waarom 'me' ipv mijn of m'n?

19-04-2011 08:38 262 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zomaar even een vraag op de dinsdagochtend. Waarom schijven steeds meer mensen 'me' ipv mijn of m'n? Zoals me man of me fiets? Heb ik iets gemist qua nieuwe spelling? Is het iets van jongeren (en word ik dus oud)? Of kunnen steeds minder mensen spellen?

Ik erger me er eerlijk gezegd enorm aan. Ik heb dan gelijk het idee dat mensen niet zo slim zijn...

Of ligt het nu aan mij?
quote:nerd_ schreef op 19 april 2011 @ 10:03:

@laela

`Niet afgekeurd,` is niet zuiver redenerende.

Als ik nu een woord verzin, is ´t ook `niet afgekeurd.`

Nee, niet te vergelijken met 'me' gebruiken ipv 'mijn'. Dat is nl. gewoon niet goed. Ik verzin het woord enigst niet. Heb jij mijn link wel gelezen? Enigst is een twijfel geval. Helemaal niet tenenkrommend als je dat leest.

Wat is: niet zuiver redenerende?
quote:Petra67 schreef op 19 april 2011 @ 10:12:

@Laela: die man was een vreemde vogel, tegen de 50 en tijdelijk op school als invaller. Pedagogisch gezien een hork, die zelfs kinderen uitschold in de klas. Maar nu gelukkig weg daar. Fijn dat hij weg is! Vreselijk als je kind les krijgt van zo iemand.
Krijg kriebels van mensen een eigen bedrijf starten en dan voor 'me eigen' gaan beginnen of ik ga 'op me eigen' wonen...
"Ik stond me eigen aan te kleden".
verba volant, scripta manent.
quote:Oriane schreef op 19 april 2011 @ 10:16:

Krijg kriebels van mensen een eigen bedrijf starten en dan voor 'me eigen' gaan beginnen of ik ga 'op me eigen' wonen...Ja, inderdaad vreselijk! Of "der" als in "Me dochter der fiets". Echt erg. Ik heb een vriendin die zo schrijft, ze is in de dertig!
@laela, you got me, leestekens bedoel ik. Maar jij bent vast geen puber die z'n telefoon gebruik van z'n zakgeld of krantewijk betaald.
"Ik kon hem al jaren".

"Ik heb het daar neergelegen".
.
Me zoon wilt aldoor aandacht van ze vader.
quote:eefjewentelteefje schreef op 19 april 2011 @ 10:20:

@laela, you got me, leestekens bedoel ik. Maar jij bent vast geen puber die z'n telefoon gebruik van z'n zakgeld of krantewijk betaald.BetaalT.
quote:nerd_ schreef op 19 april 2011 @ 10:21:

@laela

Je praat als een zelfdenkend virus.

Dan heb ik liever straattaal, dan wel non-verbale communicatie.

Dat `klopt.`Ik heb liever mensen die respectvol blijven, dat vind ik nog belangrijker dan de manier waarop ze schrijven op het forum.
Ik snap gewoon niet zo goed dat mensen graag simpel en onopgeleid over willen komen. Want dat is wel het geval.
quote:Petra67 schreef op 19 april 2011 @ 09:58:

Foutloos ben ik niet, maar ik krijg jeuk van woorden als 'overnieuw' in plaats van 'opnieuw'. Ik corrigeer mijn kinderen telkens als ik zoiets hoor. Dus wat deed mijn jongste van 9 onlangs op school, toen zijn meester 'overnieuw' gebruikte in een zin? Hij stak zijn vinger op en zei: "Meester, het is opnieuw en niet overnieuw." Werd hij de klas uit gezet met de mededeling "Je hebt een meester niet te verbeteren!" Oeps...

Maar dáár zou ik me een portie kwaad over worden zeg! Vreselijk.

Wat betreft taalgebruik. Ik denk dat veel mensen het niet belangrijk genoeg vinden 'je snapt toch wat ik bedoel? Waar maak je je druk om dan?' Dat consequent verkeerd gebruiken van me, hun en dergelijke vaak ook wél communicatieproblemen op kan leveren dringt niet echt door (en ik weet nooit een voorbeeld te noemen als het me wordt gevraagd...)
Ik schreef al dat ik zelf genoeg spelfouten maak...
Oja, 'der' vreselijk!!!

Waar dat nou vandaan komt???
[quote]eefjewentelteefje schreef op 19 april 2011 @ 10:03:

'Me' heeft volgens mij niets te maken met msn maar met sms. Je betaalt per letter dus wil je zo min mogelijk letters gebruiken om het zo goedkoop mogelijk te houden. quote]

maar dan kun je toch nog beter mn dan me doen?
Allereerst: ik word er echt niet vrolijk van, van het verbasteren van de Nederlandse taal, maar ik erger me ook groen en geel aan de kortzichtigheid van sommige mensen hier op het forum en ook in het algemeen. Die gaan er vanuit dat mensen dom of lui zijn omdat ze woorden verkeerd gebruiken, rare zinsbouw gebruiken of de ons welbekende "dt" toepassen waar het niet moet of juist omgekeerd. Dat is mensen over één kam scheren. Bij mijn dochter is in de brugklas geconstateerd dat ze dyslectisch is. Een "afwijking" die veel vaker voorkomt dan mensen denken. Die het moeilijk maakt te lezen en te schrijven. Kan ik wel een heel verhaal opschrijven hoe het ongeveer in elkaar steekt, maar ik denk dat een ieder dat wel voor zich kan opzoeken. En als iemand zegt dat ze mensen niet aanneemt omdat ze fouten in een brief ziet, denk ik: wie is er hier nou dom. Dyslectische mensen zijn nl niet dom, ze kunnen alleen niet goed lezen en schrijven, dat is een handicap, net als blind zijn of doof. Als je een stukje leest dat door een dyslect is geschreven, denk je, wat is dít, maar als je met een dyslect praat, denk je, die is echt niet dom. In het begin had ik er ook moeite mee, maar als je eenmaal weet wat het is, is het makkelijker te verkroppen. Mijn dochter leert echt makkelijk, zolang ze de tekst voorgelezen krijgt en, ondanks het advies van de instantie die haar getest heeft, baart oefening toch kunst en gaat het lezen én het opnemen van teksten nu, na 10 jaar! beter. Dus mensen, oordeel niet te snel als je fouten in teksten leest, want je weet niet wat de oorzaak is. Aan het onderwijs ligt het echt niet altijd, want mijn dochter én zoon hebben allebei dezelfde scholen bezocht en, in sommige gevallen, zelfs dezelfde leraren gehad. De laatste leest en schrijft als een tierelier, zonder er moeite voor te doen.
quote:laela schreef op 19 april 2011 @ 09:44:

[...]

Ik zou een briefje schrijven voor juf, met de vraag of ze dit nog even kan rechtzetten. Je laat je kinderen toch niet in de waan dat dit klopt?

Ik hoop dat dit een uitzondering is. Ik ga er echt van uit dat de meeste leerkrachten meer capabel zijn.

Ik heb het aangekaart tijdens het 10-minuten gesprek onlangs.

Maar ik vrees toch dat deze juf geen uitzondering is...
Maar ik denk, juist als je weet dat je dyslectisch bent, je je brieven e.d. moet laten controleren door iemand die niet dyslectisch is. Juist omdat mensen niet kunnen ruiken door een brief dat iemand dyslectisch is. Toch?
ja, mn zou ook kennen
1ntju tuveel
@Opal:

De fouten die ik af en toe lees in brieven zijn niet gemaakt door dyslecten. Dat zijn echt gewoon domme fouten. Of luie, want hóe moeilijk is het om het even op te zoeken? Dat doe ik ook vaak zat als ik niet precies weet hoe ik een woord schrijf.

En sorry, maar als je als dyslect een sollicitatiebrief schrijft, moet je die gewoon grondig na laten kijken voor je deze verstuurt. Want brieven die vol staan met spel- en stijlfouten zouden bij mij linea recta de prullenbak ingaan. Dyslect of niet.
"... en dan heb ik zoiets van"
.
@Opal

Inderdaad, iemand die dyslectisch is, kan er uiteraard niets aan doen.

Maar ik kan me niet voorstellen dat iedereen die dt-fouten maakt, me i.p.v. mijn schrijft, hun i.p.v. zij/ze zegt, dyslectisch is. Van de meesten is het gewoon gemakzucht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven