Rijles!!

30-03-2009 21:24 2967 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alle lessers verzamelen!

Op deze topic kunnen we ons ei kwijt over alles wat met (rij)lessen en theorie te maken heeft

Ik trap af met mijn ervaringen van vanmiddag.

Arrg wat was dat een hel!

De motor is wel 10 keer afgeslagen,stond zelfs midden op de weg stil.

Ik en de koppeling zijn nog geen goede vrienden

Gelukkig gaat het met theorie wel voortvarend

xx
Gisteren is mijn broertje geslaagd. Hij is in januari begonnen. Begin maart voor de eerste keer op geweest. En nu dus voor 2de keer. Erg leuk voor hem natuurlijk!

Maar met mij ging het nog niet zo lekker. En ja dat 4 jaar jongere broertje slaagt maakt het daar niet makkelijk op.

Wel eindelijk eens een beetje kunnen praten. Ik ga nu eerst naar de psycholoog om te praten over mijn faalangst en subassertiviteit. En dan hoop ik dat ik voor 2 juli nog een keer op kan. En anders dan is het pech gehad! En zie ik wel weer verder.
Ik heb net mijn theorie-examen aangevraagd. Hoe vonden jullie t examen? Viel t mee of tegen?

Ik leer alles via een cd-rom en lees het een en ander op internet. Ik hoop dat ik goed voorbereid ben.
Zusjevos, ook jou gaat het lukken hoor! Maar snap dat het een beetje frustrerend is

Pimpel, ik vond het wel tegenvallen, maar alleen het gevaarherkenning gedeelte. Gelukkig mag je daar de helft van fout hebben maar ik kan gewoon niet goed met tijdsdruk omgaan, misschien dat anderen een andere ervaring hebben De stof is in ieder geval goed te doen!

Ik heb net mijn rijbewijs opgehaald, heeeeerlijk, nu pas voelt het echt. Vanavond als mijn liefje thuis is meteen even scheuren
En nu rijden, rijden, rijden veel plezier elastiekje!!!!

Zusjevos, wat moeilijk zeg goed dat je ermee bezig blijft, jij gaat het ook halen!

Pimpelpaars, moeilijk te zeggen, ik vond het een pittig examen, maar misschien was dat ook mijn verwachting, omdat mensen zo vaak zakken. Uit eindelijk had ik maar heel weinig fouten, dat verbaasde me wel. De gevaarherkenning vond ik erg onvoorspelbaar en lastig voor te leren. De rest is gewoon kennis en inzicht, kan je goed leren. Hoe leer je via cd-rom? Staat daar alles op? Anders zou ik op zoek gaan naar een theorieboek en examens oefenen online helpt ook wel. Succes!
zusjevos, succes ermee! Vind het heel sterk dat je het probleem bij de wortel gaat aanpakken!

Elastiek, veel plezier met rijden! Wat voor auto heeft je vriend? En wat was je lesauto?

Pimpel: no idea, heb niet in NL gelest .
Pimpel: ik vond het uiteindelijk meevallen. Maar ik maak me altijd heel erg druk om dat soort dingen en dan valt het uiteindelijk wel mee oefen goed met je CD maar leer ook vooral uit het boek! Verder goed eten en slapen en goed opletten op alles wat op het plaatje staat! Voor de rest moet je ook gewoon een beetje geluk hebben!
Bedankt voor jullie reacties!quote:Ik heb net mijn rijbewijs opgehaald, heeeeerlijk, nu pas voelt het echt. Vanavond als mijn liefje thuis is meteen even scheuren

Gefeliciteerd!

quote:Hoe leer je via cd-rom? Staat daar alles op? Anders zou ik op zoek gaan naar een theorieboek en examens oefenen online helpt ook wel. Succes!

Volgens mij rijinstructeur heb ik genoeg aan de cd-rom, maar toch twijfel ik omdat iedereen om mij heen via boeken leert. Op de cd-rom zijn een stuk of 13 onderdelen. Je krijgt theorie en opdrachten om de theorie toe te passen en aan het eind van elk hoofdstuk kan je een toets maken. Tot slot kan je, volgens de makers van de cd-rom, een theorie-examen maken zoals die ook wordt gegeven bij t cbr.

quote:Ruza schreef op 26 april 2011 @ 15:22:

Pimpel: ik vond het uiteindelijk meevallen. Maar ik maak me altijd heel erg druk om dat soort dingen en dan valt het uiteindelijk wel mee oefen goed met je CD maar leer ook vooral uit het boek! Verder goed eten en slapen en goed opletten op alles wat op het plaatje staat! Voor de rest moet je ook gewoon een beetje geluk hebben!

Ik maak mij ook best druk om de theorie, dus wat betreft denk ik hetzelfde als jij .

Ik wilde eerst in mijn vakantie de theorie doen omdat ik dan uitgerust ben, maar helaas lukte dat niet. Nu moet ik vrijdag de 13de om 3 uur. Ik ga meteen door uit mijn werk. Ik zal die dag daarvoor op tijd naar bed gaan. En het is idd ook wel een beetje geluk hebben. Sommige onderdelen vind ik echt reuze makkelijk terwijl ik sommige onderdelen er niet ingestampt krijg. Dus dan hoop ik dat ik net de vragen krijg die ik makkelijk vind :D.
Komt wel goed pimpel!! Hoe gaan je lessen?
Bedankt voor je positieve woorden!

Ik zelf vind het lessen niet altijd even goed gaan, maar volgens mijn instructeur gaat het goed. Ik ben erg perfectionistisch en baal enorm als ik een fout maak. Maar wat wil je met 12 lessen achter de kiezen :D.

Ik vind rotondes erg lastig en dan vooral het kijkgedrag... Ik heb nog geen goed overzicht, ik ben teveel bezig met mijzelf en de auto i.p.v. naar de omgeving te kijken.

Als ik op mijn kaart kijk, gaat het idd best lekker en ik moet gewoon niet zo streng voor mijzelf zijn. Maar das makkelijker gezegd dan gedaan.

Hoe gaat t lessen bij jou, Ruza?
Lijkt net of ik mezelf hoor praten Ook rotondes komen goed pimpel!! Ik ga er nu hier in de stad overheen of het niks is! En kijken, gewoon consequent blijven doen en na een tijdje doe je het zonder erbij na te denken.

Mijn lessen gaan wel lekker. Ik baal dat ik het binnen mijn pakket waarschijnlijk niet ga redden, maar ik leer het liever gewoon echt goed.
Ik hoop dat ik die rotondes idd over een tijdje doe alsof het de normaalste zaak van de wereld is! Rotondes in dorpjes en zo lukken mij nu wel aardig, maar die rotondes vlak bij autowegen of wegen waar je 80 mag, brrrrr....

Het is jammer dat je buiten je pakket om nog lessen moet bijkopen, maar wat je al zegt: Je kunt maar beter een paar lessen extra hebben en alles echt goed kunnen dan dat je het allemaal maar half aan weet. Ik heb ook een pakket en ik weet nog niet of ik het ga redden met 25 lessen. Zo niet, jammer dan, dan koop ik er nog een paar bij.
Ooh pimpelpaars, je klinkt als een echte lesser dus het komt allemaal goed!! Hier hebben flink wat streng-voor-zichzelf perfectionisten hun rijbewijs al gehaald, dus bij jou moet het ook wel lukken. Nog maar 12 lessen gehad, logisch dat je nog geen overzicht hebt!!

Ik weet nog dat ik bij één van de laatste lessen tegen mijn instructeur zei, "weet je nog toen ik niet kon schakelen op de rotonde?" en dat was dan heel erg grappig, want onvoorstelbaar! En ik weet ook nog dat het best even duurde voordat ik het overzicht had op de rotondes, wanneer kan ik wel, wanneer kan ik beter wachten, wat besluitvaardiger worden, alles in de gaten hebben en dan ook nog koppeling, rem, gas, knipperlicht, stuur, versnellingspook tegelijk allemaal onder controle hebben....dat heeft gewoon even tijd nodig Je kan denk ik al veel meer dan je eerste 2, 3 lessen, toch?

Wat betreft die theorie, ik heb heel prettig geoefend bij examencentrum.nl Je CD klinkt wel uitgebreid, ik vond het zelf prettig om alles in een boek te hebben, dan kon ik even snel dingen opzoeken, of de dingen die ik niet meer wist nog eens goed over doen. Misschien kan je ook een boek inkijken of lenen bij de bieb? Kan je vergelijken met je CD. Maar je hebt nog even om te leren tot de 13e! Twijfel bij het examen niet aan je antwoorden, want daar is echt geen tijd voor.

Een paar lessen extra en dan met een zeker gevoel de weg op gaan is inderdaad veel beter dan met de hakken over de sloot je rijbewijs halen, en het dan maar zelf op de weg moeten uitzoeken. 25 lessen is trouwens helemaal niks (ik heb het dubbele gehad, grotendeels vanwege die eerder genoemde perfectionisme ) dus hou je daar niet te erg aan vast, als je het haalt binnen 25 lessen is dat super en anders maar wat lessen erbij. Als je maar veilig en met een vertrouwd gevoeld de weg op gaat straks!
Hahaha Indigo dat herken ik enorm! In het begin durfde ik niet van zn 1 naar zn 2 te schakelen bij een stoplicht als ik de bocht om moest, want je moet nog even kijken op de kruising enzo, en soms was de bocht al best dichtbij en dat vond ik doodeng. Nu denk ik niet eens meer bij dat soort dingen na, gaat gewoon automatisch! Idem op rotondes. Bij les 12 dacht ik trouwens al dat ik kon rijden.. deed ik heel stoer tegen iedereen dat als iemand in nood zat ik heus wel even kon! Nou na les 45 pas mn rijbewijs.. ik wil maar even zeggen (maar wel in 1 keer dan he ). Je kunt ook vrij snel wel de basisdingen, maar de onverwachte situaties, het gestress, alles combineren en de details, dat vergt echt gewoon oefening oefening oefening.
Ik dacht bij les 12 ook dat ik kon rijden en nu bij les 35 ook
Aaaaah ik reed net in een andere auto hahahaha. Jemig!! Wat een beginner. De motor sloeg 2 keer af

Deze schakelpook gaat een stuk relaxter en ik zit als een malle steeds te duwen, maargoed na even gereden te hebben ging dat wel prima. Bochtjes enzo ook wel met kijken, alleen ja stilstaan bij een stoplicht, hellingproefje etc. Bij deze auto moet je eerst licht gas geven en dan koppeling op laten komen. Bij de lesauto eerst koppeling en dan gas, dus vandaar dat ik 2 keer stilstond (ook nog op de ringweg dus paniek! hahaha). Verder scheurde ik best een beetje wild, ik kijk lang niet meer alle zijstraatjes in pff. Ik moest zelfs straatjes inkijken die als uitrit werden beschouwd, nou ik bleef maar links en rechts kijken tijdens het lessen, nu ook wel vluchtig hoor maar niet meer zo overdreven.

Was wel heel spannend! Heb ook nog niet het gevoel alsof ik alleen weg durf te rijden, maar ik denk dat ik echt moet wennen.

Jannejip na hoeveel keer rijden had jij het gevoel dat je het echt weer goed kon?

Ruz, gek is dat he, maar toch leer je elke keer weer wat bij. En na je rijbewijs begint het echte rijden pas zeggen ze
Pimpel, bij mij was het even wennen dat je bij het theorie-examen niet zo makkelijk binnen de tijd je antwoord kunt corrigeren omdat je eerst op een aparte knop moet drukken. Van de cd-rom was ik gewend dat ik gewoon een ander antwoord aan kon klikken. Daardoor had ik bij een aantal vragen dat ik al wist dat ik fout zat nadat ik had gedrukt maar geen tijd meer had om te corrigeren.. Gelukkig heb ik het wel gehaald! (5 fouten weliswaar ;) )

Bij gevaarherkenning kun je trouwens wel vuistregels toepassen:

- direct gevaar: remmen

- mogelijk gevaar: gas los

- niks aan de hand: niets doen

Bij het theoriegedeelte zitten er volgens mij altijd wel een paar vragen tussen die je niet weet, hoe hard je ook geleerd hebt. Mijn tip is dus: leer zo veel mogelijk, dan is de kans op vragen die je niet weet in ieder geval kleiner!

Ik had ook een paar vragen fout waarbij ik dacht: het mág wel maar het is niet veilig.. bijvoorbeeld de vraag: mag u zo inhalen? Er stond geen inhaalverbod ofzo maar de bestuurder liet erg weinig ruimte over dus was wel gevaarlijk bezig. Ik had toch gekozen voor 'het mag wel', maar dat was dus fout, want gevaarlijk gedrag is eigenlijk ook verboden... Dit zijn wel instinkers waar je op moet letten..

succes ermee en oefen vooral veel oefenexamens!!

Morgen weer rijles, vrijdag afrijden...
Bedankt voor alle reacties, daar kan ik wel wat mee!

Ik bakte eerst niets van die situaties bij gevaarherkenning, maar na eindeloos herhalen op de cd-rom heb ik er nu max. 5 fout van de 25...

Herhalen is echt wel het toverwoord denk ik.

@rwanne: op mijn cd-rom kan ik ook niet zomaar mijn foute antwoord verbeteren. Ik moet dan ook eerst een knopje indrukken voordat ik het andere antwoord aan kan klikken.

Succes met afrijden vrijdag!!!

Ik mag morgen weer rijden, les 13 :D.
Ik moet nog 2 weken wachten op mijn volgende les
Door drukte helemaal vergeten te reageren.. Toen ik vorige week dinsdag afreed is mijn instructeur niet meegeweest. Hij kon dus niet beoordelen of de examinator ''te streng'' is geweest. Ik baal nog steeds een beetje dat ik gezakt ben. Maar ik geef niet op! Heb 10 uur rijlessen bijgekocht en 6 juni ga ik voor de tweede keer afrijden. Pff..
Heeft het oordeel van je instructeur dan nog enige invloed op de uitslag?
Heeft het oordeel van je instructeur dan nog enige invloed op de uitslag?
Bij mij wel!

Ik reed namelijk een paar keer veel te veel rechts (2x waarschuwing van examinator), maar omdat ik volgens mijn instructeur dat gedrag nooit vertoonde tijdens de rijles + dat zijn collega tijdens de TTT daar ook niks over opmerkte gaf hij me op dat gebied het voordeel van de twijfel.

Dus ik denk dat dat bij mij wel een beetje in mn voordel heeft gewerkt,
Commentaar tijdens het afrijden zou wel in je voordeel kunnen werken, maar als een examinator besloten heeft dan staat het vast. Het heeft weinig zin dat je instructeur er tegenin gaat. Mijn instructeur zei trouwens dat er bij hem nog nooit iemand onterecht gezakt is.

Josje, fijn dat je alweer een datum hebt en dat je ervoor gaat!

Ruza, balen dat je zo lang moet wachten zeg! Moeten anderen bij hem ook zo lang wachten tussen de lessen? Dan is dat niet zo handig geregeld volgens mij. Bij mijn instructeur planden we altijd een paar lessen vooruit, maar ik mocht nooit teveel plannen, want zou hij misschien tijd tekort komen voor andere leerlingen.
Jah indigo, dat zij mijn instructeur ook. Er was 1 keer dat hijzelf dacht van nouuu die had kantje boord wel kunnen slagen dat de instructeur toch tegenstrijdig deed, maar verder altijd wel eens over de beslissing. Wel fijn om te horen, voel ik me ook niet een totale mislukkeling
Haha, nou je hebt hem toch gehaald!? Lijkt me dat je wel kan autorijden dan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven