geldkado 4 jarige

14-04-2011 07:56 125 berichten
Zondag gaan wij naar de verjaardag van de dochter van vrienden van ons. Ze wordt 4. Haar ouders hebben gevraagd of iedereen geld wil geven om een groter, nader te bepalen, kado voor haar te kopen maar nu wil ik het wel een beetje leuk inpakken. Iemand een leuk idee?
Alle reacties Link kopieren
Vind het sowieso nooit leuk om geld te geven tenzij er specifiek om gevraagd wordt, maar voor een kind van 4? ik weet het niet hoor maar vind het een beetje apart . Heb niet alle reacties gelezen en wellicht is het antwoord voor het cadeau al gegeven maar heb er beetje apart gevoel bij. Erg dubbel wellicht maar ik had het wel een leuk idee gevonden om geld over te maken op haar spaarrekening zodat ze er bijvoorbeeld later van kan studeren en daarnaast een kleinigheidje te geven voor haar verjaardag.
Heb zelf geen kinderen, maar mijn ervaring is wel dat vooral de grotere kinderen sparen voor iets bijzonders.

Tegenwoordig vraag ik dan aan de ouders waar ze het willen kopen, dan kun je een tegoedbon halen.

Mijn broer en schoonzus zetten hun verlanglijstjes (ook van de kinderen) tegenwoordig op lijstje.nl. Daar kan alle visite kijken wat ze willen hebben en het zelfs nog afstrepen.

Best makkelijk, we krijgen een mailtje met een link en kunnen dan kijken en eventueel strepen.
Geld voor een kind van 4 jaar vind ik erg apart. Vooral ook de omschrijving van "nader te bepalen cadeau" ook. Ik zit me dan ook gelijk af te vragen of dat geld niet gewoon in de huishoudpot terecht komt inderdaad. Op zich kunnen geld of bonnen prima voor een wat ouder kind vanaf een jaar of 5 a 6, maar ik denk dat een kind van 4 jaar alleen maar kado's wil uitpakken.

Ik zou dus gewoon "meuk" kopen en geven. Ik probeer overigens altijd wel een beetje na te denken en iets leuks te geven waarvan ik denk dat het nog gebruikt wordt.

Hier bij ons verkopen ze in de speelgoedwinkel heel veel kleine doosjes Lego en Playmobil. De kosten tussen de 3 en 5 euro. Ik heb er daarvan altijd wat op voorraad. Relatief klein bedrag maar wel speelgoed waar je wat aan hebt (mits het kind al zelf Lego of Playmobil heeft).

Kinderen waarvan ik weet dat ze graag knutselen geef ik vaak lijm, een prittstift of een goede kinderschaar (dat kun je altijd wel gebruiken).

Of van die reuze stoepkrijt (1 euro hier in dorp zijn 2 keer zo groot als de normale stoepkrijt). Of een grote fles bellenblaas met van die supersize hulpstukken (dat is echt heel gaaf, bellen van een halve meter doorsnee blazen).

De Blokker verkoopt ook vaak van die glowsticks voor 1 euro. 1 keer knakken en een nacht lang plezier (en daarna lekker wegsodemieteren).

Oja, en in het kader van Lego koop ik vaak tweedehands Lego op Ebay. Je kan dan heel specifiek bepaalde dingen/stenen kopen. Voor een vriendje van mijn zoon waarmee zoonlief samen altijd auto's bouwde heb ik toen een setje bestaande uit sturen, wielen en autodeuren gekocht. Was ook groot succes.

Maar goed, ik ga wel erg off topic nou.
Hier in het dorp ook een speelgoedwinkel waar de jarige zelf een krat kan vullen met speelgoed. De uitnodigingskaarten krijg je dan van de speelgoedwinkel waarop staat dat daar dus een krat is gevuld met speelgoed wat de jarige graag wil hebben. Ideaal.

Mijn oudste dochter heeft een vriendinnenclubje die uiteraard ook bij elkaar op de verjaardag komen, dan geven de meiden een gezamelijk duurder kado.

Met sinterklaas kregen onze meiden ook altijd verschrikkelijk veel cadeau's van opa en oma, ook dingen die de meiden echt niet leuk vinden, een bewegende kerstman, een 'lelijk' dekbedovertrek, spullen van de rommelmarkt wat net niet compleet is enz. Maar al met al is het wel een behoorlijk bedrag, dus heb ik voorgsteld om ze beiden 1 duurder cadeau te geven. Oma vindt het prima, koopt er zelf nog wat 'meuk' bij, iedereen blij!

Mijn dochter van 4 heeft geen eigen DS, maar ze kan er mieters mee spelen. Ik vind het prima, al mag ze er niet dagelijks op en ook niet langer dan een half uur per keer.

Als mij gevraagd wordt geld te geven wil ik op z'n minst weten waarvoor er gespaard wordt!
quote:Dino2306 schreef op 14 april 2011 @ 21:19:

Als mij gevraagd wordt geld te geven wil ik op z'n minst weten waarvoor er gespaard wordt!

Maar waarom dan? Mijn zoon spaart op het moment nergens specifiek voor want hetgeen waar hij voor spaarde heeft hij uiteindelijk van zijn oom cadeau gekregen, en toch vroegen we geld of bonnen. Ik heb serieus nog liever dat iemand zonder cadeautje komt, dan met al die goedkope shit. Ik snap niet zo goed waarom daar verantwoording voor afgelegd moet worden, kan je dat uitleggen?

Mijn zoon heeft overigens nog niks van zijn bonnen of geld uitgegeven maar heeft bijvoorbeeld een DS waar hij regelmatig spelletjes voor wil, en is tegenwoordig helemaal into beyblade en pokemon en lego ninjago en baku-gan enzo, en besteedt zijn verjaardagsgeld of bonnen dus daaraan. Of aan een uitbreiding van zijn Playmobil serie. Of gewoon aan zijn spaarpot.

ETA: Ik zeg er overigens meestal wel gewoon bij "joh, ik weet niet wat je uit wil geven, maar hij wil graag dingen als DS spelletjes of Playmobil en Pokemon zooi en dat is vrij duur, dus voordat je iets gaat kopen waar hij toch niet mee speelt, geef hem lekker een cadeaubon of wat centjes voor zijn spaarpot zodat hij dat daarvoor kan gebruiken. En anders geef je lekker niks, da's ook goed".

Ik heb echt een hekel aan die verspilling met al die onnodige troep.
Am Yisrael Chai!
Mijn dochter wordt binnenkort ook 4, maar het zou niet in me opkomen om geld te vragen. Ik weet zo al een aantal dingen die ze graag zou willen hebben, bijv. een K3 rugzak voor naar school, een Ariël barbiepop, een roze zwemband voor op vakantie, knutselspullen, etc. Van ons heeft ze al een fiets gekregen (oude was te klein geworden) en ze wil graag wat accessoires hiervoor, bijv. een fietsmandje, bloemenslinger etc. Als mensen echt niet weten wat ze moeten geven is een kadobon van Bart Smit o.i.d ook leuk, maar ik vind kadootjes veel leuker voor haarzelf.
quote:fashionvictim schreef op 14 april 2011 @ 22:34:

[...]

Maar waarom dan? Mijn zoon spaart op het moment nergens specifiek voor want hetgeen waar hij voor spaarde heeft hij uiteindelijk van zijn oom cadeau gekregen, en toch vroegen we geld of bonnen. Ik heb serieus nog liever dat iemand zonder cadeautje komt, dan met al die goedkope shit. Ik snap niet zo goed waarom daar verantwoording voor afgelegd moet worden, kan je dat uitleggen?

Ten eerste koop ik nooit troep, echt niet. Meestal vraag ik aan de jarige of aan zijn of haar moeder of er iets is waar hij/zij voor spaart. Playmobile, my little pony, ponyville, lego... Dat is in mijn ogen geen troep.

En als ik geld geef voor een nader te bepalen cadeau ben ik idd 'bang' dat het in de huishoudportomonnee verdwijnt van die ouders.

Ik heb 1 vriendin (gehad) die wel eens geld heeft gevraagd voor haar toen 3-jarige, verder is het nog nooit voorgekomen.

Maar die ene vriendin heeft bij wijze nog geen nagel om d'r kont te krabben, geen geld om een feestje te geven voor haar toen 5-jarige maar kon wel een megatattoo zetten een wk later.

Kijk en bij dat soort types geef ik geen geld.

Een cadeaubon is nog tot daar aan toe, maar liever geef ik gewoon zelf een cadeau, ik vind het leuk om te zien hoe blij iemand is met hetgeen wij hem/haar geven.
Wij roepen altijd dat wel liever twee kleine siku-autootjes zien als verjaardagscadeautje dan een megagroot plastic monsterautogeval van de Action, dat na twee dagen in de vuilnisbak ligt.

Die siku-auto's gaan verscheidene generaties mee.

De "meuk" kopen we zelf ook niet, gewoon een klein (of groter) doosje Lego / LittlePetShop / Playmobil o.i.d., afhankelijk van de band die we met kind/ouders hebben.
De (kinder)boekenbon heb ik maar "overgekocht" van Moppekind, dat geld zit nu in zijn spaarpot.

Leuke cadeautjes van de laatste (8ste) verjaardag ? Sudokublok, scheetkussen, Donaldduck-pockets.
Ik geef het liefst een mooi boek aan mensen/kinderen. Neemt niet veel plaats in en kan heel lang meegaan.
quote:anky schreef op 14 april 2011 @ 20:25:

... (en daarna lekker wegsodemieteren).

Milieu? Of zeg ik nou iets heel doms?

Ik zie bij het actionspeelgoed altijd in gedachten Chinese kindertje aan de lopende band zitten. Brrr.
quote:Quacker schreef op 14 april 2011 @ 14:27:

@ himalaya, als je het zo stelt snap ik je heel goed, ik kreeg een lijst onder mijn neus geduwd met de mededeling dat ik nog daar of daar uit kon kiezen. Dat is mij in het verkeerde keelgat geschoten.Wat flauw, je vraagt wat de jarige wil, dan geeft de ouder zelfs meerdere suggesties en dan is het nog niet goed. Misschien was het in jouw geval niet zo tactisch gebracht, maar ik geef liever iets waar de jarige blij mee is.
Ik heb het ook wel eens gedaan, een bakje met allemaal 5 cent/10 cent.

Zo leuk. Van Vinyl had buurjongetje het allermeest gekregen, vééél meer dan van opa en oma!

(dus... kwantiteit!)
Ik vind het een beetje dubbel, schoonmoeder wil altijd 50 euro geven, maar ik vind dat de kinderen wel iets uit moeten kunnen pakken.

Maar op het geboortekaartje van tweede zoon hebben we wel gezet dat we graag geld wilden voor een speelkasteel voor in de tuin. Kadootjes zijn leuk, maar ik ben bang dat als we voor die 1600 euro kleertjes en knuffels hadden gekregen, we erg veel spul nooit gebruikt zouden hebben.
geld voor een kleutertje? Is toch helemaal niet leuk?
quote:meds schreef op 15 april 2011 @ 21:33:

geld voor een kleutertje? Is toch helemaal niet leuk?Echt niet?? Je bent de eerste die dat vindt...
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik heb ook een meisje van die leeftijd, en die zou echt best verdrietig zijn als ze alleen geld cadeau krijgt. Plus, wie zegt dat die ouders het niet zelf achterover drukken? Ik zou gewoon een leuk cadeautje kopen hoor, wat is nu een kinderverjaardag zonder cadeautjes?
Je kunt al die dubbeltjes en stuivers natuurlijk óók verpakken in een groene trilpudding.

Feestvreugde gegarandeerd.

@Wolkewitje, dat was het 'm net, ik vroeg niet wat hij wilde. Ik had al wat in gedachten voor bij zijn Duploverzameling. Maar dat was niet wat moeder wilde.
quote:Quacker schreef op 15 april 2011 @ 22:11:

@Wolkewitje, dat was het 'm net, ik vroeg niet wat hij wilde. Ik had al wat in gedachten voor bij zijn Duploverzameling. Maar dat was niet wat moeder wilde.

Bij zo'n antwoord vraag ik me direct af of je zelf kinderen hebt? Soms hebben moeders een reden of iets niet te 'willen'.

Ik heb een zoontje van 3,5, altijd in de weer met bouwen en doen. Gek op zijn duplo en toch wilden wij geen duplo meer voor zijn 3de verjaardag. Hij heeft zat en het is hartstikke zonde als hij na een paar maanden overstapt op de gewone lego (van zuslief). Vonden heel veel mensen raar, maar ik vind het zonde om steeds meer te verzamelen van iets waar ze bijna uitgegroeid zijn. Duplo vind ik echt iets voor een 1 of 2 jarige of eventueel een 3-jarige als het, het oudste/enige kind is.
Op een geboortekaartje om geld vragen voor een speelgoedkasteel?

Sorry dat vind ik echt heel raar...
Bij een tweede/derde/vierde kan ik me dat best wel voorstellen. Wat moet een kind met nóg 5 vuilniszakken vol knuffelbeesten ?

Ik denk trouwens dat het "speelkasteel" in kwestie een mooi speeltoestel voor in de tuin is. Daar wil ik best aan "meebetalen".

quote:molie schreef op 15 april 2011 @ 22:23:

Op een geboortekaartje om geld vragen voor een speelgoedkasteel?

Sorry dat vind ik echt heel raar...Waarom? Bij een 2de/3de/4de kind is dat toch juist heel handig. Ook de baby wordt groot genoeg om ermee te spelen en het voorkomt een nieuwe invasie van knuffelberen/kleertjes die je zelf nooit gekocht zou hebben/goedbedoelde maar nutteloze cadeautjes en andere huisvulling.
Ik vind het echt heel raar ja. Als mensen je bellen en vragen wat je wilt hebben, dat je dan antwoord geeft, ok.

Maar je stuurt toch een kaartje om te vertellen dat je een kind hebt gekregen? Daar vind ik een cadeauwens niet op passen/niet bij horen.
Daar heb je inderdaad een punt, Molie.

Je zou het "speelkasteel" inderdaad kunnen mededelen bij het telefoontje als mensen bellen om een kraambezoekje af te leggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven