Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Heb nu wat mestkorrels bij de tomaten gedaan dus het zal wel goedkomen denk ik.

Mijn aardbeienplantjes zijn ook nog piepklein, ze lijken niet echt te groeien eigenlijk maar ik wacht het (on)geduldig af. Die tomaten en aardbeien had ik van de Action en ze waren heel erg goedkoop, ben benieuwd of dat iets uitmaakt maar kon ze toch niet laten liggen (ondanks dat ik niet eens van plan was tomaat en aarbei te gaan proberen omdat ik bang was dat er te weinig zon zou zijn). Heb daar ook basilicum en bieslook gekocht, vorige week gezaaid (binnen), die komen nu net op.

Mijn rucola vind ik ook erg lang duren, kwam wel snel op maar er lijkt niet veel vooruitgang in te zitten, Misschien ben ik gewoon te ongeduldig, dat kan ook..
Adios: lijkt me wel leuk trouwens een kaneelplantje in de tuin, lekker voor de thee!

Wionn: ik zou inderdaad doen wat louse1 voorstelt,volgens mij houd tuinaarde minder vocht vast dan potgrond. Maar als je de tomaten bemest, moet het ook wel goed gaan denk ik.

Louse1: wat is jostabes? Wel eetbaar neem ik aan?

en smaakt de gele framboos net als de rode?

Ik heb 2 weken geleden een witte bes geplant. Die zit al helemaal vol! (is nog niet zo'n grote struik)

Ik wil vandaag eigenlijk ook de wijnbes en de rode bes planten, maar het is me eigenlijk te warm.

Misschien gok ik het nog wel met de tomatenplaten. Ik kan de teil natuurlijk op zolang op planken met wieltjes zetten (hondjes heten die dingen geloof ik) Als er dan nachtvorst voorspelt word kan ik het zo naar binnen rijden.

Nog genoeg te doen, maar ben een beetje lui , kinderen zijn een weekje kamperen met opa en oma, dus geniet heerlijk van de rust en een opgeruimd huis!
Weet iemand wat ik verkeerd doe aan min aardbeiplantjes?

Heb ze ong 4 weken terug geplant in een grote houten plantenbak.

Een aantal zijn best gegroeid en hebben bloemen gekregen , een aantal nauwelijks gegroeid en nu waren er 3 verwelkt en blaadjes uitgedroogd, terwijl ik ze dagelijks water geef.

Verder heb ik zaadjes geplant van de zonnebloem, sintjanskruid en nog eenpaar andere bloemsoorten.

Maar die komen na ruim een week nog steeds niet op.

Heb ze bij een leverancier gekocht, twijfel nu of ze nog wel goed waren.Want de tomaten, paprika, basilicum,lavendel en rozemarijn groeien wel allemaal goed.

Heb die van weer een andere leverancier.
Morena, zonnebloemen duurde bij mij ook best lang. En van de 5 zijn er maar 2 opgekomen!

Voor de aardbeienplantjes heb ik geen verklaring. die van mij zitten juist vol met bloemen en zijn ook rond die tijd gekocht....
Hi allemaal,

Ben een paar dagen weggeweest en mijn moeder heeft zondag mijn plantjes water gegeven. Vanmiddag kwam ik weer even thuis en schrok echt van de groei! Vorige week heb ik opnieuw de courgette gepland (meteen maar 6x) omdat de oude niet veel leek te doen. Maar kwam dus net en toen staken die (+ de oudere 2) opeens al 10 cm boven de grond uit! en dat in een week. Vroeg mijn moeder hoe het er zondag uitzag en toen zei zij dat het toen nauwelijks iets boven de grond uit kwam. Nou in 2 dagen kan er dus veel gebeuren haha

Heb weer foto's op flickr gezet maar hier alvast een voorproefje!

groetjes
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
ghe ghe ghe straks 6 courgetteplanten adios?

ga maar vast recepten zoeken

met één plant vond ik er al niet tegenop te eten
Heb er al wat weggegeven in mijn hoofd. Tenminste als die mensen ze willen! wist ik veel dat ze het nu opeens wel goed zouden gaan doen!

komt goed...
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Komen er veel courgettes aan zo'n plant? Ik heb zelf nog geen courgetteplant gehad, ben bang dat die hier niet genoeg zon krijgt. Maar misschien kan ik een vriendin met een echte tuin op het idee brengen courgettes te gaan kweken en de oogst met mij te delen, als is zelf kweken natuurlijk leuker .

Bij mij zijn intussen de sla en de raapstelen opgekomen. Leuk al die kleine plantjes, nu maar hopen dat ze snel groot worden! Had een tijd terug ook al wat raapstelen gezaaid en die zijn bijna klaar om geoogst te worden, nu al zin in!

Verder had ik anderhalve maand geleden twee 'kolom' appelboompjes besteld en die krijg ik als het goed is deze week binnen. Was al boos omdat het zolang duurde en ik al meerdere keren gebeld had maar goed, dat ben ik natuurlijk vergeten zodra ik mijn nieuwe boompjes in de armen kan sluiten!

Weet iemand of het bij dat soort kleine boompjes ook een paar jaar duurt voordat je oogst hebt of zou dat sneller gaan?
Heb de boompjes vandaag binnen gekregen, erg blij mee!
Zit er bloesem of knoppen aan? In dat geval zou je dit jaar appels kunnen verwachten!

Wat betreft de courgette; vorig jaar was een matig tot slecht jaar voor de meesten hier. Hopelijk gaat het dit jaar beter.

Afgelopen zaterdag nog het volgende gezaaid: rucola, krulsla, koriander, gele courgette en pompoen.

Jostabes is een relatief nieuwe soort bes; een kruising tussen de kruisbes en de johannisbeer (of zoiets .

De gele framboos gaat dit jaar veel geven denk ik, die hangt echt vol. De rode bes had wel veel van die tuiltjes maar per tuiltje hangen er maar twee of drie beginnende besjes aan. De rest van de bloesem is onbevrucht
Poep, wie heeft jou gescheten?
Aan een van de boompjes zat wel wat bloesem, ben benieuwd!

Gisteren voor het eerst uit 'de tuin' gegeten: raapsteeltjes. Gewoon stamppot, erg lekker.

Bessenstruiken lijkt me ook erg leuk... kan niet wachten om een echte tuin te hebben.
kleine tip (maar ik heb niet alles doorgelezen, sorry): bij Intratuin kun je ook een vierkante meter moestuin kopen. Een vierkante houten bak die al in verschillende vierkantjes is verdeeld.

Kant- en-klaar dus om een aardbeienplantje en wat al niet in te zetten.
Een jostabes is een kruising tussen een kruisbes en een cassisbes, heel lekker en gezond.

Courgetten hebben veel zon nodig, en met een goede bemesting en voldoende water kunnen ze tot wel twintig vruchten opleveren .
Ik ben benieuwd wat het gaat worden met de groenten dit jaar.

Paprika, tomaat en aubergine, nog erg klein, in een paar weken tijd weinig gegroeid. Bosui is net een grasspriet, lang maar dun.

Courgette en boontjes doen het goed, heb net wat bonen in de volle grond gezet, maar hebben amper wortel....Veldsla doet het wel goed. Bij tuincentrum ok nog rucola gekocht.

Morgenavond het laatste gedeelte vd voortuin leeg halen, en daar dan de groenten in zetten. Ben benieuwd of het wat wordt...

Het was iig leuk om te doen, en als het niks wordt is het jammer (maar ik hoop dat het nog goed komt!)
quote:janna2 schreef op 01 mei 2011 @ 21:19:

Ik ben benieuwd wat het gaat worden met de groenten dit jaar.

Paprika, tomaat en aubergine, nog erg klein, in een paar weken tijd weinig gegroeid. Bosui is net een grasspriet, lang maar dun.

Courgette en boontjes doen het goed, heb net wat bonen in de volle grond gezet, maar hebben amper wortel....Veldsla doet het wel goed. Bij tuincentrum ok nog rucola gekocht.

Morgenavond het laatste gedeelte vd voortuin leeg halen, en daar dan de groenten in zetten. Ben benieuwd of het wat wordt...

Het was iig leuk om te doen, en als het niks wordt is het jammer (maar ik hoop dat het nog goed komt!)Joh, we zijn nog maar net begonnen hoor Houd moed!!
Poep, wie heeft jou gescheten?
Hier staan de tuinbonen in bloei! Ze zijn nog maar 20cm hoog ofzo, maar staan wel flink te bloeien. Vraag me af of ze nog hoger gaan worden.

De vroege aardappels zijn ook goed aan de groei.

Met alle voorzaai gaat het wisselend. De paprika's blijven ook hier erg klein, weinig groei in de afgelopen weken. Ik heb daarom op de vrijmarkt nog 2 grotere plantjes gekocht ;o).

Het hele balkon staat hier vol met paprika's, tomaten, courgettes, augurken, komkommers, mais, bonen, pompoenen en zonnebloemen. Er gaat flink wat water doorheen met dit weer! 't Wordt tijd dat er wat naar buiten kan, maar volgens mij wordt het nog koud 's nachts deze week, dus ik wacht braaf tot IJsheiligen.

Deze week raapsteeltjes en rucola uit de tuin gegeten!

Hoe gaat het bij jullie?
eefje677: ik kon niet wachten en heb dus (bijna) alles buiten gezet. Maar nu zag ik dat het deze week 's nacht nog erg koud wordt.

Ik heb ook al 2 komkommer plantjes en een courgette geplant, dus ik hoop dat alles goed gaat!

Ik heb ook nog een bosbes gekocht! Leuk al dat fruit. Ik heb gister van die metalen gedraaide tomatenstokken erbij gezet( bij de komkommer en tomaat), staat wel erg professioneel!

Hebben er al meer van jullie alles buiten staan?, of kunnen jullie dit mooie weer nog weerstaan en hebben jullie alles nog netjes binnen staan?
Ok, ik biecht op (itt tot mijn braaf zijn in de vorige post): ter experiment heb ik vorige week een van mijn vele courgetteplanten buiten in de tuin gezet. Als het mis gaat, heb ik er toch nog genoeg over ;o). Mocht het goed gaan, dan heb ik misschien wel heel vroeg courgettes uit eigen tuin. Verder ga ik echt-echt-echt braaf wachten op half mei....
Hier ook al druk buiten uitgezet vorige week in mijn vierkante meter moestuin, aangevuld met enkele potten. Tomaat, (snack)komkommer, gele paprika, kropsla, rucola, spinazie, (snij)bietjes en courgette. Was geen houden meer aan op de vensterbank! En ik moet zeggen dat alles meteen veel beter groeit dan op de vensterbank.

Nu is het natuurlijk ook wel perfect weer geweest de afgelopen week! Alleen eind vorige week even wat benauwde momenten toen ik op buienradar zag dat er noodweer aankwam, dus alles afgedekt (met wasmanden op zijn kop, ging prima!) en uiteindelijk geen druppel gevallen, kon ik de volgende ochtend alsnog sproeien .

Ik denk dat ik de truc van afdekken met wasmanden ook ga toepassen mocht het de komende weken nog te koud worden 's nachts.

Vandaag ook nog een rode aalbes gekocht bij bouwmarkt. Zag er goed uit, en niet duur voor vier euro, maar bleek de miskoop van de dag want bij thuiskomst bleek er zowel een dikke rups als een lading bladluizen in te zitten.... Twijfelde of ik iets kon spuiten, maar weggooien vond ik ook zonde, dus toch maar mengseltje van water met scheutje afwasmiddel en scheut brandspiritus gemaakt (het trucje voor luizen in mijn rozenstruiken) en flink gespoten, met het idee dat er nu toch nog geen vruchten aan zitten. Op hoop van zegen dus maar, hij staat nu "in carantaine" want durfde het niet aan het naast de rest van de nog kwetsbare plantjes te zetten.

Mocht het nu werken en de plant overleeft het en het ongedierte niet, dan ga ik nog wel meer halen, want ze hadden ook nog mooie gele framboos, doornloze braam, diverse kruisbessen, etc. Ik word dan wel een beetje hebberig als ik dat allemaal zie staan en moet me dan echt inhouden om niet meer dan die ene te kopen!

Brengt me dus meteen op de volgende vraag:

Wat doen jullie tegen ongedierte?

Na een weekendje weg, werd ik onaangenaam verrast door flink wat schade in de groententuin. (Naakt)slakjes op de sla, rupsen in de paprika.... Flink gespeurd maar geen beestjes meer gevonden, maar ze hebben duidelijk flink huisgehouden/gesnackt in mijn tuintje. . Tot overmaat van ramp had er een kat zitten graven en schijten in een hoekje van de bak.

Wat kan je wel of niet doen tegen al die ongewenste beestjes in je tuin? Als het om luizen in mijn rozen gaat, spuit ik dat het een lieve lust is met dat zelfgemaakte goedje, maar geen flauw idee hoe schadelijk dat is op groente- en fruitplanten.

Maar de natuur zijn gang laten gaan lijkt me ook geen optie, ben bang dat er dan weinig overblijft en ik alsnog de hele zomer mijn groente bij de groentenboer koop ipv ze uit eigen tuintje te plukken.... Dilemma dus!

Bedankt alvast voor jullie tips en adviezen.
Ah, ik ben niet de enige die al vanalles (in potten) buiten heeft staan, oa cherrytomaatjes, komkommer, bosuitjes en een aantal kruiden. Ik hoop dat het komende nachten mee gaat vallen met de vorst aan de grond.
Hier ool al veel buiten, maar als het echt koud wordt gaan in ieder geval de tomatenplanten en de paprika naar binnen. Maar vooralsnog gaat het nog goed buiten.

Vorige week courgette, zonnebloemen, bietjes en pompoen gezaaid en ik zag vanmorgen de eerste blaadjes boven de grond komen. Ook dit jaar knolselderij gezaaid, nog nooit gedaan, dus experiment. Iemand ervaring hiermee?
Knolselderij is eignelijk wel vergelijkbaar met gewone kolen en dergelijke, dus lekker laten gaan.

HIer gaat ook alles goed en zaterdag de bestelde (grotere) tomatenplanten neerzetten. Naast alle stekjes die ik zelf gezet heb

* vraag zich af waarom ze nog planten besteld heeft...*
heb hier trouwens ook test gedaan met courgette buiten (had er ook voldoende) maar die test is mislukt..... die is er niet meer zeg maar. Dus laat ik de rest nog maar even binnen.

En moet zeggen was echt in twee dagen weg. begrijp ook niet waarom :(

Effectief tegen bladluis is trouwens ook dat je niet vergeet de onderkant van de bladeren te spuiten met dat goedje of met water. Want daar zitten ze vooral en dat dan dagen achter elkaar blijven doen....

Ik gebruik wel slakkenkorrels, om slakken wat op afstand te houden. Aardappels worden verplicht gespoten tegen phytophtra (of hoe je dat maar schrijft). En met water de onderkant van tomaten planten, komkommer planten etc spuiten.

en eigenlijk groeit alles best goed, alleen boontjes willen niet doorkomen, weet nog niet zo goed waarom, maar ga ik me van het weekend maar eens even in verdiepen.....
Ik heb de eerste snack komkommertjes geproefd, maar de smaak viel me eigenlijk tegen. Wel knapperig enzo, maar vrij smakeloos. Die van de local turk smaken beter.

Maar toch leuk dat er iets te oogsten valt. Er komen er nog heel veel aan.

Hebben jullie dezelfde ervaring?
Zag in het krantje van de Intratuin een advertentie voor plantjes voor in de moestuin, o.a. sla. Prijs: 0,99 cent per plantje..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven