Geld & Recht alle pijlers

wajongers verzamelen!!

22-04-2011 11:25 166 berichten
zoals jullie weten zijn er plannen om te bezuinigen op o.a. de wajong.

maakte me er niet erg druk om. (het is denk ik helemaal niet zeker dat dit goedgekeurd wordt door de 1e en 2e kamer)

echter nadat ik vanochtend een stuk las erover in de krant maak ik me wat meer zorgen. daar stond namelijk dat het kabinet eruit is met de gemeentes en provincies over het samenvoegen van de wajong met de bijstand e.d.

ik heb geen zin in reacties van forummers die uitkeringen e.d allemaal bullshit vinden. (dat weten we nu wel)

wil alleen ff hart onder de riem en

horen dat stressen daarom niet nodig is...
Alle reacties Link kopieren
hmm ok bezuinigen...

Dat is niet echt tof dan..
tja, iedereen moet de broekriem aantrekken, dus wajongers ook, lijkt me niet zo raar.
vind het wel raar. De Wajong is al niet hoog en je krijgt het omdat je niet KAN werken. Niet Willen werken vind ik anders en daar zou ik dan ook eerder op korten!
quote:hondarius schreef op 22 april 2011 @ 11:37:

vind het wel raar. De Wajong is al niet hoog en je krijgt het omdat je niet KAN werken. Niet Willen werken vind ik anders en daar zou ik dan ook eerder op korten!

ja nou dat vind ik dus ook,echt belachelijk alsof je ervoor kiest om arbeidsongeschikt te zijn!

Echt bezopen!
Voor een deel zijn wajongers ook mensen die niet willen werken, hoe verklaar je anders het steeds groeiende aantal?:
@ Germanwings, jij hebt hoogstwaarschijnlijk geen ervaring met deze doelgroep. Ben blij voor je maar raar dat je er zo over denkt.

Ik Zit hier als jobcoach en alle wajongers hier willen wel , maar zijn door een of geestelijke beperking of lichamelijke afgekeurd. Ik zie juist steeds meer klanten die waren afgekeurd en nu worden goed gekeurd dus ik vind het steeds strenger worden.

Daarbij leren steeds meer mensen de wegen naar "Rome " kennen en zijn dus meer op de hoogte van voorzieningen
Daar gaan ze dus harder tegen strijden, fraude. Maar Phoebe , wat ik ervan begreep zijn het vooral de nieuwe aanvragen die het zwaar krijgen, dus jij bent nog safe. Niet dat dat het in mijn ogeninder erg maakt.

Het is trouwens wel zo dat heel veel jongeren een wajong krijgen, terwijl zr wel kunnen werken. En ik vind het ook niet gek gedacht dat bedragen aangepast worden bij samenwonen. Het is hard, maar ergens wel begrijpelijk.
IK heb er zeker wel ervaring mee, gelukkig maar heel kort want ik vond het vreselijk en er waren echt flink wat profiteurs bij is mijn ervaring.
...
Ik ervaar het anders. Voornamelijk mensen met een geestelijke stoornis zien vaak niet wat ze kunnen en lijken het "aangenaam" niks te hoeven doen. Tot je ze laat inzien (Ze hebben dat kennelijk nodig anders hadden ze geen geestelijke aandoening) dat ze met werk beter af zijn. Ik vind dat een kick om te doen en zo gaan er weer steeds meer aan het werk.

Ikzelf heb ook wajong , maar zit hier wel 30 uur op eigen inititief , want mij hadden ze geheel afgekeurd , dus dan kan je je ook af vragen bij wie het ligt.
Het aantal Wajongers is de afgelopen jaren explosief gestegen, dus ik snap dat er ingegrepen moet worden voordat het onbetaalbaar wordt.

De samenvoeging met de Wwb is niet zo raar, de doelgroep lijkt namelijk heel erg op elkaar. Vrijwel alle Wwb-ers hebben psychische en/of lichamelijke beperkingen. Degene die dat niet hebben zijn er ook zo weer uit. Het idee van het samenvoegen was dat budgetten ontschot worden en daardoor efficiënter ingezet kunnen worden. Het jammere is dat er nu een ordinaire bezuinigsslag van gemaakt wordt en dat de Wet werken naar vermogen er niet zo uit komt te zien als velen gehoopt hadden....
Het probleem bij dit soort uitkeringen is dat de "goeden" de dupe worden van de "slechten" en dat is natuurlijk altijd schrijnend, maar dat ze nog eens kritisch naar alle wajongers gaan kijken lijkt mij geen overbodige luxe
quote:hondarius schreef op 22 april 2011 @ 11:37:

vind het wel raar. De Wajong is al niet hoog en je krijgt het omdat je niet KAN werken. Niet Willen werken vind ik anders en daar zou ik dan ook eerder op korten!Dus alleen mensen die werken voor hun geld moeten inleveren (want geloof me, ik lever flink in) en mensen die niet werken omdat ze dat niet kunnen hoeven niet in te leveren? Ja, dat vind ik krom. We moeten nou eenmaal allemaal iets doen aan de begrotingstekorten in dit land. Ook de Wajongers.
Ja, als jij bijvoorbeeld 20.000 euro spaargeld hebt, dan is het toch logisch dat jij geen uitkering krijgt, tot je onder de maximale vermogensgrens van 5.555 euro komt? (Dat is alleen als de Wajong bij de WWB komt, en dezelfde regels over het vermogen gehanteerd worden)

Anders kan iedereen wel een uitkering aanvragen, ook mensen met een eigen huis etc!
Ik ben blij dat er een vangnet is, ik gebruik het nu ook ivm psychische problematiek, maar ik vind het oprecht niet raar dat als je geld op de bank hebt dat eerst opmoet voor je geld vd overheid krijgt.
quote:Lunax schreef op 22 april 2011 @ 11:50:

[...]

Dus alleen mensen die werken voor hun geld moeten inleveren (want geloof me, ik lever flink in) en mensen die niet werken omdat ze dat niet kunnen hoeven niet in te leveren? Ja, dat vind ik krom. We moeten nou eenmaal allemaal iets doen aan de begrotingstekorten in dit land. Ook de Wajongers.Wij krijgen het absolute minimum al en jij vast niet. Dus wat willen ze nog korten dan? het minimum verlagen
quote:kaatje_85 schreef op 22 april 2011 @ 11:51:

Ja, als jij bijvoorbeeld 20.000 euro spaargeld hebt, dan is het toch logisch dat jij geen uitkering krijgt, tot je onder de maximale vermogensgrens van 5.555 euro komt? (Dat is alleen als de Wajong bij de WWB komt, en dezelfde regels over het vermogen gehanteerd worden)

Anders kan iedereen wel een uitkering aanvragen, ook mensen met een eigen huis etc!

Als je een eigen huis hebt kun je die hypotheek wel op je buik schrijven als je in de Wajong beland.

Ik zit zelf al vele jaren in de Wajong maar een hypotheek krijg ik niet, gelukkig kan mijn vriend die wel alleen ophoesten (we wonen ook goedkoop).

Werk krijgen gaat niet maar ik doe wel vrijwilligerswerk.
quote:hondarius schreef op 22 april 2011 @ 11:57:

[...]

Wij krijgen het absolute minimum al en jij vast niet. Dus wat willen ze nog korten dan? het minimum verlagen

Wie zegt dat mensen die werken niet voor het minimumloon werken? Dat heet toch ook niet voor niets minimum. En wellicht moeten ze van dat ene minimumloon ook nog drie kinderen onderhouden. Dat weet je allemaal niet. Het gaat erom dat je heel hard roept dat 'je er toch niet voor kiest om niet te werken en dus belachelijk dat je gekort wordt'. Daar reageer ik op. Alleen werkenden mogen van jou gekort worden. Dat stuit me tegen de borst.

Dat het vervelend is dát er gekort wordt, daar ben ik het wel mee eens. Maar dat vind ik voor iedereen.
quote:Lunax schreef op 22 april 2011 @ 11:50:

[...]

Dus alleen mensen die werken voor hun geld moeten inleveren (want geloof me, ik lever flink in) en mensen die niet werken omdat ze dat niet kunnen hoeven niet in te leveren? Ja, dat vind ik krom. We moeten nou eenmaal allemaal iets doen aan de begrotingstekorten in dit land. Ook de Wajongers.

ja schat maar mensen die door een handicap niet KUNNEN werken kunnen daar niks aan doen.

Je wilt niet weten hoe graag wij (de echte wajongers) zouden willen werken. (meer werken in mijn geval)

dan kun je wel gillen dat niet niet zo is, de werkelijkheid is anders.
quote:Miek_ schreef op 22 april 2011 @ 11:50:

Het aantal Wajongers is de afgelopen jaren explosief gestegen, dus ik snap dat er ingegrepen moet worden voordat het onbetaalbaar wordt.

De samenvoeging met de Wwb is niet zo raar, de doelgroep lijkt namelijk heel erg op elkaar. Vrijwel alle Wwb-ers hebben psychische en/of lichamelijke beperkingen. Degene die dat niet hebben zijn er ook zo weer uit. Het idee van het samenvoegen was dat budgetten ontschot worden en daardoor efficiënter ingezet kunnen worden. Het jammere is dat er nu een ordinaire bezuinigsslag van gemaakt wordt en dat de Wet werken naar vermogen er niet zo uit komt te zien als velen gehoopt hadden....

ik ben ook bang, maar van de andere kant is het nog maar de vraag of het kabinet het op deze manier erdoor krijgt.

zoals je weet heeft het kabinet in de 1e kamer net geen meerderheid. Van de SGP weet ik dat hun standpunt is dat de zwakkeren recht moeten hebben op ondersteuning.

ben toch bang dat we af moeten wachten.

voor de anti-wajongers/mensen die over deze mensen oordelen zonder dat ze weten hoe het echt zit: ()
Ja, maar de werkelijkheid is ook dat de groep uitkeringsgebruikers (dus ook Wahjongers) steeds groter wordt ten opzichte van de groep mensen die wel werken en de verwachtingen voor de toekomst zijn ook niet echt rooskleurig.

Dus moet er bezuinigd worden. Helaas en vervelend, maar het is niet anders.
quote:Missphoebe schreef op 22 april 2011 @ 12:04:

[...]

ja schat maar mensen die door een handicap niet KUNNEN werken kunnen daar niks aan doen.

Je wilt niet weten hoe graag wij (de echte wajongers) zouden willen werken. (meer werken in mijn geval)

dan kun je wel gillen dat niet niet zo is, de werkelijkheid is anders.Daar gaat het me ook niet om missphoebe. Dat wat jij zegt ga ik direct vanuit. Natuurlijk zouden jullie liever werken. Dat is het issue niet. Ook mensen die werken zouden liever niet inleveren. Daar gaat het me om. We krijgen allemaal een rekening van dit kabinet. En dat is voor de 1 niet erger dan voor de ander. Dat is mijn punt.
En oh, ik ben geloof ik je schat niet
De eerste kamer toets alleen wetstechnisch of alles klopt. In andere woorden of de Wet goed in elkaar zit. Of ze ermee eens zijn of niet doet er niet zo toe. Sterker nog, in alle jaren hebben ze geloof ik slechts 2x een iets tegen gehouden (nacht van Wiegel en het elektronisch patiëntendossier).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven