroom van Raynaud Is allemaal net op tijd over gegaan en ik geef nu na 1,5 jaar nog steeds bv. Sterkte!
donderdag 14 april 2011 om 22:50
Plukkie: gefeliciteerd met je kleintje! En wat goed van je dat je zo snel al hulp hebt ingeroepen!
Ik heb bij beide kinderen in de eerste week/weken pijnlijke tepels en kloven gehad. Op een gegeven moment met roofjes en vervellen. Daarna was t over. (heb 7,5 mnd gevoed en voed nu 8,5 maand en beide keren verder probleemloos)Heb je bepanthne of iets dergelijks in huis? Verder helpt moedermelk er op ook en laten drogen aan de lucht.
Nog even volhouden (en op je tanden bijten) morgen komt er hulp!
Ik heb bij beide kinderen in de eerste week/weken pijnlijke tepels en kloven gehad. Op een gegeven moment met roofjes en vervellen. Daarna was t over. (heb 7,5 mnd gevoed en voed nu 8,5 maand en beide keren verder probleemloos)Heb je bepanthne of iets dergelijks in huis? Verder helpt moedermelk er op ook en laten drogen aan de lucht.
Nog even volhouden (en op je tanden bijten) morgen komt er hulp!
vrijdag 15 april 2011 om 09:31
Mogge! Heb geen tijd om het hele topic door te lezen dus wie weet is deze vraag al eens gesteld...
Onze kleine (bijna 15 weken) komt de laatste nachten opeens elke 2 uur om te drinken (gaaaaaaaaaappppp). Nou had ik hier al een topic over geopend en daar werd gezegd dat het ook wel eens een '4 maanden dip' kan zijn; wat kan ik hier precies onder verstaan?
BVD!
Onze kleine (bijna 15 weken) komt de laatste nachten opeens elke 2 uur om te drinken (gaaaaaaaaaappppp). Nou had ik hier al een topic over geopend en daar werd gezegd dat het ook wel eens een '4 maanden dip' kan zijn; wat kan ik hier precies onder verstaan?
BVD!
vrijdag 15 april 2011 om 10:07
He Nickeeoe, leuk dat je hier ook een kijkje komt nemen. Er zitten hier behoorlijk wat ervaringsdeskundigen die je vast meer over die dip kunnen vertellen. Wat ik al op je eigen topic schreef zit ik er nu nog middenin, al hoop ik dat langzaam het einde in zicht komt, want het is best pittig. Ik ben even op zoek voor je naar wat achtergrond informatie over deze dip. Wat kenmerken zijn is dat je productie wat lijkt terug te lopen, bij het kolven, dat je baby vaker wil drinken (vooral 's nachts), dat de groei van de baby wat minder hard gaat (op borstvoeding.com kun je een groeicurve invullen gebaseerd op borstvoedingbaby itt de curve bij het cb, zodat je zult zien dat het heel normaal is).
Nogmaals ik zoek nog even verder naar goede informatie hierover. Heel veel succes, het is nu even erg pittig.
Nogmaals ik zoek nog even verder naar goede informatie hierover. Heel veel succes, het is nu even erg pittig.