Gezondheid alle pijlers

fibromyalgie?

25-03-2011 15:16 1228 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen, al geruime tijd loop ik met vage klachten rond: pijnlijke schouders/nek met uitstraling naar armen, pijn achter mijn knieeen en pijnlijke branderige voeten.

Ik ben met deze klachten naar de huisarts gegaan, hij heeft mij doorgestuurt naar de neuroloog, die stelde de diagnose fibromylagie.

Sinds deze diagnose ben ik niet meer mezelf, ik speur heel internet af en wordt daar soms heel angstig van, vooral omdat ik lees dat fibrolmylagie erger kan worden. Ook weet ik niet zeker of ik het echt heb, want ik slaap heel goed en ben verder niet moe.

Misschien wil ik niet accepteren dat ik deze ziekte heb, omdat het verloop zo kan verslechteren.

Wie heeft er tips, moet je perse bij fibro moe zijn en niet kunnen slapen of is dit per persoon anders? dank jullie wel voor de respons
Ik zal nog 1 keer proberen uit te leggen hoe ik erover denk, schijnbaar lukte me dat nog niet tot nu toe en dan hou ik er over op het is niet mijn bedoeling mensen te kwetsen.

Ten eerste maak ik onderscheid tussen overlevingskans en genezingskans. Ik zal nooit beweren dat positief denken invloed heeft op het ontstaan van kanker of het verloop ervan en ik ben al helemaal geen voorstander van "alternatieve geneeswijzen" bij ziekten als kanker. En een kankerpatiënt doodleuk in het gezicht zeggen "je moet wel positief blijven denken he" zou ik al helemaal niet in mijn hoofd halen. Ik zou een luisterend oor bieden en waar mogelijk helpen met dingen als boodschappen en andere dingen. Wat ik bedoel is dat positief ingestelde mensen meer kans hebben om de walgelijke complicaties te doorstaan die vaak (?) bij kanker voor komen. Als er 2 mensen op het randje liggen met een zware infectie en de een geeft op (als in wil sterven/niet meer vechten) en de ander niet die blijft geloven in een kans, dan denk ik dat degene die hoop houdt meer kans heeft in dit scenario. Waar ik absoluut niet mee wil suggereren dat iemand die opgeeft, dom is of faalt of weet ik veel wat. Je kan niet meer geven dan je in je hebt en dat verschilt per persoon, maar ik denk wel dat een positief persoon meer heeft om te geven.
quote:dreamer schreef op 25 april 2011 @ 09:19:

OMG

Jammer dat Meds hier alleen komt om over kanker te praten, terwijl ze in een ander topic (modeziektes) duidelijk zegt dat FM wel bestaat en wetenschappelijk bewezen is.

FM is wetenschappelijk NIET bewezen!
quote:Mainecoon79 schreef op 25 april 2011 @ 10:16:

Ik zal nog 1 keer proberen uit te leggen hoe ik erover denk, schijnbaar lukte me dat nog niet tot nu toe en dan hou ik er over op het is niet mijn bedoeling mensen te kwetsen.

Ten eerste maak ik onderscheid tussen overlevingskans en genezingskans. Ik zal nooit beweren dat positief denken invloed heeft op het ontstaan van kanker of het verloop ervan en ik ben al helemaal geen voorstander van "alternatieve geneeswijzen" bij ziekten als kanker.

Bij geen enkele ziekte hoop ik

En een kankerpatiënt doodleuk in het gezicht zeggen "je moet wel positief blijven denken he" zou ik al helemaal niet in mijn hoofd halen. Ik zou een luisterend oor bieden en waar mogelijk helpen met dingen als boodschappen en andere dingen. Wat ik bedoel is dat positief ingestelde mensen meer kans hebben om de walgelijke complicaties te doorstaan die vaak (?) bij kanker voor komen.

Dat is niet waar en staat haaks op je eerdere stelling. Graag zou ik een onderbouwing zien dmv verwijzing naar het door jou aangehaalde onderzoek, want ik ken het niet, noch wordt het gepubliceerd in de gangbare wetenschappelijke database

Als er 2 mensen op het randje liggen met een zware infectie en de een geeft op (als in wil sterven/niet meer vechten) en de ander niet die blijft geloven in een kans, dan denk ik dat degene die hoop houdt meer kans heeft in dit scenario.

Dat denk je, maar het klopt niet. Ten eerste kan je dit niet aantonen, ten tweede definieer je de term "opgeven" niet.

Waar ik absoluut niet mee wil suggereren dat iemand die opgeeft, dom is of faalt of weet ik veel wat. Je kan niet meer geven dan je in je hebt en dat verschilt per persoon, maar ik denk wel dat een positief persoon meer heeft om te geven.Jij kan dat denken, er is geen enkel bewijs voor. Onder positieven en negatievelingen is het sterftecijfer voor kanker gelijk
Iemand kan morgen beweren, dat ie fibro heeft en geen mens kan het tegendeel bewijzen.

Omdat er NIETS, maar dan ook helemaal niets is aan te tonen d.m.v. lichamelijk onderzoek.
quote:Olifantjeinhetbos schreef op 25 april 2011 @ 02:35:

c'est le ton qui fait la musique

buiten dat we het oneens zijn Klaasje, is dit ook een groot aspect vd irritatie.

Joh, mijn toon maakt helemaal niet zoveel uit!

Jullie reageerden al vanaf het begin van de discussie behoorlijk agressief.

Jullie kunnen het gewoon niet verkroppen, dat iemand fibro een psychosomatische aandoening noemt.

Want dat zou betekenen dat je zelf je klachten aanmaakt vanuit je hersenen en een arts niet zoveel met je lichamelijke klachten kan in tegenstelling tot een psychotherapeut.
Ik begrijp wel wat Klaasje bedoelt, ik denk zelf dat het een combinatie van factoren is.

Heb zelf eens de diagnose fibromyalgie gekregen van de huisarts. Ik had allerlei klachten die erop wezen: spierpijn, vermoeidheid, hoofdpijn, als ik drie buikspieroefeningen deed leek het, alsof ik er 300 had gedaan. Hij stelde een paar vragen, drukte een aantal keren en op mijn rug, en toen was het volgens hem al duidelijk.

Bleek later een combinatie van bloedarmoede en mineralentekort te zijn. Wat als ik die diagnose klakkeloos geaccepteerd had? Mijn huisarts vond zichzelf zeer vooruitstrevend dat hij fibromyalgie als ziekte erkende, en heeft allerlei klachten maanden afgewimpeld met de opmerking dat 'dat er bij fobromyalgie nu eenmaal bijhoorde'. Na een flinke ijzerkuur, minder water drinken zodat ik niet zoveel mineralen uitspoelde, gode voedingssupplementen en gedoseerd sporten was ik binnen drie maanden geheel klachtenvrij. En nóg staat er in mijn dossier dat ik fibromyalgie heb, want 'het kan op en af gaan, mevrouw Melpomene'. Het is inmiddels al vijf jaar geleden...
Maar in tegenstelling tot jou Melpomene hebben de vrouwen die hier posten al een lange weg in het medische circuit afgelegd.

Allerlei onderzoeken hebben niets opgeleverd wat de klachten kon verklaren, dus hebben ze uiteindelijk de uitsluitingsdiagnose fibro gekregen.

En als je na jaren dokteren je etiketje hebt gekregen (waar je dus helemaal niets aan hebt verder) dan laten ze zich dat niet zomaar afpakken.

Erkenning he??!!

Het is een hele strijd!
Meds hangt ervan af wat je verstaat onder alternatieve geneeswijzen denk ik. Homeopathie kan in sommige gevallen best uitkomst bieden. Dingen als acupunctuur geloof ik ook wel in bijvoorbeeld. Alleen niet ter vervanging van medische behandeling. Verder heb ik geen behoefte verder te discussiëren over iets als kanker. Ik wilde alleen nogmaals uitleggen dat ik het niet gemeen bedoel, niet in de zin van "positief denken voorkomt kanker" ofzo.
quote:Melpomene schreef op 25 april 2011 @ 13:09:

Heb zelf eens de diagnose fibromyalgie gekregen van de huisarts. Ik had allerlei klachten die erop wezen: spierpijn, vermoeidheid, hoofdpijn, als ik drie buikspieroefeningen deed leek het, alsof ik er 300 had gedaan. Hij stelde een paar vragen, drukte een aantal keren en op mijn rug, en toen was het volgens hem al duidelijk.

Melpomene'. Het is inmiddels al vijf jaar geleden...Dit is dan ook niet echt de manier waarop de diagnose gesteld dient te worden volgens de criteria. Er zijn 18 van die punten, niet allemaal op de rug die getest dienen te worden en bovendien moet er ook bloedonderzoek enzo vooraf gaan. Juist om dit soort missers te voorkomen.
Ben ik helemaal met je eens. Maar wat mij opvalt: (huis)artsen hebben ontzettend weinig verstand van voeding, beweging e.d. Daar wordt absoluut niet naar gekeken...

Ik zeg absoluut niet dat dat de enige oorzaak is, maar bij wie hier is serieus naar de voeding/voedingsstoffen in het bloed gekeken?
Ik heb wel het een en ander aan bloed testen ondergaan. Maar wat er precies is onderzocht weet ik niet. Ik zit er de laatste tijd wel over te denken om eens alles goed door te laten lichten. Heb volgende week afspraak om wat moedervlekken te laten verwijderen dan kan ik het gelijk even doorspreken. Lijkt me sowieso wel handig om weer eens te kijken wat mijn schildklier en b12 nu doen.
quote:Mainecoon79 schreef op 25 april 2011 @ 13:38:

Meds hangt ervan af wat je verstaat onder alternatieve geneeswijzen denk ik. Homeopathie kan in sommige gevallen best uitkomst bieden. Dingen als acupunctuur geloof ik ook wel in bijvoorbeeld. Alleen niet ter vervanging van medische behandeling. Verder heb ik geen behoefte verder te discussiëren over iets als kanker. Ik wilde alleen nogmaals uitleggen dat ik het niet gemeen bedoel, niet in de zin van "positief denken voorkomt kanker" ofzo.

Ach kom nou toch!

Alternatief is gewoon een andere term voor oplichterij.

Lees het topic homeopathie er maar eens op na.

En ook acupunctuur is gewoon onzin: werkt voor gene ene moer.
Trouwens wel grappig Mainecoon: "Dingen als acupunctuur geloof ik ook wel in bijvoorbeeld. Alleen niet ter vervanging van medische behandeling."

Waarvoor dan wel als het geen medische vervanging is???
Dat is jouw standpunt Klaasje, ik denk daar heel anders over. En dat is mijn goed recht.
Wat dacht je van symptoom bestrijding?
quote:Mainecoon79 schreef op 25 april 2011 @ 14:11:

Dat is jouw standpunt Klaasje, ik denk daar heel anders over. En dat is mijn goed recht.Das geen denken, maar geloven!
Dus als extra naast de medische behandeling.
Neehoor Klaasje dat is denken, ik kan het voor mezelf ook heel rationeel onderbouwen.
quote:Mainecoon79 schreef op 25 april 2011 @ 14:12:

Dus als extra naast de medische behandeling.

En dat noemt men dan met een duur woord "complementaire geneeswijze". Het geneest anders helemaal niks.

Maar ja, het geloven he??

Daar helpt gewoon gezond redeneren en eisen stellen naar werkzaamheid helemaal niet tegen.

En daar maken zogenaamde alternatieven mooi misbruik van: de goedgelovigheid van patienten.
Snap ik Meds. Maar jij zei in dat andere topic zo stellig dat FM een ziekte is (nee, Klaasje, ik heb het niet tegen jou, je hoeft hier niet op te reageren) en we hebben hier Klaasje, die het tegendeel beweert. Ik vroeg me dus af wat jou onderbouwing is, dat FM wel een ziekte is, aangezien jij er volgens mij niet aan lijdt en bovendien altijd een behoorlijk heldere en stellige mening hebt over gezondheidszaken Vandaar. Je hoeft hierin Klaasje niet te overtuigen, die laat zich toch niet overtuigen, maar nog eens een objectief geluid, daar was ik wel benieuwd naar.
Later is nu
Laten we hier niet nu ook nog de alternatieve geneeswijze discussie bij gaan halen
Later is nu
quote:Mainecoon79 schreef op 25 april 2011 @ 14:14:

Neehoor Klaasje dat is denken, ik kan het voor mezelf ook heel rationeel onderbouwen.Wat is het gehalte van jouw "rationeel denken", vraag ik me dan af als het gaat om alternatieve "geneeswijze"?
quote:dreamer schreef op 25 april 2011 @ 14:19:

Laten we hier niet nu ook nog de alternatieve geneeswijze discussie bij gaan halen

Waarom niet?

De alternatieven spinnen garen bij modeziektes.

Ze ondersteunen je verhaal, trekken tijd voor je uit (en ach wat voel je je begrepen na je ervaringen met die reguliere doktoren) en smeren je allerlei behandelingen en medicatie aan die voor geen meter werken.

Nee, de alternatieven zijn dol op modeziektes!!
Dat is gewoon een term Klaasje, je kan wel overal wat achter gaan zoeken met je heksenjacht, maar dat lijkt mij weinig zinvol.
quote:klaasje73 schreef op 25 april 2011 @ 14:23:

[...]

Waarom niet?

De alternatieven spinnen garen bij modeziektes.

Ze ondersteunen je verhaal, trekken tijd voor je uit (en ach wat voel je je begrepen na je ervaringen met die reguliere doktoren) en smeren je allerlei behandelingen en medicatie aan die voor geen meter werken.

Nee, de alternatieven zijn dol op modeziektes!!Sorry voldoe ik al weer niet aan je beeld van de standaard FM patiënt. Ik heb mij niet in het alternatieve circuit gestort en ik voel mij ook niet onbegrepen door de regulieren doktoren. Niet wat de FM betreft iig. Wat betreft de hypermobiliteit klachten voel ik mij soms wel onbegrepen, maar wederom stort ik mijn niet in het alternatieve circuit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven