Sharia invoeren

08-04-2011 14:25 166 berichten
AMSTERDAM - Zware bedreigingen worden geuit tegen Geert Wilders door de extremistische moslimorganisatie Sharia4Holland, dat streeft naar de invoering van de islamitische wetgeving in Nederland en België.

Is het wenselijk dat West-Europese landen de Sharia laten invoeren? In Engeland komt het al veelvuldig voor. Zouden we niet juist religie en politiek van elkaar gescheiden moeten houden?
Alle reacties Link kopieren
er is echt geen enkele kans op de invoering van de Sharia, juridisch niet, politiek niet en democratisch niet. Complete angstzaaierij en indianenverhalen.
Dat denk ik ook, Meds. Ik hou echter met alles altijd een slag om de arm, in dit geval een hele erge super kleine slag om de arm. Ik zie het echter echt niet gaan gebeuren.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
quote:meds schreef op 17 april 2011 @ 14:10:

er is echt geen enkele kans op de invoering van de Sharia, juridisch niet, politiek niet en democratisch niet. Complete angstzaaierij en indianenverhalen.Dan kunnen we het wel aan jou overlaten, mocht het wel gebeuren. Zo stoer, daar houd je immers een heel leger mee tegen.
Is dat nou echt een stoere reactie? Sommige mensen zien het gewoon niet gebeuren. Kan toch?
quote:shahla schreef op 17 april 2011 @ 14:48:

Is dat nou echt een stoere reactie? Sommige mensen zien het gewoon niet gebeuren. Kan toch?

Ik zie het ook niet gebeuren eigenlijk...

Wat ik wel zie gebeuren is dat er een 'officiele' Sharia-rechtbank komt voor de mensen die daar (om wat voor reden dan ook) meer geloof aan hechten of die sancties willen volgen, maar dat toch het NL-recht bindend zal zijn
Ja, wie weet, Kier.

Dan komt wel gelijk de volgende vraag bij mij op.

Stel we hebben ook een Sharia rechtbank en één of andere moslim daagt iemand anders, een andere moslim of bijvoorbeeld zijn vrouw voor het gerecht. Zou de gedaagde dan verplicht moeten verschijnen om zich te laten berechten?

Stel iemand die deze Sharia wetgeving ambieert en zijn juridische of anderszins rechtbank waardige zaken daar wil uitvechten, zou een Nederlander of Niet-moslim zich daar dan verplicht naar moeten voegen? Vind ik niet zo wenselijk. Ik zou dus echt niet op komen dagen als ik de gedaagde zou worden. Ik geloof niet in die wetgeving. En ik zou het zeker niet kunnen waarderen als daar een beslissing over mij genomen zou worden die enige grond zou hebben in de wet. Wat gaat dat betekenen in de praktijk?

Je geeft wel aan dat het dan voor mensen is die zich daarnaar willen voegen maar vroeg of laat zal het ook iemand betreffen die dat niet wil en wat zullen dan de consequenties zijn?
quote:shahla schreef op 18 april 2011 @ 08:56:

Ja, wie weet, Kier.

Dan komt wel gelijk de volgende vraag bij mij op.

Stel we hebben ook een Sharia rechtbank en één of andere moslim daagt iemand anders, een andere moslim of bijvoorbeeld zijn vrouw voor het gerecht. Zou de gedaagde dan verplicht moeten verschijnen om zich te laten berechten?

Neen. In het land geldt een wetgeving. Die wetgeving bepaalt. Niemand hoeft daarnaast onvrijwillig de wetten van een andere instantie te volgen. Je bent bijvoorbeeld ook niet verplicht om als katholiek naar de kerkelijke rechtbank te stappen.

quote:Stel iemand die deze Sharia wetgeving ambieert en zijn juridische of anderszins rechtbank waardige zaken daar wil uitvechten, zou een Nederlander of Niet-moslim zich daar dan verplicht naar moeten voegen?

Vind ik niet zo wenselijk. Ik zou dus echt niet op komen dagen als ik de gedaagde zou worden. Ik geloof niet in die wetgeving. En ik zou het zeker niet kunnen waarderen als daar een beslissing over mij genomen zou worden die enige grond zou hebben in de wet. Wat gaat dat betekenen in de praktijk?

Hoeveel mensen zijn er niet katholiek vanuit traditie, maar doen er niets mee? Zij trouwen gewoon voor de burgerlijke wet en niet voor de kerk en doen ook niet aan dopen of toestemming vragen van de kerkelijke rechtbank voor echtscheiding. Allemaal zaken waarvoor de kerkelijke rechtbank wel - volgens katholieke regels - in gekend zou moeten worden.

Bij de katholieke kerk kun je bijvoorbeeld wel trouwen, maar is dat huwelijk niet geldig als je niet eerst voor de burgerlijke wet bent getrouwd. (Sterker nog, de priester of diaken die een kerkelijk huwelijk voltrekt zonder voorafgaand burgerlijk huwelijk is zelfs strafbaar.)

quote:Je geeft wel aan dat het dan voor mensen is die zich daarnaar willen voegen maar vroeg of laat zal het ook iemand betreffen die dat niet wil en wat zullen dan de consequenties zijn?

Voor de wet is niemand verplicht om zich te onderwerpen aan een kerkelijke rechtbank. Dus ook niet aan de sharia. Als iemand dat niet wil, staat hij wettelijk in zijn gelijk.

In de praktijk betekent dit uiteraard strijd. Strijd van degene die zich daar niet naar wil voegen en strijd vanuit degene die de ander daartoe wil dwingen. Juridisch gezien is dan degene die de ander wil dwingen strafbaar.
Ik denk dat een ieder voor zich moet gaan bepalen wat voor hem/haar de toegevoegde waarde zal zijn van de Sharia.

Wanneer een vrouw gedaagd wordt en hier geen waarde aanhecht, gaat ze lekker niet heen. Dat is mijn idee.

Uiteindelijk is het de NL-wet die doorslaggevend is en dat zal nooit veranderen hoop ik...
Ik hoop inderdaad dat het in de praktijk tegen die tijd zo werkt. Dat het alleen doorgang vindt als beide partijen zich voor díe rechtbank willen laten dagen. Mij zie je er in elk geval niet.

Bedankt voor je uitleg, Waranaka. Het gaat me echter puur om hoe het in de praktijk ten uitvoer gebracht zou moeten gaan worden en dat het ook dáár blijft waar het hoort en dat mensen die er niks mee te maken willen hebben er geen hinder van ondervinden.
Hoe het werkt is eigenlijk niet het voornaamste, maar meer hoe mensen er mee omgaan.

Als moslims deze wet uiteindelijk toch gaan stellen boven de nederlandse wet, gaan er slachtoffers vallen.

Denk aan bijvoorbeeld eerwraak. Ik denk dat je meer eerwraak in de hand gaat werken door de sharia in te voeren.
Welnee Iones, omdat ze dondersgoed weten dat hun acties volgens NL-recht wordt gewogen en veroordeeld.
quote:iones schreef op 19 april 2011 @ 17:21:

Hoe het werkt is eigenlijk niet het voornaamste, maar meer hoe mensen er mee omgaan.

Als moslims deze wet uiteindelijk toch gaan stellen boven de nederlandse wet, gaan er slachtoffers vallen.

Denk aan bijvoorbeeld eerwraak. Ik denk dat je meer eerwraak in de hand gaat werken door de sharia in te voeren.

Moslims die de sharia boven de nationale wetgeving stellen, trekken aan het kortste eind en worden - bij het overtreden van de Nederlandse wet - daarop aangepakt. (Maar goed, dat is inmiddels al tig keer uitgelegd.)

Eerwraak en sharia gaan niet één op één samen. Eerwraak is iets wat in bepaalde culturen voorkomt en niet typisch islamitisch is. Wanneer eerwraak voorkomt, staat dit los van de sharia : tot eerwraak kan besloten worden door een familie of stam.

De Koran verbiedt alle vormen van eerwraak. Eerwraak komt voor in Turkije, Egypte, Jordanië, Irak, Iran, Syrië, Israël, Saoedisch Schiereiland, Pakistan, Tsjetsjenië en Afghanistan. In Europa komt eerwraak voor in migrantengemeenschappen uit de desbetreffende regio's.
quote:Kier_V schreef op 20 april 2011 @ 10:38:

Welnee Iones, omdat ze dondersgoed weten dat hun acties volgens NL-recht wordt gewogen en veroordeeld.MAar als zij vinden dat ze in hun recht staan (en zulke mensen zijn daar behoorlijk star in), dan nemen ze dat erbij.
Zulke mensen? Niet iedereen over 1 kam scheren aub, de gemiddelde moslim wil geen sharia, geloof mij maar.

De extreme variant wil dit graag, nogmaals: Ain't gonna happen
quote:Kier_V schreef op 20 april 2011 @ 12:30:

Zulke mensen? Niet iedereen over 1 kam scheren aub, de gemiddelde moslim wil geen sharia, geloof mij maar.

Ik bedoel dan dus ook niet de gemiddelde moslim met "zulke mensen". Ik bedoel daarmee de fundamentalisten die voorstander zijn van de sharia.

En ja, dat zijn de extreme varianten. Die moet je niet voeden door ze hun zin te geven in een wet die nog stamt uit de middeleeuwen.
quote:Kier_V schreef op 20 april 2011 @ 12:30:

De extreme variant wil dit graag, nogmaals: Ain't gonna happen

Haal het nog maar even aan, ja.

Want het is echt enkel de extreme moslim die dit zou willen.

Geen enkele gematigde moslim zit hier op te wachten.

Integendeel!

En de Nederlanders, origine en hier geboren, zelf ook niet dus dan houden wij de meerderheid. Nee, dat 'feest' gaat echt niet door.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven